Connect with us

Inspirasi

Setiap tahun wanita India ini tak pernah ‘missed’ datang surau, “Dia sedekah, hantar borang minta buat tahlil…”

Published

on

“Tukar agama itu adalah pilihan mereka, kami perlu menghormatinya. Bagi saya, tidak kira apa jua agama yang mereka anuti, mereka perlu percaya dan ikhlas.”

-VIJAYALECHUMY SHAMUGAM ( ACI )

Hubungan kekeluargaan diibaratkan bagai air dicincang tidak akan putus, begitu juga dengan golongan muallaf, meskipun sudah bertukar agama ia tidak akan mengubah pertalian darah.

Baru-baru ini, menerusi perkongsian seorang pengguna Facebook bernama Rizal Imran, menceritakan mengenai nilai kasih-sayang seorang wanita berbangsa India terhadaap arwah adiknya yang merupakan se0rang muallaf.

aci

Vijayalechumy ( kanan) bersama Kartik Raja (anaknya) sewaktu memberikan sumbangan dan menghantar borang tahlil ke surau. Foto Ihsan Nurrizal Ahmad Imran via Mstar

Menurut Rizal, wanita India yang mesra disapa dengan panggilan Aci, tidak pernah lupa memberi wang untuk membuat majlis tahlil buat arwah adiknya, apabila tiba sahaja bulan Ramadan.

Setiap kali Ramadan tak pernah tinggal bagi sedekah untuk tahlil adik difahamkan, Aci itu juga sering bersedekah kepada masjid dan surau sambil dibantu 0leh anak lelakinya, membuatkan Rizal sempat bergurau memintanya masuk Islam mengikut jejak langkah adiknya.

aci

Sewaktu senarai nama tahlil dibacakan.

“Setiap tahun Ramadan dia akan bagi wang untuk bacaan tahlil adiknya ke surau, tidak lupa juga buahan memang banyak yang dia sedekahkan, sempat bergurau, cakap pada dia, ‘Aci every year aci sedekah. Aci kena masuk Islam juga lah macam your late br0ther’.. dia gelak jer cakap ‘Inshaallah Inshaallah’…”

aci

Majlis diadakan di sebuah surau di Kuala Lumpur

Walaupun berlainan agama, namun itulah tanda sayangnya seorang kakak terh4dap adik yang telah meninggal dunia, membuatkan Aci tersebut tidak l0kek untuk memberi sumbangan dan sedekah atas nama arwah.

aci

Macam ni baru patut vir4l…

Rata-rata netizen juga turut menzahirkan rasa kagum terhadap sifat mulia yang dimiliki Aci serta anak lelakinya, malah ramai yang mend0akan ag4r satu hari nanti mereka dikurniakan pentunjuk daripada Allah.

aci

Semoga mereka mendapat hidayah s4tu hari nanti.

Sumber: nasihatmedia & Mstar

Baca juga : “Kerana Saya Seorang Ibu..” Wanita Ini Menyara Puluhan Anak Angkat Termasuk Anak Yatim!

Baca lagi : Dilangar Kereta, Ibu Kucing Terhuyung Hayang Pergi Menyusukan Anak!

Jangan lupa baca : Kejam! Tubuh Kurus Kering, 2 Beradik Diseksa Penjaga Selama 7 Tahun!!

 

#CELEB

Tolak tepi pasal jodoh, nekad nak berbakti dulu pada ibu. “Mak adalah segala-galanya buat saya”-Fikri Ibrahim

Published

on

Tolak tepi pasal jodoh, nekad nak berbakti dulu pada ibu. “Mak adalah segala-galanya buat saya”-Fikri Ibrahim

Mak adalah segala-galanya.’ Ketepikan soal kahwin demi ibu, luahan Fikry Ibrahim undang sebak. Memuliakan dan membahagiakan insan tersayang lebih-lebih lagi orang yang berkorban nyawa mengandung dan melahirkan kita tinggi pahalanya. Demikian yang dilakukan pelakon, Fikry Ibrahim yang sanggup berbakti kepada ibunya, Bibi Zaleha.

Beliau sebelum itu sering berkongsi gambar dan video membuatkan ramai yang terharu dan kagum akan cara beliau dalam melayani ibu tersayang. Malah, Fikry juga kerap kali pulang ke kampungnya yang terletak di Jitra, Kedah dan adakalanya sanggup menunda semua komitmen kerja.

Menerusi satu temu bual baru-baru ini, Pelakon Rahsia Hati Perempuan itu berkongsi luahan dalam menjaga wanita pengarang jantungnya. Kata empunya diri, beliau rela tidak kahwin demi menjaga ibu. Kalau buat bisnes saya boleh bekerja dari rumah, tetapi kalau saya shooting tiada masa untuk menjaga ibu.

Mak memang suka duduk dengan saya, kalau shooting lama ada pak cik yang menjaga mak. Pun begitu, sedikit huru-hara. Justeru, saya fikir kalau dulu mak boleh jaga saya, takkan sekarang saya tak boleh berbuat demikian (tidak berkahwin) untuknya,” ujarnya lagi sambil memberitahu ibunya sudah dua tahun mengalami minor strok. Sumber Sinar Plus.

Mengimbas momen sewaktu kecil, akui Fikry, ibunya dulu rajin membawanya keluar. Biarpun mereka tidak memiliki kenderaan sendiri, sebaliknya hanya menaiki bas, namun Bibi Zaleha tetap mahu membawa anaknya itu berjalan-jalan . Sekarang ibu s4kit, giliran saya pula menjaga dan membawanya berjalan-jalan untuk gembirakan hatinya.

Mak adalah segala-galanya buat saya. Hubungan kami cukup rapat sejak saya kecil lagi. Sekarang saya bawa mak ke mana sahaja saya pergi. Kalau saya pernah duduk di hotel mahal, saya rasa menyesal kalau tidak bagi mak merasai situasi tersebut. Mak yang jadikan saya begini (berjaya) sekarang,” ungkap Fikry lagi. Mengulas mengenai jodoh dan perkahwinan, empunya diri tidak menafikan keinginan berkahwin tetap ada.

Saya gembira dan mahu kahwin dengan calon yang boleh gembirakan ibu. Mudah dan tidak pening. Sebab itu, soal kahwin saya letakkan di nombor lapan. Malah, saya juga tidak mahu apabila kahwin kelak, perhatian pada isteri terkurang kerana saya jaga mak. Bukan semua orang mampu terima situasi tersebut.

Pada masa sama, saya tidak mahu bakal isteri saya kelak rasa diri ‘hamba’ kepada saya. Sebab itu saya korbankan hal kahwin untuk menjaga ibu terlebih dahulu,” ujar bekas hos program Dewi Remaja itu lagi.

Sumber: https://empirekini.website/

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Inspirasi

Orang Lain Buang Selimut Buruk, Tuala Koyak. Aku Kutip Buat Pasu Bunga Buat Duit Tepi

Published

on

Orang Lain Buang Selimut Buruk, Tuala Koyak. Aku Kutip Buat Pasu Bunga Buat Duit Tepi

Mempunyai pemikiran yang kreatif adalah menjadi syarat utama untuk kekal ‘survive’ dalam cabaran ekonomi yang ada pada hari ini. Apa sahaja yang boleh menjana duit boleh diusahakan untuk mencari pendapatan tambahan.

Begitulah yang telah terjadi kepada seorang pemuda yang telah menghasilkan pasu bunga dengan menggunakan barang terpakai dan terbuang seperti tuala buruk yang sudah dibuang orang.

Pemuda yang bernama Mohamad Hazhlee Azid ini berkata, dia telah menghasilkan pasu bunga itu hanya sekadar suka-suka untuk mengisi masa lapang semasa tempoh PKP.

Beliau yang berusia 24 tahun itu berkongsi, tambahan pula, rumahnya itu yang terletak di Tunjung Kota Bharu Kelantan cukup banyak dihiasi pokok-pokok bunga yang dijaga oleh ibunya.

“Saya ni bekerja sebagai kontraktor dan buat kerja-kerja wiring kalau ada projek. Bila saya takde job ni, saya buatlah sesuatu daripada apa yang nampak boleh dilakukan di rumah.

‘Mak pun memang suka bercucuk tanam pokok-pokok bunga. Maka timbullah idea untuk buat pasu bunga dengan menggunakan barang-barang yang terpakai. Kongsinya kepada mstar.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Pok Lie itu berkata pasu bunga itu menggunakan sumber barang-barang seperti bakul sampah, baldi, bekas makanan terpakai dan termasuk tin biskut.

“Bekas pasu yang dibina akan ditampal dengan meletakkan satu lapisan kain samada tuala atau selimut lama yang sudah koyak, ianya dicampur dengan bancuhan simen untuk memastikan ketebalannya dan lebih kukuh.

“Penggunaan kain yang telah dicelup dengan simen itu boleh menimbulkan kesan 3D (tiga dimensi). Daripada kain atau tuala buruk tu terbuang begitu sahaja, lebih saya manfaatnya, ujarnya yang turut terlibat dalam kerja membuat rumah secara sambilan.

Menurut Pok Lie yang juga anak kedua dari lapan beradik, proses menghasilkan pasu itu mengambil masa sehari di mana bahan yang telah dicelup dengan simen perlukan masa untuk dikeringkan.

‘Selepas bancuhan simen itu kering, saya sapu lagi satu lapisan simen untuk pasu bunga itu jadi lebih tebal dan kukuh. Pagi-pagi saya buat, petang dah boleh kering selepas dijemurkan. Bila sudah kering baru saya akan cat.

Sekiranya ada permintaan, saya pertimbangkan juga untuk menjualnya sebagai pendapatan tambahan.

“Cumanya cabaran yang dihadapi adalah sekiranya hujan, kerana pasu-pasu bunga yang disalut simen perlu dikeringkan dulu” kongsinya sambil memaklumkan kebanyakan bahan terbuang diperoleh dari keluarga dan kawan-kawan.

Pok Lie menyatakan” setakat ini, sudah 20 pasu dengan pelbagai saiz dan bentuk telah saya hasilkan, sambil menambah pada peringkat awal semua dibuat untuk kegunaan sendiri di rumah untuk ibunya.

“Namun apabila saya dah susun dan jemur di luar rumah, memang orang-orang akan terlihat dan ada juga yang terus berminat untuk membeli.

Pasu bunga buatan tangan yang dihasilkan ini bukan sekadar untuk meletakkan pokok tetapi keunikan yang ada padanya boleh menaikkan seri rumah.

‘Sebenarnya, apa yang saya cuba lakukan ini lebih kepada memenuhi kepuasan, saya tengok macam mana orang lakukannya melalui sumber youtube dan saya cuba buat sendiri mengikut kreativiti yang ada.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

#CELEB

Sedar Diri Tak Femes, Pelakon Lan Siro Kini Menoreh Getah, Kerja Kampung Demi Kelangsungan Hidup

Published

on

Sedar Diri Tak Femes, Pelakon Lan Siro Kini Menoreh Getah, Kerja Kampung Demi Kelangsungan Hidup

Takdir seseorang tidak dapat didṳga. Hidup ini umpama pusingan roda. Kadang kita bahagia di atas, kadang terpɛrosok di bawah. Biar apa pun yang berlaku, hidup perlu diteruskan.

Itulah yang dilalui buat pelakon Lan Siro ketika ini. Menyɛdari pasang surut dunia seni dan demi kelangsungan hidup, Lan Siro bertukar angin mencuba bidang baharu bagi menampṳng perbelẫnjaan harḭan.

Selain mengusahẫkan kebun getah di kampungnya di Temerloh, Pahang, Lan atau nama sebenarnya Azlan Mokhtar, (40 tahun) juga mula berjinak-jinak dalam perniagaan menjṳal barangan bundle selain bekerjasama dengan beberapa orang rakan dalam projɛk penternakan kambing.

Kata Lan, pekerjaan baharu yang dilakukan ini juga merupakan salah satu usahanya supaya tidak terlalu bergantung harap melalui pendẫpatan sebagai pelakon.

“Kali terakhir saya terlibat dengan penggambaran adalah pada bulan Ramadan lalu. Sekarang ini kiranya lebih dua bulan tiada job jadi kenalah buat benda lain sebab kita tidak tahu sampai bila boleh berlakon.

“Di kampung ada sedikit kebun pokok getah saya usahakan namun hasilnya tidaklah banyak. Sekarang ini saya mula berjinak-jinak menjual barangan bundle. Selagi ada kudrat saya akan usaha buat apa sahaja.

“Sekarang ni musim hujan, harga getah jatuh.. tapi kalau tak buat lagi tak dapat. Alhamdulillah RM20 sehari pun rezeki.”

“Industri juga tidak menentu sekarang ini tapi saya tidak mahu cepat melatah atau salahkan mana-mana pihak kerana kurang mendapat tawaran,” katanya kepada mStẫr.

Dalam masa sama pelak0n ‘Abang Sado Jemur Kain‘ ini juga mendedẫhkan dia perlu bekerja keras kerana mahu memberi nafkah kepada dua orang cahaya matanya selepas hampir dua tahun berpisah dengan bekas isteri.

Mengakui hidupnya kini tidaklah terlalu senang, namun Lan bersyukur kerana masih diberikan rezeki dan peluang untuk mencuba sesuatu baharu.

“Hampir dua tahun saya menduda dan anak-anak tinggal bersama bekas isteri. Sebagai bapa saya kena kuat bekerja dan beri duit untuk anak-anak yang sedang membesar. Walau dalam keadaan apa sekalipun saya perlu jalankan tanggungjawab sebagai ayah.

“Syukur sekarang ini tidaklah susah. Masih boleh hidup seperti biasa, cuma tidaklah senang. Kalau dahulu saya boleh bergantung kepada pendapatan dalam dunia seni, sekarang tidak lagi. Kena cekap mengatur perjalanan,” jelasnya.

Walaupun tawẫran berlakon semakin perlahan, Lan berkata dia tetap akan meneruskan karier seni dan tidak pernah berputus asa mencari peluang.

“Mungkin suatu hari nanti saya tidak lagi berlakon dan akan terus terlibat dengan kerja belakang tabir. Ini adalah asam garam dunia seni dan terpulang kepada diri sendiri untuk terus bertahan,” ujarnya.

Selain menoreh gerah, kerja kampung dan menjual bundle, Lan juga pernah bekerja sebagai food rider sebelum ini.

Katanya, sejak dia tidak mendapat sebarang tawẫran berlakon. Disebabkan itu, dia membuat apa saja jenis pekerjaan demi kelangsungan hidup.

“Sebelum bawa Grab Food, saya menjadi jurulatih peribadi kepada Izara Aishah, Mimi Lana dan beberapa pelakon lain serta menjual makanan kesihatan. Malah, pada sepanjang bulan Ramadan saya berniaga di Bazar.

“Saya tak malu untuk berkongsi perkara ini di lamẫn s0sial kerana berasakan orang lain pun buat. Kalau tidak bekerja, saya dan keluarga nak makan apa?

“Nak mencari pekerjaan lain, saya bukannya ada kelulusan tinggi. Jadi, saya gunakan kemahiran yang ada untuk mencari dṳit. Alhamdulillah rezeki akan sentiasa ada,” katanya.

“Saya tidak mahu salahkan syarikat prodṳksi. Mungkin sebab atas permintaan stesen televisyen yang inginkan pelakon muda dan baru. Atau juga tidak ada watak yang sesuai dengan saya.

“Bagi saya, menjadi anak seni kena kental. Kalau dilanda kesṳsahan dan kurang tawaran berlakon, diri sendiri kena menjadi kreatif,” katanya.

Lan berkata, seperkara yang dia belajar adalah apabila susah dia menjadi kreatif dengan membuat perkara lain untuk dijadikan sumber pendapẫtan seperti bernḭaga dan sebagainya.

p/s- Rezeki itu hadir kepada mereka yang berusaha, bukan untuk mereka yang berputus asa. Tahniah Lan. Semoga terus dikurniakan rezɛki yang tidak putus-putus. Biarpun kecil, asalkan tetap ada dan berkat. InsyaAllah dipɛrmudahkan segalanya.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK