Connect with us

Viral

“Ramalan penya’kit berjangkit!” – Mumi4 Menye’ramkan Mirip Ikan Duyung Ditemui Di Kuil Di Jepun, Hasil Kajian Akan Didedah…

Published

on

ikan duyungg

Mumi4 Menye’ramkan Mirip Ikan Duyung Ditemui Di Kuil Di Jepun

Satu m4khluk mumia kun0 yang menyerupai ‘ikan duyung’ yang dikatakan mampu memberi sesiapa yang memakan dagingnya kehidupan abadi akan dianalisis oleh para saintis.

Makhluk yang dikatakan memiliki wajah seperti manusia dan memiliki ekor seperti ikan tersebut telah menarik perhatian dan membingungkan pakar selama berabad lamanya.

Makhluk tersebut did4kwa ditangkap di Lautan Pasifik, di luar pulau Shikoku, Jepun, antara tahun 1736 dan 1741.

Kini makhluk tersebut berada di sebuah kuil di bandar Asakuchi.

Makhluk tersebut dijumpai dalam keadaan dua belah tangannya ibarat sedang menutup mukanya yang merin’gis. Huraian rambut masih kelihatan di bahagian kepalanya dan ia masih mempunyai sisa gigi yang t4jam dan runcing di mulut.

ikan duyungg

Penyelidik dari Universiti Sains dan Seni Kurashikil telah mengambil mumi4 tersebut untuk menjalankan ‘CT scan’ dalam usaha untuk membongkar miste’rinya.

Hiroshi Kinoshita dari Persatuan Cerita Rakyat Okayama, yang menghasilkan projek itu, berkata mumia tersebut mungkin mempunyai kepentingan dalam perkara keagamaan.

“Ikan duyung dalam kalangan orang Jepun mempunyai lagenda berkenaan keabadian,” katanya.

“Pernah dikatakan jika anda memakan isi dari seekor ikan duyung, anda akan hidup buat selama-lamanya. Ada juga dalam lagenda tersebut yang menceritakan bahawa terdapat seorang wanita yang secara tidak sengaja makan isi daging ikan duyung tersebut dan hidup selama 800 tahun.”

Lagenda ‘Yao-Bikuni’ ini juga dipelihara berhampiran kuil kawasan mumia ikan duyung ini ditemui.

ikan duyungg

Hiroshi turut berkongsi bahawa menurut cerita rakyat, ikan duyung juga boleh menjadi petanda yang tidak menyenangkan pada masa pnd3mik ini.

“Terdapat juga lagenda bahawa ikan duyung meramalkan peny4kit berjangkit,” katanya lagi

ikan duyungg

Ketua Sami, Kozen Kuida berkata kedatangan mumia tersebut ke kuil Enjuin di Asakuchi tidak diketahui bila dan bagaimana, namun makh’luk itu telah disimpan di dalam sebuah kotak kaca selama 40 tahun yang lalu dan kini di simpan di dalam peti kalis api.

Hiroshi bagaimanapun, memandang situasi tersebut dengan lebih pragmatik tentang makhluk itu. Dia percaya makhluk tersebut sebenarnya dihasilkan ketika zaman Edo suatu ketika dahulu.

Para saintis akan mendedahkan penemuan mereka selepas selesai menganalisa mumia kuno tersebut.

Apa itu ikan duyung?

Ikan duyung merupakan satu makhluk mit0s yang digambarkan mempunyai badan seperti ikan tetapi berkepala manusia, kebiasannya perempuan cantik.

Hikayat-hikayat mengenai ikan duyung dikatakan telah wujud sejak ribuan tahun dahulu. Ia boleh ditemui dalam banyak kebudayaan, bermula daripada penempatan awal persisiran pantai di Ireland hinggalah kawasan padang pasir di Afrika Selatan.

Daripada namanya pula, ”Mermaid” merupakan gabungan perkatan Inggeris lama iaitu ”Mere” yang bermaksud ‘laut’ dan ‘maid’ iaitu gadis atau wanita.

Ikan duyung dan simbol kebudayaan

Dengan wujudnya kepelbagaian budaya dalam tamadun-tamadun manusia, ikan duyung juga membawa kepada makna simbol yang berbeza-beza antara satu sama lain.

Dalam kebudayaan Afrika, ‘semangat’ air ini dipanggil Mami Wata. Walaupun lakaran Mami Wata sedikit berbeza dengan gambaran biasa ikan duyung, namun ia mempunyai persamaan antara satu sama lain. Bezanya, Mami Wata dikatakan boleh berubah bentuk, maka ia boleh menjelma sebagai lelaki ataupun wanita.

Mami Wata dipuja sebagai simbol kecantikan, penyembuhan dan juga pelindung daripada ba’la benc4na.

Selain itu, dalam mitologi Greek dan Roman, imej ikan duyung dalam tamadun ini hampir menyamai gambaran ikan duyung yang kita kenali. Dalam mitos Greek, makhluk yang dikenali sebagai Sirens biasanya dianggap sebagai ikan duyung.

Walaupun kedua-dua makhluk ini mempunyai banyak persamaan, namun pengkaji mendapati Sirens dan ikan duyung adalah entiti yang berbeza.

Dalam cerita rakyat Greek, adik kepada Alexander The Great, iaitu Thessalonike bertukar menjadi ikan duyung ketika kem4tiannya pada 250BC dan meneruskan kehidupan di Laut Aegean.

Dikatakan, apabila ada kapal yang melalui laut tersebut, Thessalonike akan muncul dan menahan kapal-kapal berkenaan. Kemudian, dia akan bertanya “Adakah Alexander masih hidup?”, jika pelayar menjawab dengan betul, “Ya, Alexander masih hidup dan memerintah”, maka Thessalonike akan melepaskan kapal tersebut.

Sebaliknya, jika jawapan yang diberi salah dan mencetuskan kem4rahan Thessalonike, maka p4dah menanti para pelayar berkenaan.

Terdapat pelbagai lagi simbol ikan duyung misalnya dalam tamadun Eropah Timur, ia dikenali sebagai Rusalki, manakala dalam masyarakat purba di Asia Tenggara, ikan duyung dikenali sebagai Suvannamaccha.

Sumber: Metro UK, Royal Museum Greenwich via siakapkeli

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Inspirasi

Pelajar kelas hujung dan kaki p0nteng berjaya b4ngkit! Dulu PMR tak ada A, kini ikuti ijazah kedua… setiap bul4n dapat RM20,000

Published

on

Pelajar kelas hujung dan kaki p0nteng berjaya b4ngkit! Dulu PMR tak ada A, kini ikuti ijazah kedua… setiap bul4n dapat RM20,000

Siapa s4ngka dari sikap sering pont3ng sekolah dan keputusan peperiks4an yang mengec3wakan, seorang pemuda bangk1t melakukan transf0rmasi ‘bukan biasa-biasa’.

Kejayaan tersebut dik0ngsikannya menervsi sebuah video di apl1kasi TikT0k.

Pemuda berkenaan, Nik Izzuddin Omary Nik Omar, berkata dalam peper1ksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dia mencatatkan keputusan yang kurang memvaskan.

Anak muda berusia 24 tahun itu memberitahu, keadaan itu disebabkan oleh kedeg1lan dan sik4p sambil lew4nya terhadap pelajaran selain masalah dis1plin di sekolah.

Ken4ngan… Nik (kanan) bersama arw4h ibu bapa dan adik-adiknya.

“Saya akui hanya banyak main-main PMR tahun 2013. Sudahlah p0nteng kelas di sekolah, kelas tu1syen pun saya tak datang.

“Keputus4n PMR saya langsung tak ada A. B pun ada 3 je, lebih banyak C. Saya masih ingat masa dalam dewan peperiksaan, saya tak tahu nak jawab apa,” katanya.

Lebih mesra disapa Nik, katanya, ibu kandungnya men1nggal dunia pada 2012, manakala bapa kandung dijempvt Ilahi pada tahun yang sama dia menduduki PMR.

“Sedih bila orang yang kita sayang perg1 buat selama-lam4nya, jadi semangat pun hil4ng. Masa tu belum mat4ng dan saya pernah terfik1r saya ni tiada masa depan,” ujar anak kelapan daripada 12 beradik itu.

Nik (dua, kanan) aktif dalam sukan taekwondo ketika di un1versiti.

Namun, anak kelahiran Pasir Mas, Kelantan itu mula menyed4ri tentang tanggvngjawab besarnya pada diri dan keluarga selepas mendapat kepvtusan PMR yang tervk.

Malah4n, dia bersyukur kerana rakan-rakan di kelas sewaktu di Tingkatan Empat memberikannya mot1vasi untuk memberi tumpvan kepada pelajaran.

Jika dulu tak berjaya, jangan berputvs asa. Apa yang penting ada kem4huan, biar perlah4n-lah4n tapi ada perkemb4ngan kons1sten.

“Walaupun belajar di kelas ‘hvjung’ tapi sebenarnya ramai yang mempunyai minat untuk belajar tetapi mereka tiada pemaham4n. Jadi, kami membantu antara satu sama lain.

“Syukur, keputus4n Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) jauh lebih baik dengan 6A. Saya kemudian meny4mbung pengaj1an di peringkat asasi sebelum mengikuti Ijazah Sarjana Muda Und4ng-Und4ng di Univers1ti Islam Antarab4ngsa Malaysia (UIAM),” kata Nik.

Mencari pengal4man menjual sate.

Di UIAM, prestas1nya menunjukkan peningkatan apabila dua sem3ster ter4khir mencat4tkan keputusan dengan pencap4ian dekan menerusi purata nilai gred (GPA) 3.6 ke atas.

“Keputusan sem3ster lain bukan tak okay, tapi sipi-sipi nak dekan, dengan GPA sekitar 3.5,” katanya yang turut akt1f dalam sukan taekwondo sehingga mew4kili un1versiti ke Kejohanan Majlis Sukan Un1versiti Malaysia (Masum) pada 2015.

Selain itu, pemuda yang turut berg1at akt1f dalam sukan badminton ini juga berj1nak-j1nak dalam bisn3s secara kecil-kecilan untuk menj4na pendapatan samp1ngan.

Dulu (kiri) ketika di sekolah menengah dan kini bergelar pelajar un1versiti.

“Macam-macam yang saya jual, termasuk jual sate. Dan kini selepas tam4t pengaji4n dalam Ijazah Sarjana Muda Und4ng-Und4ng, saya mencebvri bisn3s percetakan (printing).

“Bisn3s ini ada pot3nsi apabila saya dan rakan niaga boleh capai pendap4tan kas4r RM20,000 sebulan. Bagi saya yang masih belajar berniaga, jvmlah itu cukup besar,” katanya.

Nik yang bakal meny4mbung peng4jian dalam Ijazah Sarjana Muda kedua (double degree) dalam jurus4n Und4ng-Und4ng Syariah di UIAM bersyukur dengan transf0rmasinya sejak kir4-kir4 lapan tahun lalu.

“Jika dulu tak berjaya, jangan berputus asa. Apa yang penting ada kem4huan, biar perl4han-l4han tapi ada perkemb4ngan kons1sten. InsyaAllah kita boleh berjaya,” katanya.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Viral

Gempa Bumi: Turkiye Bersedih, Bencana Berlaku Ketika Ramai Sedang Tidur

Published

on

Gempa Bumi: Turkiye Bersedih, Bencana Berlaku Ketika Ramai Sedang Tidur

Situasi getir berlaku di Turkiye dan Syria ketika ini disebabkan gempa bumi kuat yang berlaku sekitar jam 4.17 pagi tadi waktu tempatan.

Menurut laporan Harian Metro, Pengerusi pertubuhan Muslim Care Malaysia Society (MCM) cawangan Turkiye, Mohammad Khatib berkata setakat ini, bencana alam itu meragut nyawa sekurang-kurangnya 284 mangsa selain mencederakan ribuan mangsa lain.
“Kebanyakan mangsa menyangka dunia sudah kiamat. Lebih menyedihkan apabila ramai kanak-kanak terkorban akibat ditimpa runtuhan kediaman masing-masing. Mereka tidak sempat lari menyelamatkan diri berikutan sedang tidur ketika itu.
“Gempa bumi ini menyebabkan kerosakan teruk kepada kediaman dan bangunan membabitkan Wilayah Gaziantep, Sanliurfa, Diyarbakır, Adana, Adıyaman, Malatya, Osmaniye, Hatay dan Kilis,” katanya.
Presiden MCM, Zulkifli Wahijan pula berkata, pihaknya akan segera bertindak dengan melakukan misi kemanusiaan selain memaklumkan bahawa suhu di bawah paras beku – 5 darjah celcius di lokasi menyebabkan lagi kesukaran kepada mangsa terlibat.

“Setakat ini dilaporkan 1,710 bangunan dan kediaman musnah dalam bencana alam terbesar itu. Malah angka korban dijangka terus meningkat berikutan kejadian gempa bumi susulan 7.2 skala Richter yang dilaporkan berlaku di Malatya, Turkiye.
“Setakat ini wakil MCM di Turkiye sudah berada di lokasi kejadian bagi menyertai usaha mencari dan menyelamat. Keberadaan mereka sebagai usaha awal MCM menyampaikan bantuan secepat mungkin selain menyalurkan maklumat tepat lagi cepat,” ujarnya.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Semasa

Tak sanggup tengok wanita berkemban, pakai boxer keluar ambil barang… Pekerja kurier berkira-kira nak resign, enggan tanggung dosa

Published

on

Tak sanggup tengok wanita berkemban, pakai boxer keluar ambil barang… Pekerja kurier berkira-kira nak resign, enggan tanggung dosa

TIDAK jauh beza dengan rider penghantar makanan, pekerja syarikat kurier turut berdepan pelbagai cabaran ketika melunaskan tugasan mereka.

Selain mengejar masa dan berdepan risiko keselamatan di jalan raya, ragam pelanggan juga kadang-kala boleh membuatkan mereka pening kepala.

Baru-baru ini, seorang pekerja kurier dikenali sebagai Hafiz Rani tampil berkongsi luahan hatinya mengenai sikap pelanggan yang sering berpakaian tidak sopan.

Pesan pemuda itu, dia berharap pelanggan dapat menghormatinya sebagai lelaki dan tidak sesekali keluar dalam keadaan yang mengaibkan.

Pemuda itu berkata, dia mahu berhenti kerja sekiranya kejadian itu terus berlarutan. (Gambar Hiasan)

“Aku nak tegur dan bagi nasihat sikit ya. Aku ni bekerja kurier. Kau orang pun tahu kan prosedur operasi standard (SOP) sebelum pass barang, aku kena isi maklumat dan ambil sign pelanggan.

“Tolong hormat sikit saya sebagai lelaki ya. Ni tak. Ada yang keluar pakai towel, pakai boxer, tak pakai baju kecil dan yang berkemban pun ada,” luahnya di Facebook.

Tambah Hafiz lagi, dia juga merancang untuk berhenti kerja sekiranya kejadian itu terus berlaku pada masa akan datang.

Tolong hormat sikit saya sebagai lelaki ya… ada yang keluar pakai towel, pakai boxer, tak pakai baju kecil.
HAFIZ RANI
“Kalau lah situasi ini berterusan, InsyaAllah aku akan berhenti kerja. Mungkin bagi sesetengah perempuan itu biasa.

“Tapi bagi aku orang Islam amat luar biasa. Please take note ya. Sama-sama kita. Selamat beramal,” tulisnya lagi.

Perkongsian yang dibuat menerusi group Facebook B40 Buat Apa Harini itu turut meraih lebih 100 komen netizen yang bersimpati dengannya.

Malah, netizen turut menyelar sikap perempuan yang diceritakan Hafiz dan menganggap mereka sebagai manusia yang tidak mempunyai perasaan malu.

“Alhamdulillah terbaik bang. Semoga murah segala urusan abang. Tak semua orang yang boleh buat macam abang, sanggup berhenti kerja sabab benda macam tu.

“Memang tak tahu malu orang macam ni. Terdedah sana-sini pakai ketat macam saiz baju adik dia.

“Perempuan sekarang mahal pada hantaran kahwin sahaja,” tulis beberapa netizen.

Pekerja kurier berdepan pelbagai cabaran setiap hari. (Gambar hiasan Freepik)

Dalam pada itu, beberapa individu turut mencadangkan agar kaum wanita yang beragama Islam agar mengenakan telekung atau jubah jika mahu mengambil tempahan daripada pekerja penghantaran.

“Bagi pelanggan perempuan kena standby telekung kalau nak keluar ambil barang.

“Aku pun paling senang akan ambil jubah atau telekung dan terus sarung je, itu paling cepat dan mudah kalau tiba-tiba abang kurier sampai depan rumah,” kata beberapa netizen.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK