Connect with us

Uncategorized

P3rang Dunia Ke-3?! – K0nflik Ukr4ine-Rus’sia, Baca Ulasan Pakar!

Published

on

Paling penting, kesimpulan di perenggan akhir. Itulah realitinya!

K r i s i s  R u s s i a – U k r a i n e

Jom baca ulasan pakar Ayman Rashdan Wong

*Ukr : U k r a i n e

*Rus : R u s s i a

Ukr Rus

Ramai minta aku ulas pasal keadaan di Ukr.

Aku tak berapa nak ulas sebab:

(1) k0nflik Ukr-Rus ini tak akan membawa kepada WW3 seperti tanggapan orang ramai, so bukanlah i’su besar sangat

(2) Backgr0under kepada isu ini sangat panjang. Tulis panjang panjang kat medsos ni orang bukan nak baca. Boleh baca dalam siri Dunia Tanpa Tembok.

Basically punca mas4lah utama antara Ukr dan Rus ialah: N A T 0

Ukr Rus

N4TO merujuk kepada N0rth Atl4ntic Tre4ty Org4nization, iaitu satu pak4tan yang diasaskan oleh U S pada tahun 1949.

Tujuan asal penubuhan N4TO adalah untuk meng3kang S0viet Uni0n atau US S R (Uni0n of S0cialist S0viet Rpublics), satu kesatuan negara-negara k0munis yang menggabungkan Rus, Ukr, Belarus, Georgia, Kazakhstan dan 10 buah negara yang lain.

Untuk counter balik N4T0, U S S R juga menubuhkan pakatan W4rsaw Pact yang dianggotai negara k0munis Er0pah Timur seperti Poland, Czechoslovakia, Hungary dan Romania.

Dengan itu wujud satu “buffer z0ne” antara N4T0 dan U S S R yang menjamin kesel4matan U S S R. Kalau N4T0 nak ser4ng U S S R, negara-negara ni yang akan kena dulu. U S S R ada ruang dan masa untuk d3fend.

Pada tahun 1991, U S S R dibubarkan akibat pelbagai mas4lah ekonomi dan p0litik dalaman. Rus, Ukr, Belarus, Georgia dan lain-lain jadi negara yang merdeka.

Tapi U S tak bubarkan N4T0, malah siap masukkan bekas ahli Wars4w P4ct dan juga bekas negara US S R seperti Estonia, Latvia dan Lithuania ke dalam N4T0.

Maksudnya apa?

Maksudnya N4T0 ni memang nak target Rus, tak kisah lah Rus ni k0munis ke tak k0munis.

Ukr Rus

Dalam sejarah, Rus pernah dis3rang oleh P0land-Lithu4nia (1609), P3rancis (1812), P0land (1920) dan J3rman (1941) dari barat. S3r4ngan 1609 dan 1941 cukup tr4um4tik dalam memori orang Rus. So Rus memang mementingkan buffer z0ne yang diwujudkan pada zaman U S S R.

Dengan N4T0 yang semakin besar ini, “buffer z0ne” Rus semakin mengecil. So Pu tin mula nak f1ght back.

Pada tahun 2008, apabila Georgia mengumumkan deme nak masuk N4T0, p3rang mel3tus antara Rus dan Ge0rgia.

Tapi p3rang tak lama (12 hari), tujuan Rus lebih kepada bagi w4rning, secure kawasan sep4ratis pr0-Rus (Abkh4zia dan S0uth Ossetia), pastu blah.

Sampai sekarang Georgia tak masuk-masuk N4T0 lagi. Bukan Georgia t4kut, kuasa besar N4T0 yang kecut. Macam Jerman yang berg4ntung kepada bekalan gas Rus. Nanti kang Pu tin potong bekalan gas, m4mpuih Jerman.

Selepas Georgia, Ukr pula gatal nak masuk N4T0. Pada tahun 2014, geng pr0-N4T0 di Ukra menggu’lingkan kerajaan Yanuk0vych yang pr0-Rus.

Berbanding Georgia, Ukr lagi krit1k4l kepada Rus sebab Crim3a di selatan Ukr adalah tempat terletaknya pngkalan tntera lautnya.

Zaman U S S R, Rus boleh park tntera dan kapal dia kat situ macam tu saja. Selepas Ukr merdeka daripada U S S R, Rus kena bayar sewa kepada Ukr untuk aks3s Crim3a.

Ukr Rus

Kalau Ukr masuk N4T0, bukan saja Rus tak boleh pakai Crim3a lagi, malah kapal p3rang N4T0 boleh memasuki Laut Hitam dan meny3kat laluan Rus. Kapal Rus tak boleh keluar. M4mpuih Rus.

So Pu tin tak boleh duduk dan tengok Ukr bergolak saja. Selepas Yanuk0vych digulingkan, Pu tin terus menakluk (“ann3x”) Crim3a. Crim3a jadi milik Rus sampai ke hari ini.

Selepas secure Crim3a, Rus bagi bantuan kepada sep4ratis pr0-Rus di D0nbass (Don3tsk dan Luh4nsk) di timur Ukr untuk k4cau dan pr3ssure Ukr. G4duh punya g4duh, MH 17 jadi mangsa.

Selepas Zlensky jadi presiden pada tahun 2019, keteg4ngan Rus dan Ukr reda sikit sebab Zlensky ni bukan dari bl0k pr0-N4T0 macam Yushchenko, Tymoshenko atau Poroshenko. Tapi dia juga tak pr0-Rus macam Yanuk0vych. So dalam 1su N4T0 dia samar-samar.

Pu tin tak nak samar-samar, dia nak Ukr bagi jaminan tak akan masuk N4T0, baru Rus boleh berdamai dengan Ukr.

So Rus selang beberapa bulan akan hantar tntera ke smpadan Ukr untuk psik0 Zelensky. Cuma kali ini dia punya hy’pe lain macam.

Terutamanya U S dan U K, tak rel4x langsung. Tak habis-habis cakap Rus nak ser4ng, Rus nak ser4ng. Tapi tuan punya badan (Zelensky) pula kata dia tak tau pun Rus nak s3rang. Siap suruh Bid3n relax.

Pemimpin negara N4T0 yang lain berb0ndong-b0ndong jumpa Pu tin pujuk Rus jangan serang Ukr. Macam Macr0n (presiden Perancis).

Sebenarnya negara-negara N4T0 ni walaupun duduk dalam satu pak4tan tapi, kepala masing-masing tak sama. Perancis terutamanya tak suka kena dictate dengan halatuju US dan UK. US-UK ke kiri, maka Perancis ke kanan. US-UK duk propa pasal p3rang, maka Perancis pr0pa damai.

Samada Rus betul-betul nak s3rang Ukr kali ini, hanya Pu tin dan penasihatnya tahu. Tapi Pu tin ni suka psik0 orang, mungkin asalnya dia tak nak s3rang Ukr pun, tapi dia tengok ramai sangat orang nak dia s3rang, so dia s3rang je lah. Orang Rus ni makan beruang.

Tapi s3rangan terhadap Ukr tidak mengu’ntungkan Rus sebenarnya. Sebab l0ng-term objective Rus adalah untuk memastikan Ukr tak masuk N4T0. Kalau s3rang, itu akan menguatkan hujah pr0-N4T0 bahawa Ukr memerlukan N4T0 untuk melin’dungi diri daripada Rus.

Penaklukan seluruh Ukr juga tidak menepati kep3ntingan Rus sebab itu akan membuat Rus bersambung secara langsung dengan sempadan N4T0. Padahal Rus nak elak N4T0.

Ukr Rus Ukr Rus

So kesimpulannya:

  1. Keteg4ngan kali ini tak akan membawa kepada p3rang (60% kemungkinan)
  2. Dan sekiranya p3rang (40% kemungkinan), ia hanyalah p3rang yang singkat dan terhad, lebih kepada s3cure posisi Rus di timur Ukr.

Dan 99% kepastian bahawa s3rangan Rus terhadap Ukr tidak akan menc3tuskan WW3.

Sebab Ukr belum jadi ahli N4T0. Kalau Ukr bukan ahli N4T0, ahli N4T0 (US, UK, Perancis dan Jerman) tak wajib mempert4hankannya.

Paling-paling pun deme c0nd3mn Rus dan suruh Rus menarik keluar tnteranya bla bla, bagi bntuan int3l dan l0gistik saja.

So kalau ku4sa besar tak bertmbung secara lngsung, maka bukan W0rld W4r namanya.

WW1 berlaku sebab Rus isytiharkan p3rang terhadap Austria (yang merupakan sek’utu Jerman). WW2 berlaku sebab Jerman s3rang P0land (sek’utu UK dan Perancis). Ukr bukan sek’utu siapa-siapa.

Ada lah negara N4T0 macam Est0nia, Latvia dan Lithuania jadi batu 4pi nak bantu Ukr. Deme ni bekas negara U S S R dan anggap Rus sebagai penjajah. Tapi deme ni kira bilis dalam N4T0, tidak mewakili pendirian N4T0.

Jadi, tak perlu risau, WW3 belum (dan tak akan) bermula dalam masa terdekat. Tuan-puan masih perlu kerja, bayar bil, ambik anak kat sekolah dan fikir masak apa untuk dinner.

Ch0w!

Ukr Rus

Sumber : Ayman Rashdan Wong

Uncategorized

Bukan menjadi satu kebiasaan apabila ibu ayam dilihat menjaga tiga ekor anak kucing yang bukan daripada spesiesnya

Published

on

By

Bukan menjadi satu kebiasaan apabila ibu ayam dilihat menjaga tiga ekor anak kucing yang bukan daripada spesiesnya

Seperti yang kita ketahui, sifat ibu ayam yang mengeram ini sangat tidak suka apabila dia diganggu ketika menggeram telur. Ini kerana ibu ayam ingin melindungi diri dari ancaman terutamanya jika masih terdapat anak-anak ayam berada di bawah jagaannya.

Biasanya kucing suka kejar ayam tapi lain yang terjadi pada ibu ayam ini apabila dia bertindak menjaga tiga ekor anak kucing dibawah kepak seakan mengeram telur.

Bukan menjadi satu kebiasaan apabila ibu ayam dilihat menjaga tiga ekor anak kucing yang bukan daripada spesiesnya.

Ia disaksikan sendiri oleh seorang petani yang terkejut apabila melihat ayam betinanya menunjukkan ciri keibuan dan menjaga tiga ekor anak kucing.

Dalam video tersebut, petani itu dapat dilihat menghampiri ayam peliharaannya. Pada mulanya, tiada perkara yang pelik dan aneh berlaku.

Namun setelah memeriksa, dia mendapati bahawa terdapat tiga ekor anak kucing comel yang bersembunyi dan duduk di bawah tubuh ayamnya.

Seolah-olah ayam betina berkenaan mengeram telurnya. Tidak sangka pula ayam akan melakukan sebegitu terhadap haiwan yang bukan sejenis dengannya.

 

Haiwan sememangnya mempunyai naluri keibuan yang kuat dan sangat penyayang.

 

Continue Reading

Uncategorized

Lelaki dari India membuat inovasi baharu dengan mencipta papan lapis daripada sekam padi yang kalis daripada anai-anai

Published

on

By

Lelaki dari India membuat inovasi baharu dengan mencipta papan lapis daripada sekam padi yang kalis daripada anai-anai

Papan lapis dihasilkan dengan menyatukan beberapa lapisan kayu venir nipis dengan menggunakan perekat yang kuat. Populariti papan lapis telah meningkat sejak beberapa tahun disebabkan pengaplikasiannya pada lantai, atap, perabot dan sebagainya.

India merupakan negara kedua dalam pengeluaran papan lapis di dunia. Menurut data industri tersebut, pasaran domestiknya telah mencapai nilai RM13.80 bilion pada 2021 dan dijangka akan mencecah RM19.48 bilion pada 2027. Kedudukan negara tersebut dalam penghasilan kayu lapis hanya sedikit ‘ketinggalan’ di belakang China.

Papan lapis, tanpa ‘papan’

Walau bagaimanapun, peningkatan terhadap penggunaan barangan yang berasaskan kayu telah mengakibatkan lebih banyak pokok yang perlu ditebang untuk mencapai permintaan yang semakin meningkat.

Apabila menyedari perkara ini, seorang veteran dalam industri ini telah berfikir di luar kotak dan mencari alternatif lain untuk menggantikan penggunaan kayu dalam papan lapis.

BL Bengani, seorang penduduk di Chennai, India memiliki pengalaman lebih daripada 30 tahun dalam bidang penghasilan papan lapis dan produk panel. Dia juga pernah bekerja dengan beberapa nama besar dalam industri tersebut.

Papan Komposit Fiber Semulajadi

Pada tahun 2016, Bengani telah mengundurkan diri daripada Uniply dan membawa diri ke haluan yang berbeza. Dia mula menjalankan kajian untuk mencari alternatif kayu bagi papan lapis.

“Dia telah mengundurkan dirinya kerana mahu mendapatkan sesuatu yang baharu atas beberapa sebab. Pertama, dia menyedari kuantiti kayu balak telah berkurang disebabkan sekatan pemotongan pokok yang telah dikenakan oleh beberapa negeri. Dia juga menyedari bahawa pada masa depan, akan ada alternatif bagi papan lapis,” Priyanka Kucheria, anak perempuan Bengani, juga merupakan Ketua Pemasaran di Indowud memberitahu Indiatimes.

Bengani tidak perlu melihat jauh untuk mencari alternatif bagi bahan mentah tersebut kerana kilangnya di Chennai berdekatan dengan beberapa kilang beras.

Dengan menggunakan sekam beras yang merupakan salah satu sisa industri, Bengani telah mencipta satu rekaan yang bernama Papan Komposit Fiber Semulajadi, atau dengan singkatannya ‘Papan NFC’.

“Dia telah merantau ke banyak negara dan telah berbincang dengan beberapa orang yang terlibat dalam industri ini untuk dijadikan sebahagian daripada kajian dan mengambil maklum balas. Proses kajian ini secara keseluruhan telah mengambil masa hampir dua tahun. Ia mengambil masa yang lama untuk mendapatkan kombinasi yang tepat. Papan tersebut sudah sedia untuk dipasarkan pada tahun 2019 ,” kata Priyanka.

Bagaimanakan Papan NFC Dihasilkan

Papan NFC dihasilkan dengan menggunakan bahan buangan agrikultur, mineral-mineral semula jadi, agen gandingan termos bukan toksik dan virgin polymer sebagai ejen penyatuan.

Proses penghasilan bermula dengan menghancurkan sekam padi kepada bentuk serbuk. Kemudian, hasil serbuk tadi dikeringkan pada 70-80 darjah untuk mengurangkan kandungan airnya dan akan dijadikan sebagai asas untuk papan tersebut.

Kalis Serangan Anai-Anai Dan Kalis Air

Menurut anak perempuannya, papan NFC telah datang dengan beberapa kelebihan jika dibandingkan dengan papan lapis.

“Papan NFC adalah 100 peratus kalis serangan anai-anai dan kalis air, tahan cuaca dan juga tahan api. Anda boleh menggunakan papan NFC untuk hiasan luaran, taman dan sebagainya. Ia juga boleh dikitar semua secara total,” katanya.

Tambahan pula, papan NFC merupakan papan yang thermoforming iaitu, satu proses yang akan mengubah bentuk papan dengan menggunakan haba. Perkara yang menakjubkan ini tidak boleh dilakukan pada papan lapis biasa sahaja.

Meningkatkan Imej dalam Pasaran

Sejak pengenalan papan NFC ke dalam pasaran, syarikat itu mengatakan bahawa mereka sedang menjalani perniagaan yang baik. Mereka juga yakin bahawa minat pengguna-pengguna papan lapis ini akan lebih terserlah apabila mereka menjadi lebih cakna akan kelestarian alam.

“Kini, kami telah mendapat nama di sekitar 12 negeri di India. Kami juga mula mengeksportnya ke Australia, New Zealand dan Oman. Kami mencuba untuk mengembangkan lagi imej kami di peringkat antarabangsa,” anak perempuannya berkata lagi.

Fasiliti Indowud di Chennai telah memiliki kapasiti penghasilan sekitar 2,000 papan NFC, yang mana syarikat ini mampu menyelamatkan 10,000 kubik meter kayu asli daripada ditebang setiap tahun.

Memandangkan lumrah pasaran yang memerlukan kita untuk sentiasa bersaing, syarikat tersebut menyatakan produk generasi baharunya akan dijual dengan tanda harga yang mirip dengan harga papan lapis yang terbaik di pasaran.

Sementara Bengani telah menggunakan sekam padi untuk mencipta alternatif papan lapisnya, Priyanka berkata bahawa bahan mentah itu boleh dijadikan daripada apa-apa sahaja sisa tanaman.

“Kami menggunakan sekam padi kerana terdapat banyak bekalannya di India. Walau bagaimanapun, formula yang sama boleh digunakan untuk mencipta papan NFC daripada pelbagai jenis sisa tanaman termasuklah sabut kelapa, daun nenas dan kulit koko yang akan diusahakan pada masa akan datang,” tambah Priyanka.

Dapat Memberhentikan Pembakaran Sisa Tanaman

Menurut Priyanka, papan NFC bdapat membantu untuk menambahbaik kualiti udara di utara India. Udara di utara India telah menjadi bertoksik pada musim sejuk disebabkan pembakaran sisa tanaman.

“Para petani di utara India membakar sisa tanaman kerana meraka tidak tahu bagaimana untuk memanfaatkannya. Sisa tanaman yang sama boleh digunakan untuk menghasilkan papan NFC daripada membiarkannya terbakar secara terbuka,” ujarnya.

Sumber: Indiatimes News

 

Continue Reading

Uncategorized

Apabila m4ngsa menghantar s4ntau dan menyiks4 Peniaga ‘sc4mmer’, 3 hari muntah p4ku, sc4mmer rayu pembeli henti hantar s4ntau

Published

on

By

Apabila m4ngsa menghantar s4ntau dan menyiks4 Peniaga ‘sc4mmer’, 3 hari muntah p4ku, sc4mmer rayu pembeli henti hantar s4ntau

Ramai yang pernah menjadi mangs4 pen1puan peniaga atas talian. Namun, lain pula terjadi kepada seorang peniaga ‘sc4mmer’ ini apabila m4ngsa menghantar s4ntau dan menyiks4nya.

Rayu henti hantar s4ntau sebab tak tahan 3 hari muntah paku

Susulan tidak tahan dise’ksa, ‘sc4mmer’ tersebut merayu kepada m4ngsa untuk berhenti menghantar s4ntau kepada dirinya setelah tiga hari terse’ksa muntah dar4h. Selain merayu, ‘sc4mmer’ tersebut mengatakan dirinya memulangkan semula duit yang dit1pu olehnya kepada m4ngsa.

“Abang tolong jangan sek’sa saya, tiga hari saya munt4h paku, saya pulangkan duit abang, saya merayu pada abang, saya tak tahan.”rayunya.

Bayar duit semula sebelum aku hantar lagi

Menurut individu yang dipercayai pembeli mengatakan dia berbuat demikian kerana tidak berpuas hati apabila peniaga tersebut men1pu dalam urusan jual beli.

Bagaimanapun, peniaga tersebut ‘melesapkan’ duit dan barangan yang dibeli tidak dihantar kepadanya dalam tempoh yang dijanjikan sehingga tekad untuk membalas dengan cara halus.

“Aku cakap aku buat, kau bayar semula duit aku sebelum aku hantar lagi (s4ntau) pada kau, salah orang kau nak sc4m,” katanya.

Niat tak menghalalkan cara

Perkongsian itu menerima pelbagai reaksi di mana ramai tidak bersependapat dengan cara menghantar s4ntau kepada ‘sc4mmer’ kerana niat tidak menghalalkan cara walaupun orang itu benar-benar salah. Mereka berkata demikian kerana perbuatan tersebut adalah syir1k dan perlu dihindarkan.

KOMEN NATIZEN

Sumber: Oh My Media

 

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK