Connect with us

Inspirasi

Sambal Nyet terjual 25,000 botol sehari, ramai idam rezeki seperti Khairul Aming

Published

on

Sambal Nyet terjual 25,000 botol sehari, ramai idam rezeki seperti Khairul Aming

Usahawan dan influencer terkenal, Khairul Aming menjadi bualan netizen apabila dia mendedahkan jualan perniagaan Sambal Nyetnya pada hari ini sebanyak 25,000 botol telah mencetuskan reaksi orang ramai.

Menerusi hantaran yang dimuat naik oleh Khairul Aming di laman TikToknya, dia menunjukkan hasil jualan Sambal Nyet untuk sehari sahaja telah berjaya mengagumkan orang ramai.

Seronoknya tengok rezeki Khairul Aming!
Mana tidaknya, dengan terjualnya 25,000 botol dalam masa sehari, Khairul Aming telah berjaya meraih RM375,779.58 dan ia menyebabkan netizen mengidamkan seronok apabila melihat rezeki yang melimpah ruah diterimanya daripada yang Maha Kuasa.

LIHAT VIDEO DISINI

Tak pernah rasa sebab tak sempat nak beli
Menjengah ke ruangan komen, segelintir netizen memaklumkan tidak sempat untuk membeli sambal nyet Khairul Aming kerana sangat pantas terjual dalam masa beberapa minit sahaja.

Bukan itu sahaja, ramai yang menjadikan Khairul Aming sebagai inspirasi mereka untuk berjaya dalam perniagaan dan mendoakan agar rezeki usahawan itu semakin dimurahkan.

 

Sumber: TikTok @khairulaming

 

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Inspirasi

Orang Lain Buang Selimut Buruk, Tuala Koyak. Aku Kutip Buat Pasu Bunga Buat Duit Tepi

Published

on

Orang Lain Buang Selimut Buruk, Tuala Koyak. Aku Kutip Buat Pasu Bunga Buat Duit Tepi

Mempunyai pemikiran yang kreatif adalah menjadi syarat utama untuk kekal ‘survive’ dalam cabaran ekonomi yang ada pada hari ini. Apa sahaja yang boleh menjana duit boleh diusahakan untuk mencari pendapatan tambahan.

Begitulah yang telah terjadi kepada seorang pemuda yang telah menghasilkan pasu bunga dengan menggunakan barang terpakai dan terbuang seperti tuala buruk yang sudah dibuang orang.

Pemuda yang bernama Mohamad Hazhlee Azid ini berkata, dia telah menghasilkan pasu bunga itu hanya sekadar suka-suka untuk mengisi masa lapang semasa tempoh PKP.

Beliau yang berusia 24 tahun itu berkongsi, tambahan pula, rumahnya itu yang terletak di Tunjung Kota Bharu Kelantan cukup banyak dihiasi pokok-pokok bunga yang dijaga oleh ibunya.

“Saya ni bekerja sebagai kontraktor dan buat kerja-kerja wiring kalau ada projek. Bila saya takde job ni, saya buatlah sesuatu daripada apa yang nampak boleh dilakukan di rumah.

‘Mak pun memang suka bercucuk tanam pokok-pokok bunga. Maka timbullah idea untuk buat pasu bunga dengan menggunakan barang-barang yang terpakai. Kongsinya kepada mstar.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Pok Lie itu berkata pasu bunga itu menggunakan sumber barang-barang seperti bakul sampah, baldi, bekas makanan terpakai dan termasuk tin biskut.

“Bekas pasu yang dibina akan ditampal dengan meletakkan satu lapisan kain samada tuala atau selimut lama yang sudah koyak, ianya dicampur dengan bancuhan simen untuk memastikan ketebalannya dan lebih kukuh.

“Penggunaan kain yang telah dicelup dengan simen itu boleh menimbulkan kesan 3D (tiga dimensi). Daripada kain atau tuala buruk tu terbuang begitu sahaja, lebih saya manfaatnya, ujarnya yang turut terlibat dalam kerja membuat rumah secara sambilan.

Menurut Pok Lie yang juga anak kedua dari lapan beradik, proses menghasilkan pasu itu mengambil masa sehari di mana bahan yang telah dicelup dengan simen perlukan masa untuk dikeringkan.

‘Selepas bancuhan simen itu kering, saya sapu lagi satu lapisan simen untuk pasu bunga itu jadi lebih tebal dan kukuh. Pagi-pagi saya buat, petang dah boleh kering selepas dijemurkan. Bila sudah kering baru saya akan cat.

Sekiranya ada permintaan, saya pertimbangkan juga untuk menjualnya sebagai pendapatan tambahan.

“Cumanya cabaran yang dihadapi adalah sekiranya hujan, kerana pasu-pasu bunga yang disalut simen perlu dikeringkan dulu” kongsinya sambil memaklumkan kebanyakan bahan terbuang diperoleh dari keluarga dan kawan-kawan.

Pok Lie menyatakan” setakat ini, sudah 20 pasu dengan pelbagai saiz dan bentuk telah saya hasilkan, sambil menambah pada peringkat awal semua dibuat untuk kegunaan sendiri di rumah untuk ibunya.

“Namun apabila saya dah susun dan jemur di luar rumah, memang orang-orang akan terlihat dan ada juga yang terus berminat untuk membeli.

Pasu bunga buatan tangan yang dihasilkan ini bukan sekadar untuk meletakkan pokok tetapi keunikan yang ada padanya boleh menaikkan seri rumah.

‘Sebenarnya, apa yang saya cuba lakukan ini lebih kepada memenuhi kepuasan, saya tengok macam mana orang lakukannya melalui sumber youtube dan saya cuba buat sendiri mengikut kreativiti yang ada.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Inspirasi

Sanggup Meninggalkan Bidang Kejuruteraan Demi Jadi Petani, Lelaki Ini Mampu Jana Pendapatan Bersih RM4,000 Seminggu

Published

on

Sanggup Meninggalkan Bidang Kejuruteraan Demi Jadi Petani, Lelaki Ini Mampu Jana Pendapatan Bersih RM4,000 Seminggu

Sanggup meninggalkan bidang kejuruteraan untuk berbudi kepada tanah, ternyata memberi pulangan lumayan kepada Roslee Ismail yang mengusahakan tanaman nanas di Kampung Lepau, Pengerang di Kota Tinggi, Johor.

Melihat hamparan tanaman nanas setiap kali pulang ke kampung halaman, Roslee, 51 tahun berkata dia terdetik untuk menceburi bidang pertanian sebagai kerjaya barunya.

“Sebelum ini saya bekerja ‘makan gaji’ sebagai jurutera kimpalan di sebuah syarikat swasta di Selangor dan apabila pulang ke kampung di Kota Tinggi, saya melihat ramai orang luar yang mengusahakan tanaman nanas, daripada situlah timbulnya keinginan untuk berbakti kepada tanah di kampung halaman sendiri,” katanya.

Roslee berkata, pada 2006 dia mencuba nasib dengan membuat permohonan sewaan tanah daripada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan pihak tersebut bersetuju menyewakan tanah seluas 8.09 hektar di Kampung Lepau kepadanya.

Sejak daripada itu, dia mengusahakan nanas jenis M36 diikuti Morris, Crystal Honey dan Josaphine sebelum menumpukan sepenuhnya kepada nanas MD2 susulan ia mendapat permintaan tinggi di pasaran.

“Bermodalkan kira-kira RM100,000 saya memulakan tanaman nanas dengan mengupah pekerja untuk mengusahakannya selama kitaran 18 bulan,” kata Roslee yang berkelulusan Sijil Teknologi Kimpalan dari Institut Kemahiran Belia.

Sebagai individu yang baru berjinak-jinak dengan sektor pertanian, dia sememangnya tidak dapat lari daripada pelbagai cabaran termasuk pada awalnya g4gal dalam permohonan untuk mendapatkan tanah Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM), Jabatan Pertanian berikutan mempunyai saingan ramai.

“Selepas 18 bulan, percubaan saya untuk mengusahakan nanas berjaya dan pada masa sama terdapat beberapa pengusaha nanas dalam projek TKPM gagal, selepas itulah pihak Jabatan Pertanian menawarkan kepada saya tanah 20 ekar dan selepas cukup kitaran mereka menawarkan lagi 20 ekar tanah TKPM, syukur sehingga kini saya sudah mempunyai 40 ekar tanah untuk diusahakan,” katanya.

Menurut Roslee yang berpindah ke kebun TKPM pada 2009, dia sangat gembira dan berpuas hati apabila melihat hasil tanaman nanasnya mendapat permintaan ramai sekali gus membuatkannya nɛkad berhenti kerja sebagai jurutera kimpalan bagi menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap kebun nanas itu pada tahun sama.

Lebih menggembirakannya apabila Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) turut menawarkan kepadanya pinjaman benih MD2 sebanyak RM100,000 pada 2013 bagi mempergiatkan lagi usaha tanaman nanas varieti tersebut bagi menampung permintaan tinggi dalam pasaran domestik serta eksport.

“Dalam tempoh seminggu kita mampu mengeluarkan 200 biji nanas jenis MD2 dengan purata jualan sebiji RM3 bersamaan RM6,000 seminggu dan jika dibantu LPNM dengan subsidi yang ada, petani hanya keluarkan kos dalam RM1 bererti bersih dalam RM2 sebiji untuk buah sahaja bermakna pendapatan bersih boleh dapat RM4,000 seminggu,” katanya.

Berdasarkan rekod LPNM, Johor merupakan pengeluar nanas terbesar negara diikuti Sarawak, Sabah dan Kedah.

Ketika ditanya mengenai harapan terhadap pengusaha nanas sepertinya, dia berharap kerajaan dapat mempergiatkan lagi industri pengeluaran nanas dengan menyediakan pelbagai bantuan dan latihan agar lebih ramai agropreneur muda terlibat dalam tanaman komoditi tersebut.

“Saya sendiri bersedia menawarkan diri untuk memberi latihan kepada anak-anak muda untuk mempelajari mengenai penanaman nanas ini, kerana ia bukan sahaja antara sumber kekayaan baharu negara malah mampu meningkatkan pendapatan petani.

“Saya yakin dengan adanya banyak program latihan sebegini dapat menarik lebih ramai golongan belia daripada kumpulan B40 untuk terlibat dalam sektor pertanian dan sekali gus meningkatkan taraf hidup mereka,” kata bapa lima anak itu.

Sumber: Bernama

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Inspirasi

Anak Muda Ini Peroleh Pendapatan Lebih RM 1 Juta Ringgit Walaupun Pembelajarannya Sehingga Darjah Enam Sahaja

Published

on

Anak Muda Ini Peroleh Pendapatan Lebih RM 1 Juta Ringgit Walaupun Pembelajarannya Sehingga Darjah Enam Sahaja

Mencari pekerjaan sekarang ni bukannya senang, walaupun ada sijil, Diploma, Degree mahupun Master ia masih tidak menjamin untuk mendapat kerjaya yang bagus. Saipol Azmir Zainuddin menghabiskan pembelajaran sehingga darjah enam sahaja. Tetapi berkat usaha gigih dan rezeki Allah, pengembala muda ini peroleh pendapatan lebih RM 1 juta ringgit hasil jualan lembu pada tahun lalu.

Dapat Gaji Pertama, Beli Lembu

Macam kami bagitahu, Saipol telah mendapat pendapatan lebih RM1 juta hasil jualan lembu pada tahun lalu. Walaupun menghabiskan pembelajaran pada darjah enam tetapi itu yang dibuktikan Saipol dengan hasil kerja keras dan usaha memulakan ternakannya dengan hanya seekor lembu.

Walaupun berhenti sekolah lebih awal daripada rakan lain, ia tidak mematahkan semangat saya untuk berjaya kerana itu impian sejak kecil. Saya tak sekolah pun bukan saja-saja tapi kerana mahu bekerja sebagai buruh binaan membuat rumah.

Tambah Saipol, dia beli seekor anak lembu berharga RM450 dengan gaji pertamanya sebanyak RM750 sebulan, untuk tujuan menternak dan dibiakkan. Sejak dari itu, setiap kali dapat gaji bulanan saya akan beli seekor anak lembu. Hasilnya, pada usia 18 tahun saya berjaya memiliki 300 ekor lembu.

Sepanjang tempoh itu, saya dengan bantuan ayah (Zainuddin Mat Yatim, 69,) menternak dan menjual lembu kepada penduduk kampung.

Duit yang saya dapat hasil jualan lembu saya simpan kerana impian saya adalah untuk memiliki ladang ternakan sendiri.

Miliki Rumah & Kenderaan Sendiri Sebelum Kahwin

Ketika berusia 19 tahun dia mula menjual lembu secara serius dan untuk pengetahuan anda, dia sudah memiliki kenderaan dan rumah sendiri sebelum berkahwin.

Kini, Penerima Anugerah Peladang Jaya Peringkat Kebangsaan sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) 2015 itu mempunyai 700 ekor lembu, 150 ekor kambing serta 30 ekor kerbau. Saipol juga sudah mendirikan rumah tangga dan dikurniakan 5 cahaya mata.

Saya kemudian buat pinjaman dengan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) sebanyak RM100,000 melalui Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kuala Langat bagi mengembangkan ternakan lembu.

LPP dan PPK Kual@ Langat juga banyak membantu saya dari segi pasaran dan promosi ke seluruh negara. Selain itu, jualan juga dilakukan melalui media sosial seperti WhatsApps dan Facebook.

Kumpul Duit, Beli Tanah

Selepas” beberapa tahun mengumpul duit hasil’ jualan lembu, Saipol mengambil keputusan untuk beli tanah lebih 0.8 hektar untuk menempatkan .ternakannya.

Kebanyakan lembu di sini baka tempatan, bukan diimp0rt dari ..luar negara. Sambutan sangat menggalakkan terutama apabila tiba .musim korban.

Saya akan pastikan ternakan sihat dan tidak berpenyakit sebelum dijual kerana tidak mahu pelanggan menghadapi sebarang masalah. Lembu di sini juga ditandakan supaya pembeli tidak rasa tertipu ketika ia dihantar. ke destinasi mereka kelak.

Biasanya lembu yang mengalami masalah kesihatan akan saya kuarantin bagi mengelak ia berjangkit kepada lembu-lembu lain.

Semakin Berjaya

Saipol yang mempunyai ladang di Kampung Endah, Banting, Selangor kini ada enam pekerja berjaya dan sedang membina sebuah kandang fidlot yang mampu memuatkan sehingga 500 ekor lembu.

Kos infrastruktur kompleks kandang dan ladang rumput napier say@ berjumlah RM500,000 dan sudah beroperasi sepenuhnya. Ini memberi …petanda positif kepada saya untuk terus bergerak maju pada masa depan.

Saya juga menawarkan kursus …ternakan kepada merek@ yang berminat. Golongan muda boleh mengambil kesempatan ini untuk memulakan projek ternakan masing-masing

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Sumber: myinfomaya

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK