Connect with us

Inspirasi

Yatim Di Usia 5 Tahun, Kerja Sebagai Guard Pada Usia 14 Tahun- Remaja Kembali Bangkit & Kini Terima Anugerah

Published

on

Adik An

Terkadang kita sangka kehidupan kita sudah cukup susah namun jika dilihat sekeliling kita, sebenarnya ada yang lebih hebat dug4annya.

Persis kisah yang tular baru-baru ini dimana seorang pelajar yang sangat tabah dikenali sebagai Adik An yang mana Seawal 5 tahun sudah menjadi anak y4tim, sebelum bertukar menjadi y4tim piatu pada usia 14 tahun.

PERJALANAN KISAH HIDUP ANAK Y4TIM PIATU BERNAMA MOHD FARHAN ROSLEE

Mohd Farhan Roslee – 16 Tahun

SMK Sg. Layar Sg. Petani, Kedah.

Jiwanya kosong, sekosong-kosongnya. Kehilangan ayah pada usia 5 tahun telah merubah jalan hidupnya. Emak yang berniaga kuih dan nasi lemak kecil-kecilan akhirnya jatuh s4kit seterusnya memksa dia berhenti sekolah ketika darjah enam.

Di saat rakan-rakan sebaya sedang menikmati keindahan alam remaja di bangku sekolah, dia sudah bersengkang mata dan menyarung seragam sebagai pengawal keselamatan di KTM Sg. Petani selama lebih setahun dengan gaji RM40 sehari. Kini dialah yang mengambil tanggungjawab menyara kehidupan mereka. Emak yang diser4ng str0ke tidak mampu lagi bekerja seperti dulu kerana msalah kesihat4nnya..

Suatu hari dia dikejarkan ke h0spital akibat ap3ndiks dan d0ktor memutuskan dia harus menjalani pembed4han kec3masan. Di masa yang sama, emaknya dimasukkan ke wad kerana masalah kesih4tan yang semakin membu’ruk. Emak di wad tingkat atas dan dia pula di wad tingkat bawah. Bangunan yg sama.

‘Syurga’ Pergi Menghadap Ilahi Tanpa Diduga

4 hari di wad, akhirnya emak pergi mengadap Illahi. Dalam usianya 14 tahun, dia, abang, kakak dan adik perempuannya pun tern0bat yatim piatu.

Lebih menyayat hati, saat emak menghembuskan nafas terakhir dia tiada di sisi kerana tidak sedarkan diri akibat pembed4han kali kedua.

Bahkan dia bukan saja tidak sempat menyaksikan perjalanan terakhir emak ke liang lahad, memberikan kucupan terakhir utk emak pun tidak sempat kerana dia masih belum sedar.

Sebaik dia sedar dan dimaklumkan emak telah pergi, hanya Allah saja yang tahu betapa piIu dan hancurnya hati. Sejak itu, saban malam dia men4ngis di wad. Men4ngis kes3dihan mengenangkan emak yang telah pergi dan men4ngis menanggung kes4kitan akibat pembed4han.

Dia dirujuk kepada Kak Pah. Kak Pah menziarahi dia di wad. Menceritakan pada dia tentang kehidupan di rumah anak y4tim. Hanya satu soalannya …

” Kalau saya duduk rumah anak y4tim, bolehkah saya sekolah semula? Saya nak sekolah …. “

Sudah Jatuh Ditimpa Tangga

Keluar wad, kakaknya menghubungi Kak Pah. Memaklumkan rumah mereka berteduh sebelum ini sudah dilelong bank. Kakak, abang dan adik perempuannya memilih untuk tinggal bersama saudara-mara tetapi dia enggan meninggalkan rumah pusaka itu kerana terlalu s3dih mengenangkan kenangan arw4h emak.

Kak Pah menghubungi dia tapi dia memberikan alasan meminta masa seketika sehinggalah satu hari Kak Pah mendapat mesej yang sangat peIik dari dia. Penuh kes3dihan dan kekec3waan. Kak Pah dan staff rumah anak y4tim bergegas ke rumahnya.

Merindui Emak Yang Tiada Penghujungnya

Sungguh hib4 melihat keadaan dia yang sudah terbaring di tilam usang selama seminggu dalam keadaan s4kit akibat kes4n pembed4han. Tanpa makan minum yang sempurna. Mengharapkan ehsan seorang kawan semata yang tinggal di kawasan itu.

Rumah yang sudah dip0tong bekalan air dan letrik itu sudah tidak layak dihuni kerana k0tor dan sem4k. Kata jirannya, mereka juga tidak tahu dia ada di dalam rumah itu yang kelihatan sunyi sepi. Dia dipapah keluar dari rumah itu sehelai sepinggang dalam der4ian air mata.

Dikalung Anugerah Khas Atas Jati Diri Yang Tinggi, Tahniah Adik An!

Hari ini dia menerima Anugerah Khas dari pihak sekolah atas tingkah-lakunya terpuji dan jati dirinya yang berusaha untuk bangkit semula walau telah dua tahun terkandas dalam persekolahan.

Anugerah ini bukan saja sungguh bermakna buat dia, bahkan buat kami semua warga rumah anak yatim yang selama ini tidak jemu memberikan dia dorongon dan harapan.

Sama-samalah kita doakan, semoga Dik An akan menjadi insan yang berjaya di dunia dan akhirat.

Adik An

Penulisan tersebut nyata membuatkan ramai yang seb4k membacanya, betapa hebatnya dugaan yang menimpa Adik An, Malah dia tempuh dengan begitu tabah dan cekal.

Sumber : Natipah Abu via Yoy.network

Inspirasi

Inilah wira tak didendang… derma darah sejak 1988, warga emas ‘bersara’ selepas kali ke-356 jalankan tanggungjawab

Published

on

By

Inilah wira tak didendang… derma darah sejak 1988, warga emas ‘bersara’ selepas kali ke-356 jalankan tanggungjawab

HERO derma darah!

Itulah gelaran yang sesuai diberikan kepada seorang warga emas yang merupakan antara individu aktif menderma darah.

Mula menderma darah secara konsisten sejak 1988, Lum Kien Seng akhirnya ‘bersara’ setelah usianya bakal mencecah 70 tahun.

Sempena pendermaan darah kali ke-356 dan terakhir bagi Lum pada Jumaat lalu, Pusat Darah Negara (PDN) berbesar hati meraikan hari bersejarah ini bersama warga emas tersebut.

“Lum mula menderma darah secara konsisten senjak 1988 dan menjadi penderma aferesis sejak 2000 sehingga ke hari ini (Jumaat).

“Untuk berbuat demikian, dia sentiasa mementingkan penjagaan kesihatan bagi memastikan dirinya layak dan kekal sihat untuk menderma darah.

“Warga kerja Pusat Darah Negara merakamkan setinggi penghargaan dan jutaan terima kasih kepada Lum atas pengorbanannya dalam menjalankan tanggungjawab sosial ini tanpa mengharapkan sebarang balasan.

“Semoga pendermaan darah terakhir dan sambutan hari lahir yang ke-70 ini menjadi memori indah kepada Lum dan menjadi inspirasi kepada generasi muda untuk kekal sihat dan menjadi adiwira sehingga ke usia emas,” demikian catatan di laman Facebook Pusat Darah Negara.

Sementara itu, Lum dalam ruangan komen turut menzahirkan ucapan terima kasih kepada warga PDN kerana meraikannya.

Sebagai makluman, mana-mana individu boleh menderma darah seawal umur 17 tahun dengan kebenaran penjaga dan had umur menderma darah ialah sehingga 70 tahun.

Penderma perlu berusia dalam lingkungan 18 tahun – 60 tahun jika menjadi penderma kali pertama.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Inspirasi

Umur Baru 15 Tahun Dah Dapat Gaji RM400k Sebulan. Kerjanya Buat Ramai TERUJA

Published

on

By

Umur Baru 15 Tahun Dah Dapat Gaji RM400k Sebulan. Kerjanya Buat Ramai TERUJA

Di saat remaja sekarang masih minta mak ayah duit topup phone. Siapa sangka budak 15 tahun ni dah bekerja dan dibayar gaji RM400k sebulan atau RM4.8 juta setahun. Wartawan terkejut bila tau apa kerja yang dibuatnya. Allahu inspirasi. Baca selanjutnya..

PAKAR BUAT PROGRAM TERMUDA DUNIA DI SYARIKAT IBM

15 tahun! Pada usia ini, remaja bersekolah dalam tingkatan tiga di sekolah menengah. Mungkin masih tercari-cari identiti dan masa depan kerana belum habis SPM lagi. Sebahagiannya hanya tahu bermain games, sweet-sweet cinta dan sebahagian aktiviti lain. Nak tau power tak power, boleh tengok video interview budak ni di hujung artikel. Perghhhh.

Membaca kisah Tanmay Bakshi ini mungkin boleh membuka minda kita. Dia terlampau bijak dan kepandaiannya mungkin melebihi kepandaian orang dewasa.

Angka ini mungkin buat orang terkejut tetapi tiada yang mustahil. Mungkin bagi remaja di negara ini kurang mengenali Tanmay Bakshi. Baru berusia 15 tahun tetapi gajinya 66 lakh (1 lakh bersamaan 100 ribu rupee. 100,000 rupee bersamaan RM6,033). Jika gajinya dikira dalam Ringgit Malaysia, boleh mencecah RM400,000 sebulan. Wow, amazingkan.

Siapa Tanmay Bakshi dan kenapa gajinya terlalu banyak pada usia yang cukup muda? Untuk pengetahuan, Tanmay ialah seorang pengaturcara komputer, pakar kecerdasan buatan dan kecekapan teknologi yang termuda di IBM, syarikat komputer terkenal di dunia.

Jawatannya sekarang ialah Youngest IBM World Watson Programmer. Dia dilahirkan pada 16 Oktober 2003.

Bagaimana dia boleh begitu berjaya? Ibu bapanya berhijrah dari Delhi, India ke Brampton Kanada pada 2004 ketika usianya setahun. Bapanya Puneet Bakshi ialah seorang pengatur cara komputer dan ibunya, Sumita ialah seorang suri rumah.

Bila melihat bapanya sering berada di depan komputer, ia telah menarik minat remaja ini ingin mengetahui apa pekerjaan yang dilakukan oleh bapanya.

Dia mula membuat pengekodan pada usianya 5 tahun. Pada saat kawan-kawan sebayanya hanya menyusun lego tetapi Bakshi belajar bagaimana membina kod. Dia sering melihat bagaimana bapanya bekerja dan dia begitu tertarik.

Pada usia itu, Bakshi sering bertanya bagaimana komputer boleh melakukan apa-apa,” katanya ketika ditemuramah oleh CNBC Make It. Saya mahu tahu apa yang berlaku di belakang komputer dan melihat bagaimana anda boleh mengawalnya dan memberitahu mereka apa yang perlu dilakukan”.

Merasakan keingintahuannya ini, ayahnya mengajarnya bagaimana untuk memprogram. Dari sana, Bakshi mula menggunakan internet dengan sendiri dan membaca buku mengenai pengaturcaraan. Malah dari satu peringkat usia, dia berjaya membangunkan beberapa aplikasi dan kod sumber pada usianya itu.

Pada usia tujuh tahun, Bakshi menubuhkan saluran YouTube di mana dia menyiarkan tutorial mengenai pengekodan dan pembangunan web. Dengan setiap muat naik video, dia menerima beribu-ribu soalan dari orang di seluruh dunia.

Menyedari bahawa tidak ada pengetahuan mengenai pengaturcaraan dan pembelajaran mesin, dia menjadikannya misi saluran YouTube untuk membantu 100,000 anak-anak dan pemula yang bercita-cita sepanjang perjalanan pengekodan mereka. Hari ini, beliau mempunyai lebih daripada 200,000 pelanggan.

Dia menamatkan aplikasi iOS pertama dalam App Store ketika usianya 9 tahun. Pada usianya 11 tahun, dia memuat naik sebuah video di Youtube berkaitan ilmu kecerdasan buatan. Pada usianya 13 tahun, dia mula bekerja dengan perisikan Artificial.

Antara aplikasi pertama yang diciptanya ialah tTables yang membantu dalam mempermudah dan pembelajaran sifir darab (5). Pada usianya 15 tahun ini, dia telah menerbitkan sebuah buku, menganjurkan TEDx Talk dan bercakap pada sidang kemuncak IBM Watson di seluruh dunia termasuk Finland, New Zealand, Denmark dan Australia.

Seiring dengan berjalannya waktu, Bakshi kehilangan minat dalam pengaturcaraan. “Saya selalu merasakan bahawa teknologi sangat terhad, saya sentiasa merasakan bahawa ketika anda memasukkan sesuatu, ia akan menjadi jauh ke belakang,” kata remaja itu.

Namun dia terus dengan minatnya dengan komputer. Dalam masa seminggu, beliau telah membina aplikasi Watson pertamanya. Dia menamakannya “Tanya Tanmay,” di mana aplikasinya bertindak balas kepada soalan dengan menimbang jawapan yang terbaik sebelum melontarkan tindak balas.

Tidak lama selepas itu, beliau terjumpa perkhidmatan yang ditawarkan oleh IBM yang dipanggil Penukaran Dokumen, yang berada di alfa pada masa itu. Objektif utama perisian adalah untuk menukar dokumen dari satu format, seperti PDF, ke format lain seperti HTML.

Dalam beberapa minit bermain-main dengan perisian, Bakshi menemui sesuatu (pepijat). Dia menyiarkan penemuannya di laman web pengaturcaraan dan Twitter peribadinya.

Golongan bijak pandai di IBM tertarik dengan kebolehannya dan terus menghubunginya.”ia benar-benar menyeronokkan,” kata Bakshi. “Semua di IBM menjangkau imaginasi saya.”

Dari kerjasama, dia ditawarkan bekerja di IBM.

Sejak itu, gergasi teknologi itu telah menawarkan Tanmay banyak peluang bercakap dalam persidangan yang dihoskan oleh syarikat tersebut. Pada satu persidangan, Bakshi menjadi penceramah utama di hadapan 25,000 orang, dan di Persidangan IBM di Bengal, India, dia bercakap di depan 10,000 orang.

Lihatlah, komputer sebenarnya banyak manfaat, bukan hanya pandai bermain Mobile Lagends sahaja. Jika Tanmay berusia 15 tahun mampu memanfaatkan usianya dengan perkara bermanfaat, apa remaja Malaysia boleh lakukan pada usia ini?

Mungkinkah kita menantikan sesuatu yang sangat bermanfaat dari remaja Malaysia?

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Inspirasi

Menantu Dedah Amalan Arwah, Kisah Terbentuknya kalimah الله Di Tanah Kvbvr Sebaik Sahaja Selamat Dikebvmikan, SubhanAllah..

Published

on

By

Menantu Dedah Amalan Arwah, Kisah Terbentuknya kalimah الله Di Tanah Kvbvr Sebaik Sahaja Selamat Dikebvmikan, SubhanAllah..

Setiap yang bernyawa sudah pasti akan merasai kem4tian. Kem4tian yang berlaku atas pelbagai asbabnya namun kem4tian yang paling diharapkan oleh umat Islam adalah kem4tian dalam husnul khatimah.

Baru-baru ini viral di media sosial mengenai terteranya kalimah Allah dalam gambar kes kem4tian yang dibantu urus 0leh team sukarelawan UKVJ Melaka.

“Gambar ini diambil oleh salah se0rang rakan yang bertugas di tanah perkub0ran lewat malam tadi.. Saya hanya perasan bila seorang f0ll0wer komen tentang gambar ini… ” Segala Puji Bagi Allah.

Arwah Meninggal Akibat S4kit Tua

Arwah merupakan seorang wanita yang berusia 78 tahun. Punca kematian dikatakan disebabkan oleh sakit tua. Arwah telah selamat dikebumikan pada jam 12.50 tengah malam pada Mei 2021.

Jenazah Arwah yang disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Taman Pusara Abadi Paya Rumput dapat diselesaikan dengan mudah oleh sukarelawan yang bertugas.

Komen Mengenai Kalimah Allah S.W.T

Perkongsian gambar urusan pengkebumian arwah telah dibuat melalui laman Facebook Mr Wan Cai. Seperti yang ramai sedia maklum laman Facebook Mr Wan Cai banyak berkongsi mengenai aktiviti Pengurusan jen4zah bermula dari proses mandi, kafan dan pengekebumian jen4zah.

Menerusi perkongsian tersebut, pada mulanya, mereka tidak perasan akan kalimah Allah S.W.T yang terbentuk pada pusara arwah sehinggalah ia diberitahu oleh seorang pengguna Faceb00k lain. Hanya pada ketika itulah lebih ramai yang sedar akannya.

Menantu Meninggalkan Komen

Melihat ke ruangan komen di laman Facebook tersebut, menantu arwah ada meninggalkan komen yang kemudiannya disusuli dengan soalan daripada warganet yang lain mengenai apa amalan yang dilakukan oleh Arwah sepanjang hayatnya.

Arwah Sentiasa Tersenyum

Menjawab persoalan yang diajukan kepadanya, dia berkongsi beberapa amalan yang dilakukan arwah. Arwah tidak pernah m4rah dan sentiasa tersenyum, selain itu arwah juga tidak mengumpat dan suka berfikiran positif. Apa yang paling meninggalkan kesan adalah arwah telah menjaga kedua ibubapanya sehingga ke akhir hayat mereka.

Semoga kita semua juga akan mendapat pengakhiran hidup yang mulia seperti apa yang selaku kita dambakan dalam setiap doa selepas selesai solat. Berusahalah dengan menambahkan amal ibadat dan meninggalkan apa yang dilarang.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK