Connect with us

Viral

“Speech delay kenapa? Main phone. Padan muka!”-Cikgu Bebel Ibu Bapa Tak Reti Ajar Anak Buat Netizen Kurang Senang

Published

on

bebel

Cikgu Bebel Ibu Bapa Tak Reti Ajar Anak

Terdahulu, tular sebuah kisah dimana anak seorang individu di ‘r3ject’ oleh pihak tadika disebabkan k3ncing dalam seluar.

Ramai yang memberikan pendapat masing-masing termasuklah seorang guru yang memberikan pandangannya tersendiri mencuri perhatian ramai.

Menerusi video yang dimuat naik olehnya di akaun TikTok milik @cikguayu, kelihatan pada awalnya dia menggalakkan guru tersebut untuk membuat pemerhatian terlebih dahulu selama seminggu dan janganlah terus ‘r3ject’ anak murid.

bebel

Pun begitu, Cikgu Ayu turut menyalahkan ibu bapa dan memberikan pelbagai pendapat tentang perkara tersebut.

“I tak salahkan cikgu tu.. i salahkan parents tu.. 4 tahun beb.. 4 tahun ke 5 tahun ke 6 tahun, sepatutnya anak korang dah boleh urus diri sendiri! dah boleh urus diri sendiri.

“Parents korang ada anak 2, 3 orang tu tak boleh ke nak ajar diorang seawal 3 tahun lepas pampers. Tak boleh?” ujarnya wanita yang bertatus guru ini.

“Pergi hantar tadika taman didikan kanak-kanak, ianya bermaksud bukan untuk didik anak kau pergi t4ndas, ber4k kncing dalam t4ndas, bukan eh.

“Dia didikan untuk menguasai 4M, untuk menguasai suku kata, bacaan, mengira semua. Kalau kitorang ni nak fokus yang kencing, tukar pampers semua.. alamatnya anak korang tu tak pandai membaca..”

Tengok juga salah diri sendiri, ni nak salahkan cikgu!

“Tak pandai membaca salah cikgu juga.. sekarang memang kuat memviralkan cikgu..sekarang saya viralkan juga sikap ibu bapa yang tak alert dengan perkembangan anak-anak sendiri. Speech delay kenapa? main phone. padan muka!”

“Geram dengan parent yang suka bagi phone lepastu anak speech delay salah cikgu. kau rasa? kadang-kadang kita ni parents kene tengok juga apa yang kita salah, 4 tahun kau boleh urus anak kau, kau boleh dah ajar anak kau urus diri sendiri.. kan? tengok juga kesalahan kita, ni nak salahkan cikgu , salahkan cikgu, salahkan cikgu.”

“Ehh cikgu ke mak bapak murid? cikgu ke? korang kan? beranak pandai, tapi nak ajar anak urus diri pun tak reti, asik bagi phone, phone, phone, phone, phone.

“Sampai ke sudah anak tak tahu apa, menulis pun tak reti disebabkan motor halusnya lemah asik tekan phone je takde dah main pasir sekarang takde dah conteng-conteng rumah, tak ada.” bebelnya panjang lebar.

“Korang fikir kalau semua cikgu nak tengok 3 orang kencing dalam kelas, tiga orang pakai pempers dalam kelas, bila masa nak mengajar?”

Video yang tular di laman TikTok:

Meninjau di ruangan komen, rata-rata warga netizen kurang bersetuju dengan sikap guru ini yang disifatkan sangat berl4gak dalam menegur para ibu bapa.

“Tegur boleh cikgu.. tapi tak payah lah kekwat sangat cara bercakap tu.. mudah-mudahan anak2 cikgu baik-baik aje..”

Dalam masa yang sama, para netizen juga menyifatkan cara penyampaiannya itu ada yang betulnya namun ianya tidak mencerminkan sikap seorang pendidik.

Antara komen warga maya:

“tak setuju dengan cara cikgu..”

bebel

“20 tahun saya mengajar tadka.. dan sekarang masih mengajar.. saya tak setuju dengan cikgu ni..”

bebel

“tingkah laku cikgu response pada isu ini tak mencerminkan budi pekerti cikgu seperti seorang guru”

bebel

“hantar anak bayar sebulan rm400 tapi abc pun f4iled ajar..”

bebel

Sumber : Yoy.my

 

Viral

Gara-gara pusat kesihatan didakwa enggan meminjamkan ambulans, jenazah terpaksa diusung dengan berjalan kaki sejauh 13 kilometer

Published

on

By

Gara-gara pusat kesihatan didakwa enggan meminjamkan ambulans, jenazah terpaksa diusung dengan berjalan kaki sejauh 13 kilometer

Indonesia, gara-gara sebuah pusat kesihatan didakwa enggan meminjamkan ambulans. Jenazah seorang wanita terpaksa diusung dengan berjalan kaki sejauh 13 kilometer (km),

Menerusi satu video berdurasi 25 saat, jenazah yang berada di dalam keranda diusung oleh beberapa orang yang berjalan kaki di jalan raya.

Mengesahkan kejadian yang berlaku, Fenny Tadius yang merupakan anak saudara kepada jenazah menjelaskan ibu saudaranya dirawat di sebuah pusat kesihatan, Isnin lalu.

Namun, keadaan ibu saudaranya semakin tenat sehingga keluarga mahu membawanya pulang untuk dirawat di rumah.

“Maka pihak keluarga meminta pihak pusat kesihatan untuk menghantar ibu saudaranya pulang kerana keluarga fikir bahawa apabila orang tua kami meninggal dunia, tidak akan diantar oleh ambulans.

“Ini kerana terdapat kenyataan daripada pihak pusat kesihatan bahawa ambulans tidak boleh menghantar jenazah,” kata Fenny kepada Kompas.com pada Ahad.

VIDEO :

Bagaimanapun kata Fenny, permintaan keluarganya ditolak oleh pusat kesihatan tersebut.

Pasrah dengan keadaan itu, keluarga Fenny menjaga ibu saudaranya sehingga meninggal dunia pada Selasa.

Fenny dan keluarganya mengakui kecewa meskipun ibu saudaranya meninggal dunia, pihak pusat kesihatan tetap menolak untuk menghantar jenazah.

Pusat kesihatan didakwa menegaskan bahawa ambulans hanya digunakan untuk membawa pesakit yang sedang sakit.

Keadaan tersebut membuatkan keluarganya terpaksa mengusung jenazah pulang ke rumah sejauh 13km.

Susulan kejadian yang tular, ketua daerah Mamuju, Sutinah Suhardu memohon maaf dan kesal dengan tindakan pusat kesihatan berkenaan yang tidak mempunyai inisiatif untuk menghantar jenazah.

Sutinah turut mengarahkan semua ketua pusat kesihatan supaya mengendalikan penghantaran jenazah dari pusat kesihatan ke rumah pengebumian sekiranya tidak berlaku kecemasan di pusat masing-masing.

Komen Netizen Malaysia :


Sumber : mstar

Continue Reading

Viral

Suami didakwa tergamak membuang isterinya yang terlantar s4kit akibat str0ke dalam hutan

Published

on

By

Suami didakwa tergamak membuang isterinya yang terlantar s4kit akibat str0ke dalam hutan

Indonesia – Sudah tidak sanggup lagi menjaga, seorang suami didakwa tergamak membuang isterinya yang terlantar s4kit akibat str0ke dalam hutan.

Memetik Tribunnews, kejadian tersebut menjadi bualan netizen selepas seorang individu memuat naik kisah tersebut di laman Facebook miliknya pada 9 Ogos 2022 lalu.

Menerusi gambar yang dimuat naik, kelihatan seorang wanita yang tengah duduk di bawah sebatang pokok besar dengan hanya beralaskan sehelai kain.

Difahamkan, wanita tersebut berasal dari Desa Lewo Baru Kecamatan Malangbong ditemui di sebuah kawasan hutan Cikampek.

Menurutnya, dia telah tiga hari ditinggalkan oleh suami dan telah dibawa keluar dari kawasan tersebut serta dibawa di pejabat perhutanan.

“Jika ada sesiapa yang mengenali beliau sama ada jiran dan sebagainya, minta jasa baik kalian untuk menghubungi keluarganya, terima kasih,” tulis Andree, lapor Tribunnews.

Dalam pada itu, ketua Kampung Lewo Wetan, Nova Wylian mengaku Ikah merupakan penduduk di kampungnya. Namun, menurutnya dia dan suaminya telah berpindah ke Cianjur.

Memetik Tribunnews, wanita warga emas itu ditinggalkan dipercayai kerana si suami sudah tidak sanggup lagi menjaganya.

M4ngsa telah dibawa ke h0spital wilayah Karawang untuk pemeriksaan kesihatan. Keluarga wanita tersebut sudahpun maklum dengan lap0ran itu dan akan membawanya pulang ke rumah.

Sumber : Siakapkeli

Continue Reading

Viral

Aksi gel3k Shima bersama Aliff dikec4m teruk netizen, “Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berimagin4si”

Published

on

By

Aksi gel3k Shima bersama Aliff dikec4m teruk netizen, “Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berimagin4si”

Penyanyi B4by Shima turut menerima tempias kec4man netizen gara-gara video teaser lagu baharu yang dimuat naik oleh usahawan Datuk Seri Aliff Syukri kerana dilihat kurang sopan ekoran bergel3k dan berpakaian mencolok mata.

Shima atau Nur Ashimah Ramli, 30, enggan ambil pusing dengan komen pedas netizen malah sudah terbiasa dengan situasi berkenaan.

Baginya, 4mengatakan aksinya keterlaluan atau luc4-h hanyalah imaginasi penonton yang terfikir ke arah itu.

Aksi gel3k Shima bersama Aliff dikec4m teruk netizen

“Saya tidak ambil kisah dengan komen netizen lagi sebab memang tidak boleh dikawal apa yang mereka mahu katakan. Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berimagin4si.

“Biarlah orang nak kec4m. Saya tidak boleh halang semua itu,” katanya kepada mStar.

Sementara itu, Shima turut menjawab kekeliruan peminat tentang kerjasama bersama Aliff dalam lagu berjudul Baby Sayang itu kerana sebelum ini hubungan mereka dikatakan tidak baik.

Berada di bawah satu syarikat pengurusan, Shima menjelaskan tidak menjadi kesalahan untuk mereka berduet dalam lagu tersebut dan isu pertelingk4han antara mereka sebelum ini sudah pun selesai.

“Saya ada bertemu Aliff sebelum ini dan kami saling bermaaf-maafan. Cuma perkara tersebut saya tidak pernah kongsi di media sosial. Semuanya sudah selesai.

Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berim4ginasi

BABY SHIMA

PENYANYI

“Sekarang kami di bawah syarikat pengurusan yang sama, jadi apa salahnya buat kerjasama dengan tampil lagu baharu ini,” jelasnya.

Terdahulu video yang dimuat naik oleh Aliff mendapat respons netizen yang merasakan aksi mereka keterlaluan.

Shima enggan ambil pusing kecaman netizen.

Isu ini juga mendapat perhatian pendakwah bebas Da’i Wan Dazrin yang menganggap tegvrannya terhadap Aliff sebelum ini sia-sia kerana masih terus melakukan kaedah pemasaran sebegitu.

Sebelum ini Aliff dipanggil oleh pihak Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (SKMM) untuk memberi keterangan dan menerima krit1kan teruk selepas tampil dengan lagu Kelepok Raya yang menunjukkan aksi lelaki l3mbut menari.

Sumber : mStar

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK