Connect with us

Inspirasi

Umur Baru 15 Tahun Dah Dapat Gaji RM400k Sebulan. Kerjanya Buat Ramai TERUJA

Published

on

Umur Baru 15 Tahun Dah Dapat Gaji RM400k Sebulan. Kerjanya Buat Ramai TERUJA

Di saat remaja sekarang masih minta mak ayah duit topup phone. Siapa sangka budak 15 tahun ni dah bekerja dan dibayar gaji RM400k sebulan atau RM4.8 juta setahun. Wartawan terkejut bila tau apa kerja yang dibuatnya. Allahu inspirasi. Baca selanjutnya..

PAKAR BUAT PROGRAM TERMUDA DUNIA DI SYARIKAT IBM

15 tahun! Pada usia ini, remaja bersekolah dalam tingkatan tiga di sekolah menengah. Mungkin masih tercari-cari identiti dan masa depan kerana belum habis SPM lagi. Sebahagiannya hanya tahu bermain games, sweet-sweet cinta dan sebahagian aktiviti lain. Nak tau power tak power, boleh tengok video interview budak ni di hujung artikel. Perghhhh.

Membaca kisah Tanmay Bakshi ini mungkin boleh membuka minda kita. Dia terlampau bijak dan kepandaiannya mungkin melebihi kepandaian orang dewasa.

Angka ini mungkin buat orang terkejut tetapi tiada yang mustahil. Mungkin bagi remaja di negara ini kurang mengenali Tanmay Bakshi. Baru berusia 15 tahun tetapi gajinya 66 lakh (1 lakh bersamaan 100 ribu rupee. 100,000 rupee bersamaan RM6,033). Jika gajinya dikira dalam Ringgit Malaysia, boleh mencecah RM400,000 sebulan. Wow, amazingkan.

Siapa Tanmay Bakshi dan kenapa gajinya terlalu banyak pada usia yang cukup muda? Untuk pengetahuan, Tanmay ialah seorang pengaturcara komputer, pakar kecerdasan buatan dan kecekapan teknologi yang termuda di IBM, syarikat komputer terkenal di dunia.

Jawatannya sekarang ialah Youngest IBM World Watson Programmer. Dia dilahirkan pada 16 Oktober 2003.

Bagaimana dia boleh begitu berjaya? Ibu bapanya berhijrah dari Delhi, India ke Brampton Kanada pada 2004 ketika usianya setahun. Bapanya Puneet Bakshi ialah seorang pengatur cara komputer dan ibunya, Sumita ialah seorang suri rumah.

Bila melihat bapanya sering berada di depan komputer, ia telah menarik minat remaja ini ingin mengetahui apa pekerjaan yang dilakukan oleh bapanya.

Dia mula membuat pengekodan pada usianya 5 tahun. Pada saat kawan-kawan sebayanya hanya menyusun lego tetapi Bakshi belajar bagaimana membina kod. Dia sering melihat bagaimana bapanya bekerja dan dia begitu tertarik.

Pada usia itu, Bakshi sering bertanya bagaimana komputer boleh melakukan apa-apa,” katanya ketika ditemuramah oleh CNBC Make It. Saya mahu tahu apa yang berlaku di belakang komputer dan melihat bagaimana anda boleh mengawalnya dan memberitahu mereka apa yang perlu dilakukan”.

Merasakan keingintahuannya ini, ayahnya mengajarnya bagaimana untuk memprogram. Dari sana, Bakshi mula menggunakan internet dengan sendiri dan membaca buku mengenai pengaturcaraan. Malah dari satu peringkat usia, dia berjaya membangunkan beberapa aplikasi dan kod sumber pada usianya itu.

Pada usia tujuh tahun, Bakshi menubuhkan saluran YouTube di mana dia menyiarkan tutorial mengenai pengekodan dan pembangunan web. Dengan setiap muat naik video, dia menerima beribu-ribu soalan dari orang di seluruh dunia.

Menyedari bahawa tidak ada pengetahuan mengenai pengaturcaraan dan pembelajaran mesin, dia menjadikannya misi saluran YouTube untuk membantu 100,000 anak-anak dan pemula yang bercita-cita sepanjang perjalanan pengekodan mereka. Hari ini, beliau mempunyai lebih daripada 200,000 pelanggan.

Dia menamatkan aplikasi iOS pertama dalam App Store ketika usianya 9 tahun. Pada usianya 11 tahun, dia memuat naik sebuah video di Youtube berkaitan ilmu kecerdasan buatan. Pada usianya 13 tahun, dia mula bekerja dengan perisikan Artificial.

Antara aplikasi pertama yang diciptanya ialah tTables yang membantu dalam mempermudah dan pembelajaran sifir darab (5). Pada usianya 15 tahun ini, dia telah menerbitkan sebuah buku, menganjurkan TEDx Talk dan bercakap pada sidang kemuncak IBM Watson di seluruh dunia termasuk Finland, New Zealand, Denmark dan Australia.

Seiring dengan berjalannya waktu, Bakshi kehilangan minat dalam pengaturcaraan. “Saya selalu merasakan bahawa teknologi sangat terhad, saya sentiasa merasakan bahawa ketika anda memasukkan sesuatu, ia akan menjadi jauh ke belakang,” kata remaja itu.

Namun dia terus dengan minatnya dengan komputer. Dalam masa seminggu, beliau telah membina aplikasi Watson pertamanya. Dia menamakannya “Tanya Tanmay,” di mana aplikasinya bertindak balas kepada soalan dengan menimbang jawapan yang terbaik sebelum melontarkan tindak balas.

Tidak lama selepas itu, beliau terjumpa perkhidmatan yang ditawarkan oleh IBM yang dipanggil Penukaran Dokumen, yang berada di alfa pada masa itu. Objektif utama perisian adalah untuk menukar dokumen dari satu format, seperti PDF, ke format lain seperti HTML.

Dalam beberapa minit bermain-main dengan perisian, Bakshi menemui sesuatu (pepijat). Dia menyiarkan penemuannya di laman web pengaturcaraan dan Twitter peribadinya.

Golongan bijak pandai di IBM tertarik dengan kebolehannya dan terus menghubunginya.”ia benar-benar menyeronokkan,” kata Bakshi. “Semua di IBM menjangkau imaginasi saya.”

Dari kerjasama, dia ditawarkan bekerja di IBM.

Sejak itu, gergasi teknologi itu telah menawarkan Tanmay banyak peluang bercakap dalam persidangan yang dihoskan oleh syarikat tersebut. Pada satu persidangan, Bakshi menjadi penceramah utama di hadapan 25,000 orang, dan di Persidangan IBM di Bengal, India, dia bercakap di depan 10,000 orang.

Lihatlah, komputer sebenarnya banyak manfaat, bukan hanya pandai bermain Mobile Lagends sahaja. Jika Tanmay berusia 15 tahun mampu memanfaatkan usianya dengan perkara bermanfaat, apa remaja Malaysia boleh lakukan pada usia ini?

Mungkinkah kita menantikan sesuatu yang sangat bermanfaat dari remaja Malaysia?

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Inspirasi

Warga Britain jalan kaki 547 km dari Makkah ke Madinah, hayati pengorbanan hijrah Rasulullah

Published

on

Warga Britain jalan kaki 547 km dari Makkah ke Madinah, hayati pengorbanan hijrah Rasulullah

LIMA lelaki warga Britain yang baru selesai menunaikan umrah di Tanah Suci Makkah berjalan kaki untuk menziarahi Madinah al-Munawarrah.

Perjalanan sejauh 547 kilometer (km) itu mengambil masa kira-kira 185 jam atau tujuh hari untuk kelima-lima pengembara tersebut tiba di destinasi.

Kumpulan tersebut menyatakan tujuan utama kembara itu adalah untuk merasai sendiri jerih perih yang dilalui Rasulullah SAW ketika melakukan hijrah dari Kota Makkah ke Kota Madinah pada 1400 tahun yang lalu.

“Mengikut jejak langkah Rasulullah SAW dalam pengembaraan ini membuatkan kami berasa sangat dekat dengan Rasulullah SAW dan seolah-olah kami sedang berjalan bersamanya.

“Kami belajar banyak perkara tentang Rasulullah SAW dan rasa sayang kami kepada baginda bertambah berlipat ganda,” kata Rashid Ali yang merupakan salah seorang peserta dalam kumpulan itu.

Terdahulu pada tahun 622 Masihi, Allah SWT telah memerintahkan Rasulullah SAW untuk berjirah ke Kota Madinah kerana tentangan masyarakat Arab Quraisy yang semakin hebat di Makkah.

Hijrah itu mustahak demi keselamatan Rasulullah SAW dan para sahabat serta penyebaran Islam yang perlu diteruskan.

Kumpulan itu menerima sambutan yang luar biasa dari penduduk di Madinah.

Setibanya kumpulan warga Britain itu di Madinah, mereka disambut dengan meriah, diiringi paluan kompang, dihidangi jamuan makanan dan dikerumuni penduduk tempatan yang teruja dengan pencapaian mereka.

Dua orang dari ahli kumpulan itu sebelum ini pernah mengayuh basikal dari London, Britain ke Makkah, Arab Saudi dan merupakan individu pertama dalam sejarah yang berjaya berbuat demikian.

Rata-rata warga maya yang melihat kisah mereka berasa teruja dan mengambilnya sebagai inspirasi untuk tidak mudah berputus asa dalam hidup. – ilmfeed

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Inspirasi

Margaret Gan bersyukur,pertama kali raih tahun baru cina denga versi seorang muslim

Published

on

Margaret Gan bersyukur,pertama kali raih tahun baru cina denga versi seorang muslim

Pelak0n veteran, Margaret Gan meIuahkan kesyukuran kerana meraikan sambutan Tahun Baharu Cina buat kali pertama sebagai Muslim selepas memeIuk Islam pada 15 Februari tahun lalu.

Menurut lap0ran Harian Metro, aktres berusia 80 tahun itu bersyukur kerana menyambut perayaan dengan memperbanyakkan amaIan sedekah selain mampu menghafaI surah al-Fatihah dengan baik.

Walaupun sudah Iama meraikan Tahun Baharu Cina bersama ahli keIuarga secara sederhana, tetapi Margaret merasakan sambutan pada tahun ini sedikit berbeza memandangkan dia sudah menganuti agama Islam.

Katanya Iagi, sambutan pada tahun ini berbeza kerana ia dihadiri dengan perasaan ketenangan jiwa.

“Saya gembira meraikan Tahun Baharu Cina setiap tahun kerana menghabiskan masa bersama keIuarga. Cuma, kali ini saya lebih gembira kerana banyak bersedekah. Ia membuatkan saya sangat ser0nok dan tenang jiwa,”ujarnya.

Dalam pada itu, Margaret atau nama sebenarnya Gan Ee Kek turut meIuahkan kesyukuran kerana dikurniakan rezeki kesihatan yang baik serta berpeIuang terlibat dengan aktiviti kebajikan.

“Alhamdulillah, saya juga masih dianugerahkan Tuhan menjaIani kehidupan seperti biasa dengan bahagia bersama anak, menantu dan cucu, selain kesihatan yang baik serta peIuang terbabit dengan banyak aktiviti kebajikan dianjurkan persatuan-persatuan yang mengajak saya menyertainya.

“JaduaI aktiviti saya boleh dikata tetap sibuk walaupun sekarang jarang berlak0n kerana watak tidak sesuai,”jelasnya.

Katanya lagi, dia terpksa men0lak tawaran berlak0n yang memerIukannya membuka tudung memandangkan kini sudah hidup sebagai se0rang beragama Islam.

“Jadual aktiviti saya b0leh dikata tetap sibuk waIaupun sekarang jarang berlak0n kerana watak tidak sesuai.

“Sebagai 0rang Islam dan bertudung, saya memang men0lak twaran berlak0n yang memerIukan saya tidak bertudung,”katanya lagi.

TerdahuIu, Margaret bersyukur impian anak tunggaInya, Mohd Taufik Gan, 38, untuk melihat dia memeIuk agama Islam menjadi kenyataan tahun lalu selepas menunggu dengan sabar bertahun-tahun lamanya.

Perkara itu juga dik0ngsikan oleh pelak0n Serina Redzuwan yang juga anak kepada cef selebriti terkemuka, Chef Wan di laman Instagram.

Sumber: Harian Metro / ohmymedia

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Inspirasi

Kebaikan mcm ni bukan semua mampu buat… Sekali CEO datang…Pemuda inI tak sangka Apa Yg Dia Bakal Dapat!

Published

on

Kebaikan mcm ni bukan semua mampu buat… Sekali CEO datang…Pemuda inI tak sangka Apa Yg Dia Bakal Dapat!

Pernah tak jumpa orang yang terlebih sayangkan kucing? Maksudnya perasaan sayang kepada kucing yang melampau. Sayang kucing itu perkara biasa, lagi2 jika mereka memang pencinta kucing yg tegar. Ada juga orang yang membawa makanan kucing kemana sahaja mereka pergi, mana tahu jika terserempak dengan kucing jalanan, mereka boleh memberi makan kepada kucing2 tersebut. Alangkah mulianya hati mereka.

Adalah perkara biasa bagi pemilik kucing untuk sayang kepada haiwan peliharaannya. Menjaganya dengan baik, memberi makan setiap hari, mandi, bermain serta mengambil berat terhadap kesihatan kucingnya. tapi bagaiman pula dengan kucing2 liar yang berkeliaran dimana2? ada juga kucing2 liar ini yg jinak2 dan ada yg boleh di bawa balik untuk dipelihara lagi.

satu video perkongsian seorang pengguna fesbuk ini ternyata mendapat respect daripada orang ramai. Lelaki ini sanggup berhabis separuh daripada gajinya hanya untuk memberikan kucing2 jalanan makan. Lelaki ini hanya bekerja sebagai penjaga parkir sahaja pun. Itupun masih cukup untuk dia menyara dirinya sendiri selain separuh daripada gaji dihabiskan untuk makanan kucing jalanan.

Bukan itu sahaja, lelaki ini juga memberikan makan kepada anjing jalanan. Alangkah mulianya hati mu wahai pemuda. Ini la balasan bila kau buat baik dgn Binatang,..walaupon seekor anjing. CEO Modenas datang untuk berikan anugerah dan ganjaran kepada lelaki ini.

LIHAT VIDEO DISINI

Komen Netizen

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK