Saturday, December 15, 2018
Utama Blog Laman 3
Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Begitulah rezeki seorang pelajar Diploma Pengajian Islam Dakwah Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Muhammad Rifqi Saipul Nizam yang menerima tiga tiket penerbangan menunaikan umrah. Pada awalnya pelajar ini sekadar berkongsi impiannya mahu membawa ibu bapanya ke Makkah ketika Program Executive Talk: Air Asia From Zero To Hero di kampus itu. Namun siapa sangka ucapannya...
Panggil aku Mira. Aku tinggal di Melaka tetapi aku berasal dari Sabah. Suami aku pun berasal dari negeri yang sama. Dia bekerja di Melaka sebagai askar. Well, korang tahu kan askar. Sekejap posting sana, sekejap posting sini, kursus, tugasan tak mengira masa, on call. Aku tinggal di kuarters tentera. Pertama kali aku datang ke sini pada tahun 2013, bulan September....
Anak adalah amanah Allah yang dipertanggungjawabkan kepada ibu bapa. Sebagai ibu bapa tanggung jawab kepada hanya bukan hanya menyediakan makanan,dan tempat tinggal sahaja,tetapi pendidikan juga perlu dititik beratkan. Hal ini kerana pendidikanlah yang akan membentuk siasah diri anak-anak pada masa hadapan agar anak menjadi insan berguna.Ibu bapa juga perlu mengambil berat juga ilmu dan pendidikan agama hidup didalam diri anak-anak....
Ini cerita Februari lepas luahan dari seorang kawan. “Matt aku dah craikan isteri” Dari nak minum kopi terus tak jadi. “Berapa?” “3 Matt…” “Kenapa?” Malas mahu cerita panjang-panjang Matt, aku geram sangat sebab dia lawan cakap mak aku. Terus aku bagi 3 . Sebelum kahwin semuanya elok, 5 tahun aku kenal dia tak macam ini. Tapikan Matt, banyak juga salah aku, tidak pandai didik dia,...
Setiap hubungan percintaan tidaklah bahagia setiap masa, pasti ada dugaannya seperti perbalahan atau perselisihan faham. Apabila sudah semakin serius, sudah pasti pasangan akan dibawa berjumpa ibu bapa. Segala perasaan timbul seperti takut tidak disukai ibu bapa dan macam-macam lagi. Namun pengalaman yang dilalui gadis ini mungkin lebih teruk daripada apa yang dilalui oleh orang lain. Seorang gadis dari Australia baru-baru...
Ada seorang di tempat saya, disebut oleh orang kampung bahawa dia telah berkahwin dengan jin Islam, mempunyai anak dan hidup dalam keadaan rukun damai. Kebetulan saya pernah ke tempat orang ini, ke rumahnya. Saya dapati dia tinggal seorang diri, tetapi rumahnya bersih seolah-olah ada yang menguruskannya. Persoalan besar saya, bolehkah kita manusia, berkahwin dan beranak pinak dengan makhluk halus? Jawapan: Seperkara yang...
Tersentuh hati penulis apabila membaca karangan Adik Nik Nur Kamelia Nik Mohd Iruan 11 tahun dari Kampung Pulau Kapas Demit Kubang Kerian Kelantan ini. Semoga anak-anak keluarga ini berjaya di dunia dan akhirat. Saya orang miskin, saya selalu bawa duit RM1 sehari. Kalau ada (kelas) Fardu Ain, saya bawa RM2. Ayah saya pula kerja buat rumah batu dan ayah selalu...
Viral di media sosial gambar seorang lelaki OKU bersama anak lelakinya membuatkan netizen tersentuh melihat anak beranak itu mengemis di jejantas.Beberapa laman Facebook mendakwa dua beranak itu ditemui di kawasan KLCC dan ada pula dakwaan mengatakan mereka berada di Pudu. Tetapi segala dakwaan itu adalah tidak tepat. Difahamkan, gambar-gambar itu dimuat naik oleh laman Facebook Mackhipelago pada September lalu yang...
Akhir zaman ini, ujian yang paling berat untuk dihadap apabila adik beradik tak lagi sebulu. Bila masing-masing sudah berkeluarga, mak ayah ada yang dah tiada.. sedihnya hubungan kian renggang.Ada saja yang tak kena di mata kakak, abang mahupun adik. Saling berselisih faham, bertegang urat tanpa ada usaha untuk meleraikan kekusutan hati yang kian retak. Bacalah nasihat Ahmad Humaizi Bin Mar...
Soalan: Antara tanggungjawab suami pada ibu dengan tanggungjawab ke atas keluarga (isteri dan anak-anak): mana yang lebih utama? Jawapan: Tanggungjawab terhadap ibu bapa merupakan satu kewajipan yang utama dan termasuk dalam perintah berlaku ihsan pada kedua ibu bapa yang dituntut dalam agama.Berlaku ihsan pada ibu bapa ini pula meliputi ketaatan kepada perintah kedua ibu bapa kita, menyantuni dan melayan keduanya dengan baik...

MOST POPULAR

HOT NEWS