Connect with us

Viral

Suami Gaji RM1800 Je Tapi Gatal Nak Kahwin Lain.. Aku izinkn! Madu Tiba-tiba Mesej Tuduh Aku Habiskn Duit Suami Padahal Suami Tak Pernah Bagi Nafkah Kat Aku. Smpailah susu anak dia habis….

Published

on

madu

KISAH 1

Assalam semua pembaca. Soami saya kahwin lain, tetapi gajinya sikit dalam RM1,800. Okaylah, itu rezekinya. Selama saya berkahwin dengan dia, saya bekerja dan serba serbi menanggung keluarga. Anyway, pendapatan saya tiga kali ganda dari gaji Soami. Kenapa tak marah Soami kahwin lain. Sebab saya sudah malas nak bergduh dengan dia. Saya biarkan saja dia berkahwin lagi sebab mereka pun sudah terlnjur sampai madu saya itu mengandung.

Madu saya itu tak berkerja.Okay, selepas itu saya tak ambil tahu lagi tentang mereka. Bila suami balik ke rumah, saya layan saja seperti biasa.

Tak lama kemudian, madu mesej saya cakap Soami tak berikan dia nafkah duit, susu anak dan dia menumpang di rumah kakaknya.

Dia juga menuduh saya yang menghabiskan duit Soami Infact, saya yang banyak bagi pinjam duit pada Soami , pada anak-anak pula.

Saya ada rumah, kereta sendiri dan anak-anak dimewahkan oleh saya, bawa melancong ke luar negara dan bagai.

Andainya belum bermadu, kita boleh mencipta diri kita yang mampu memenuhi kebahagiaan suami kita dan ini mampu mengelakkan ruang hasrat suami untuk menambah isteri baru.

Kalau telah berlaku dan kita bermadu, jangan habiskan banyak masa untuk bergduh dan memburuk-burukkan madu kita agar suami kita membencinya dan menyayangi kita.

Memburukkan orang lain tidak akan menjadikan kita baik, tetapi kita perlu berubah melakukan kebaikan kepada orang lain.

Sebaiknya didik hati menerima fitrah ciptaan Allah SWT bahawa setiap kita ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Ada kelebihan pada diri madu kita yang boleh membahagiakan suami kita, malah juga ada kelebihan yang boleh dipergunakan untuk kegembiraan kita.

Saling bahagiakan, insya-Allah bahagia yang dirasai mudah dikongsi untuk kita juga merasa bahagia.

Sesekali terasa hati, itu adalah perkara biasa tetapi cepat-cepat merawat hati dengan kefahaman kita tadi.

Namun dalam situasi berpoligami, suami perlu pegang beberapa perkara ini…

  1. Pertamanya, betulkan di hati bahawa tanggungjawabnya berganda berbanding suami beristeri satu.
  2. Perkara paling penting, pastikan berlaku adil terutamanya pada keperluan berbentuk fizikal dan material.
  3. Masa lebih terhad berbanding beristeri satu. Uruskan masa sebaiknya untuk keluarga berganda dan makin kurang untuk bersama kawan-kawan mahu pun bersendirian.
  4. Sedia berkorban dan kurangkan kepentingan diri kerana banyak hati yang perlu dijaga dan mudah terasa.
  5. Elakkan sama sekali daripada membanding-bandingkan kelebihan mana-mana isteri atau pun menyebut kelemahan isteri tertentu. Hargai kelebihan masing-masing.
  6. Perlulah semakin dekat dengan Allah untuk sokongan kekuatan menjaga dan mendidik dua orang isteri dan lebih ramai anak-anak.

Memang fitrah seseorang wanita inginkan dirinya disayangi secara istimewa dan tidak berkongsi. Berkongsi ertinya tidak istimewa.

Namun sekiranya berlaku, perlu ditangani secara bijak dengan hikmah supaya saling menguntungkan antara satu sama lain.

Haa…. harap encik suami boleh berlaku adil dan bertindak seperti nota di atas. Ingat ya, kalau tak adil… par4h jadinya Hil4ng terus rasa madunya

KISAH KE 2

Assalamualaikum min tlg hide kan nama saya, saya ingin post kan pertanyaan saya ni ke krt sayabmau tengok jawapan kepada soalan saya.ni..

saya kenal seorang lelaki, selalu keluar sama2 beramai2 dengan jiran2 dia, adik kandung dia, adik angkat dia lelaki perempuan kami selalu karoke, hiking dan buat aktiviti bersama ramai2.. tanpa ada declare apa2..

sejak pertemuan kami tu kami pun bercinta..selepas setahun min baru sy dapat tau dia ada anak bini..itupun sy dpt tau sendiri dan bini dia mesej saya..

bayangkan min hampir stiap hari kami keluar bersama selama setahun baru saya dapat tahu..adik dia jiran2 dia semua sepakat tak bagi tau, saya d tipu bulat2,

apa yg membuat saya percaya dia single dia pernah berjanji degan ibu saya untuk mengahwini saya..seldpas saya dapat tau dia ada anak bini dia,dia merayu untuk saya tidak tingglkan dia..

memang pada awal nya dia hanya main2 tapi dia sudah betul2 cintakan saya,dia bawak saya jumpa bapa dia..bapa dia restu saja kami kerana itu urusan anak dia..

alasan bf saya dia sudah tak ada hati dengan isteri dia yang sudah bersama 10 tahun bersama dan janji akan mencer4ikn bini dia..

dia terus memujuk saya sehinggala bini dia mesej saya yang mengatakan dia sggup bermadu asalkn suami nya adil sebab dia paham sy menjadi mngsa penipuan..

dan stahun bg sy bukan masa yg singkat..hati sy sepenuhnya dgn dia..sy tolak pinangan org lain sbb cinta sy dgn dia min..

ibu bape sy tau dan mereka suruh sy tgglkan bf sy tu min..tp dgn desakan bf sy,kami nikah diwalikan adik kandung sy,

sy hanya mberitahu ibubapa melalui hp sebab mereka jauh negeri dari tempat saya tinggal,ibubapa saya kecewa smpai sekarang mereka meminta saya kembali ke pangkuan mereka(mereka xtau sy sda mengandung)

isteri dia pernah suruh sy tgglkan suami,sbb dia tidak berlaku adil ataupun suruh suami sy mncer4ikn dia,tp suami sy alasan kesian anak2,apatah lg kedua2 anak perempuan..

setelah Kami bernikah sy di sahkan mengandung,sejak itu suami sy skrg suda berubah suda mulai solat, takut akan kematian,mulai belajar mengaji kerana dia suda lupa..

mgkn tuhan beri hidayah sejak adanya anak yang ada dalam rahim saya min..tapi hati manusia Allah yg pegang min..

dia cuba berlaku adil,bila turn suami d sna sy selalu sendiri d rumah dgn emosi yg tidak menentu..

Sekarang saya betul betul rasa pahit nya bermadu kerana walaupun kadang kadang turn suami di sini dia selalu melebih kan sehari..

sy tahu dia cintakan sy,dan x mencer4ikan isteri nya demi anak dan mgkn juga nasihat kluarga..

sy tau madu dgn suami selalu begduh sy terbaca ws mereka,malah sblm kemunculan sy pun mereka pernah becer4i tp demi anak dan kluarga mereka kembali bersama tp tetap jgk selalu begduh..

mgkn sbb itu la suami beralih arah dgn sy..tp jauh d sudut hati sy tidak ingin menjadi perampas suami org,sumpah min klu di awal perkenalan sy dpt tau dia suami org..

sy suda menjauhkn diri dari dia..dan skrg sda tlmbat kami sda nikah dan bakal ada anak(mudah2an anak sulung sy ni sihat)

sy mntak dilepaskan stelah anak sy lahir..dia bejanji tidak akan lepaskn saya..dan perasaan sy skrg sy merindui kluarga sy..setelah ini lahir sy ingin kembali ke pngkuan kluarga..

suami dan madu selalu gduh bahagia ataupun tidak bukan urusan sy..suami blh cari lg,anak sdri yg sy impikn dari dulu tak kan pernah teganti bgtu jg dgn ibubapa sy..

apa yg patut sy buat min..sy tidak bahagia bermadu,sy mengandung anak sulung sy sedih bila sy sendiri d rumah tanpa teman..

mgkn itu la jgk perasaan madu sy bila turn suami d sni anak saja yg mnjadi peneman dan kebahagiaan madu d sna..tp dia hidup bejiran dgn ahli kluarga suami sedangkan sy sendri berjiran kan kawan2..

sejahil2 sy pun..sy tidak mau desak dia cer4ikan madu sy..sy rela undur diri lepas sy melahirkan anak..mudah2an itu lah kebahagiaan sebenar sy..

ANAK.Skrg Sy bepikir sy akan kembali kepangkuan kluarga..setelah anak sy lahir,klu betul la dia jodoh sy dan dia takdir sy,

dia akan datang menjemput kami anak branak dan meminta maaf kepada ibubapa sy..kami dulu tidak balik nikah besar2an sprti adik beradik lain sbb x ckup duit min..

sbb dia bnyk komitmen..bedosa ka sy..jika sy balik ke pangkuan kluarga dan mendesak dia cer4ikn sy demi kebahagiaan masing2..

wlupun jauh d sudut hati sy inginkan dia la suami dunia akhirat sy..sy pernah mesej madu meminta maaf tp dia dah xpernah bls..

itula mesej sy yg terakhir..mgkn dia pun tidak bahagia hidup bemadu apalg suami yg berat sebelah..

kalau masa boleh diputarkan kembali..sy ingin move on sblm nikah..tp sejak mengandung ni,

sy bepikir ingin btl2 move 0n kerana sy tau anak ini la akan jadi kebahagiaan sy..soal cinta dan syg sy kenangan dgn suami sy serahkan hati ini dgn Allah..

kerana anak ini akan jadi belahan jiwa saya..teman hidup sy..ramadhan pertama temujanji sy checkup cinta hati dlm perut sy..

mudah2an dia sihat min sbb sy ada peny4kit lain..ada ketulan dlm faraj sy dan sy masih dalam proses membuang ketulan itu sblm anak sy lahir..

ini smua kifarah yg sy harus terima..mudah2a Allah ampunkan dosa2 sy..dan smpat mnjadi seorg ibu serta betaubat atas smua kekhilafan sy..

maaf min panjang2 taip sbb sy xda tmpat mau luahkan..ini aib sy,hanya kluarga kecil sy saja tau..berbalik kepada pertanyaan sy min berdosa ka sy tgglkan suami dan menuntut cer4i selepas melahirkan anak.

Sumber : dehobd

Semasa

Pasangan guru maut kemalangan, bekas pelajar luah sedih hilang kata-kata

Published

on

Pasangan guru maut kemalangan, bekas pelajar luah sedih hilang kata-kata

Pemergian pasangan guru yang meninggal dunia selepas terbabit kemalangan jalan raya di Kilometer 274, Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2), Kemaman petang tadi mengundang rasa sayu orang ramai.

Menurut laporan Harian Metro, Arbain Baharudin, 47, dan isterinya Rosmayati Bakar, 48 maut di lokasi kejadian manakala anak mereka tiga anak mereka yang cedera dirawat di Hospital Kemaman.

Menerusi laman Facebook, beberapa kenalan terutama individu yang pernah menjadi anak didik pasangan tersebut memuat naik posting meluahkan rasa sedih atas pemergian kedua-dua mangsa.

Rata-rata mengucapkan takziah dan menitipkan al-Fatihah selain mengimbau semula kenangan sewaktu hayat suami isteri berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kemaman Superintendan Hanyan Ramlan berkata, kejadian dipercayai berlaku apabila MPV Toyota Estima dipandu Arbain terbabas ke kiri jalan sebelum merempuh pembahagi lebuh raya lalu terbalik.

Difahamkan, pasangan guru yang bertugas di Sekolah Menengah Agama Persekutuan Kajang itu tercampak lima hingga 10 meter dari kenderaan mereka dan disahkan maut di lokasi kejadian.

Sumber: Facebook search, Harian Metro (Rosli Ilham)

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Semasa

Kesian… nak beritahu ada ular, disangka mahu ayam goreng! Dah 2 kali selamatkan tuan, siapa kata kucing hitam bawa malang?

Published

on

Kesian… nak beritahu ada ular, disangka mahu ayam goreng! Dah 2 kali selamatkan tuan, siapa kata kucing hitam bawa malang?

ORANG kata kucing hitam dianggap malang, membawa petanda buruk. Betul ke?

Mungkin tanggapan itu sekadar mitos dan kepercayaan bagi sebahagian masyarakat, tidak kiralah sama ada di Malaysia atau di luar negara.

Namun, seekor kucing hitam menjadi perhatian di media sosial apabila pemiliknya mendedahkan haiwan peliharaannya itu sudah dua kali membantu menyelamatkan individu lain.

Kucing hitam yang dibela Emma sejak kecil.

Bercakap kepada mStar, pemiliknya, Nurul Irma Ismail berkata, kucing hitam yang diberi nama Bulan Gerhana itu merupakan baka domestic long hair dan berusia tujuh tahun.

Memeliharanya sejak kecil, dia yang lebih mesra disapa Emma memberitahu, kucing jantan itu merupakan haiwan yang sangat manja dan mudah dijaga.

“Kejadian pertama berlaku tiga tahun lalu di rumah keluarga saya di Bukit Wang di Jitra, Kedah. Masa tu hanya mak dan Bulan (panggilan kucing) di rumah.

“Mak saya panaskan kuali sebelum masak lauk makan tengah hari, kemudian dia pergi tengok TV kat ruang tamu sehingga lupa. Biasa la mak dah tua, usia 60an.

“Masa tengok TV, mak perasan Bulan asyik meow, dia datang ruang tamu meow-meow dan kembali ke dapur. Tapi mak saya tak kisah sangat sebab Bulan suka meow,” katanya ketika dihubungi.

Bulan sangat manja dan mudah dijaga.

Bagaimanapun, Emma yang berusia 30 tahun berkata, kucingnya itu berulang kali mengiau dan berjalan antara ruang tamu dan dapur.

“Mak pun pusing tengok dia sambil tanya kenapa? Masa tu baru mak ternampak dapur dah berasap. Kelam-kabut mak bangun dan capai tuala untuk padam api kat dapur.

“Mak melecur sikit di bahagian dagu masa nak padam sebab api dah tinggi, apabila letak tuala, api tu macam menyambar ke muka sikit.

“Apabila api dah padam baru Bulan berhenti meow. Tiada apa yang serius selain kerosakan kecil di bahagian dapur,” ujarnya.

Anggota JPAM membawa keluar ular dari kedai makan.

Menurut anak bongsu daripada tiga beradik itu lagi, insiden kedua pula baru berlaku minggu lalu di kedai makan abangnya yang terletak di hadapan rumah.

“Bulan jarang ada di kedai waktu pagi. Tapi hari tu dia di situ sampai abang dan kakak datang buka kedai kira-kira pukul 10.30 pagi. Buka je kedai, Bulan masuk sambil meow-meow.

“Kakak saya ingatkan Bulan lapar sebab dia selalu minta ayam goreng, tapi Bulan buat macam curious tentang something, dia jalan perlahan-lahan ke meja tempat bancuh air.

Sebenarnya, tak ada kucing pun yang bawa malang dalam hidup ni.
EMMA
“Bulan macam tengok sesuatu dan terus berjalan mengundur. Kakak pun hairan dan dia jenguk bawah meja nak tengok apa yang Bulan nampak,” tambahnya.

Kata Emma, alangkah terkejutnya apabila kakaknya terpandang seekor ular yang sedang melingkar di bawah meja.

Kucing hitam yang dibela Emma sejak kecil.

“Tapi bukan ular biasa, abang tengok nampak sisik besar-besar… baru tahu itu adalah ular tedung selar.

“Abang hubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) bagi membantu mengeluarkan ular tedung tu dari kedai. Lepas abang dan kakak tahu pasal ular tu Bulan pun berhenti meow.

“Alhamdulillah, semua okay dalam kejadian ni. Tapi kalau Bulan tak beritahu ada ular, tak pasti la apa yang akan jadi sebab ular tu besar betul,” katanya lagi.

Emma menolak tanggapan kucing hitam pembawa malang.

Turut membela tujuh lagi kucing, Emma yang mengusahakan bisnes dalam talian berkata, perkongsiannya itu sebenarnya untuk memberitahu bahawa sekiranya manusia menjaga haiwan dengan baik dan sempurna, dengan izin Allah ia akan menjaga dan melindungi kita juga.

“Saya juga nak ubah stereotaip orang tentang kucing hitam ni pembawa malang. Sebab Bulan kucing hitam dan dia adalah kucing paling bertuah yang saya ada.

“Sebenarnya, tak ada kucing pun yang bawa malang dalam hidup ni. Kucing pun makhluk Tuhan juga yang perlu disayangi,” katanya.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Semasa

Lepaskan! Lepaskan! ronta si bibik. Aku tak kira, ini aku punya balas Oyen. Perebutan ini berakhir dengan.

Published

on

Lepaskan! Lepaskan! ronta si bibik. Aku tak kira, ini aku punya balas Oyen. Perebutan ini berakhir dengan.

Kucing adalah teman setia kepada manusia selain daripada bin4tang lain selain anj1ng. Sifat penyayang, lemah lembut dan kecomelan kucing menjadikan ianya bin4tang peliharaan yang amat digemari oleh penggemar kucing tidak kira jenis kucing baka yang terbaik atau kucing biasa.

Lain pula yang terjadi kepada pemilik seekor kucing yang diberi nama Trekkie ini, trekkie sangat suka akan makanan bahkan trekkie sangat suka makan makanan apa sahaja asalkan ianya makanan. Beberapa video yang menunjukkan ketekunan trekkie yang mengejar dan merebut makanan daripada pemiliknya membuatkan ramai teruja melihatnya.

Dimana sahaja ada makanan, trekkie akan segera mengejar makanan tersebut walaupun terpaksa memanjat, menerk4m mahupun merebut daripada sesiapa sahaja. Selalunya kucing ini tidak ada yang agres1f seperti trekkie sampai pandai membuka bungkusan makanan yang memang dibeli untuk trekkie.

Mempunyai lebih daripada 600 ribu pengikut di aplikasi Tik T0k membuatkan trekkie menjadi kucing yang popular dek kerana lagaknya yang agres1f dalam mengejar makanan.

LIHAT VIDEO DISINI

Walaupun begitu, baru2 ini penjaga trekkie membuat kenyataan bahawa trekkie sudah tiada lagi di dunia ini.

Tiada maklumat lengkap yang dapat dikongsikan berhubung kehilangan kucing bernama trekkie itu. Trekkie akan diingati walaupun sudah tiada dan sampai sekarang video kecomelan trekkie ini mendapat jutaaan tontonan di seluruh dunia.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK