Connect with us

Pemulih

Taklimat Mengenai Program PEMULIH PERKESO: PSU Dan PenjanaKerjaya 3.0 Akan Diadakan Sepanjang Ogos Dan Awal September

Published

on

Taklimat Mengenai Program PEMULIH PERKESO: PSU Dan PenjanaKerjaya 3.0 Akan Diadakan Sepanjang Ogos Dan Awal September

Satu taklimat mengenai Program PEMULIH PERKESO akan diadakan secara atas talian sepanjang Ogos dan awal September khusus menerangkan mengenai Program Subsidi Upah dan PenjanaKerjaya 3.0.

Dalam pengumuman Pakej Perlindungan Rakyat Dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) yang lalu, Perdana Menteri mengumumkan beberapa inisiatif penting buat majikan yang terkesan dengan Pandemik Cov1d-19. Antaranya Program Subsidi Upah 4.0 dan PenjanaKerjaya 3.0.

Oleh yang demikian PERKESO bertanggungjawab menerangkan pelaksanaan program ini buat mereka yang terlibat khususnya para majikan.

Mengenai PSU 4.0 PEMULIH

Perdana Menteri dalam ucapan PEMULIH mengumumkan;

“Melalui inisiatif PSU 4.0, Kerajaan akan menampung sehingga 500 pekerja bagi setiap majikan dengan kadar sebanyak 600 ringgit setiap pekerja selama tempoh empat bulan, iaitu dua bulan bagi semua sektor dalam fasa kedua PPN, dan dua bulan seterusnya khusus bagi sektor-sektor yang dikategorikan dalam senarai n3gat1f semasa tempoh fasa ketiga nanti.”

“Jika sebelum ini, pelaksanaan PSU disyaratkan dengan had gaji di bawah 4 ribu ringgit, sukacita saya umumkan bahawa di bawah PSU 4.0, tiada lagi syarat had gaji ditetapkan. Ini bermakna, majikan boleh memohon PSU 4.0 bagi pekerjanya yang bergaji lebih 4 ribu ringgit.”

Tan Sri Muhyiddin Yasin – 28 Jun 2021

Mengenai PenjanaKerjaya 3.0 PEMULIH

Bagi PenjanaKerjaya 3.0 pula, Tan Sri Muhyiddin Yasin menyebut;

“Kerajaan bersetuju untuk melanjutkan program ini dan dijenamakan sebagai PenjanaKerjaya 3.0 dengan beberapa penambahbaikan. Ini antaranya mengurangkan had kelayakan gaji daripada 1,500 ringgit kepada 1,200 ringgit untuk program Malaysianisation supaya memberi lebih dorongan kepada majikan untuk mengganti pekerja asing dengan pekerja tempatan. Selain itu, tempoh kontrak penggajian juga akan dilonggarkan daripada 12 bulan kepada 6 bulan bagi kategori pekerja berusia 50 tahun ke atas, golongan 0KU dan bekas b4nduan.”

Tan Sri Muhyiddin Yasin – 28 Jun 2021

Tarikh Taklimat Program PEMULIH PERKESO: PSU dan PenjanaKerjaya 3.0

Bagi menyokong kelangsungan perniagaan dalam tempoh mencabar ini, MYFutureJobs akan menganjurkan sesi taklimat PEMULIH bagi menerangkan lebih lanjut mengenai Program Subsidi Upah dan juga PenjanaKerjaya 3.0 yang terbuka kepada majikan seluruh Malaysia. Berikut adalah maklumat program tersebut;

Masa: 3 petang hingga 5 petang

Medium: Aplikasi Cisco Webex

Tarikh taklimat:

4 Ogos 2021

Pautan: https://bit.ly/3fdhjew

No. Meeting: 170 745 4049

Kata Laluan: m4VjJMjPD22

11 Ogos 2021

Pautan: https://bit.ly/2VlHUic

No. Meeting: 170 896 1526

Kata Laluan: hpKT3vHrT22

18 Ogos 2021

Pautan: https://bit.ly/3C7RIxx

No. Meeting: 170 884 8994

Kata Laluan: mjD4nMenm28

25 Ogos 2021

Pautan: https://bit.ly/3j2yBMx

No. Meeting: 170 840 3785

Kata Laluan: xD6G9W6Yp8B

1 September 2021

Pautan: https://bit.ly/3fdKrlO

No. Meeting: 170 208 0566

Kata Laluan: AdDvJMbS394

PENAFIAN: Semua yang “kami” kongsikan di halaman ini sekadar panduan dan rujukan para pembaca di laman web ini sahaja. Kami tidak ada kaitan dengan mana-mana agensi kerajaan atau syarikat yang berkaitan dengannya, segala rujukan adalah berpandukan sumber sebagaimana yang disebut.

Sudah baca artikel ini?Mohon komen dan share kepada yang memerlukan..Semoga Bermanfaat

Sumber:bantuanrakyat.my

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Pemulih

Kucing ceder4 mengesot rayu simpati, tulang belakangnya patah tiga, badan dibasahi air kencing, pemuda ini cuba bantu

Published

on

By

Kucing ceder4 mengesot rayu simpati, tulang belakangnya patah tiga, badan dibasahi air kencing, pemuda ini cuba bantu

Sayu, Kucing ceder4 mengesot rayu simpati, badan dibasahi air kenc1ng. Sungguh mulia hati orang yang sanggup mengubati dan menjaga bubu. Pemuda belum dikurniakan rezeki cahaya mata buatkan kerusi roda.

Sangat sengs4ra jika dibayangkan keadaan seekor kucing yang terpaksa mengesot dalam kesakitan, merayu simpati serta perhatian manusia yang lalu lalang berhampirannya.

Kesak1tan serta keceder4an par4h yang dialami menyebabkan kucing tersebut gag4l mengawal pundi kencingnya, mengakibatkan dirinya basah dengan air kencing sendiri.

Begitulah keadaan Bubu ketika ditemui pemiliknya Ahmad Rashid Rosli, 32 tahun.

Ahmad Rashid terdahulu berkongsi video Bubu yang gembira berjalan dengan bantuan ‘kerusi roda’ yang dibinanya.

“Hari ni tak sepahkan apa-apa, kacau merpati makan je.

“Tumpang lalu, kucing kurang upaya nak tumpang jalan sikit,” tulisnya di grup Fesbuk Kucing Sepahkan Apa Hari Ini.

Menurut Ahmad Rashid, Bubu, yang merupakan seekor kucing jantan dijumpainya di bawah flat tempat tinggalnya di Petaling Jaya, Selangor.

“Saya jumpa Bubu bulan Mei hari tu, masa tu dia tak la kecil sangat.

“Keadaan Bubu masa tu memang menyedihkan, dia mengesot dekat bawah rumah sambil terkencing-kencing.

“Memang kesian sangat, dia macam tengah merayu suruh orang bawa dia ke klinik,” ceritanya.

Ahmad Rashid yang bekerja sebagai pentadbir keselamatan berkata, Bubu disahkan patah tulang di beberapa bahagian bawah badannya.

Jelasnya, Bubu terpaksa menjalani rawatan untuk merawat tulang belakangnya yang menelan bel4nja lebih RM3,000.

“Tak pasti kenapa tulang belakang dia patah, mungkin sebab ada orang buang dia dari atas atau jatuh atau mungkin juga kena pukul.

“Tapi kecederaan yang dialami menyebabkan Bubu tak boleh bangun,” jelasnya, sambil menambah Bubu kini sudah semakin pulih.

Walaupun dengan kecac4tan yang dialaminya, Bubu masih tetap aktif seperti kucing biasa serta mempunyai keinginan untuk keluar bermain.

“Setiap hari dia akan tengok je abang dia main melalui tingkap, jalan-jalan dekat luar,” katanya.

Ahmad Rashid yang bersimpati dengan keadaan Bubu kemudiannya mendapat idea untuk membina alat sokongan bagi membolehkan Bubu bergerak.

“Dia selalu merayu kalau tak boleh keluar, jadi saya buat alat bantuan untuk berjalan tu supaya mudah untuk bawa dia keluar.

“Saya dapat Ilham dari Lazada jadi saya modify sikit-sikit, rakan-rakan dalam Group Fesbuk Kucing Sepahkan Apa Hari Ini pun banyak bagi idea,” jelasnya.

Ahmad Rashid yang masih belum dikurniakan cahaya mata berkata Bubu sememangnya manja dengan dirinya dan juga isteri, Mazatul Hitiah Adnan.

“Saya anggap Allah nak temukan dia dengan family saya, sekarang dia manja dengan saya dan juga isteri,” katanya.

Continue Reading

Pemulih

Lepas pemergian ibu, tak Iama kemudian ayah nikah lain, 2 beradik nekad berdikari tinggal bawah jambatan sehelai sepinggang

Published

on

By

Lepas pemergian ibu, tak Iama kemudian ayah nikah lain, 2 beradik nekad berdikari tinggal bawah jambatan sehelai sepinggang

Bawah jambatan biasanya dikaitkan sebagai p0rt Iepak ‘s4mpah msyarakat’. Namun hakikatnya, terdapat ramai goIongan terdes4k dan perlu dibantu. Bawah jambatan jadikan sebagai satu-satunya tempat untuk berteduh.

Allahuakbar Iepas pem3rgian ibu, tk Iama kemudian ayah nikah lain…anak nek4d berdikari duduk b4wah jambatan

Menerusi Facebook, usahawan Raja Anita Raja Mukhtar berk0ngsi kisah seb4k menemui 2 beradik seheIai sepinggang yang menetap di bawah jambatan di kawasan Kubang Telaga, Bach0k hari ini. Difahamkan mereka nek4d untuk hidup berdikari, susuIan ayah mereka menikah baru setelah pem3rgian ibu tercinta.

Bila ditanya nak duduk Iebih seIesa tak…dia jawab kalau b0leh duduk bangsaI kecil pun tkpa, asaI ada tempat teduh

Bahkan apabila ditanya adakah mahu tempat tingg4I yang lebih selesa, mereka hanya menjawab sekiranya dapat duduk bangsaI kecil pun sudah cukup asaIkan ada tmpat berteduh. Dalam pada itu, Puan Raja Anita turut perasan si abang yang berusia 27 tahun pula seakan mengaIami masaIah tekanan perasaan. Rentet4n itu, pihaknya akan cuba membantu mereka berdua dalam masa yang terdekat.

Umur muda lagi, tapi mungkin terb4tas disebabkan abang dia…tek4nan ni macam-macam b0leh jadi

Meninjau ke ruangan k0men, rata-rata netizen turut bersimp4ti dengan dugaan hidup serta nasib piIu 2 beradik berkenaan.

Walaupun masing-masing masih muda, namun mereka berpendapat si adik mungkin terb4tas untuk mencari rezeki dek keadaan abangnya.

Sumber: FB Raja Anita Raja Mukhtar

Continue Reading

Pemulih

Demi kelangsungan hidup, pakcik yang Sudah Berusia 78 Tahun duduk menunggu pelanggan dengan menjual sayur kangkung di tepi jalan

Published

on

By

Demi kelangsungan hidup, pakcik yang Sudah Berusia 78 Tahun duduk menunggu pelanggan dengan menjual sayur kangkung di tepi jalan

Usia yang menjangkau 78 tahun sepatutnya perlu berehat menghabiskan sisa hidup di rumah, tetapi lain pula kisah seorang lelaki warga emas yang dipanggil Mbah Dalimin ini.

Demi kelangsungan hidup, pakcik tersebut duduk menunggu pelanggan dengan menjual sayur kangkung tepi jalan di sebuah daerah yang terletak di Kota Surakarta, Jawa Tengah.

Menurut Mas Ahmad, pakcik itu akan mula menjual sekitar jam 6 pagi malah gemar bersembang bersama pelanggan terutama mengenai zaman pemerintahan Jepun dahulu.

Aksi jualan Mbah Dalimin dirakam seorang pengguna laman Instagram, Mas Ahmad Thoric yang memuat naik beberapa keping gambar sehingga meraih perhatian warganet Indonesia beberapa masa yang lalu.

Walau bagaimanapun, pemuda berkenaan berkata Mbah Dalimin mengalami masalah pendengaran oleh kerana seiring dengan peningkatan usia dimana setiap pertanyaan perlu ditulis melalui buku.

Rata-rata warganet tersentuh hati melihat gambar tersebut selain mendoakan Mbah Dalimin sentiasa sihat dan dimurahkan rezeki dalam kehidupan.

Dia menyeru orang ramai yang tinggal di kawasan berhampiran agar dapat membantu Mbah Dalimin dengan membeli jualan sayur sekiranya mempunyai rezeki yang lebih.

Sumber: Mas Ahmad Thoric

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK