Connect with us

Inspirasi

Wanita 0KU nekad beranikan diri belajar memandu kerana mahu berdikari dan enggan menyusahkan orang sekeliling

Published

on

Wanita 0KU nekad beranikan diri belajar memandu kerana mahu berdikari dan enggan menyusahkan orang sekeliling

Ada sesetengah di antara kita yang kurang suka memandu kerana memandu bukanlah sesuatu yang mudah. Ia mengambil kira kemahiran dan kecekapan ketika pengendalian kenderaan.

Namun tidak bagi wanita cekal ini, di mana kekurangan pada diri tidak sama sekali menjadi penghalang untuknya memandu. Norfarrah Syahirah Shaari yang berusia 31 tahun merupakan seorang wanita kelainan upaya (0KU).

Video yang dimuat naik oleh akaun SweetDhuha yang tuIar di laman Facebook, di mana ia menunjukkan kebolehan Norfarrah memandu, minum air, menulis, memakai beg, mengenakan gincu pada bibir, mengenakan pin pada selendang dan memakainya. Hebat sungguh.

Dia difahamkan telah kvdung kedua belah tangannya semenjak lahir lagi sekaligus menjadi punca utama buatnya untuk menggunakan sepasang kaki dalam melakukan tugasan dan aktiviti harian termasuklah memandu kereta.

“Mula-mula memang t@kut tetapi saya beranikan diri untuk belajar memandu kerana mahu berdikari dan enggan menyusahkan orang sekeliling”, jelasnya yang turut menambah bahawa kini sudah 7 tahun dia memandu.

Menurutnya, dahulu bapanya kerap berulang alik daripada rumah bagi menghantarnya ke tempat kerja dan menjemputnya pulang daripada pejabat. Perkara itu memberi kesedaran buatnya untuk tidak lagi mengharapkan bantuan bapa.

Dia hanya mengambil masa selama 2 minggu sahaja untuk mahir memandu menggunakan kaki namun satu perkara yang agak sukar baginya adalah ketika mengundurkan kenderaan, tetapi syukurlah ia dapat diatasi.

Rata-rata orang ramai yang menonton video berkenaan melahirkan rasa kagum akan kecekalan dan semangat tinggi yang ditunjukkan Norfarrah di ruangan komen.

Ya, sememangnya setiap manusia yang dilahirkan itu mempunyai keistimewaan tersendiri

Ada juga yang berasa terinspirasi dengan keberanian wanita cekal ini..

Semoga urusan Norfarrah dipermudahkan hendaknya. Wanita ini langsung tidak kekok dan malu dengan keadaan dirinya malah berasa lebih bersemangat dan sanggup berkongsi pengalaman menjalani kehidupan bersama insan lain.

Sumber: EraBaru

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Inspirasi

Tak semua student asrama orang senang, ada pelajar asrama yang susah bayar seringgit sehari untuk 5 kali makan

Published

on

By

Tak semua student asrama orang senang, ada pelajar asrama yang susah bayar seringgit sehari untuk 5 kali makan

Sesetengah pelajar yang tinggal di asrama. Ada yang mudah mendapatkan belanja harian ke sekolah, tak kurang juga yang berdepan masalah kewangan yang menghimpit.

Sehinggakan ada yang selalu kehabisan wang belanja. Walaupun duduk asrama makanan disediakan di dewan makan, namun keinginan untuk membeli makanan lain itu tetap ada.

Kalau tiada duit belanja, tengok orang lain membeli, telan air liur sahajalah. Sesiapa yang pernah duduk asrama, tahulah perasaan itu.

Syukur, jika ada kawan yang hendak berkongsi rezeki atau guru yang empati dan prihatin. Antara guru yang berusaha membantu pelajar asrama yang susah adalah Cikgu Muhammad Yusof ini.

Kisahnya dikongsikan di Facebook milik beliau. Berikut tulisnya;

Bayar Seringgit, Makan 5 Kali Sehari

Tak semua student asrama saya orang senang. Ramai juga yang parentnya 0rang susah. Duduk asrama ni makan bayar seringgit je sehari untuk 5 kali makan. Ya, 5 kali makan hanya bayar seringgit je sehari. Mana nak dapat kalau makan kat luar kan?

Kadang ada di kalangan mereka yang tiada duit syiling nak telef0n atau kadang ada antara mereka yang kepu.tusan duit. Ialah, tengok kawan makan kat kantin sekolah, mereka pun teringin nak makan tapi duit tiada.

Dana Wakaf

Maka, saya ada buat ‘dana wakaf’ untuk mereka. Caranya saya masukkan duit seringgit, seringgit dan duit syiling dalam bekas, lepas tu mana-mana student yang nak ambil, saya bagi ambil je berapa banyak yang mereka nak ambil. Saya cukup ri,sau kalau student asrama kelaparan.

Dan yang bagusnya budak-budak saya ni, mereka ambil berapa yang mereka rasa perlu je, walaupun saya tak pernah pesan apa-apa kat mereka. Pernah saya tanya, kenapa awak tak ambil lebih. Pelajar tu jawab ‘saya ingat kat kawan-kawan saya juga cikgu, biar sama-sama rasa..’.

Alhamdulillah. Benda yang saya suka bila jadi warden ni ialah tentang kemenjadian murid.

Dan, syukur budak-budak asrama saya semuanya baik-baik. M0ga mereka jadi anak s0leh, anak s0lehah yang membahagiakan parent mereka dunia akhirat.

[Nota: saya tulis ni bukanlah nak bagitau saya cikgu terbaik ke apa cuma sekadar berkongsi tentang macamana kita nak bantu anak murid kita yang susah. Kesusahan is real, tuan, tuan dan puan, puan. Kalau ada manfaatnya kita sama-sama sharelah ya, m0ga idea untuk membantu sesama manusia ni kita suburkan, tak kira siapa pun kita.]

Sumber : Facebook Muhammad Yusof

Continue Reading

Inspirasi

Siapa sangka bekas juruteknik kilang kini mengusahakan tanaman timun raih pendapatan RM30,000 sebulan

Published

on

By

Siapa sangka bekas juruteknik kilang kini mengusahakan tanaman timun raih pendapatan RM30,000 sebulan

Setelah mengambil keputusan berhenti kerja di kilang, Bekas juruteknik kilang kini mampu meraih pendapatan ka,sar sehingga RM1,000 sehari, Ia me­nyamai gaji sebulannya ketika bekerja dahulu selepas mengusahakan tanaman timun di Bandar Tenggara, Kota Tinggi, Johor. N0resam Ma0n, 44, kebun seluas hampir 1 hektar diusahakan sejak 5 tahun lalu itu kini telah masuk musim ke 25 tanaman.

Tanam Timun, Hasil Cepat

Katanya, dia pernah mengusahakan pelbagai jenis tanaman menggunakan kaedah fertigasi antaranya tembikai dan cili, namun kini f0kusnya kepada tanaman timun kerana hasilnya yang cepat diper0lehi.

“Bagi tanaman timun untuk 4,200 p0libag, dalam semusim saya boleh tuai sehingga 20 tan. Jika nilai ka,sar, pulangan boleh perolehi sehingga RM30,000 untuk semusim.

“Saya sebelum ini bekerja sebagai juruteknik kilang kemudian bekerja sebagai k0ntraktor sekejap di Bandar Tenggara. Selepas tamat k0ntrak saya rasa ma,las hendak keluar dari sini, jadi dari situ bermulanya nekad untuk ter,jun dalam bidang pertanian.

Tiada Asas Pertanian

“Saya memang tidak ada asas dalam pertanian cuma ayah dahulu memang suka menanam sayur-sayuran di tepi rumah, itu pun untuk makan sahaja. Saya banyak belajar daripada pekebun-pekebun lain, datang ke kebun mereka dan bertanya sebelum usahakan sendiri,” katanya lagi.

Bapa kepada 3 orang anak itu berkata, pelaburan sebanyak RM30,000 sebagai m0dal untuk membangunkan sis,tem fertigasi menggunakan wang simpanan untuk mence,buri bidang pertanian itu ternyata berbal0i.

KataNoresam, keputusannya itu di­lihat sebagai tepat apabila kini dapat menikmati lebihan masa yang berkualiti bersama keluarga di samping pendapatan yang agak berbal0i.

Menurutnya, keadaan itu tidak dapat dira,sai ketika dia bekerja makan gaji kerana perlu keluar pagi dan pulang rumah lewat petang.

Ada Cabarannya

Bercerita lanjut, N0resam berkata, sepanjang 5 tahun dalam bidang itu, pelbagai cab,aran dilalui termasuklah pernah membu,ang timun sehingga 1 tan sehari akibat berlaku lambakan dan tiada pasaran.

Ia kerana pada masa itu, dia baru bermula dan tidak pandai hendak memasarkan hasil timunnya. Namun setelah menghadiri kursus barulah Noresam tahu selok beloknya.

Sumber : Kosmo

Continue Reading

Inspirasi

Demi Secebis Ilmu, Satu Keluarga Berjalan Kaki Sejauh 26 Kilometer Untuk Menghadiri Majlis Ilmu

Published

on

By

Demi Secebis Ilmu, Satu Keluarga Berjalan Kaki Sejauh 26 Kilometer Untuk Menghadiri Majlis Ilmu

Kisah menyentuh hati, demi secebis ilmu, ketua keluarga ini membawa anak dan isteri memerah keringat berjalan kaki sejauh 26KM untuk menghadiri majlis ilmu.

Cekal, tabah, dan semangat. Satu keluarga berjalan kaki sejauh 26KM di Kota Marudu demi menimba ilmu.

Saudara Kahar dan keluarganya menem,puh sejauh 26 KM dengan berjalan kaki dr Kg. B0mbong ke Kg. Samparita demi menghadiri majlis ilmu yang diadakan di l0kasi tersebut pada hari Sabtu, 6hb baru-baru ini. Difahamkan beliau dan keluarganya bergerak dari rumah seawal 5.30 pagi dan tiba di Masjid As- Syahadah, Kg. Samparita dalam jam 8.30 pagi.

 

Ketika berdekatan l0kasi dan hendak ditumpangkan, tetapi ayah ini men0lak dengan baik…katanya “Kerana ilmu, aku sanggup jalan jauh”

 

Walaupun tidak berkemampuan, hidup dalam keadaan kemudahan asas yang serba kekurangan, namun sememangnya orang Kota Marudu memiliki jiwa yang kental dan semangat memajukan diri! anda semua berjiwa besar sama seperti saudara Kahar, “Solar Mama” Tarihing, dan ayah yang mengusung jen4zah bayi perempuannya.

Reaksi Warganet

Mazlan Oujiboy – Saya berada di SLDB bombong…mmg sed,ih la jln ya p sana

Abu Ahsan Wal Husna II – Allahuakbar…tidakkah kalian melihat betapa beliau sangat bersungguh untuk majlis ilmu.

Mohd Azdie Apin – 30 tahun yang lalu, ada anak Murid saya menceritakan kepa.yahan perjalanan ini apabila pulang kampung cuti dari asrama sekolah.

Nanang Win – Bnyk lg ba kele.mahan KOTA MARUDU ni..Harga barangan naik TP harga jualan suka2 kna turun..Jd bg yg petani susah mau makan..Inilah yg myebabkan kmiskinan di KM semakin meningkat

Dinda Aslinda – patut cari penganti sudah, jgn di undi org yg sama seja..

Maszlie Islam – Di mna tu slogan sabah maju Jaya…maju di bdr tpi bukn di luar bdr.

Siti Hajar Harun – Semoga setiap langkah Dan keringat yang keluar diberi ganjaran Dari Allah. Semoga anak2 beliau menjadi orang yang berjaya suatu hari nanti Dan mengubah kehidupan keluarga Dan membahagiakan keluarganya atas peng0rbanan yg telah dicurahkan.

Azzah Azzahra – Org yang hebat mmng cinta ilmu, tapi pemimpin /org yg z4lim, yang pentingkan p0ket, yang r4suah memang Tak fikirkan kebajikan Dan kesenangan org lain…kesian dgñ rakyat Sabah.

Sumber : Sabah Info via Faiz Asali

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK