Connect with us

Isu Semasa

Mis’teri Terungkai, Bapa Dan Anak Perempuan Di Tu’duh Kes’ Penemuan R4ngka Budak!

Published

on

penemuan

SEREMBAN: Dua beranak dihadapkan ke M4hkamah M4jistret Seremban atas pertu’duhan membu’nuh seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun, bulan lalu.

Tertvduh Khalid Redza Shuib, 41 dan anak perempuannya berusia 18 hanya mengangguk faham selepas kertas pertvduhan dibacakan jurubahasa di hadapan M4jistret Mohd Firdaus Saleh.

Menurut pertu’duhan, mereka secara bersama pada 3 Mac 2022 lebih kurang jam 7 malam di sebuah rumah di Taman Nee Yan di Seremban telah menyebabkan kem4tian Hanan Hasrul Izwan, 5.

Berikutan itu tertduh did4kwa melakukan kes4lahan di bawah Seksyen 302 Kanun Kes3ksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun yang sama.

Khalid Redza turut did4kwa membvnuh Meriammah Abdullah Basam, 29, pada tarikh antara 15 Mac 2022 hingga 17 Mac 2022 di lokasi sama.

Bagi pertvduhan itu juga tiada pengakuan direk0dkan dan tertvduh hanya mengangguk faham selepas kertas pertvduhan dibacakan di hadapan Mjistret Norzaliza Tesmin.

Selain itu di Mhkamah Sesyen pula, Khalid Redza did4kwa menyebabkan ceder4 par4h ke atas Siti Syarifah Aibiddin, 35, dengan cara menyimbah air panas sehingga kulitnya mlecur yang dilakukan antara 1 Disember 2021 hingga 24 Mac 2022.

penemuan

Tertu’duh Khalid Redza Shuib (Baju T putih), dihadapkan ke M4hkamah M4jistret dan M4hkamah Sesyen atas lima pertuduhan membabitkan membu’nuh, menc3derakan dan peng4baian. Manakala anak perempuannya berusia 18 tahun (baju merah) turut did4kwa membu’nuh di M4hkamah M4jistret Seremban – Foto NSTP/ Azrul Edham

Pertvduhan bagi k3s itu dibuat mengikut Seksyen 326 Kanun Kes3ksaan yang mana jika sabit kes4lahan boleh dihvkum penjara 20 tahun dan dend4 serta seb4t.

Peniaga itu juga did4kwa mengikut Seksyen 31(1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001 melakukan kes4lahan peng4baian Sufiy Hasrul Izwan, 20 bulan di lokasi sama pada 1 Disember 2020 hingga 23 Mac 2022.

Jika s4bit kes4lahan tertvduh boleh dihvkum dend4 tidak melebihi RM50,000 atau dihvkum penj4ra tidak melebihi 20 tahun atau kedua-duanya.

Kertas pertvduhan dibacakan di hadapan Hakim Rushan Lutfi Mohamed dan pendkwaan dikendalikan Timbalan Pend4kwa Raya, Atiqah Abu Hassan.

Mahkamah menetapkan kesemua pertvduhan berkenaan disebut semula pada 17 Mei ini dan tiada jaminan ditawarkan.

Dalam pada itu di Mhkamah Mjistret, Khalid Redza mengaku bers4lah menyebabkan kec3deraan par4h ke atas Siti Syarifah Aibiddin, 35 yang dilakukan di lokasi sama antara 1 Disember 2021 hingga 23 Mac 2022.

Perbuatan itu did4kwa mengikut Seksyen 325 Kanun Kes3ksaan yang s4bit kes4lahan boleh dihu’kum penj4ra tujuh tahun dan d3nda.

Mengikut fakta k3s, pada 23 Mac itu, seorang d0ktor di Hospital Tuanku Jaafar di sini yang melakukan pemeriksaan terhadap m4ngsa mendapati dia mengalami luk4 yang pelbagai peringkat iaitu dari luk4 baru sehingga yang telah sembuh menandakan luk4 melecur tersebut dialami berulang kali pada masa yang berbeza.

Selain itu luk4 mlecur di bahagian belakang m4ngsa juga mempunyai bentuk bersegi-segi seolah-olah ditekap dengan objek panas selain turut mengalami p4tah tul4ng femur sebelah kanan dan muk4nya mengalami luka-luka kecil.

Akhbar ini pada Khamis lalu melap0rkan p0lis menemui r4ngka dipercayai milik seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun di lokasi pencarian di Jalan Bukit Zamrud selepas operasi pencarian dilakukan sejak 28 Mac lalu.

Pada 28 Mac lalu juga p0lis membawa seorang wanita yang dipercayai ada kaitan dengan penemuan m4yat wanita di kawasan ga4ng dekat Jalan Lama Bukit Putus ke satu kawasan belukar di Jalan Bukit Zamrud bagi menunjukkan lokasi tempat kanak-kanak itu ditanam.

Sumber : BHarian.com

Isu Semasa

Atu Zero terpaksa merayu minta bayaran, dedah guna duit sendiri ketika penggambaran Awesome Raja Lawak

Published

on

Atu Zero terpaksa merayu minta bayaran, dedah guna duit sendiri ketika penggambaran Awesome Raja Lawak

PELAWAK Atu Zero meluahkan rasa kesal apabila terpaksa menagih bayaran daripada stesen televisyen Awesome TV yang masih belum dilunaskan meskipun program Awesome Raja Lawak yang disertainya sudah selesai November tahun lalu.

Atu atau Sharif Kunal Doli Sharif, 31, berkata, apa lebih malang, dia menggunakan wang sendiri sepanjang menjalani penggambaran namun apabila bayaran dituntut dia hanya diberi janji kosong.

“Duit sendiri sudah pakai buat minyak, tol, makan dan segalanya sudah saya korbankan.

Atu luahkan kekesalan terhadap Awesome TV.

“Takkan saya sendiri kena mengemis meminta? Hari itu saya sudah pergi ke pejabat Awesome dengan wajah gembira dan tersenyum tapi pulang bersama janji dan gaji yang tertunggak dari tahun lepas,” katanya.

Atu berkongsi mengenai perkara itu menerusi Instagram miliknya pada petang Sabtu.

Dalam pada itu, Atu menjelaskan biarpun bayaran tersebut tidak seberapa namun ia cukup untuk menampung kehidupannya sekeluarga.

Atu bagaimanapun memohon maaf sekiranya kenyataan dikeluarkan menyakiti segelintir pihak namun bersedia untuk bertemu pihak stesen berkenaan bagi menyelesaikan isu tersebut.

“Saya ini hanya seorang bapa dan suami yang berjuang untuk keluarga. Gaji saya yang tertunggak itu tidak besar dan lumayan tapi jangan main-main dengan duit dan hak orang.

“Saya minta maaf kalau ini akan buat ada pihak marah. Kalau tak puas hati saya boleh datang sekali lagi ke pejabat tapi kali ini bukan dengan senyuman,” ujarnya.

Kalau tak puas hati saya boleh datang sekali lagi ke pejabat tapi kali ini bukan dengan senyuman.
ATU ZERO
PELAWAK
Sementara itu, isteri Atu iaitu Syafeeqa Johari ketika dihubungi berkata, bayaran tersebut tertunggak sejak November tahun lalu.

“Rancangan tersebut sudah habis dari bulan November lagi, bukan Atu seorang sahaja yang terkena tapi ramai lagi artis jadi mangsa.

“Itu belum lagi penggambaran sitkom, artis yang jadi tetamu. Kru pun belum dapat gaji mereka,” katanya kepada mStar.

Syafeeqa berkata, pihak berkenaan berjanji untuk melunaskan bayaran tersebut pada Februari lalu namun sehingga penghujung Mac masih belum ada khabar berita.

Atu bersama pelawak lain di sidang media Awesome Raja Lawak.

“Sampai pejabat mereka janji nak bayar pada bulan Februari, tapi ini dah habis bulan Mac dah. Program dah siar, pemenang program tersebut pun dah umum.

“Stesen televisyen lain dua minggu selepas pengambaran terus dapat bayaran,” katanya lagi.

Sebelum ini penerbit drama Datuk Ayu Puteh turut berkongsi masalah serupa selepas bayaran untuk drama terbitannya tidak dibayar stesen itu walaupun karya berkenaan selesai ditayangkan.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Isu Semasa

Ustaz Wadi mohon tunda tarikh hadir siasatan, nafi berceramah tanpa tauliah di Kangar – “Ia acara santai bersama masyarakat”

Published

on

Ustaz Wadi mohon tunda tarikh hadir siasatan, nafi berceramah tanpa tauliah di Kangar – “Ia acara santai bersama masyarakat”

NAMA pendakwah bebas, Ustaz Mohamad Wadi Annuar tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat negara kita.

Pada Khamis, nama Ustaz Wadi sekali lagi menjadi perhatian ramai apabila dia didakwa menyampaikan ceramah tanpa tauliah di negeri Perlis.

Terbaharu, Ustaz Wadi tampil memberi penjelasan menerusi media sosial bagi menjelaskan kekeliruan yang timbul berhubung isu berkenaan.

Jelasnya, acara dihadirinya di Kampung Padi Machang, Kangar, pada Khamis bukanlah majlis pengajian agama, sebaliknya acara santai bersama masyarakat setempat sahaja.

“Pada 30 Mac 2023 jam lebih kurang 9.45 malam, saya mengadiri program di Markaz Tarbiyah PAS Kawasan Kangar. Saya dimaklumkan penganjur ini bukan majlis pengajian agama dan hanya sembang santai bersama masyarakat.

“Majlis ini melibatkan beberapa soalan berkaitan perkembangan agensi bukan kerajaan (NGO) kelolaan saya, keadaan terkini ibadah di Makkah dan Madinah dan beberapa kupasan isu semasa.

“Maka saya menerima jemputan yang diadakan di premis persendirian itu serta tidak memerlukan tauliah agama negeri,” jawabnya dalam satu kenyataan pada tengah hari SabtU

Jelas Ustaz Wadi lagi, dia juga tidak pernah dipelawa untuk permohonan tauliah dan belum bertemu dengan pihak Jabatan Agama Islam Perlis (JAIPs).

“Saya tidak pernah dipelawa permohonan tauliah melalui perjumpaan dengan Exco Agama Islam Negeri Perlis seperti yang dinyatakan dalam sebahagian laporan akhbar.

“Dan saya juga belum pernah mengadakan perjumpaan bersama JAIPs sebelum ini seperti yang didakwa sesetengah pihak,” jelasnya lagi.

Berkongsi lanjut, Ustaz Wadi mengakui ada menerima surat perintah hadir siasatan daripada JAIPs, namun memohon ditunda ke tarikh lain kerana kekangan masa serta jadual program melibatkan dirinya.

“Pada 29 Mac 2023 saya menerima surat perintah hadir siasatan oleh JAIPs bertarikh 7 April 2023. Kerana kekangan masa dan jadual program yang padat, maka saya sendiri memohon untuk ubah tarikh hadir siasatan pada 17 April 2023 dan diterima oleh pihak berkenaan.

“Saya juga menjunjung perintah Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Almarhum Tuanku Syed Putra Jamalullail dan tidak pernah mempersendakan peraturan oleh DYMM Raja Perlis.

“Semoga kenyataan balas ini dapat menjawab kekeliruan yang timbul pada malam tersebut dan memperbetulkan semula persepsi negatif yang dilemparkan terhadap saya oleh pihak tidak bertanggungjawab,” ujarnya lagi.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Isu Semasa

Lelaki caci maki jiran penghuni flat buang sampah merata, geram bumbung kereta kemik – “Mentaliti miskin pemalas!”

Published

on

Lelaki caci maki jiran penghuni flat buang sampah merata, geram bumbung kereta kemik – “Mentaliti miskin pemalas!”

SETIAP orang pasti ada batas dan titik maksimum dalam mengawal emosi serta perasaan marah.

Namun jika sudah sampai masanya, perasaan itu tidak mampu lagi dikawal hingga dizahirkan dengan kata-kata atau perbuatan.

“Mentaliti miskin pemalas!” demikian luahan kecewa dan marah seorang lelaki gara-gara tingkah laku jirannya yang tidak bertanggungjawab.

Berdasarkan video yang dirakam, bumbung keretanya kemik dipercayai terkena bugkusan sampah yang dibuang dari tingkat atas sebuah perumahan pangsapuri.

Lelaki ini menunjukkan suasana perumahan tersebut.

Namun, lokasi kejadian tidak dinyatakan oleh pelayar tersebut.

Menurut mangsa, ini merupakan kali pertama dia berdepan situasi teraniaya seperti itu.

“Tengok tu (sambil merakam keadaan bumbung kereta).

“Aduh, habis kereta. Pertama kali kena macam ni. Memang b*d*h (penghuni) kawasan ni,” katanya.

Video itu kemudian dikongsikan semula di Twitter hingga mengundang kecaman ramai.

Rata-rata mengecam tindakan pelaku yang dianggap tidak bertamadun kerana membuang sampah merata-rata dan membahayakan keselamatan orang ramai dan harta benda.

Hantaran tersebut ditonton lebih 1.2 juta kali setelah disiarkan di Twitter.

Aku B40 juga tapi pemikiran tak ada sampai tahap macam ni suka hati campak-campak dari atas.
NETIZEN
Antara isu yang dibangkitkan ialah tahap kemalasan serta common sense pelaku hingga tergamak menyusahkan jiran-jiran sendiri.

“Orang pemalas pun mereka ada otak, tahu dekat mana nak buang sampah. Bukannya pakat baling je ikut tingkap.

“Ada beza malas ada otak dengan malas tak ada otak ni,” ujar beberapa netizen.

Komen netizen di Twitter.

Selain itu, beberapa pelayar lain turut berkongsi foto menunjukkan situasi sama pernah dialami mereka sebelum ini.

“Tak semua macam ni tapi memang ada. Apabila cakap nanti tahu pula melenting. Aku pun b40 juga tapi pemikiran tak ada sampai tahap macam ni suka hati campak-campak dari atas.

“Memang penduduk PPR ramai pemalas, pengotor. Aku pernah kena. Lauk dibaling dari tingkat atas. Kereta aku habis calar, door visor patah semuanya,” komen netizen di Twitter.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK