Connect with us

Viral

Suami Gaji RM1800 Je Tapi Gatal Nak Kahwin Lain.. Aku izinkn! Madu Tiba-tiba Mesej Tuduh Aku Habiskn Duit Suami Padahal Suami Tak Pernah Bagi Nafkah Kat Aku. Smpailah susu anak dia habis….

Published

on

madu

KISAH 1

Assalam semua pembaca. Soami saya kahwin lain, tetapi gajinya sikit dalam RM1,800. Okaylah, itu rezekinya. Selama saya berkahwin dengan dia, saya bekerja dan serba serbi menanggung keluarga. Anyway, pendapatan saya tiga kali ganda dari gaji Soami. Kenapa tak marah Soami kahwin lain. Sebab saya sudah malas nak bergduh dengan dia. Saya biarkan saja dia berkahwin lagi sebab mereka pun sudah terlnjur sampai madu saya itu mengandung.

Madu saya itu tak berkerja.Okay, selepas itu saya tak ambil tahu lagi tentang mereka. Bila suami balik ke rumah, saya layan saja seperti biasa.

Tak lama kemudian, madu mesej saya cakap Soami tak berikan dia nafkah duit, susu anak dan dia menumpang di rumah kakaknya.

Dia juga menuduh saya yang menghabiskan duit Soami Infact, saya yang banyak bagi pinjam duit pada Soami , pada anak-anak pula.

Saya ada rumah, kereta sendiri dan anak-anak dimewahkan oleh saya, bawa melancong ke luar negara dan bagai.

Andainya belum bermadu, kita boleh mencipta diri kita yang mampu memenuhi kebahagiaan suami kita dan ini mampu mengelakkan ruang hasrat suami untuk menambah isteri baru.

Kalau telah berlaku dan kita bermadu, jangan habiskan banyak masa untuk bergduh dan memburuk-burukkan madu kita agar suami kita membencinya dan menyayangi kita.

Memburukkan orang lain tidak akan menjadikan kita baik, tetapi kita perlu berubah melakukan kebaikan kepada orang lain.

Sebaiknya didik hati menerima fitrah ciptaan Allah SWT bahawa setiap kita ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Ada kelebihan pada diri madu kita yang boleh membahagiakan suami kita, malah juga ada kelebihan yang boleh dipergunakan untuk kegembiraan kita.

Saling bahagiakan, insya-Allah bahagia yang dirasai mudah dikongsi untuk kita juga merasa bahagia.

Sesekali terasa hati, itu adalah perkara biasa tetapi cepat-cepat merawat hati dengan kefahaman kita tadi.

Namun dalam situasi berpoligami, suami perlu pegang beberapa perkara ini…

  1. Pertamanya, betulkan di hati bahawa tanggungjawabnya berganda berbanding suami beristeri satu.
  2. Perkara paling penting, pastikan berlaku adil terutamanya pada keperluan berbentuk fizikal dan material.
  3. Masa lebih terhad berbanding beristeri satu. Uruskan masa sebaiknya untuk keluarga berganda dan makin kurang untuk bersama kawan-kawan mahu pun bersendirian.
  4. Sedia berkorban dan kurangkan kepentingan diri kerana banyak hati yang perlu dijaga dan mudah terasa.
  5. Elakkan sama sekali daripada membanding-bandingkan kelebihan mana-mana isteri atau pun menyebut kelemahan isteri tertentu. Hargai kelebihan masing-masing.
  6. Perlulah semakin dekat dengan Allah untuk sokongan kekuatan menjaga dan mendidik dua orang isteri dan lebih ramai anak-anak.

Memang fitrah seseorang wanita inginkan dirinya disayangi secara istimewa dan tidak berkongsi. Berkongsi ertinya tidak istimewa.

Namun sekiranya berlaku, perlu ditangani secara bijak dengan hikmah supaya saling menguntungkan antara satu sama lain.

Haa…. harap encik suami boleh berlaku adil dan bertindak seperti nota di atas. Ingat ya, kalau tak adil… par4h jadinya Hil4ng terus rasa madunya

KISAH KE 2

Assalamualaikum min tlg hide kan nama saya, saya ingin post kan pertanyaan saya ni ke krt sayabmau tengok jawapan kepada soalan saya.ni..

saya kenal seorang lelaki, selalu keluar sama2 beramai2 dengan jiran2 dia, adik kandung dia, adik angkat dia lelaki perempuan kami selalu karoke, hiking dan buat aktiviti bersama ramai2.. tanpa ada declare apa2..

sejak pertemuan kami tu kami pun bercinta..selepas setahun min baru sy dapat tau dia ada anak bini..itupun sy dpt tau sendiri dan bini dia mesej saya..

bayangkan min hampir stiap hari kami keluar bersama selama setahun baru saya dapat tahu..adik dia jiran2 dia semua sepakat tak bagi tau, saya d tipu bulat2,

apa yg membuat saya percaya dia single dia pernah berjanji degan ibu saya untuk mengahwini saya..seldpas saya dapat tau dia ada anak bini dia,dia merayu untuk saya tidak tingglkan dia..

memang pada awal nya dia hanya main2 tapi dia sudah betul2 cintakan saya,dia bawak saya jumpa bapa dia..bapa dia restu saja kami kerana itu urusan anak dia..

alasan bf saya dia sudah tak ada hati dengan isteri dia yang sudah bersama 10 tahun bersama dan janji akan mencer4ikn bini dia..

dia terus memujuk saya sehinggala bini dia mesej saya yang mengatakan dia sggup bermadu asalkn suami nya adil sebab dia paham sy menjadi mngsa penipuan..

dan stahun bg sy bukan masa yg singkat..hati sy sepenuhnya dgn dia..sy tolak pinangan org lain sbb cinta sy dgn dia min..

ibu bape sy tau dan mereka suruh sy tgglkan bf sy tu min..tp dgn desakan bf sy,kami nikah diwalikan adik kandung sy,

sy hanya mberitahu ibubapa melalui hp sebab mereka jauh negeri dari tempat saya tinggal,ibubapa saya kecewa smpai sekarang mereka meminta saya kembali ke pangkuan mereka(mereka xtau sy sda mengandung)

isteri dia pernah suruh sy tgglkan suami,sbb dia tidak berlaku adil ataupun suruh suami sy mncer4ikn dia,tp suami sy alasan kesian anak2,apatah lg kedua2 anak perempuan..

setelah Kami bernikah sy di sahkan mengandung,sejak itu suami sy skrg suda berubah suda mulai solat, takut akan kematian,mulai belajar mengaji kerana dia suda lupa..

mgkn tuhan beri hidayah sejak adanya anak yang ada dalam rahim saya min..tapi hati manusia Allah yg pegang min..

dia cuba berlaku adil,bila turn suami d sna sy selalu sendiri d rumah dgn emosi yg tidak menentu..

Sekarang saya betul betul rasa pahit nya bermadu kerana walaupun kadang kadang turn suami di sini dia selalu melebih kan sehari..

sy tahu dia cintakan sy,dan x mencer4ikan isteri nya demi anak dan mgkn juga nasihat kluarga..

sy tau madu dgn suami selalu begduh sy terbaca ws mereka,malah sblm kemunculan sy pun mereka pernah becer4i tp demi anak dan kluarga mereka kembali bersama tp tetap jgk selalu begduh..

mgkn sbb itu la suami beralih arah dgn sy..tp jauh d sudut hati sy tidak ingin menjadi perampas suami org,sumpah min klu di awal perkenalan sy dpt tau dia suami org..

sy suda menjauhkn diri dari dia..dan skrg sda tlmbat kami sda nikah dan bakal ada anak(mudah2an anak sulung sy ni sihat)

sy mntak dilepaskan stelah anak sy lahir..dia bejanji tidak akan lepaskn saya..dan perasaan sy skrg sy merindui kluarga sy..setelah ini lahir sy ingin kembali ke pngkuan kluarga..

suami dan madu selalu gduh bahagia ataupun tidak bukan urusan sy..suami blh cari lg,anak sdri yg sy impikn dari dulu tak kan pernah teganti bgtu jg dgn ibubapa sy..

apa yg patut sy buat min..sy tidak bahagia bermadu,sy mengandung anak sulung sy sedih bila sy sendiri d rumah tanpa teman..

mgkn itu la jgk perasaan madu sy bila turn suami d sni anak saja yg mnjadi peneman dan kebahagiaan madu d sna..tp dia hidup bejiran dgn ahli kluarga suami sedangkan sy sendri berjiran kan kawan2..

sejahil2 sy pun..sy tidak mau desak dia cer4ikan madu sy..sy rela undur diri lepas sy melahirkan anak..mudah2an itu lah kebahagiaan sebenar sy..

ANAK.Skrg Sy bepikir sy akan kembali kepangkuan kluarga..setelah anak sy lahir,klu betul la dia jodoh sy dan dia takdir sy,

dia akan datang menjemput kami anak branak dan meminta maaf kepada ibubapa sy..kami dulu tidak balik nikah besar2an sprti adik beradik lain sbb x ckup duit min..

sbb dia bnyk komitmen..bedosa ka sy..jika sy balik ke pangkuan kluarga dan mendesak dia cer4ikn sy demi kebahagiaan masing2..

wlupun jauh d sudut hati sy inginkan dia la suami dunia akhirat sy..sy pernah mesej madu meminta maaf tp dia dah xpernah bls..

itula mesej sy yg terakhir..mgkn dia pun tidak bahagia hidup bemadu apalg suami yg berat sebelah..

kalau masa boleh diputarkan kembali..sy ingin move on sblm nikah..tp sejak mengandung ni,

sy bepikir ingin btl2 move 0n kerana sy tau anak ini la akan jadi kebahagiaan sy..soal cinta dan syg sy kenangan dgn suami sy serahkan hati ini dgn Allah..

kerana anak ini akan jadi belahan jiwa saya..teman hidup sy..ramadhan pertama temujanji sy checkup cinta hati dlm perut sy..

mudah2an dia sihat min sbb sy ada peny4kit lain..ada ketulan dlm faraj sy dan sy masih dalam proses membuang ketulan itu sblm anak sy lahir..

ini smua kifarah yg sy harus terima..mudah2a Allah ampunkan dosa2 sy..dan smpat mnjadi seorg ibu serta betaubat atas smua kekhilafan sy..

maaf min panjang2 taip sbb sy xda tmpat mau luahkan..ini aib sy,hanya kluarga kecil sy saja tau..berbalik kepada pertanyaan sy min berdosa ka sy tgglkan suami dan menuntut cer4i selepas melahirkan anak.

Sumber : dehobd

Viral

Bekas Penyanyi Rock Terkenal Beralih Kerjaya Menjadi Pengangkut Sampah Di Kawasan Perumahannya Demi Kelangsungan Hidup Menyara Keluarga

Published

on

By

Bekas Penyanyi Rock Terkenal Beralih Kerjaya Menjadi Pengangkut Sampah Di Kawasan Perumahannya Demi Kelangsungan Hidup Menyara Keluarga

Terkenal sekitar era 90-an, kisah Yazid juga pernah tular pada awal tahun gara-gara dia terpaksa mengambil upah mengangkut sampah di kawasan kejiranannya demi kelangsungan hidup untuk menyara keluarga.

Umum mengenali Yazid yang popular dengan lagu Bila Bunga Dipetik Orang dan Kerana Menyintaimu nyanyian kumpulan Sejati yang pernah menjadi siulan anak muda.

” Saya ambil keputusan pulang semula ke kampung halaman pada tahun 2002…”

Itu luahkan penyanyi Yazid Alias, 55, yang berkongsi cerita kehidupan terkininya terpaksa berdikari untuk menyara keluarga setelah nekad pulang ke kampung halaman dan meninggalkan kerjaya sebagai penghibur di Kuala Lumpur.

Meskipun perjalanan seni kumpulan yang berasal dari Slim River, Perak ini tidak segah berbanding penghibur yang lahir sezaman dengannya ketika itu, namun berjaya meninggalkan karya untuk diingati peminat sudah memadai.

” Waktu itu saya bermain muzik di sebuah pub di ibu kota. Jadi memang setiap hari saya akan pulang ke rumah lewat malam dan adakalanya sehingga pagi.

” Saya fikir semula sampai bila nak hidup dalam keadaan macam ini. Lagi pun isteri baru sahaja melahirkan anak pertama.

” Saya fikir kalau tinggal di kampung pun masih boleh teruskan karier nyanyian dan terbukti apa yang saya rancangkan itu berjalan dengan baik.

” Kehidupan cukup teratur. Walaupun waktu itu masih tiada pekerjaan tetap namun tawaran menyanyi masih ada.

” Boleh dikatakan setiap minggu saya terima jemputan menyanyi di merata tempat,” ujarnya membuka bicara.

Meletakkan nyanyian sebagai fokus utama, langkahnya tidak pernah tersasar. Pengalaman lampau dijadikan rujukan buat individu di luar sana menilai bakatnya.

Sekali lagi dia menyambut rezeki yang hadir apabila diberi peluang menjadi jurucakap bagi sebuah institusi pinjaman perumahan dalam menjayakan siri program bertemu pelanggan.

Tidak bernoktah di situ, bakatnya terus mendapat perhatian apabila selepas itu dia disambar pihak kementerian dan melantiknya menguruskan beberapa acara yang dijayakan oleh Ahli Parlimen Bentong, Datuk Seri Liow Tiong Lai yang ketika itu menjawat jawatan Menteri Kesihatan dan seterusnya Menteri Pengangkutan.

” Waktu itu banyak program kementerian saya jayakan bersama Ropie daripada kumpulan Cecupak.

” Namun biasalah kerja macam ni bukanlah tetap. Bila ada event tu barulah ada job. Jadi setiap bayaran yang dapat tu kena belanjakan secara berhemah.

” Namun kehidupan mula terkesan selepas w4bak COVlD-I9 meIanda negara pada awal tahun lepas.

” Bermula dari situlah pendapatan saya mula terjejas, apatah lagi ketika itu sebarang penganjuran majlis sudah tidak dibenarkan,” katanya.

Keluar seawal 9 pagi mencari nafkah

Akui buntu memikirkan hari mendatang, apatah lagi ada mulut yang perlu disuap dan perut yang perlu diisi, dia akhirnya mengambil keputusan untuk beralih kerjaya dengan menjadi pengangkut sampah di kawasan perumahannya di Rancangan Perumahan Tersusun (RPT) Kampung Balun, Slim River.

Buang rasa malu, baginya mencari rezeki halal sudah cukup bermakna dari meminta-minta.

Berbekalkan motosikal kepunyaannya yang diubahsuai menjadi roda tiga, seawal 9 pagi dia sudah keluar mencari nafkah.

Bebannya sedikit ringan apabila anak bongsu lelakinya yang berusia 12 tahun turut membantu ketika cuti persekolahan.

” Saya tidak pernah rasa malu untuk lakukan kerja ini walaupun satu ketika dahulu pernah popular dan dikenali ramai. Alhamdullillah, jiran-jiran dan penduduk setempat juga sentiasa memberi sokongan.

” Walaupun ramai beranggapan kerja ini bergelumang dengan bau sampah yang busuk, namun saya tidak pernah merungut. Sekurang-kurangnya dapat sara kehidupan keluarga.

” Saya juga tidak pernah berasa malu kerana ini kerja yang halal dan mampu memberi rezeki buat kami sekeluarga,” katanya.

Menurutnya lagi selesai memungut sampah dari kawasan persekitaran, dia akan memunggah sampah-sampah tersebut ke dalam tong sampah besar yang disediakan pihak berkuasa tempatan (PBT) berdekatan Taman Tasik Yang Dipertua (YDP) Slim River.

Menzahirkan ucapan terima kasih kepada rakan-rakan artis yang datang bertanya khabar selepas tersiar kisah kehidupannya baru-baru ini, dia menganggap jalinan ukhuwah antara mereka sebagai anak seni tidak pernah terpadam walaupun sudah lama hilang dari radar industri hiburan tanah air.

Setiap yang bergelar manusia pastinya pernah melalui pahit getir, ujian dan dugaan. Kepayahan mengharungi cabaran hidup serta kesedihan adalah aturan yang ditentukan oleh Maha Esa.

Situasi tersebut adalah ujian yang diturunkan oleh Allah SWT terhadap hamba-Nya untuk menduga kekuatan iman dalam diri. Sama ada besar atau kecil ujian itu terserah kepada-Nya.

Begitu juga dengan apa yang terjadi kepada bapa kepada empat orang anak ini. Setelah diuji dengan kehilangan kerjaya sebagai penghibur, kini timbul pula msaIah kesihatan yang menimpa dirinya.

Katanya pnyak1t kencing manis yang dihadapi ketika ini sedikit sebanyak mengganggu rutin hariannya, terutama dalam soal mencari rezeki.

” Menurut doktor bacaan gula dalam d4rah saya agak tinggi sekarang ini. Pernah sehingga mencecah 29 dan 30 mmo/L melepasi paras normal.

” Buat masa sekarang saya terpaksa jaga kesihatan dengan menjalani rawatan doktor di samping mengamalkan ubat-ubat tradisional dan herba.

” Pnyak1t kncing manis ni sedikit sebanyak mengganggu rutin harian. Kesannya badan cepat letih, tenaga berkurangan dan tekak sentiasa berasa haus.

” Adakalanya saya tidak mampu mengawal tekanan dan emosi. Pantang ada yang tak kena mulalah timbul perasaan marah.

” Jadi kalau rasa macam tu datang saya akan cepat-cepat keluar bawa diri sebentar. Biasanya saya ke masjid untuk tenangkan diri.

Sokong Yazid dengan membeli produk beliau

Tambahnya lagi dia perlu melakukan kerja untuk mengembalikan semula tenaga dalam dirinya. Setiap peluh yang keluar ibarat memberi suntikan semangat baru buatnya. Tidak mahu mengalah walau dalam keadaan sulit, dia cekal walau terpaksa bergelut meneruskan kehidupan.

” Rezeki Allah itu luas, jadi sedaya upaya saya akan terus berusaha untuk menyara keluarga.

” Kini selain daripada lakukan kerja harian, saya juga ada buat bisnes kecil-kecilan sebagai stokis menjual produk pengilat kenderaan jenama FROFIX di Slim River.

” Kepada sesiapa yang ingin mencuba produk ini bolehlah hubungi saya di talian 017-5091582.

” Prinsip saya bukan ingin meminta-minta. Selagi ada kudrat dan nyawa, insya-Allah saya akan terus berdikari.” katanya mengakhiri perbualan.

” Saya bukan bermaksud ingin meraih simpati atas kesusahan yang dihadapi, namun jika ingin membantu inilah jalan terbaik menyokong perniagaan saya.

Sumber:utusan

Continue Reading

Viral

Kereta Jenis Honda Yang Tersadai Kira-kira 7 Atau 8 tahun, Sudah Berdebu Masih Terparkir Di KLIA Yang Dipercayai Milik Salah Seorang Penumpang MH370

Published

on

By

Kereta Jenis Honda Yang Tersadai Kira-kira 7 Atau 8 tahun, Sudah Berdebu Masih Terparkir Di KLIA Yang Dipercayai Milik Salah Seorang Penumpang MH370

Mencatat sejarah hitam buat negara pada Awal pagi 8 Mac 2014 apabila Penerbangan Malaysia Airlines iaitu pesawat MH37o dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing, China.

Komunikasi terputu$ dengan menara kaw4lan trafik udara dan seramai 239 penumpang dan anak kapal hi1ang dalam perjalanan itu.

Bermula saat itu, ger4kan mencari dan menyel4mat besar-besaran mel1batkan pelbagai negar4 dilakvkan. Namun, semuanya menemui jalan bvntu. Lapan tahun berlalu, bukan sahaja bangka1 pesawat, malah ceb1sannya juga lenyap begitu sahaja.

Bagaimana pe$awat MH37o boleh h1lang begitu sahaja daripada radar?

Hari silih berganti, namun pender1taan dan ke$edihan yang ditanggvng oleh keluarga penumpang dan anak kapal masih dirasai.

Penantian yang tiada penghujung


Terbaharu, perkongsian seorang pengguna TikTok @yourjiranstory jelas mengimbau memori lama.

Individu tersebut berkongsi sebuah video memaparkan sebuah kereta jenis Honda yang tersadai kira-kira 7 atau 8 tahun di parkir lot Lapangan Terbang Antarabangsa (KLIA) yang dipercayai milik salah seorang penumpang ataupun anak kapal MH37o.

Apa yang meruntvn j1wa, kereta tersebut dilihat telah disaluti debu tebal dan sehingga kini masih tersadai kerana tuannya masih belum pulang dalam penerbangan selama 8 tahun lepas.

Kereta tersebut tidak boleh dialihkan kerana tayarnya masih diclamp. Perkongsian tersebut mengvndang rasa $edih warganet yang turut meninggalkan berbagai komen.

Video:

Komen Netizen:

Sumber: TikTok @yourjiranstory

Continue Reading

Viral

“YouTuber Paling Humble!”- Dah Kaya Pun Berniaga Air Balang, Sikap Merendah Diri Syahmi Sazli Dipuji

Published

on

By

humble

YouTuber paling ‘humble’

Baru-baru ini, Syahmi Sazli sekali lagi mendapat perhatian warganet yang memuji sifat merendah dirinya apabila dia menjalankan perniagaan air balang berhampiran pejabatnya di Jalan Sultan Omar terletak di Kota Bharu.

humble

Muhd Syahmi Sazli (lahir 23 Mac 1995) merupakan seorang pelakon, pengarah, penerbit lagu dan selebriti internet Malaysia. Beliau mula dikenali menerusi video pendek pertama arahannya, Baso Jate Pilih Rupo pada 2017 dan sebagai pelakon dan pengarah filem sulungnya, Mael Totey The Movie yang dikeluarkan pada 2020. Pada Januari 2021, beliau dianugerahkan Ikon Pengarah Muda yang disampaikan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS).

Kejayaan dicipta pengarah berusia 27 tahun itu tidak perlu dipertikaikan lagi.

humble

Namun demikian, walaupun kerjayanya sudah berada di puncak, Syahmi masih memilih untuk berniaga sambil mengamalkan konsep bersedekah.

Seorang pengguna aplikasi TikTok, @milobenggg_ memuat naik satu video memaparkan suasana di gerai Syahmi yang turut dibantu oleh isterinya Anissa Faizul.

Menerusi laman Facebook baru-baru ini, Syahmi memaklumkan perniagaannya ‘laku keras’ dan mendapat sambutan ramai selepas ditularkan pengunjung yang singgah membeli air balang tersebut.

humble

Meninjau ke ruangan komen di TikTok @milobenggg_, rata-rata senang hati melihat sikap ‘humble’ YouTuber berasal dari Kelantan itu selain mendoakan agar dia terus dimurahkan rezeki.

Air viral sedap

Suka tengok, banyak bersedekah tanpa rakam

humble

Sumber: TikTok milobenggg_ , Facebook Syahmi Sazli, Caramohon

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK