Connect with us

Viral

“pernah jadi bilal masjid” – benarkah Ahmad Nifsu hidup ‘sebatang kara’ dan ‘daif’?,ini perkongsian cerita dari anak sebenar

Published

on

“pernah jadi bilal masjid” – benarkah Ahmad Nifsu hidup ‘sebatang kara’ dan ‘daif’?,ini perkongsian cerita dari anak sebenar

”Apa?? Kau bilang aku per0mp4k? Aku director Ahmad Nisfu”.Bagi peminat filem-filem Melayu klasik, pasti tidak akan lupa dengan dialog pelakon Allahyrham Ahmad Nisfu dalam filem Seniman Bujang Lapok yang yang diarahkan oleh Allahyrham Tan Sri P. Ramlee itu.

Memegang watak sebagai tuan director Ahmad Nisfu dalam filem yang diterbitkan pada tahun 1961 itu, lakonan serius tetapi lvcu Ahmad Nisfu cukup dikenali sehingga ke hari ini.

Pembawaan karakternya yang humor cukup menyenangkan P. Ramlee untuk memgambil beliau turut serta membawa pelbagai watak dalam beberapa filem di bawah arahannya.

Mama seniman Ahmad Nisfu cukup masyhur dalam persada perfileman Melayu walau menjangkau beberapa dekad setelah penutupan Studio Jalan Ampas di Singapura.

Namun, beberapa tahun sebelum ini, tul4r di media-media sosial yang entah mana dicedok yang mengatakan seniman Ahmad Nisfu hidup sebatang kara dan hanya menghabiskan riwayat hidupnya di dalam kubu peninggalan tentera Jepun.

Anak kongsi cerita sebenar
Melalui temu bual seorang wartawan Berita Harian Singapura yang dirujuk di dalam laman wadah seni waris Allahyrham Ahmad Nisfu menjelaskan segala-galanya.

Buat julung-julung kalinya, anak kandung Allahyrham, Encik Osman Mohamed, 76 tahun, berbicara dengan akhbar Berita Minggu untuk menjelaskan keadaan sebenar.

” Satu saja yang betul dalam rencana itu – Allahyrham adalah seorang pelakon filem. Yang lain semua bohong,” kata Encik Osman yang ditemui di rumahnya di Jellicoe Road pada 2014.

Menurut Encik Osman, yang tidak mahu gambarnya disiarkan dalam akhbar, Allahyrham yang nama sebenarnya Mohamed bin Nisfu telah meninggI dnia di rumahnya pada 10 pagi, Julai 1973.

Rumahnya terletak di kawasan Kampong Kuchai Lorong 3 di Singapura.

” Arwh meninggI secara senang. Saya sempat jumpanya pada 7 pagi sebelum pergi kerja.

” Pada 10 pagi, saya mendapat panggilan yang beritahu saya bahawa Allahyrham sudah menghembvskan nfas terakhirnya,” kata Encik Osman, anak sulung dalam dua beradik. Adiknya, Cik Fatimah Mohamed, sudah mennggI dnia.

Katanya lagi, anggota keluarga serta ramai seniman dan seniwati seperti Allahyrhamah Saadiah telah melawat jnzahnya yang disolatkan di surau Kampong Kuchai.

Allahyrham kemudian dikebumikan selepas zuhur di perkubvran Bidadari dan baru-baru ini telah dipindahkan ke perkubvran Choa Chu Kang.

” Allahyrham saklt sebulan sebelum beliau meninggI. Ada d4rah keluar semasa beliau membuang air kecil dan beliau pergi ke h0spital.

Tetapi, beliau balik rumah setelah berasa pulih. Sebelum beliau mennggI, beliau nampak macam biasa, tak saklt,” kata Encik Osman.

Seorang anak tiri Allahyrham, Encik Saydeh Ali, 76 tahun, yang ditemui di rumahnya di Choa Chu Kang Street 52 turut mengesahkan maklumat mengenai pemerglan Allahyrham.

” Allahyrham dikelilingi ahli keluarga semasa meninggI dnia,” kata Encik Saydeh.

Malah, Allahyrham tidak pernah kesunyian sepanjang hyatnya.

Allahyrham, anak sulung dalam empat beradik, telah dilahirkan di Medan, Indonesia, tetapi membesar di Kampung Makam di Pulau Pinang, Malaysia.

Isteri pertamanya yang berasal dari Kedah, Allahyrhamah Saadiah Musa, meninggI dnia pada 1939 selepas melahirkan anak kedua.

” Selepas kematlan isteri pertama, Allahyrham datang ke Singapura sebelum Merdeka pada tahun ’50-an,” kata Encik Osman.

Di sini, Allahyrham telah menikahi isteri keduanya, Allahyrhamha Cik binti Osman. Mereka tidak dikurniakan cahaya mata tetapi Allahyrham mempunyai lima anak tiri serta cucu-cucu tiri.

Seisi keluarga Allahyrham termasuk Encik Osman tinggal di kawasan Kampong Kuchai. Hari ini, Allahyrham turut mempunyai 10 cucu kandung.

Mengenali Ahmad Nisfu, seorang yang warak
Minat Allahyrham dalam bidang lakonan telah berputik sejak kecil lagi.Beliau yang berpendidikan madrasah telah menyertai satu kumpulan bangsawan di Pulau Pinang dan kemudian menyertai kumpulan bangsawan Seri Noran di Kuala Lumpur pada tahun ’50-an.

Pementasan bangsawan itu telah membawanya ke Singapura di mana beliau kemudian menjadikan kota ini sebagai tempat tinggal tetapnya sehingga ke akhir hayat.

” Beliau tidak pernah balik ke Pulau Pinang selepas berkahwin lagi di sini,” kata Encik Osman.

Beliau juga sangat rapat dengan Allahyrham P. Ramlee, kelahiran Jelutong, Pulau Pinang, dan mereka sudah saling berkenalan sejak alam persekolahan.

Justeru, Allahyrham yang hanya tahu menulis dan membaca dalam tulisan Jawi banyak menyumbang idea dan melakonkan filem-filem hasil Allahyrham P. Ramlee.

Misalnya, filem Ibu Mertuaku, yang diterbitkan pada 1961, sebenarnya cerita yang digarap hasil cetvsan idea Allahyrham dan diberikan kepada Allahyrham P. Ramlee.

Idea itu kemudian diolah mengikut cita rasa Allahyrham P. Ramlee bagi mencerminkan kesan teladan dan pengajaran.

Berdasarkan perkongsian Encik Osman dan Encik Saydeh mengenai Allahyrham lagi, mereka menggambarkan Allahyrham sebagai seorang yang tegas tetapi bernada lembut semasa bertutur dan tidak banyak cakap di dalam rumah.

Beliau selalu keluar pagi dan akan balik rumah selepas isyak.

Apabila ada penggambaran filem, sebuah kereta akan datang menjemputnya di rumah.

” Allahyrham juga selalu bersembang di kedai kopi di Geylang Lorong 101. Di situlah ‘port’ bintang filem.

” Tetapi, apabila masuk waktu solat, Allahyrham akan bersolat di Masjid Aminah, Masjid Kassim atau Masjid Onan Road,” kata Encik Saydeh.

” Allahyrham adalah seorang yang warak. Allahyrham banyak memberikan nasihat tentang agama dan menjadi bilal tetap di Masjid Onan Road,” kata Encik Osman.

Mencungkil Kebenaran
Sementara itu, memetik laporan Thepatriots pada 2017 menerusi penulisnya Danial Aziz Ahmad, P. Ramlee dalam satu kenyataan pernah mengatakan bahawa pelakon-pelakon yang dikaguminya ialah bintang Hollywood Stewart Granger, Marlon Brando, dan Ahmad Nisfu.

P. Ramlee sering memanggil Ahmad Nisfu dengan gelaran “Pak Besar” kerana lubang hidung beliau sangat besar!

Hubungan mereka juga boleh dikatakan erat seperti bapa dan anak. P. Ramlee sangat menghormati ketokohan Ahmad Nisfu.

Ini dapat dilihat sekiranya kita menonton filem-filem arahan P. Ramlee, Ahmad Nisfu sering diberi watak-watak terhormat seperti sultan, bapa mertua, pengarah filem, hakim dan sebagainya.

Menurut laporan itu juga, Ahmad Nisfu dikelilingi ahli keluarganya semasa meninggI dnia.

Ramai rakan-rakan seniman dan seniwati dari studio MFP dan CKF melawat jnazahnya untuk memberi penghormatan terakhir.

Ahmad Nisfu yang pernah menjadi seorang bilal di Masjid Khalid, Joo Chiat Road itu disemadikan di Tanah Perkubvran Bidadari. Pusara beliau kemudiannya telah dipindahkan ke Tanah Perkubvran Chua Chu Kang oleh kerajaan Singapura.

Di luar bidang lakonan, Ahmad Nisfu pernah menjadi seorang bilal di Masjid Khalid, Joo Chiat Road, Singapura.

Selain itu, beliau juga pernah menjadi bilal di Masjid Onan Road. Beliau seringkali memberi tazkirah serta nasihat agama kepada orang awam di masjid.

Beliau juga sering membaca al-Quran di masjid ketika tiada penggambaran filem. Jikalau beliau dikehendaki untuk menjalani penggambaran filem, sebuah kereta akan datang menjemputnya di rumah.

Sumber : DetikKiniViral | ThePatriots | GoogleSearch

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Inspirasi

Pelajar kelas hujung dan kaki p0nteng berjaya b4ngkit! Dulu PMR tak ada A, kini ikuti ijazah kedua… setiap bul4n dapat RM20,000

Published

on

Pelajar kelas hujung dan kaki p0nteng berjaya b4ngkit! Dulu PMR tak ada A, kini ikuti ijazah kedua… setiap bul4n dapat RM20,000

Siapa s4ngka dari sikap sering pont3ng sekolah dan keputusan peperiks4an yang mengec3wakan, seorang pemuda bangk1t melakukan transf0rmasi ‘bukan biasa-biasa’.

Kejayaan tersebut dik0ngsikannya menervsi sebuah video di apl1kasi TikT0k.

Pemuda berkenaan, Nik Izzuddin Omary Nik Omar, berkata dalam peper1ksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dia mencatatkan keputusan yang kurang memvaskan.

Anak muda berusia 24 tahun itu memberitahu, keadaan itu disebabkan oleh kedeg1lan dan sik4p sambil lew4nya terhadap pelajaran selain masalah dis1plin di sekolah.

Ken4ngan… Nik (kanan) bersama arw4h ibu bapa dan adik-adiknya.

“Saya akui hanya banyak main-main PMR tahun 2013. Sudahlah p0nteng kelas di sekolah, kelas tu1syen pun saya tak datang.

“Keputus4n PMR saya langsung tak ada A. B pun ada 3 je, lebih banyak C. Saya masih ingat masa dalam dewan peperiksaan, saya tak tahu nak jawab apa,” katanya.

Lebih mesra disapa Nik, katanya, ibu kandungnya men1nggal dunia pada 2012, manakala bapa kandung dijempvt Ilahi pada tahun yang sama dia menduduki PMR.

“Sedih bila orang yang kita sayang perg1 buat selama-lam4nya, jadi semangat pun hil4ng. Masa tu belum mat4ng dan saya pernah terfik1r saya ni tiada masa depan,” ujar anak kelapan daripada 12 beradik itu.

Nik (dua, kanan) aktif dalam sukan taekwondo ketika di un1versiti.

Namun, anak kelahiran Pasir Mas, Kelantan itu mula menyed4ri tentang tanggvngjawab besarnya pada diri dan keluarga selepas mendapat kepvtusan PMR yang tervk.

Malah4n, dia bersyukur kerana rakan-rakan di kelas sewaktu di Tingkatan Empat memberikannya mot1vasi untuk memberi tumpvan kepada pelajaran.

Jika dulu tak berjaya, jangan berputvs asa. Apa yang penting ada kem4huan, biar perlah4n-lah4n tapi ada perkemb4ngan kons1sten.

“Walaupun belajar di kelas ‘hvjung’ tapi sebenarnya ramai yang mempunyai minat untuk belajar tetapi mereka tiada pemaham4n. Jadi, kami membantu antara satu sama lain.

“Syukur, keputus4n Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) jauh lebih baik dengan 6A. Saya kemudian meny4mbung pengaj1an di peringkat asasi sebelum mengikuti Ijazah Sarjana Muda Und4ng-Und4ng di Univers1ti Islam Antarab4ngsa Malaysia (UIAM),” kata Nik.

Mencari pengal4man menjual sate.

Di UIAM, prestas1nya menunjukkan peningkatan apabila dua sem3ster ter4khir mencat4tkan keputusan dengan pencap4ian dekan menerusi purata nilai gred (GPA) 3.6 ke atas.

“Keputusan sem3ster lain bukan tak okay, tapi sipi-sipi nak dekan, dengan GPA sekitar 3.5,” katanya yang turut akt1f dalam sukan taekwondo sehingga mew4kili un1versiti ke Kejohanan Majlis Sukan Un1versiti Malaysia (Masum) pada 2015.

Selain itu, pemuda yang turut berg1at akt1f dalam sukan badminton ini juga berj1nak-j1nak dalam bisn3s secara kecil-kecilan untuk menj4na pendapatan samp1ngan.

Dulu (kiri) ketika di sekolah menengah dan kini bergelar pelajar un1versiti.

“Macam-macam yang saya jual, termasuk jual sate. Dan kini selepas tam4t pengaji4n dalam Ijazah Sarjana Muda Und4ng-Und4ng, saya mencebvri bisn3s percetakan (printing).

“Bisn3s ini ada pot3nsi apabila saya dan rakan niaga boleh capai pendap4tan kas4r RM20,000 sebulan. Bagi saya yang masih belajar berniaga, jvmlah itu cukup besar,” katanya.

Nik yang bakal meny4mbung peng4jian dalam Ijazah Sarjana Muda kedua (double degree) dalam jurus4n Und4ng-Und4ng Syariah di UIAM bersyukur dengan transf0rmasinya sejak kir4-kir4 lapan tahun lalu.

“Jika dulu tak berjaya, jangan berputus asa. Apa yang penting ada kem4huan, biar perl4han-l4han tapi ada perkemb4ngan kons1sten. InsyaAllah kita boleh berjaya,” katanya.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Viral

Gempa Bumi: Turkiye Bersedih, Bencana Berlaku Ketika Ramai Sedang Tidur

Published

on

Gempa Bumi: Turkiye Bersedih, Bencana Berlaku Ketika Ramai Sedang Tidur

Situasi getir berlaku di Turkiye dan Syria ketika ini disebabkan gempa bumi kuat yang berlaku sekitar jam 4.17 pagi tadi waktu tempatan.

Menurut laporan Harian Metro, Pengerusi pertubuhan Muslim Care Malaysia Society (MCM) cawangan Turkiye, Mohammad Khatib berkata setakat ini, bencana alam itu meragut nyawa sekurang-kurangnya 284 mangsa selain mencederakan ribuan mangsa lain.
“Kebanyakan mangsa menyangka dunia sudah kiamat. Lebih menyedihkan apabila ramai kanak-kanak terkorban akibat ditimpa runtuhan kediaman masing-masing. Mereka tidak sempat lari menyelamatkan diri berikutan sedang tidur ketika itu.
“Gempa bumi ini menyebabkan kerosakan teruk kepada kediaman dan bangunan membabitkan Wilayah Gaziantep, Sanliurfa, Diyarbakır, Adana, Adıyaman, Malatya, Osmaniye, Hatay dan Kilis,” katanya.
Presiden MCM, Zulkifli Wahijan pula berkata, pihaknya akan segera bertindak dengan melakukan misi kemanusiaan selain memaklumkan bahawa suhu di bawah paras beku – 5 darjah celcius di lokasi menyebabkan lagi kesukaran kepada mangsa terlibat.

“Setakat ini dilaporkan 1,710 bangunan dan kediaman musnah dalam bencana alam terbesar itu. Malah angka korban dijangka terus meningkat berikutan kejadian gempa bumi susulan 7.2 skala Richter yang dilaporkan berlaku di Malatya, Turkiye.
“Setakat ini wakil MCM di Turkiye sudah berada di lokasi kejadian bagi menyertai usaha mencari dan menyelamat. Keberadaan mereka sebagai usaha awal MCM menyampaikan bantuan secepat mungkin selain menyalurkan maklumat tepat lagi cepat,” ujarnya.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Semasa

Tak sanggup tengok wanita berkemban, pakai boxer keluar ambil barang… Pekerja kurier berkira-kira nak resign, enggan tanggung dosa

Published

on

Tak sanggup tengok wanita berkemban, pakai boxer keluar ambil barang… Pekerja kurier berkira-kira nak resign, enggan tanggung dosa

TIDAK jauh beza dengan rider penghantar makanan, pekerja syarikat kurier turut berdepan pelbagai cabaran ketika melunaskan tugasan mereka.

Selain mengejar masa dan berdepan risiko keselamatan di jalan raya, ragam pelanggan juga kadang-kala boleh membuatkan mereka pening kepala.

Baru-baru ini, seorang pekerja kurier dikenali sebagai Hafiz Rani tampil berkongsi luahan hatinya mengenai sikap pelanggan yang sering berpakaian tidak sopan.

Pesan pemuda itu, dia berharap pelanggan dapat menghormatinya sebagai lelaki dan tidak sesekali keluar dalam keadaan yang mengaibkan.

Pemuda itu berkata, dia mahu berhenti kerja sekiranya kejadian itu terus berlarutan. (Gambar Hiasan)

“Aku nak tegur dan bagi nasihat sikit ya. Aku ni bekerja kurier. Kau orang pun tahu kan prosedur operasi standard (SOP) sebelum pass barang, aku kena isi maklumat dan ambil sign pelanggan.

“Tolong hormat sikit saya sebagai lelaki ya. Ni tak. Ada yang keluar pakai towel, pakai boxer, tak pakai baju kecil dan yang berkemban pun ada,” luahnya di Facebook.

Tambah Hafiz lagi, dia juga merancang untuk berhenti kerja sekiranya kejadian itu terus berlaku pada masa akan datang.

Tolong hormat sikit saya sebagai lelaki ya… ada yang keluar pakai towel, pakai boxer, tak pakai baju kecil.
HAFIZ RANI
“Kalau lah situasi ini berterusan, InsyaAllah aku akan berhenti kerja. Mungkin bagi sesetengah perempuan itu biasa.

“Tapi bagi aku orang Islam amat luar biasa. Please take note ya. Sama-sama kita. Selamat beramal,” tulisnya lagi.

Perkongsian yang dibuat menerusi group Facebook B40 Buat Apa Harini itu turut meraih lebih 100 komen netizen yang bersimpati dengannya.

Malah, netizen turut menyelar sikap perempuan yang diceritakan Hafiz dan menganggap mereka sebagai manusia yang tidak mempunyai perasaan malu.

“Alhamdulillah terbaik bang. Semoga murah segala urusan abang. Tak semua orang yang boleh buat macam abang, sanggup berhenti kerja sabab benda macam tu.

“Memang tak tahu malu orang macam ni. Terdedah sana-sini pakai ketat macam saiz baju adik dia.

“Perempuan sekarang mahal pada hantaran kahwin sahaja,” tulis beberapa netizen.

Pekerja kurier berdepan pelbagai cabaran setiap hari. (Gambar hiasan Freepik)

Dalam pada itu, beberapa individu turut mencadangkan agar kaum wanita yang beragama Islam agar mengenakan telekung atau jubah jika mahu mengambil tempahan daripada pekerja penghantaran.

“Bagi pelanggan perempuan kena standby telekung kalau nak keluar ambil barang.

“Aku pun paling senang akan ambil jubah atau telekung dan terus sarung je, itu paling cepat dan mudah kalau tiba-tiba abang kurier sampai depan rumah,” kata beberapa netizen.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK