Connect with us

Semasa

Ustazah Afifah & suami nak failkan saman, ‘petik’ nama pendakwah bebas?

Published

on

Ustazah Afifah & suami nak failkan saman, ‘petik’ nama pendakwah bebas?

Nama Ustazah Siti Afifah rasanya tidak perlu diperkenalkan lagi. pelbagai kenyataan yang dilihat agak kontroversi telah mencuri perhatian warganet di media sosial sehingga beberapa agamawan seperti Ustaz Azhar Idrus tampil menjelaskan hal sebenar.

Dia dan suami turut pernah ditegur oleh sebilangan pendakwah agar tidak mengeluarkan kenyataan agak mengelirukan kerana boleh mengakibatkan umat Islam menerima maklumat yang kurang tepat.

Petik nama ulama?

LIHAT VIDEO DISINI
Walau bagaimanapun, menerusi siaran langsung yang dibuat oleh Ustazah Afifah dan suami di media sosial baru-baru ini, dia telah menyelar beberapa pihak dengan mengatakan sudah lama bersabar dengan segala fitnah dan tohmahan yang mereka terima.

Apa yang menarik perhatian netizen adalah tindakan suami kepada Ustazah Afifah yang dikatakan seperti memetik nama beberapa pendakwah bebas apabila memberitahu akan menfailkan saman berhubung fitnah.

Amaran buat penfitnah

Dalam video tersebut, penceramah itu mengatakan akan membawa isu ini ke mahkamah dan akan menfailkan saman kepada beberapa individu yang dikatakan menfitnah mereka.

Ujar mereka, hal saman menyaman ini sedikit pun tidak mereka hairankan tetapi lebih kepada jenayah menfitnah yang telah dilakukan oleh beberapa pihak terhadap mereka.

Selar kenyataan Dato’ Dr Danial juga?

Pasangan suami isteri itu juga menyelar pendakwah terkenal, Dato’ Dr Danial yang dikatakan tidak tabbayun sehingga memperlekehkan orang lain sewaktu mengulas isu video kontroversi berkenaan ‘makan ubat tahan sakit masuk neraka?‘

Sesama Islam pun nak bergaduh
Perkongsian semula video yang dibuat pengguna TikTok dikenali sebagai myramalik itu telah menuai pelbagai maklum balas daripada netizen.

Kebanyakan mereka berasa pelik dengan pasangan penceramah ini kerana apa yang dikatakan sebelum ini adalah keluar dari mulut mereka sendiri.

Untuk rekod, beberapa video kontroversi kenyataan Ustazah Siti Afifah telah viral di media sosial apabila mengatakan suami yang membiarkan isteri melahirkan anak dengan dibantu doktor lelaki adalah dayus.

Tak hanya itu, kenyataannya tentang makan ubat tahan sakit boleh membawa kepada masuk neraka juga kurang disetujui oleh banyak pihak terutamanya agamawan yang meminta penceramah itu berhenti mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan umat Islam.

Komen Netizen

Sumber: Facebook sunnah tidak berbohong 2, TikTok myramalik26, YouTube Siti Afifah

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Semasa

Hadir konsert lagenda India, wanita tulis kapsyen sentuh sensitiviti kaum

Published

on

Hadir konsert lagenda India, wanita tulis kapsyen sentuh sensitiviti kaum

Konsert Mega Lagenda India A.R. Rahman yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil pada Sabtu lalu sememangnya menghadirkan pelbagai cerita menarik seperti penampilan Dato’ Sri Siti Nurhaliza yang membuka tirai dengan penuh bertenaga.

Lebih menyeronokkan lagi, kehadiran A.R. Rahman bukan sahaja dihadiri oleh masyarakat India tetapi turut kelihatan pelbagai kaum bersorak apabila penyanyi dan komposer hebat itu muncul.

Namun, disebalik kemeriahan 60,000 penonton di dalam stadium tersebut ada sesetengah pihak yang langsung tidak peka dan menjaga sensitiviti sebagai rakyat Malaysia apabila memuat naik momen berada di konsert dengan kapsyen rasis.

Menerusi posting yang dibuat pengguna Twitter Kesavan Vekraman, dia telah berkongsi semula rakaman Insta Story seorang wanita yang menyebut perkataan menyentuh perihal sensitiviti kaum India.

“Pening dengar lagu k***ng. Nak lagu Nustey please…waiting for Tokti ni,” tulisnya sambil merakam suasana di dalam stadium.

Hidup dah lama, sensitiviti orang pun tak faham

Perkongsian tersebut nyata membuatkan ramai berasa geram kerana tindakan seperti itu boleh menggangu keharmonian semua kaum di Malaysia terutamanya yang hadir sewaktu konsert mega itu.

Susulan dikecam teruk netizen di media sosial, wanita terbabit telah membuat permohonan maaf diatas keterlanjurannya menulis perkataan rasis di media sosialnya yang mempunyai ratusan ribu pengikut.

Konsert A.R. Rahman yang berlangsung pada 28 Januari 2023 telah mendapat sambutan hangat apabila SNBJ dipenuhi penonton lebih dari 60,000 orang.

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut hadir menyaksikan konsert tersebut bersama isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah dan mengakui sangat gembira melihat pelbagai kaum menyaksikan konsert mega dari komposer terkenal India.

Sumber: Twitter Kesavan Vekraman

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Semasa

‘Maafkan adik mak, adik tak dapat jumpa mak lagi’

Published

on

‘Maafkan adik mak, adik tak dapat jumpa mak lagi’

Manjung: “Semalam saya sempat buat panggilan video dengan arwah mak, tak sangka ia adalah kali terakhir kami dapat bergelak-ketawa,” kata Ahmad Shahful Osman Azmi, anak kepada Fatimah Mohd Ali yang meninggal dunia dalam nahas di Jalan Beruas-Ipoh, dekat sini, hari ini.

Dalam kejadian 8.30 pagi itu, Fatimah, 64, maut selepas Perodua Kelisa yang dipandunya terlanggar van pekerja, lalu terbabas ke dalam gaung.

Kemalangan itu turut meragut nyawa jirannya, Mohd Ibrahim Md Deram, 77.

Akibat kejadian itu juga, suami kepada Fatimah, Osman Azmi Chulan, 70, patah kaki kanan manakala anak kepada Mohd Ibrahim, Fazlina Mohd Ibrahim, 53, parah.

Menurut Ahmad Shahful, 30, dia mengetahui berita kematian ibunya, 9 pagi tadi ketika di tempat kerjanya di Sungai Petani, Kedah.

“Rakan saya yang tinggal di kampung hubungi saya pagi tadi.

“Susah saya nak percaya pada awalnya kerana baru semalam kami bersembang melalui panggilan video.

“Arwah mak sempat berlawak dengan saya dan bersembang dengan cucu bongsunya, Nur Arisa Adelia Ahmad Shahful, 2,” katanya ketika ditemui di Unit Perubatan Forensik Hospital Seri Manjung, hari ini.

Difahamkan, Fatimah dalam perjalanan ke Klinik Kesihatan Beruas untuk membawa Osman membuat pemeriksaan kesihatan.

Ahmad Shahful berkata, ibunya seorang yang periang dan suka membantu jiran tetangga untuk pergi membuat pemeriksaan kesihatan di klinik.

“Memandangkan mak boleh memandu kereta, arwah kerap membantu jiran yang berkeperluan. Kadang-kadang bawa mereka buat pemeriksaan di klinik, ada juga teman kawan-kawanya ke pasar.

“Sebelum ini mak akan maklumkan pada kami anak-anak jika mahu ke mana-mana. Tapi, hari ini tidak,” katanya.

Menurut anak bongsu dari tiga beradik itu, kali terakhir dia dapat pulang berjumpa ibu dan ayahnya adalah semasa cuti hujung Disember lalu.

“Semalam, saya ada beritahu mak yang kami sekeluarga akan balik Ahad depan. Sudah ketetapan Allah begini, saya reda.

“Maafkan adik mak, adik tak dapat jumpa mak lagi,” kata Ahmad Shahful, sebak.

Menurutnya, jenazah ibunya akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Buluh Akar, Parit.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Semasa

Jeti roboh, pelajar terkapai-kapai dalam air… Cikgu tak fikir panjang terus terjun laut selamatkan anak didik!

Published

on

Jeti roboh, pelajar terkapai-kapai dalam air… Cikgu tak fikir panjang terus terjun laut selamatkan anak didik!

LEBIH 10 orang murid sekolah rendah diselamatkan guru selepas mereka terjatuh ke dalam laut gara-gara sebuah jeti roboh.

Video kejadian tersebut mulai tular di media sosial, selepas dimuat naik oleh akaun Twitter @jonjonahah, pagi Isnin.

“Dapat daripada group WhatsApp. Kesiannya budak-budak sekolah. Semoga semuanya selamat dan baik-baik saja. Semoga Allah balas jihad mereka dengan masa depan yang baik,” tulisnya mengiringi perkongsian tersebut.

Menerusi video berdurasi 1.30 minit itu, kelihatan murid-murid yang lengkap berpakaian sekolah sedang terkapai-kapai di dalam laut dan diselamatkan oleh beberapa orang guru.

Apa yang lebih menyentuh hati, ada dalam kalangan guru lelaki basah lencun kerana sanggup terjun ke laut demi menyelamatkan nyawa para pelajar.

Tiada sebarang butiran yang dikongsikan mengenai kejadian tersebut.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Namun difahamkan ia berlaku di sebuah jeti dipercayai di Pulau Pababag, Semporna, Sabah.

Perkongsian tersebut mengundang reaksi yang pelbagai daripada netizen dengan rata-ratanya memuji guru-guru kerana bertindak pantas demi mengelakkan kejadian yang tidak diingini.

Dalam pada itu, ramai yang memohon agar wakil rakyat atau kerajaan mengambil tindakan pantas supaya insiden yang sama tidak berulang, lebih-lebih lagi ia membabitkan soal keselamatan dan nyawa.

Netizen turut meluahkan rasa simpati terhadap insiden yang berlaku.

“Patut bagi pingat dekat cikgu-cikgu ni. Dengan baju kemeja, kasut bagai terjun dalam air nak selamatkan murid-murid. Entah-entah handphone beliau pun turut rosak bukan setakat kasut jer.

“Terasa sedih tengok adik pakai baju purple yang dekat atas bot tu menangis. Moga mereka dipermudahkan urusan.

“Allahu kesiannya. Kita dekat sini banyak kemudahan pun masih lagi tak bersyukur.

“Cikgu juga yang hero,” demikian antara komen netizen.

Sehingga artikel ditulis, masih belum dapat dipastikan keadaan mangsa yang terjejas.

Sumber: mStar

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK