Connect with us

Viral

“Sekali je pleassee..kalau sekali tak keluar anak..” – Surat Murid Perempuan Darjah 5 Pancing Budak Lelaki Darjah 6 Ajak Bersetubh

Published

on

Surat

“Sekali je pleassee..kalau sekali tak keluar anak..”

#Foto sekadar hiasan.. Emak Ayah Pastikan Anak Tak Tengok

Seorang ibu mesej saya gambar ini. Saat bercerita kepada saya, tangan beliau mengge’letar. Hampir tidak percaya, anak lelakinya darjah 6 perolehi surat dari seorang kanak kanak perempuan, darjah 5.

“Kepada ……

Nama aku ….., Darjah 5. Tak apa kalau kau tak kenal aku. Aku nak berkenalan dengan kau. Aku nak tanya, kau pernah tak bersetvbuh dengan perempuan?

Hmmm. Sebenarnya aku nak bersetvbuh dengan kau. Sekali je, please. Kalau sekali tak keluar anak. I li’ke you.”

Innalillahi Wainna Ilaihi Rajiuun.

Surat

Ini kiriman surat budak perempuan berusia 11 tahun kepada pelajar lelaki 12 tahun tau. Kalau kita yang jadi mak bapak budak lelaki ni pun mesti berada dalam sit’uasi puan berkenaan, menggel’etar dan seolah olah tidak percaya.

Idea budak perempuan berkenaan ada. Ia serius. Bukan main main. Beliau maksudkan apa yang ditulis. Bersetvbuh, sekali sahaja, tidak akan lahirkan anak.

Anak puan ini tak kenal siapakah gerangan budak perempuan berkenaan.

Ada beberapa faktor anak sekecil ini boleh jadi begitu.

  1. Masih lagi tidur seb’ilik bersama mak bapak. Saya tak pelik hal ini boleh berlaku. Kerap kali adalam program bersama budak sekolah rendah, ada yang darjah 6 pun masih tidur satu bilik dengan parents.

Apa yang mak ayah begini fikirkan? Tak pernah ke terlintas di fikiran anak ini boleh mencuri pandang jim4k yang dilakukan oleh mereka?

Expect anak dah tidur? Tak pernah ke sampai kepada mereka kisah gadis muda ketagih s3ks dek selalu tengok mak ayah berjim4k depan mata dari kecil?

  1. Ada juga budak sekolah jadi begini disebabkan pernah menonton ‘kandungan dewasa’. Samada aks’es sekali sekala atau sampai keta’gih. Tak perlu saya huraikan aspek yang ini.

Masing masing dah tahu kesannya bilamana viral kes budak lelaki 12 tahun rgol kanak kanak perempuan 4 tahun setelah terangs’ang tengok video ‘dewasa’.

Tak cukup dengan tu, beberapa hari lepas keluar lagi isu yang lebih kurang. Seorang budak lelaki 11 tahun rg0l kakak sepupu yang berusia 12 tahun. .

Puncanya sama. Terang’sang tonton video ‘dewasa’ dari telefon bimbit.

  1. Kawan kawan yang telah akses video ‘dewasa’ mengajar rakan rakannya yang lain di sekolah. Saya pernah kongsikan sebelum ni ada budak lelaki darjah 1 ajak kawan lelakinya ke tandas untuk main rg0l rg0l. Dan iya, budak ini maksudkan apa yang beliau katakan.
  2. Yang paling saya takutkan sebab yang keempat ni. Kanak kanak ini menjadi mngsa penga’ntunan s3k’sual (s3xual gr0oming) oleh individu yang dikenali atau tidak dikenali, samada di dunia nyata mahupun di alam maya.

Ada pihak yang tak bertanggu’ngjaw’ab seperti ayah, datuk, abang, sepupu, bapa sedara, abang ipar, anak pengasuh, pelajar transit, kawan kepada ayah atau individu yang ada aks’es dengannya telah membina tr’ust dengan si kecil ini untuk tujuan s3ksual.

Walau budak ini telah menjadi m’ngsa cbul atau rgol/ liiw4t (nauzubillah), tapi dia tak tahu yang dirinya m’ngsa. Pem’ngsa telah berjaya buatkan budak ini percaya perbuatan itu ok, n0rmal dan menyeronokkan.

Lepas jadi mangsa, child s3x pre’dat0r ini akan belanja makan, bagi hadiah atau lain lain ganjaran.

******

Ke’san kepada 4 perkara ini, kanak kanak yang menjadi m’ngsa s3ksual akan anggap perbuatan s3ks itu n0rmal. Beliau akan gr0om pula kawan kawannya di sekolah.

Dalam kes ini, mujurlah puan berkenaan selalu sp0tcheck beg sekolah anaknya. Kalau tak, sampai bila bila tak tahu yang anaknya terima ‘surat cinta’ ini.

Surat

Gambar hiasan

Buat mak ayah di luar sana, ini cadangan saya,

  1. Please ingatkan anak anak, jika mendengar perkataan yang tak elok kawan sebut di sekolah, kata kata ke’ji, mak”ian, ejekan, mencar’ut, lcah, terus bagi tahu mak ayah.

Parents pula kena terangkan pada anak kenapa perkataan itu tak elok atau terangkan definisinya seperti perkataan zii’na, rgol, cbul, liiw’at dan lain lain.

  1. Mak ayah juga tolong pesan kepada anak anak jika dapat surat kiriman kawan kawan terus bagi tahu parents. Tak kisahlah walau ia cinta monyet sekalipun. Yang penting, mak ayah kena tahu. Tambah tambah, anak yang masih bersekolah rendah.
  2. Jangan jemu jemu ingatkan pasal sentuhan sela’mat dan tidak sela’mat, beza antara sentuhan kasih sayang dan bersifat s3k’sual.

Juga ajar tentang priv4te part yang tak boleh disentuh, dipegang atau dira’ba (mulut, dada, kemalvan, pungg’ung, paha). Jika ia berlaku, je’rit kuat kuat, lari selam’atkan diri dan mengadu atau beri tahu parents.

  1. Paling penting, jangan kau pula jadi bdoh berji’m4k atau bercu’mbu cmbuan depan anak. Tak tahu malu ke?

Buat guru guru,

  1. Inilah dia antara anak anak didik kalian hari ini. Bermula dari sekolah tadika lagi sudah ada budak melcah.
  2. Jika cikgu dapat kes seperti ini, t0long bantu sebaik mungkin. Mereka adalah mngsa. Bukan saja saja buat macam tu. Sebab sebabnya saya dah nyatakan di atas.
  3. Jika dapat aduan dari pelajar melibatkan kes kes s3ksual, jangan anggap mereka bergurau. Budak kecil jarang menipu bab bab begini. Ambil peduli dan refer kepada guru yang berkaitan.
  4. Walau kalian bukan guru mengajar Pendidikan Kesihatan atau subjek Pendidikan Islam, jangan pernah jemu ingatkan anak didik pasal isu isu sebegini.

Lant’aklah kalau ada ibu bapa atau rakan guru yang kata kita memandai mandai. Tak kena ke anak dia memang sedap cakap. Tugas kita bersama ni.

Saya harap post ini dibaca dan dikongsi sebanyaknya oleh kalian.

Mari sama-sama jadi masyarakat yang berperanan. Jangan jadi netizen yang tahu mengec’am sahaja isu pembuangan b’ayi, s’3ks bebas atau ha’mil luar nik’ah tanpa sedar punca permas’alahan yang perlu dirawat.

Dan ia bermula dari rumah.

Reaksi Warganet

Eykien Nor –

Pernah 10 tahun lepas anak sulung lelaki saya menerima surat berdrah dari seorang murid perempuan darjah 4.

Meluahkan rasa ci’nta dan sayang padaa anak lelaki saya yang sekelas dengannya siap berpesan surat ni ditulis dengan dra’hnya sendiri dan kalau ada murid perempuan lain yang cuba mendekati anak saya dia mengu’gut akan membnuh diri.

Allahuakbar, tapi saya tak ambik pusing sangat sebab 2 minggu lepas tu dia berpindah sekolah.

Jason Chang –

Setuju sangat sangat artikel ini. Kalau di Taska, kanak kanak lelaki dan perempuan harus tidur berasi’ngan.Saya rasa masih ada sesetengah taska masih letak kanak kanak tidur beramai ramai tanpa pengasin’gan janti’na. Tilam lelaki dan perempuan hanya ada jarak sejengkal. Alasan mereka, mereka kata budak masih kecil.

Zaman sekarang dah berubah. Fikiran kita harus maju mengikut pengedaran zaman, tidak dapat take for guar’anted dengan cara lama.

Nik Yus –

Kalau saya jadi ibu pelajar ni, saya akan maklumkan pada kaunsel0r. Mak ayah budak perempuan tu kena tahu yang ank dia dah bole pikir smpai ke situ walaupn baru 11 tahun.

Budak pempuan tu kena tahu tulisan dia tu dah mela’mpau. Memang bole trace dekat sekolh. Tindakan untuk mendidik bukan nk malu’kan dia..

Rabiya Adawiya –

Dari ayat anak ini,

  1. Bersetvbuh dengan perempuan
  2. Aku nak bersetvbuh dengan kau
  3. Sekali je
  4. Kalau sekali tak keluar anak

Ayat ayat ni jelas menunjukkan bukan saja dia nampak dengan mata. Tapi anak ni dah “rasa”. Ada orang buat pada dia

Tapi anak ni tak salah. Kita kene terima bi0logi badan manusia yang akan teran’gsang dan nakkan lagi perkara yang asy’ik tu. Sebab tu anak ni boleh minta pada orang lain.

Maybe kalau perkara ni dah jadi pada anak kita ( nauzubillah) terangkan perkra paling benar.

Contoh :

Kemalvan kita memang Allah cipta untuk ada rasa se’dap. Tapi untuk budak 11 tahun tak patut ada rasa tu. Itu dah sal’ah.

Kalau ade seseorang pegang kamu kene marah walaupun ibu yang pegang. Dan kamu boleh pegang kemalvan kamu masa nak ceb0k sahaja.

Kamu boleh bagitahu ibu jika kamu rasa apa-apa pada kemalvan kamu ibu akan bantu kamu tapi kamu tak boleh buat tindak’an sendiri. Apape kamu kene bagitahu ibu. Ibu takkan marah sikit pon sayang ibu akan bantu kamu.

Tindakan ibu :

Sibukkan anak, Gembirakan hatinya. Buat banyak aktiviti pergerakan badan yang aktif

Jangan sesekali biarkan dia sendiri’an

Untuk fasa pertama sentiasa perhatikan dia mandi dan setiap pergerakannnya jika pegang kemalvan terus tegur.

Ibu kene selalu tanya anak perkembangannya

Buat anak nak cerita semua sekali. Jangan fon. Sentiasa pesan tentang bah’aya sentuhan tempat pri’vasi

Jangan sed’ih apa pon masalah, Allah tu ada.

Bila ada k3s macam macam ni naik di feed FB saya nampak lua’han ibu bapa dan cikgu dengan situasi ni. Allahu, se’dih

Sumber : Akhi Fairuz Al-Jengkawi Via edisimedia

*Posting di atas awalnya dikongsikan di laman FB Akhi Fairuz Al-Jengkawi pada 20 Aug 2019. Semoga menjadi iktibar dan dapat kita jadikan sebagai pengajar’an.

Viral

“YouTuber Paling Humble!”- Dah Kaya Pun Berniaga Air Balang, Sikap Merendah Diri Syahmi Sazli Dipuji

Published

on

By

humble

YouTuber paling ‘humble’

Baru-baru ini, Syahmi Sazli sekali lagi mendapat perhatian warganet yang memuji sifat merendah dirinya apabila dia menjalankan perniagaan air balang berhampiran pejabatnya di Jalan Sultan Omar terletak di Kota Bharu.

humble

Muhd Syahmi Sazli (lahir 23 Mac 1995) merupakan seorang pelakon, pengarah, penerbit lagu dan selebriti internet Malaysia. Beliau mula dikenali menerusi video pendek pertama arahannya, Baso Jate Pilih Rupo pada 2017 dan sebagai pelakon dan pengarah filem sulungnya, Mael Totey The Movie yang dikeluarkan pada 2020. Pada Januari 2021, beliau dianugerahkan Ikon Pengarah Muda yang disampaikan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS).

Kejayaan dicipta pengarah berusia 27 tahun itu tidak perlu dipertikaikan lagi.

humble

Namun demikian, walaupun kerjayanya sudah berada di puncak, Syahmi masih memilih untuk berniaga sambil mengamalkan konsep bersedekah.

Seorang pengguna aplikasi TikTok, @milobenggg_ memuat naik satu video memaparkan suasana di gerai Syahmi yang turut dibantu oleh isterinya Anissa Faizul.

Menerusi laman Facebook baru-baru ini, Syahmi memaklumkan perniagaannya ‘laku keras’ dan mendapat sambutan ramai selepas ditularkan pengunjung yang singgah membeli air balang tersebut.

humble

Meninjau ke ruangan komen di TikTok @milobenggg_, rata-rata senang hati melihat sikap ‘humble’ YouTuber berasal dari Kelantan itu selain mendoakan agar dia terus dimurahkan rezeki.

Air viral sedap

Suka tengok, banyak bersedekah tanpa rakam

humble

Sumber: TikTok milobenggg_ , Facebook Syahmi Sazli, Caramohon

Continue Reading

Agama

“Derma sahaja jangan ditanya sampai atau tidak…” kata Nik Ab**h

Published

on

By

kubah

Bila org beragama hidup bermewah mewah

SEKOLAH AGAMA JANA PENDAPATAN LUMAYAN

Perasankah kalian awal tahun 2000 hingga skg…org beragama atau bergelar Ustaz kehidupan mereka jauh berbeza dgn guru2 agama sebelum ini. Maksudnya kehidupan mereka penuh kemewahan.

Jika dahulu guru2 agama menaiki basikal, motorsikal atau diambil ke rumah utk ke majlis2 tertentu kini tidak lagi. Rata2 mereka yg popular kini mempunyai Velfire serta driver.

Saya antara insan paling gembira lahir pelbagai sekolah agama terutama pusat2 Tahfiz yg tumbuh bak cendawan. Di Sabah ini byk jugalah yg saya dan rakan2 membantu. Tapi disebalik kemunculan sekolah2 agama ini ada sesuatu yg amat mengecewakan.

Ada antara mereka yg menubuhkan sekolah2 agama ini semata mata utk ‘perniagaan’ mereka. Dlm erti kata lain ada antara mereka tamat pengajian tiada pekerjaan, ada yg tidak mahu makan gaji dan ingin menjadi seperti Mudir mereka mempunyai pusat pengajian agama sendiri dan hidup mewah.

M0dus 0perandi mereka mudah… cari individu yg ingin mewakafkan tanah 2-3 ekar dan bina rangka2 bangunan. Mereka tahu dgn teknologi yg ada dan berdasarkan pengalaman mereka belajar dan mengajar apabila publisiti dibuat mereka akn menerima bantuan puluhan hingga ke ratusan ribu. Malah khabarnya ada berjuta.

Maka iklan pun bermula..”bantulah kami utk siapkan bangunan Tahfiz”. Sebagai org Islam tentulah saya gembira tetapi kecewa kerana ia dibina lebih ke arah kepentingan Mudir dan tenaga2 pengajarnya. Kenapa saya kata begitu?

Sekolah2 yg dibina kebanyakkan tidak mengikut spesifikasi keselamatan. Jika wujud suasana tidak selamat, tiada erti kehidupan kerana pengajian Maqasid Syariah dlm ajaran Islam meletakkan aspek nyawa sebahagian perkara asas.

Dlm hierarki Abraham Maslow pula hal berkaitan fisiologi, kesihatan dan kesel4matan adalah hierarki paling utama diperlukan setiap manusia. Namun isu kesel4matan tidak pernah dihirau dan bukan menjadi amalan.

Yg penting siap utk menanti derma beribu ribu… bukannya income berdasarkan kpd yuran pelajar2 mereka. Sebab itu ia tumbuh seperti cendawan selepas hujan.

Anak angkat saya yg juga pengajar Tahfiz pernah memberitahu saya… kebanyakkan Mudir2 ini tahu derma akn dtg mencurah curah apabila diiklankan. Tapi ramai Mudir2 sekolah agama telah menyalah gunakan dana2 tersebut utk tujuan peribadi.

Saya ada pengalaman sendiri. Saya dan rakan2 malah saudara mara di KL menghulur derma di beberapa buah pusat Tahfiz. Yg mengecew4kan derma kita itu utk kebersihan terutama tandas (k0t0r dan busuk) tidak dilakukan… yg kita nampak Mudirnya berkereta baru. HP tak mahu mengalah.

Kita yg menderma pun tak pakai kereta baru…mana kita tidak kecewa. Sebab itu saya tidak lagi amalkan beri cash. Beli beras atau bungkuskan makanan.

KUBAH RM 500 RIBU

kubah

Bila bicara isu kubah Surau dkt RM 500k itu bagi saya kerja b0d0h. Utk apa buat kubah ia bukan syarat wajib solat samada solat sendirian atau berjamaah. Lebih aneh mahu buat kubah yg hebat dan mahal tetapi mengharap bantuan org ramai?

Hidup tak habis meminta minta. Lebih aneh minta bantuan tetapi diri sendiri berkereta mewah yg harga kenderaan tersebut mampu membina kubah yg diimpikan. Itu yg kita rasa ger4m dkt pengasas sekolah2 agama ini.

Masih saya ingat rakan saya di KL yg merupakan penjual kereta Produa. Dtg lebai ingin memiliki kereta. Ditanya adakah mahu kenderaan besar utk kapasiti tempat duduk 7 org. Katanya dia mahu beli utk kegunaan peribadi.

Bila diminta diberikan dokumen seperti slip gaji, EPF dan lain2… Mudir sekolah agama itu beritahu dia mahu beli cash. Wow beli kereta harga lebih RM 50k cash.

Berbalik kpd isu kubah tersebut adalah lebih baik bajet tersebut digunakan utk tandas bertaraf 4 bintang atau bilik asrama dilengkapi almari dan katil yg baik. Kadang2 kita sedih ke mana duit yg diberikan sdgkan bilik asrama pelajar sgt d4if.

Ramai umat Islam menyakini kubah adalah warisan budaya Islam atau ada juga ingatkan ia syarat wajib utk membina surau atau masjid. Ia tanggapan yg salah.

Kubah bukan hanya digunakan pada bangunan masjid, tapi digunakan juga pada bangunan2 rumah ibadah bukan muslim terutama Krist4an. Ada buku menulis menyatakan rekabentuk pertama masjid Madinah dahulu belum mengunakan kubah.

Berbalik kpd isu sekolah2 agama yg ingin dibina ia mesti mempunyai proposal yg baik samada pelan bangunan dgn ciri2 kesel4matan dan pengurusan yg baik bagi memastikan pelajar mendapat pendidikan yg berkualiti bukan setakat ajar menghafal.

Siapa tenaga pengajar dan siapa pengurus kewangan mesti dipantau dan diaudit oleh Jabatan Agama Islam Negeri dan Daerah. Barulah diluluskan pembinaanya bukan dah siap dibina baru mohon lesen. Tak beri lesen nanti dituduh k4fir, kej4m dan bermacam mcm lagi.

Saya hairan mengapa lebai tak kiralah Ustaz, Mudir, Pendakwah, NGO2 Islam bila kita bertanya soal audit… mereka melenting marah. Seolah ‘h4ram’ jika soalan itu ditanya.

Di situ kita tahu sekolah2 agama yg dibina tiada proposal yg baik dari pengurusannya. Ada ‘hanky panky’ yg mereka bimbang jika akaun diaudit. Ada ke patut N*k Abd*h berkata, ‘ Derma sahaja jangan ditanya sampai atau tidak.’ 😀

Sebab itu zaman skg netizen menggelar org agama sebagai ‘ped4gang agama atau pel4cur agama’. Org agama dulu mengajar utk kita bersifat tawaduk dan rajin bersedekah. Zaman skg org agama sibuk bercerita tak salah utk kaya.

Betul Ustaz tak salah jadi kaya. Yg salah kau kaya kau minta derma lagi dgn org ramai. Kalau kehidupan kau mcm Umar Al Khattab tak mengapa… ini yg bersedekah duduk rumah teres yg minta derma duduk banglo dan bercuti ke luar negara main salji.

Sumber : Norman Radzuan

Continue Reading

Viral

Sebak! Hasrat Ingin Beraya Bersama, Perantau Kehilangan Ibu Pada Hari Kepulangannya Ke Kampung

Published

on

By

Air mata mengalir deras melihat video ini…

2 tahun yang lepas, ada di kalangan kita yang tidak dapat balik merayakan Aidilfitri bersama keluarga dek kerana P K P yang dilaksanakan semenjak pand3mic C0VlD-I9. Akhirnya, setelah 2 tahun melewati wab4k yang berlaku, kerajaan kini membenarkan pergerakan untuk pulang ke kampung untuk balik beraya.

Namun, tidak semua kepulangan diakhiri dengan kegembiraan.

Seperti video yang tular ini, seorang anak perantau kehilangan ibunya ketika dia dalam perjalanan untuk pulang ke kampung.

Dalam video yang tular, dari jauh kelihatan si anak berlari menuju ke kubur ibunya. Jelas kelihatan tangisan si anak melihat jen4zah si ibu di sebalik pelitup muka. Berjurai-jurai air mata menatap wajah insan yang disayangi buat kali terakhir..

Apa tidaknya, setelah lama tidak pulang ke kampung untuk bertemu keluarga, kepulangannya pula dikejutkan dengan pemergian ibu tersayang.

Tidak tercapai hasratnya untuk menyambut Aidilfitri bersama ibunya. Kepulangan yang sepatutnya penuh keriangan bertukar menjadi kesedihan…

perantau

Perkongsian daripada Page 8hannel :

Air mata mengalir saksikan video ini. Pada asalnya seorang saudari kita gembira dapat pulang ke Tawau.

Tapi, ibunya telah meninggal dunia semasa beliau dalam perjalanan pulang ke sini.

Tempat pertemuan beliau dengan ibunya bukan di rumah tapi di tanah perkuburan. Ini jugalah kali terakhir beliau dapat menatap wajah ibunya.

Kepulangan yang sepatutnya penuh keriangan bertukar menjadi pengalaman yang perit kepada beliau.

Ayuh warga Tawau, mari kita doakan saudari kita ini. Semoga beliau dikurniakan ketabahan untuk melalui dugaan ini.

Video yang tular :

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata netizen bersimpati dengan kejadian yang berlaku dan mendoakan agar gadis tersebut redha dan tabah dengan ujian yang menimpa.

Komen warganet :

Siti Misbah

Saat belari demi menatap wajah ibu nya sdh dpt d rasakn betapa sayunya hati… al fatihah semoga arwah d permudahkan jalan utk ke syurga inshaa allah

Sitti Nour Riah

Allahu… sedih nya semoga adik sekeluarga d berikan ketabahan & kekuatan..semoga roh ibu adik d tempat kan d kalangan orang yg beriman & solehah..Al- Fatihah

Nur Aisyah

Ya Allah skit nya kehilangan mama.. sya 7tahun tanpa mak, skit betul.. rasa kehilangan mak..sampai skg terasa betul kehilangan seorang IBU.. .. berlinang airmata bila nampak video ni , semoga kakak dlm video ni reda atas pemergian mama nya, Innalillahiwainnailahirojiun.. semoga roh arwah dicucuri rahmat🤲🏻 Salam takziah..

Sue Zarazul

Salam takziah..memang sedih bila kehilangan org yg tersayang,lebih2 lagi dlm bulan Ramadhan..Hasrat ingin beraya bersama,tpi sdh ketentuan ilahi..Sama la kita sis,ibu pergi menghadap ilahi pd Ramdhan ke 2..hasrat kakak pulang pada hari tu tak kesampaian bertemu 4rwah mak..Hanya lewat sejam 4rwah pergi,kakak bru sampai ke twu..dan meningalkan kami semua..Al fatihah😢

Sumber: Fb Jasman Aman

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK