Connect with us

Viral

“Saya kerja 12 jam gaji RM1k, pekerja bangsa lain dapat RM1.4k” Buat Aduan Ke Jabatan Tenaga Kerja, Gadis Dibuang Kerja

Published

on

gaji

Buat Aduan Ke Jabatan Tenaga Kerja, Gadis Dibuang Kerja

Isu ditindas oleh majikan ini bukanlah satu perkara yang baru malah ianya semakin menjadi-jadi sehinga kini

Seperti kisah yang tular baru-baru ini, seorang wanita yang dikenali sebagai Fatin Nur Hidayah Ramli telah mend4kwa ditind4s oleh majikan kedai gajet yang memberi layanan diskrimin4si berhubung pembayaran gaji pokok yang diterimanya berbeza dengan pekerja lain..

gajiMenerusi video yang dimuat naik wanita ini dilaman TikToknya @farinramleey_, Fatin meletakkan anggaran gaji pokok yang diterima adalah Rm1200, namun majikan disitu memaklumkan kepadanya gaji pokok di tempat itu adalah sebanyak RM1000 sahaja.

Tanpa menandatangani sebarang dokumen, Fatin bekerja di kedai itu selama lima bulan di mana dia perlu bekerja selama 12 jam sehari.

Namun, taktik majkannya itu mula diketahui apabila rakan sekerjanya dari cawangan Johor menghubungi dia untuk bertanya mengenai gaji pokok dan memaklumkan gajinya RM1100 sedangkan gaji wanita ini hanyalah RM1000 sahaja.

“Saya berjumpa dengan pengurus untuk bertanya kenapa gaji pokok saya berlainan. Pengurus beri alasan dia hanya mengikut arahan majikan sahaja. Katanya, Johor lebih bandar berbanding Perak. Tetapi hakikatnya, cawangan ini dekat Ipoh. Jadi, alasan itu tak boleh digunapakai,” katanya.

Oleh kerana ger4m dengan jawapan majikan, Fatin bertindak untuk mencari iklan yang disebarkan oleh pengurusnya di media sosial untuk mencari pekerja baharu kerana kedai itu kerap mengalami masalah kekurangan pekerja yang berhenti secara tiba-tiba.

Nasib menyebelahi Fatin, dia terjumpa satu posting yang dimuat naik oleh pengurusnya.

Daripada iklan tersebut, Fatin mendapati majikannya menawarkan gaji RM1,100 bagi pekerja di Johor. Tetapi di Perak, gaji pekerja masih RM1,000.

Lebih menyakitkan hati adalah, dia terjumpa lagi satu iklan tawaran kerja yang sama akan tetapi dalam bahasa Cina. Setelah diterjemah, Fatin mendapati iklan itu menawarkan gaji minimum sebanyak RM1,400.

Fatin juga bertanya kepada semua rakan sekerja berapakah gaji yang mereka terima semasa tiba hari gaji dan dia mendapati semua adalah jumlah yang berlainan dan ada juga pekerja yang baru bekerja selama tiga minggu namun sudah diberikan gaji sebanyak RM1400.

Tidak berdiam diri, Fatin melaporkan perkara itu kepada JTKSM dan sekaligus mengundang m4rah majikannya apabila menerima surat daripada pihak JTKSM.

Ber4ng dengan perkara itu, dia meminta pengurus cawangan Ipoh memecat Fatin serta-merta tanpa sebarang notis.

“Selepas surat jabatan buruh sampai kepada syarikat, majikan arahkan manager untuk berhentikan saya. Tapi saya gelakkan manager itu dan ucap terima kasih sebab buang saya tanpa notis. Jadi, bolehlah tambah aduan kedua kerana dibuang kerja tanpa notis,” katanya.

K3s itu kemudian dibawa ke mahk3mah dan setelah mendengar hujah kedua-dua belah pihak, hakim mendapati bekas majikannya bersalah serta diperintah untuk membayar p3mpasan sebanyak RM4,364.04 bagi isu tuntutan gaji dan RM1,120 atas kesalahan membuang pekerja tanpa notis.

Video yang tular di laman TikTok:

 

Meninjau di ruangan komen, rata-rata warga netizen kagum dengan sikap beraninya yang membendung isu ‘pilih bulu’ dikalangan majikan sehingga meletakkan gaji yang berlainan.

Antara komen warga maya:

“i pernah macam ni dulu..”

gaji

“ramai tak tahu.. keje lebih 8 jam dah dikira ot..”

gaji

” sebab tu ramai company tak suruh share payslip sebab takut kantoi..”

gaji

Sumber : Y0y.my

Viral

“YouTuber Paling Humble!”- Dah Kaya Pun Berniaga Air Balang, Sikap Merendah Diri Syahmi Sazli Dipuji

Published

on

By

humble

YouTuber paling ‘humble’

Baru-baru ini, Syahmi Sazli sekali lagi mendapat perhatian warganet yang memuji sifat merendah dirinya apabila dia menjalankan perniagaan air balang berhampiran pejabatnya di Jalan Sultan Omar terletak di Kota Bharu.

humble

Muhd Syahmi Sazli (lahir 23 Mac 1995) merupakan seorang pelakon, pengarah, penerbit lagu dan selebriti internet Malaysia. Beliau mula dikenali menerusi video pendek pertama arahannya, Baso Jate Pilih Rupo pada 2017 dan sebagai pelakon dan pengarah filem sulungnya, Mael Totey The Movie yang dikeluarkan pada 2020. Pada Januari 2021, beliau dianugerahkan Ikon Pengarah Muda yang disampaikan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS).

Kejayaan dicipta pengarah berusia 27 tahun itu tidak perlu dipertikaikan lagi.

humble

Namun demikian, walaupun kerjayanya sudah berada di puncak, Syahmi masih memilih untuk berniaga sambil mengamalkan konsep bersedekah.

Seorang pengguna aplikasi TikTok, @milobenggg_ memuat naik satu video memaparkan suasana di gerai Syahmi yang turut dibantu oleh isterinya Anissa Faizul.

Menerusi laman Facebook baru-baru ini, Syahmi memaklumkan perniagaannya ‘laku keras’ dan mendapat sambutan ramai selepas ditularkan pengunjung yang singgah membeli air balang tersebut.

humble

Meninjau ke ruangan komen di TikTok @milobenggg_, rata-rata senang hati melihat sikap ‘humble’ YouTuber berasal dari Kelantan itu selain mendoakan agar dia terus dimurahkan rezeki.

Air viral sedap

Suka tengok, banyak bersedekah tanpa rakam

humble

Sumber: TikTok milobenggg_ , Facebook Syahmi Sazli, Caramohon

Continue Reading

Agama

“Derma sahaja jangan ditanya sampai atau tidak…” kata Nik Ab**h

Published

on

By

kubah

Bila org beragama hidup bermewah mewah

SEKOLAH AGAMA JANA PENDAPATAN LUMAYAN

Perasankah kalian awal tahun 2000 hingga skg…org beragama atau bergelar Ustaz kehidupan mereka jauh berbeza dgn guru2 agama sebelum ini. Maksudnya kehidupan mereka penuh kemewahan.

Jika dahulu guru2 agama menaiki basikal, motorsikal atau diambil ke rumah utk ke majlis2 tertentu kini tidak lagi. Rata2 mereka yg popular kini mempunyai Velfire serta driver.

Saya antara insan paling gembira lahir pelbagai sekolah agama terutama pusat2 Tahfiz yg tumbuh bak cendawan. Di Sabah ini byk jugalah yg saya dan rakan2 membantu. Tapi disebalik kemunculan sekolah2 agama ini ada sesuatu yg amat mengecewakan.

Ada antara mereka yg menubuhkan sekolah2 agama ini semata mata utk ‘perniagaan’ mereka. Dlm erti kata lain ada antara mereka tamat pengajian tiada pekerjaan, ada yg tidak mahu makan gaji dan ingin menjadi seperti Mudir mereka mempunyai pusat pengajian agama sendiri dan hidup mewah.

M0dus 0perandi mereka mudah… cari individu yg ingin mewakafkan tanah 2-3 ekar dan bina rangka2 bangunan. Mereka tahu dgn teknologi yg ada dan berdasarkan pengalaman mereka belajar dan mengajar apabila publisiti dibuat mereka akn menerima bantuan puluhan hingga ke ratusan ribu. Malah khabarnya ada berjuta.

Maka iklan pun bermula..”bantulah kami utk siapkan bangunan Tahfiz”. Sebagai org Islam tentulah saya gembira tetapi kecewa kerana ia dibina lebih ke arah kepentingan Mudir dan tenaga2 pengajarnya. Kenapa saya kata begitu?

Sekolah2 yg dibina kebanyakkan tidak mengikut spesifikasi keselamatan. Jika wujud suasana tidak selamat, tiada erti kehidupan kerana pengajian Maqasid Syariah dlm ajaran Islam meletakkan aspek nyawa sebahagian perkara asas.

Dlm hierarki Abraham Maslow pula hal berkaitan fisiologi, kesihatan dan kesel4matan adalah hierarki paling utama diperlukan setiap manusia. Namun isu kesel4matan tidak pernah dihirau dan bukan menjadi amalan.

Yg penting siap utk menanti derma beribu ribu… bukannya income berdasarkan kpd yuran pelajar2 mereka. Sebab itu ia tumbuh seperti cendawan selepas hujan.

Anak angkat saya yg juga pengajar Tahfiz pernah memberitahu saya… kebanyakkan Mudir2 ini tahu derma akn dtg mencurah curah apabila diiklankan. Tapi ramai Mudir2 sekolah agama telah menyalah gunakan dana2 tersebut utk tujuan peribadi.

Saya ada pengalaman sendiri. Saya dan rakan2 malah saudara mara di KL menghulur derma di beberapa buah pusat Tahfiz. Yg mengecew4kan derma kita itu utk kebersihan terutama tandas (k0t0r dan busuk) tidak dilakukan… yg kita nampak Mudirnya berkereta baru. HP tak mahu mengalah.

Kita yg menderma pun tak pakai kereta baru…mana kita tidak kecewa. Sebab itu saya tidak lagi amalkan beri cash. Beli beras atau bungkuskan makanan.

KUBAH RM 500 RIBU

kubah

Bila bicara isu kubah Surau dkt RM 500k itu bagi saya kerja b0d0h. Utk apa buat kubah ia bukan syarat wajib solat samada solat sendirian atau berjamaah. Lebih aneh mahu buat kubah yg hebat dan mahal tetapi mengharap bantuan org ramai?

Hidup tak habis meminta minta. Lebih aneh minta bantuan tetapi diri sendiri berkereta mewah yg harga kenderaan tersebut mampu membina kubah yg diimpikan. Itu yg kita rasa ger4m dkt pengasas sekolah2 agama ini.

Masih saya ingat rakan saya di KL yg merupakan penjual kereta Produa. Dtg lebai ingin memiliki kereta. Ditanya adakah mahu kenderaan besar utk kapasiti tempat duduk 7 org. Katanya dia mahu beli utk kegunaan peribadi.

Bila diminta diberikan dokumen seperti slip gaji, EPF dan lain2… Mudir sekolah agama itu beritahu dia mahu beli cash. Wow beli kereta harga lebih RM 50k cash.

Berbalik kpd isu kubah tersebut adalah lebih baik bajet tersebut digunakan utk tandas bertaraf 4 bintang atau bilik asrama dilengkapi almari dan katil yg baik. Kadang2 kita sedih ke mana duit yg diberikan sdgkan bilik asrama pelajar sgt d4if.

Ramai umat Islam menyakini kubah adalah warisan budaya Islam atau ada juga ingatkan ia syarat wajib utk membina surau atau masjid. Ia tanggapan yg salah.

Kubah bukan hanya digunakan pada bangunan masjid, tapi digunakan juga pada bangunan2 rumah ibadah bukan muslim terutama Krist4an. Ada buku menulis menyatakan rekabentuk pertama masjid Madinah dahulu belum mengunakan kubah.

Berbalik kpd isu sekolah2 agama yg ingin dibina ia mesti mempunyai proposal yg baik samada pelan bangunan dgn ciri2 kesel4matan dan pengurusan yg baik bagi memastikan pelajar mendapat pendidikan yg berkualiti bukan setakat ajar menghafal.

Siapa tenaga pengajar dan siapa pengurus kewangan mesti dipantau dan diaudit oleh Jabatan Agama Islam Negeri dan Daerah. Barulah diluluskan pembinaanya bukan dah siap dibina baru mohon lesen. Tak beri lesen nanti dituduh k4fir, kej4m dan bermacam mcm lagi.

Saya hairan mengapa lebai tak kiralah Ustaz, Mudir, Pendakwah, NGO2 Islam bila kita bertanya soal audit… mereka melenting marah. Seolah ‘h4ram’ jika soalan itu ditanya.

Di situ kita tahu sekolah2 agama yg dibina tiada proposal yg baik dari pengurusannya. Ada ‘hanky panky’ yg mereka bimbang jika akaun diaudit. Ada ke patut N*k Abd*h berkata, ‘ Derma sahaja jangan ditanya sampai atau tidak.’ 😀

Sebab itu zaman skg netizen menggelar org agama sebagai ‘ped4gang agama atau pel4cur agama’. Org agama dulu mengajar utk kita bersifat tawaduk dan rajin bersedekah. Zaman skg org agama sibuk bercerita tak salah utk kaya.

Betul Ustaz tak salah jadi kaya. Yg salah kau kaya kau minta derma lagi dgn org ramai. Kalau kehidupan kau mcm Umar Al Khattab tak mengapa… ini yg bersedekah duduk rumah teres yg minta derma duduk banglo dan bercuti ke luar negara main salji.

Sumber : Norman Radzuan

Continue Reading

Viral

Sebak! Hasrat Ingin Beraya Bersama, Perantau Kehilangan Ibu Pada Hari Kepulangannya Ke Kampung

Published

on

By

Air mata mengalir deras melihat video ini…

2 tahun yang lepas, ada di kalangan kita yang tidak dapat balik merayakan Aidilfitri bersama keluarga dek kerana P K P yang dilaksanakan semenjak pand3mic C0VlD-I9. Akhirnya, setelah 2 tahun melewati wab4k yang berlaku, kerajaan kini membenarkan pergerakan untuk pulang ke kampung untuk balik beraya.

Namun, tidak semua kepulangan diakhiri dengan kegembiraan.

Seperti video yang tular ini, seorang anak perantau kehilangan ibunya ketika dia dalam perjalanan untuk pulang ke kampung.

Dalam video yang tular, dari jauh kelihatan si anak berlari menuju ke kubur ibunya. Jelas kelihatan tangisan si anak melihat jen4zah si ibu di sebalik pelitup muka. Berjurai-jurai air mata menatap wajah insan yang disayangi buat kali terakhir..

Apa tidaknya, setelah lama tidak pulang ke kampung untuk bertemu keluarga, kepulangannya pula dikejutkan dengan pemergian ibu tersayang.

Tidak tercapai hasratnya untuk menyambut Aidilfitri bersama ibunya. Kepulangan yang sepatutnya penuh keriangan bertukar menjadi kesedihan…

perantau

Perkongsian daripada Page 8hannel :

Air mata mengalir saksikan video ini. Pada asalnya seorang saudari kita gembira dapat pulang ke Tawau.

Tapi, ibunya telah meninggal dunia semasa beliau dalam perjalanan pulang ke sini.

Tempat pertemuan beliau dengan ibunya bukan di rumah tapi di tanah perkuburan. Ini jugalah kali terakhir beliau dapat menatap wajah ibunya.

Kepulangan yang sepatutnya penuh keriangan bertukar menjadi pengalaman yang perit kepada beliau.

Ayuh warga Tawau, mari kita doakan saudari kita ini. Semoga beliau dikurniakan ketabahan untuk melalui dugaan ini.

Video yang tular :

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata netizen bersimpati dengan kejadian yang berlaku dan mendoakan agar gadis tersebut redha dan tabah dengan ujian yang menimpa.

Komen warganet :

Siti Misbah

Saat belari demi menatap wajah ibu nya sdh dpt d rasakn betapa sayunya hati… al fatihah semoga arwah d permudahkan jalan utk ke syurga inshaa allah

Sitti Nour Riah

Allahu… sedih nya semoga adik sekeluarga d berikan ketabahan & kekuatan..semoga roh ibu adik d tempat kan d kalangan orang yg beriman & solehah..Al- Fatihah

Nur Aisyah

Ya Allah skit nya kehilangan mama.. sya 7tahun tanpa mak, skit betul.. rasa kehilangan mak..sampai skg terasa betul kehilangan seorang IBU.. .. berlinang airmata bila nampak video ni , semoga kakak dlm video ni reda atas pemergian mama nya, Innalillahiwainnailahirojiun.. semoga roh arwah dicucuri rahmat🤲🏻 Salam takziah..

Sue Zarazul

Salam takziah..memang sedih bila kehilangan org yg tersayang,lebih2 lagi dlm bulan Ramadhan..Hasrat ingin beraya bersama,tpi sdh ketentuan ilahi..Sama la kita sis,ibu pergi menghadap ilahi pd Ramdhan ke 2..hasrat kakak pulang pada hari tu tak kesampaian bertemu 4rwah mak..Hanya lewat sejam 4rwah pergi,kakak bru sampai ke twu..dan meningalkan kami semua..Al fatihah😢

Sumber: Fb Jasman Aman

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK