Connect with us

Viral

“Mereka juga pakar menggunakan pelbagai aplikasi digital..”. Wow! Jom Kenali 7 Pengemis Terkaya Dunia!

Published

on

pengemis

Kata orang rezeki tak salah alamat… Jom kenali 7 pengemis terkaya di dunia

Pengemis di dunia serba moden juga pakar menggunakan pelbagai aplikasi digital.

FENOMENA dunia moden kini telah mengubah arus pemikiran masyarakat.

Kita sering kali melihat pengemis jalanan di merata tempat yang cuba meraih simpati terutamanya di bandar-bandar besar.

Namun adakah mereka ini benar-benar memerlukan bantuan atau sebaliknya.

Adakalanya golongan ini lebih berkemampuan dari segi kewangan berbanding tangan yang menghulurkan wang.

Berikut ialah pengemis profesional terkaya di dunia, antaranya:

  1. Eisha, Pengemis 100 tahun

pengemis

Seorang wanita tua dan buta yang mencecah usia 100 tahun gemar mengemis di tepi jalanan sekitar Arab Saudi.

Dengan keadaannya yang uzur telah mengundang banyak simpati sekaligus menarik warga kota untuk menghulurkan bantuan kepadanya.

Kebiasaannya, setiap kali pergi mengemis beliau akan menceritakan tentang situasinya kepada 50 orang untuk meraih simpati.

Seperti yang dilaporkan jika Eisha meninggal dunia, dia akan meninggalkan harta bernilai $10,66,580 (RM11.8 juta).

  1. Simon Wright

pengemisPengemis asal United Kingdom ini lebih suka duduk di kaki lima Jalan Putney High London, berpakaian lusuh dengan tulisan pada tangan ‘homeless and hungry’.

Diceritakan pada suatu ketika, Oliver, polis konstabel melihat Simon yang serba kekurangan itu dengan penuh rasa simpati dan berhasrat untuk membantunya.

Namun pandangan zahir bukanlah penentu segalanya apabila Oliver memutuskan untuk mengikuti pengemis itu ke kawasan rumah yang didiaminya iaitu sebuah rumah flat mewah berhampiran Fulham bernilai £300,000 (RM1.4 juta).

  1. Krishna Kumar Gite

pengemis

Pengemis ini pula handal dalam melakukan suatu hal yang mencabar di Kota Mumbai, dengan berjalan mencari mangsa mencari simpati dan meminta wang.

Krishna bukanlah dikategorikan pengemis jutawan, tetapi seperti yang dilaporkan pendapatannya mencecah $500 seminggu (RM2.8 ribu).

  1. Sambhaji Kale

pengemis

Gemar mengemis di kawasan mewah di Mumbai, Sambhaji mendapat kira-kira Rs500 (RM2.8 ribu) sehari dan mengumpulnya.

Hasil pendapatan itu memberikannya kemewahan berterusan dan memiliki sebuah flat, dua buah rumah, sebidang tanah di Solapur dan simpanan wang di bank.

  1. He Rongfeng

pengemisKisahnya yang luar biasa mengejutkan masyarakat, beliau berusia 17 tahun ketika mengemis di sekitar bandar Taizhou Wilayah Zhejiang China. Keadaan yang serba kekurangan membuatkan He Rongfeng nekad mengemis demi menjaga keluarganya.

Ketika berdiri di sebuah restoran mi tanpa wang saku dan perut yang kosong, Dai Xingfen pemilik premis berkenaan memberikannya wang saku untuk kelangsungan hidup.

Ketika pengemis ini akhirnya mendapat pekerjaan sebelum bergelar jutawan, beliau sekaligus membalas jasa wanita itu dengan menghadiahkannya wang berjuta-juta.

  1. Massu

pengemis

Seorang pengemis asal India ini pula menaiki beca untuk meraih simpati kawasan setempat melihat keadaan zahirnya.

Tidak hanya hebat dalam lakonan, lelaki tua ini turut di gelar sebagai bintang bollywood. Aset kekayaan sahaja bernilai Rs300 juta (RM16 juta).

  1. Bharat Jain

pengemis

Memiliki dua buah flat di kawasan paling mewah di Mumbai, Bharat Jain antara pengemis jutawan terkaya dunia dengan memperoleh kira-kira AS$1,000 (RM4,166) hingga AS$2,000 (RM8,332) sehari.

Hanya memberitahu keadaannya yang serba miskin, mangsa akan mudah terpedaya dan menghulurkan bantuan.

Senarai di atas jelas membuktikan rata-rata pengemis jutawan wujud di India.

Seringkali golongan kurang berkemampuan menjadi bualan ramai, tetapi adakalanya mereka yang mendapat sumbangan tergolong daripada kategori kaya dan jutawan.

Sumber : Mstar

Viral

Ramai wanita pernah cuba dekati Ijoy, tapi saya tak ‘serang’ – Sharifah Shahirah

Published

on

Ramai wanita pernah cuba dekati Ijoy, tapi saya tak ‘serang’ – Sharifah Shahirah

Pelakon dan penyampai radio Suria FM, Sharifah Shahirah memilih untuk bersikap ‘neutral’ tanpa menyokong mana-mana pihak dalam isu membabitkan soal poligami.

Menurut laporan Harian Metro, disebabkan pendirian itu, dia yang mesra dengan panggilan Shiera dikecam sehingga didoakan supaya mendapat nasib sama.

Malah pelakon berusia 48 tahun itu mendedahkan, suaminya Ijoy Azhari pernah didekati ramai wanita namun mempunyai cara tersendiri bagi berdepan situasi tersebut.

“Saya seorang yang suka tengok perangai masing-masing. Kadang-kadang saya sokong isteri pertama dan ada ketika saya suka dengan isteri kedua.

“Disebabkan itu, ada yang menyelar dan mendoakan saya menerima nasib sama. Sebenarnya ramai yang pernah cuba mendekati suami saya, tapi saya tidak pernah serang wanita itu.

“Bayangkan kami pernah duduk bersebelahan sedangkan saya tahu dia pernah ‘try’ suami saya. Namun, saya memilih untuk pandang dia saja.

“Saya percaya kepada ketentuan Allah SWT. Kalau ditakdirkan dia bersama suami saya ketika itu, dia akan hadapi perasaan apa yang saya rasa.

“Alhamdulillah bila saya fikir begitu, Allah SWT kurniakan saya rezeki yang lebih besar. Kita tak perlu nak tunjuk kebahagiaan pada semua orang,” katanya.

Pada masa sama, Shiera mengakui golongan isteri mempunyai naluri kuat sekiranya terdapat wanita lain yang ingin cuba untuk menggoda suami masing-masing.

“Kalau wanita berkenaan semurah itu, jadi dia memang begitulah. Lama kelamaan saya percaya orang akan tahu diri kita bagaimana. Tak perlu saya nak tunjuk diri ini baik sebab kita pun bukanlah sempurna.

“Saya pernah berniat untuk meminta wanita berkenaan supaya jelaskan tapi tak sampai hati sebab kasihan. Jadi, saya bersabar dan minta suami berterus terang dan berbincang mengenai hal ini.

“Saya beritahu dia, naluri isteri kuat dan dapat rasa. Lagipun kami bekerja dalam bidang yang sama. Kita tak perlu cari salah masing-masing sedangkan orang biasa pun akan ada yang sampaikan maklumat.

“Selebihnya saya cuba sabar sebab inilah yang dikatakan sabar itu separuh daripada iman” ujarnya.

Bagaimanapun, ibu kepada lima cahaya mata itu berpendapat bahawa orang ramai tidak perlu mengata kerana mana-mana wanita berkenaan sudah ditakdirkan untuk berkongsi kasih sayang.

“Saya ada ramai kenalan yang bergelar isteri pertama, kedua dan ketiga. Itu hak mereka. Jadi kalau ada yang nak ‘menyondol’ ke apa, tidak perlu mengata orang .

“Kalaulah terjadi kepada saya, mungkin saya tidak rasa nak tarik rambut perempuan itu. Lebih baik tengok, tenung sambil cakap ‘kau siap’. Tapi tak pastilah apa yang berlaku dalam perjalanan hidup saya.

“Cuma saya mampu berdoa, tawakal dan berserah. Masing-masing kena kawal diri. Saya pun tak boleh nak cakap lebih kerana kita pun ada anak perempuan. Jadi kena beringat sajalah. Saya selalu ingatkan anak-anak,” kongsinya.

Sumber: Harian Metro (Najiy Jefri), Instagram Shiera Ijoy

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Semasa

“baik sungguh hatimu” – Puteri Sarah mahu bantu ibu tujuh anak yang diusir dari rumah sewa

Published

on

“baik sungguh hatimu” – Puteri Sarah mahu bantu ibu tujuh anak yang diusir dari rumah sewa

Pelakon sensasi, Puteri Sarah meluahkan hasrat bagi membantu ibu tujuh anak yang akan diusir dari rumah sewa disebabkan tidak membayar sewa sejak Oktober tahun lalu.

Sarah atau nama penuhnya Puteri Sarah Liyana Megat Kamaruddin berkata, dia simpati melihat nasib wanita yang juga pesakit mental itu kerana diabaikan suaminya yang telah berkahwin lain.

Malah, pelakon berusia 38 tahun itu turut menyelar tindakan suami wanita tersebut yang gagal menjalankan tanggungjawab sebagai ketua keluarga selepas berpoligami.

“Allahuakbar kejamnya. Inilah yang dikatakan nak poligami tapi tak tahu tanggungjawab. Siapa kakak ni? Jika ada maklumat, tolong mesej Sarah. Sarah nak tolong,” tulisnya menerusi satu InstaStory semalam.

InstaStory berkenaan memaparkan sebuah keratan berita bertajuk ‘Ibu & 7 Anak Dihalau Dari Rumah Sewa, Suami Jarang Balik Sejak Ada Bini Muda’ yang melaporkan kesusahan hidup wanita terbabit.

Semalam, pihak Zakat Selangor tampil menghulurkan sumbangan kepada wanita tersebut yang mempunyai anak berusia antara empat hingga 14 tahun.

Lebih malang apabila situasi itu menyebabkan anak sulungnya turut mendapat rawatan psikiatri kerana kerap mengamuk sehingga sukar dikawal sekali gus perlu mengambil ubat penenang.

Terdahulu, Sarah dilabel sebagai ‘wanita besi’ kerana gigih memperjuangkan haknya susulan mengalami kemelut rumah tangga bersama suaminya Syamsul Yusof yang telah berkahwin lain di Thailand.

Tidak berdiam diri, ibu kepada dua cahaya mata itu kemudian menfailkan penceraian terhadap suaminya yang juga pengarah terkenal di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur bulan lalu.

Sumber: Instagram Puteri Sarah, Facebook Zakat Selangor

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Inspirasi

Pelajar kelas hujung dan kaki p0nteng berjaya b4ngkit! Dulu PMR tak ada A, kini ikuti ijazah kedua… setiap bul4n dapat RM20,000

Published

on

Pelajar kelas hujung dan kaki p0nteng berjaya b4ngkit! Dulu PMR tak ada A, kini ikuti ijazah kedua… setiap bul4n dapat RM20,000

Siapa s4ngka dari sikap sering pont3ng sekolah dan keputusan peperiks4an yang mengec3wakan, seorang pemuda bangk1t melakukan transf0rmasi ‘bukan biasa-biasa’.

Kejayaan tersebut dik0ngsikannya menervsi sebuah video di apl1kasi TikT0k.

Pemuda berkenaan, Nik Izzuddin Omary Nik Omar, berkata dalam peper1ksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dia mencatatkan keputusan yang kurang memvaskan.

Anak muda berusia 24 tahun itu memberitahu, keadaan itu disebabkan oleh kedeg1lan dan sik4p sambil lew4nya terhadap pelajaran selain masalah dis1plin di sekolah.

Ken4ngan… Nik (kanan) bersama arw4h ibu bapa dan adik-adiknya.

“Saya akui hanya banyak main-main PMR tahun 2013. Sudahlah p0nteng kelas di sekolah, kelas tu1syen pun saya tak datang.

“Keputus4n PMR saya langsung tak ada A. B pun ada 3 je, lebih banyak C. Saya masih ingat masa dalam dewan peperiksaan, saya tak tahu nak jawab apa,” katanya.

Lebih mesra disapa Nik, katanya, ibu kandungnya men1nggal dunia pada 2012, manakala bapa kandung dijempvt Ilahi pada tahun yang sama dia menduduki PMR.

“Sedih bila orang yang kita sayang perg1 buat selama-lam4nya, jadi semangat pun hil4ng. Masa tu belum mat4ng dan saya pernah terfik1r saya ni tiada masa depan,” ujar anak kelapan daripada 12 beradik itu.

Nik (dua, kanan) aktif dalam sukan taekwondo ketika di un1versiti.

Namun, anak kelahiran Pasir Mas, Kelantan itu mula menyed4ri tentang tanggvngjawab besarnya pada diri dan keluarga selepas mendapat kepvtusan PMR yang tervk.

Malah4n, dia bersyukur kerana rakan-rakan di kelas sewaktu di Tingkatan Empat memberikannya mot1vasi untuk memberi tumpvan kepada pelajaran.

Jika dulu tak berjaya, jangan berputvs asa. Apa yang penting ada kem4huan, biar perlah4n-lah4n tapi ada perkemb4ngan kons1sten.

“Walaupun belajar di kelas ‘hvjung’ tapi sebenarnya ramai yang mempunyai minat untuk belajar tetapi mereka tiada pemaham4n. Jadi, kami membantu antara satu sama lain.

“Syukur, keputus4n Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) jauh lebih baik dengan 6A. Saya kemudian meny4mbung pengaj1an di peringkat asasi sebelum mengikuti Ijazah Sarjana Muda Und4ng-Und4ng di Univers1ti Islam Antarab4ngsa Malaysia (UIAM),” kata Nik.

Mencari pengal4man menjual sate.

Di UIAM, prestas1nya menunjukkan peningkatan apabila dua sem3ster ter4khir mencat4tkan keputusan dengan pencap4ian dekan menerusi purata nilai gred (GPA) 3.6 ke atas.

“Keputusan sem3ster lain bukan tak okay, tapi sipi-sipi nak dekan, dengan GPA sekitar 3.5,” katanya yang turut akt1f dalam sukan taekwondo sehingga mew4kili un1versiti ke Kejohanan Majlis Sukan Un1versiti Malaysia (Masum) pada 2015.

Selain itu, pemuda yang turut berg1at akt1f dalam sukan badminton ini juga berj1nak-j1nak dalam bisn3s secara kecil-kecilan untuk menj4na pendapatan samp1ngan.

Dulu (kiri) ketika di sekolah menengah dan kini bergelar pelajar un1versiti.

“Macam-macam yang saya jual, termasuk jual sate. Dan kini selepas tam4t pengaji4n dalam Ijazah Sarjana Muda Und4ng-Und4ng, saya mencebvri bisn3s percetakan (printing).

“Bisn3s ini ada pot3nsi apabila saya dan rakan niaga boleh capai pendap4tan kas4r RM20,000 sebulan. Bagi saya yang masih belajar berniaga, jvmlah itu cukup besar,” katanya.

Nik yang bakal meny4mbung peng4jian dalam Ijazah Sarjana Muda kedua (double degree) dalam jurus4n Und4ng-Und4ng Syariah di UIAM bersyukur dengan transf0rmasinya sejak kir4-kir4 lapan tahun lalu.

“Jika dulu tak berjaya, jangan berputus asa. Apa yang penting ada kem4huan, biar perl4han-l4han tapi ada perkemb4ngan kons1sten. InsyaAllah kita boleh berjaya,” katanya.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK