Connect with us

Kongsi Ilmu

Mengenal Tradisi Unik Pindah Rumah Suku Bugis : Tradisi Mappalette Bola

Published

on

Mappalette Bola

Bagi kebanyakan orang pindah rumah bererti pindah tempat tinggal dengan membawa barang-barang. Namun tidak demikian dengan suku Bugis, Sulawesi Selatan. Bagi suku Bugis, pindah rumah bererti pindah yang sebenar-benarnya.

Mappalette Bola

Maksudnya, mereka memindahkan rumah, berupa bangunan rumah, dan barang-barang. Tradisi memindahkan rumah ini disebut ‘Mappalette Bola’. Biasanya tradisi Mappalette Bola dilakukan jika pemilik rumah ingin pindah dan menjual rumahnya tetapi tidak dengan tanahnya.

Tradisi Mappalette Bola untuk Rumah Adat Rumah yang dipindahkan biasanya berupa rumah adat panggung yang diperbuat daripada kayu ciri khas masyarakat Sulawesi. Kerangka rumah biasanya menggunakan tiang dan balok yang disambungkan tanpa menggunakan paku. Umumnya, bentuk bangunan segi empat tepat yang dibuat memanjang ke arah belakang. Tiang-tiang rumah, ada yang ditanam ke dalam tanah dan ada yang diletakkan di atas batu dengan kesimbangan.

Sebelum rumah dipindahkan, perabot-perabot berat seperti almari dan barangan yang mudah pecah di dalam rumah harus dikeluarkan, untuk menghindari ker0sakan. Kemudian, tiang-tiang yang terdapat di bawah rumah tersebut akan dipasang bambu untuk mengangkat rumah.

Mappalette Bola Mappalette Bola

Tradisi Mappalette Bola ini melibatkan puluhan bahkan hingga ratusan warga kampung. Pemindahan rumah ini menggunakan dua teknik.

Pertama, jika lokasi yang baru tidak jauh dari tempat asalnya, rumah hanya akan ditolak setelah bahgian bawah rumah dipasang roda/ban.

Manakala teknik yang kedua, jika lokasi agak jauh, penduduk kampung akan bergotong royong mengangkat rumah bersama-sama.

Sebelum melakukan proses perpindahan, tradisi ini diawali dengan doa agar proses pemindahan rumah berlangsung dengan lancar. Proses perpindahan hanya dilakukan oleh kaum lelaki, sementara para wanita ditugaskan untuk menyiapkan makanan.

Dalam Tradisi Mappalette Bola, makan disajikan dua kali iaitu sebelum dam selepas melakukan perpindahan.

Makanan yang disajikan sebelum melakukan kerja pemindahan ialah berupa kuih-kuih tradisional khas suku Bugis, seperti bandang,barongo, suwella, bersama teh atau kopi. Manakala, makanan kedua yang disajikan selepas proses pemindahan rumah selesai pula berupa sup ‘saudara’ yang merupakan salah satu makanan khas Sulawesi Selatan. Selain itu, ada juga sajian berbagai masakan ikan bandeng yang dibumbui dengan kuah kacang.

Umumnya, proses pengangkatan rumah dipimpin oleh seorang ketua adat, untuk memberi aba-aba dan mengarahkan warga. Sang ketua adat akan meneriakan semacam ‘m4ntra’ agar para warga kuat memindahkan rumah hingga ke lokasi yang baru. Ketua adat juga akan memberikan arahan bila harus mengangkat, berjalan, kecepatan langkah dan sebagainya.

Setelah setahun menempati lokasi baru, mereka akan melakukan upacara Moccera Bola untuk menolak b4la dengan cara menyapukan d4rah ayam pada tiang-tiang rumah.

Mappalette Bola

Tradisi pindahan suku Bugis ini mencerminan semang4t kebersamaan mereka yang ditunjukkan melalui gotong-royong yang dilakukan.

Sumber: indonesia.go.id dan budaya-indonesia.org via kompas.com

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kongsi Ilmu

Cara Buat Sosej Tanpa Pengawet Dan Tiada Perasa Tambahan. Tiada MSG, Baik Untuk Anak Makan.

Published

on

Cara Buat Sosej Tanpa Pengawet Dan Tiada Perasa Tambahan. Tiada MSG, Baik Untuk Anak Makan.

Sosej Tanpa Pengawet Dan Tiada Perasa Tambahan Ini Resepi Mudah Buat Sendiri Di Rumah
Ramai ibu bapa yang melarang makanan untuk anak-anak tapi kesian juga kalau anak teringin nak makan. Jadi cara terbaik adalah buat sendiri. Homemade sosej versi sihat tanpa pengawet, perasa tambahan malah boleh letak sayur dan bahan lain yang kita suka.

Caranya boleh ikut perkongsian Marlina Musafir.

Homemade sosej versi sihat
Alang-alang dah buat kita bubuh sayur-sayuran kesukaan. Yg penting bersih, tiada bahan pengawet, tiada perasa tambahan.

Bahan-bahan:

500gram isi ayam
1 sudu teh garam
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1/2 sudu teh lada sulah
1/2 sudu teh garlic powder
1/2 sudu teh blackpepper (option)
1 sudu chili flakes (kalau nak pedas. Kalau tak letak pun takpe)
1 gelas kecil air / stok ayam
Sayur-sayuran ikut suka (Carrot, daun sup, mushroom)
Cream cheese (option) tak letak pun xpe. Nak gantikan dgn cheese lain pun boleh.
Tepung ubi (agak-agak je)
Cara membuat:

1. Kisar semua bahan di atas (saya guna food processor).

2. Paipkan dalam plastik aiskrim. Ikat ketat (tujuannya supaya air tak masuk semasa merebus).

3. Rebus sampai masak. Saya kukus saja lebih kurang 15-20 minit.

4. Dah siap kukus atau rebus boleh sejukkan dan buka plastik dan goreng. Nak frozen kan pun boleh.

5. Adunan ini boleh hasilkan dalam 15 batang sosej. Ikut saiz yang kita nak.

6. Bahan boleh tambah dan tukar ikut kreativiti masih masing.

Selamat mencuba.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

 

Continue Reading

Kongsi Ilmu

“Alah budak lagi, bukan depa tahu apa pun..”, Akhirnya Anaknya Membesar Jadi G4y!

Published

on

By

kanak-kanak

Dewasa ini, banyak sekali kedengaran k3s r*g0l, liw*t, r*ba dan sebagainya yang berlaku di kalangan kanak-kanak. Terfikirkah kita dari mana dat4ngnya tabiat ini dan mengapa ianya dilakukan oleh mereka yang usianya baru setahun jagung?

Baca perkongsian daripada Tuan Akhi Fairuz Al Jengkawi mengenai antara penyebab berlakunya kejadian yang tidak sepatutny4 ini.

Perkongsian Saudara Akhi Fairuz :

“Budak lelaki tu cakap masa kecil beliau selalu nampak si ayah men4nggalkan tuala selepas mandi, berb0gel dan pakai seluar dlm.

Mak ayah fikir, alah budak lagi, bukan depa tahu apa pun. Namun mereka tak sedar perbu4tan mereka tu tersimpan dalam minda separa sedar anak.

Nak dijadikan cerita, bila meningkat usia, budak ni terjeb4k pula dengan p*rn0grafi. Bila tengok yang biasa, beliau mula beralih kepada video luc*h sama jantina, g4y.

Mula-mula beliau rasa janggal, tapi lama kelamaan rasa biasa. Dia tengok p*rn g4y pun sebab suka tengok z*kar lelaki, dari zaman kanak-kanak.

Bila sambung belajar ke sekolah asrama, senior suruh berb*gel dan melakukan 0n4ni dihadapan mereka pula.

Mula-mula rasa tak selesa, k3liru, lama-lama rasa seronok. Otak terus trigg3rd memori masa kecil tengok ayah tak berp4kaian.

Rasa-rasa apa yang terjadi kepada budak lelaki ni sekarang?” Soal kawanku.

Aku mendiamkan diri.

“Budak tu jadi g*y?” Aku bertanya kembali kepada rakanku.

“Ya!”

KeIu tidak terkata.

Kawan-kawan yang baik hati,

Ini adalah salah satu kisah yang berlaku kepada anak-anak kita. Masyarakat hanya melihat 0utput; g*y, l3sbi*n, p*ngkid, b*s3ksu4l, zin4, unwed pregna=4nt, baby dum*ing.

Namun disebalik semua itu tersimpan pelbagai kisah k0mpleks yang suk4r untuk dirungkai. Berselir4t!

Sebagai mak ayah, banyak yang perlu kita pelajari dan jaga. Benar, mereka anak kita. Namun, ia bukan syarat untuk kita berb*gel atau separa b*gel dihadapan mereka.

Aur4t antara kita dan anak-anak perlu dititikberatkan. Mohon sangat agar tuan puan tidak bers3luar dalam atau berb*kini sahaja di hadapan anak-anak.

Bagaimana kita nak educ4te anak mengenai priv4te p4rt, b4d t0uch, safe t0uch, m4lu, kalau kita sendiri tak tunjuk contoh yang baik di depan mereka?

Kau tahu, anak kecil akan meniru apa yang dilihat. Segala perilaku kita akan dipamerkan kembali oleh anak-anak.

Kau pem4rah, mereka akan cepat m4rah. Kau suka pukuI mereka, mereka akan memukuI orang lain pula hatta kau lakukan hubungn lntim antara suami dan isteri pun mereka akan ikuti.

Cikgu tadika ada sampaikan kisah ini kepada saya, cikgu sekolah rendah pun ceritakan juga. Siap ada k3s seorang budak tadika share kawan A to Z jim*k yang dilakukan oleh mak bapaknya.

Itu belum lagi yang r*ba kawan dalam kelas, ci’um mulut kawan, meliw*t dalam tandas, main ‘r*gol-r*gol’.

Kau rasa apa yang budak-budak ni lakukan asbab n4fsu atau hanya mencontohi perbu4tan yang pernah dilihat di depan mata?

Menyebut tentang hal ini, teringat saya akan satu kisah. Seorang budak disoal si4sat cikgu sebab bertindak luc*h terhadap kawan sekelas.

Bila cikgu tanya, dia jawab biasa tengok parents buat macam tu. Kata ayahnya, ini cara ayah tunjukkan kasih sayang kepada mak.

Kata-kata itu dikun’ci kemas dalam fikirannya. Bila ditanya guru kenapa ci*um mulut, r*ba dan peIuk kawan perempuan, kanak-kanak ini menjawab, “saya suka dia. Ini cara saya tunjukkan kasih sayang kepadanya.”

Innalilahi Wainna Ilaihi Rajiuun.

Mak ayah, caknalah perkara ini ya. Jangan sekali-kali kita tanamkan mindset, tak apa, anak masih kecil lagi. Mereka tak tahu apa-apa.

Sudahlah anak diberi g4jet seawal usia kecil, kemudian tidak dip4ntau pula. Anak kecil ini dibiarkan hnyut dengan youtube hinggalah mereka bertemu dengan video tidak berb4ju.

Bukan senang nak jadi mak bapak ni, apatah lagi zaman serba canggih begini. Segala ilmu untuk mendidik anak-anak wajib dipelajari.

Ajar anak mengenali tubuh badan, fungsinya. Anak perlu tahu fungsi z*kar dan f*raj. Tanamkan rasa m4lu. Pis4hkan tempat tidur. Jangan meluc*h depan anak.

Jadilah guru pertama mendidik anak tentang hal-hal s*ksu4liti, bukan p*rn, bukan pula rakan sebaya anak kita.

Gali lagi ilmu dan praktikkan. Mudah-mudahan anak kita terhindar dari zin*, h0m*s3ksu4l, s*ks luar t4bie, menjadi m4ngsa s3x grooming, ped*fili4, dic4bul dan dir*g0l.

Komen netizen :

Nur Suaida Sakinah

“Dalam islam pon dah kata 4urat antara anak dengan ibu bapa dari pusat hingga lutut. So jaga lah sebaiknya. Dirumah tu nak pakai baju minta anak keluar dari bilik. Benda ni basic tapi ramai mak ayah tak ambik cakna. Bila nak salin pakaian tak kesah anak-anak ada depan mata. Tu yang silap. Jadi ubah dari sekarang. Jangan terlalu terbuka depan anak-anak memang m4hram tapi tetap kena jaga.”

Ayoh Long

“Tetap ada pr0 n c0n dia dlm hal ni. Sebagai contoh jika mak ayah uzur anak2 akan jd m4lu dan seg4n utk uruskan kebersih4n diri org tua yang uzur.

Terlalu banyak 4duan dari kakitangan h0spital yg anak2 tak nak urus n*jis org tua mereka. Antara sebabnya berkait dgn topik saudara.

Apa2 pun saya bsetuju dgn tulisan tuan…”

Fildza Azani

“Antara sebab dan punca ialah soal tempat tinggal..tak semua keluarga yang ada anak mampu tinggal di rumah anak2 tidur berasingan dengan ibu bapa realitinya ramai ibu bapa serta anak2 tidur sebilik menyebabkan tiada priv4si antara mereka…”

Aishah Yasin

“…anak sentiasa copy je apa makayah die buat kan, kite sama2 elakkan lah benda mcmni..”

Demikianlah ‘s4d truth’ yang benar-benar berlaku pada masyarakat kita. Bersama-samalah kita elakkan dan bndung agar benda sebegini tidak menular sehingga ke generasi yang akan datang.

Kanak-kanak ini bak kertas yang putih bersih tidak tercel4, ibu bapalah yang bertanggungjawab bagaimana mahu mencorak mereka.

Ditulis oleh : Tuan Akhi Fairuz Al-Jengkawi via Taufiq R

Continue Reading

Kongsi Ilmu

“Alah budak lagi, bukan depa tahu apa pun..”, Akhirnya Anaknya Membesar Jadi Lelaki G4y!

Published

on

By

kanak-kanak

Dewasa ini, banyak sekali kedengaran k3s r*g0l, liw*t, r4ba dan sebagainya yang berlaku di kalangan kanak-kanak. Terfikirkah kita dari mana dat4ngnya tabiat ini dan mengapa ianya dilakukan oleh mereka yang usianya baru setahun jagung?

Baca perkongsian daripada Tuan Akhi Fairuz Al Jengkawi mengenai antara penyebab berlakunya kejadian yang tidak sepatutny4 ini.

Perkongsian Saudara Akhi Fairuz :

“Budak lelaki tu cakap masa kecil beliau selalu nampak si ayah men4nggalkan tuala selepas mandi, berb0gel dan pakai seluar dlm.

Mak ayah fikir, alah budak lagi, bukan depa tahu apa pun. Namun mereka tak sedar perbu4tan mereka tu tersimpan dalam minda separa sedar anak.

Nak dijadikan cerita, bila meningkat usia, budak ni terjeb4k pula dengan p*rn0grafi. Bila tengok yang biasa, beliau mula beralih kepada video luc*h sama jantina, g4y.

Mula-mula beliau rasa j4nggal, tapi lama kelamaan rasa biasa. Dia tengok p*rn g4y pun sebab suka tengok z*kar lelaki, dari zaman kanak-kanak.

Bila sambung belajar ke sekolah asrama, senior suruh berb*gel dan melakukan 0n4ni dihadapan mereka pula.

Mula-mula rasa tak selesa, k3liru, lama-lama rasa seronok. Otak terus trigg3rd memori masa kecil tengok ayah tak berp4kaian.

Rasa-rasa apa yang terjadi kepada budak lelaki ni sekarang?” Soal kawanku.

Aku mendiamkan diri.

“Budak tu jadi g*y?” Aku bertanya kembali kepada rakanku.

“Ya!”

KeIu tidak terkata.

*************

Kawan-kawan yang baik hati,

Ini adalah salah satu kisah yang berlaku kepada anak-anak kita. Masyarakat hanya melihat 0utput; g*y, l3sbi*n, p*ngkid, b*s3ksu4l, zin4, unwed pregna=4nt, baby dum*ing.

Namun disebalik semua itu tersimpan pelbagai kisah k0mpleks yang suk4r untuk dirungkai. Berselir4t!

Sebagai mak ayah, banyak yang perlu kita pelajari dan jaga. Benar, mereka anak kita. Namun, ia bukan syarat untuk kita berb*gel atau separa b*gel dihadapan mereka.

Aur4t antara kita dan anak-anak perlu dititikberatkan. Mohon sangat agar tuan puan tidak bers3luar dalam atau berb*kini sahaja di hadapan anak-anak.

Bagaimana kita nak educ4te anak mengenai priv4te p4rt, b4d t0uch, safe t0uch, m4lu, kalau kita sendiri tak tunjuk contoh yang baik di depan mereka?

Kau tahu, anak kecil akan meniru apa yang dilihat. Segala perilaku kita akan dipamerkan kembali oleh anak-anak.

Kau pem4rah, mereka akan cepat m4rah. Kau suka pukuI mereka, mereka akan memukuI orang lain pula hatta kau lakukan hubungn lntim antara suami dan isteri pun mereka akan ikuti.

Cikgu tadika ada sampaikan kisah ini kepada saya, cikgu sekolah rendah pun ceritakan juga. Siap ada k3s seorang budak tadika share kawan A to Z jim*k yang dilakukan oleh mak bapaknya.

Itu belum lagi yang r4ba kawan dalam kelas, ci’um mulut kawan, meliw*t dalam tandas, main ‘r*gol-r*gol’.

Kau rasa apa yang budak-budak ni lakukan asbab n4fsu atau hanya mencontohi perbu4tan yang pernah dilihat di depan mata?

Menyebut tentang hal ini, teringat saya akan satu kisah. Seorang budak disoal si4sat cikgu sebab bertindak luc*h terhadap kawan sekelas.

Bila cikgu tanya, dia jawab biasa tengok parents buat macam tu. Kata ayahnya, ini cara ayah tunjukkan kasih sayang kepada mak.

Kata-kata itu dikunci kemas dalam fikirannya. Bila ditanya guru kenapa ci*um mulut, r*ba dan peIuk kawan perempuan, kanak-kanak ini menjawab, “saya suka dia. Ini cara saya tunjukkan kasih sayang kepadanya.”

Innalilahi Wainna Ilaihi Rajiuun.

Mak ayah, caknalah perkara ini ya. Jangan sekali-kali kita tanamkan mindset, tak apa, anak masih kecil lagi. Mereka tak tahu apa-apa.

Sudahlah anak diberi g4jet seawal usia kecil, kemudian tidak dip4ntau pula. Anak kecil ini dibiarkan hnyut dengan youtube hinggalah mereka bertemu dengan video tidak berb4ju.

Bukan senang nak jadi mak bapak ni, apatah lagi zaman serba canggih begini. Segala ilmu untuk mendidik anak-anak wajib dipelajari.

Ajar anak mengenali tubuh badan, fungsinya. Anak perlu tahu fungsi z*kar dan f*raj. Tanamkan rasa m4lu. Pis4hkan tempat tidur. Jangan meluc*h depan anak.

Jadilah guru pertama mendidik anak tentang hal-hal s*ksu4liti, bukan p*rn, bukan pula rakan sebaya anak kita.

Gali lagi ilmu dan praktikkan. Mudah-mudahan anak kita terhindar dari zin*, h0m*s3ksu4l, s*ks luar t4bie, menjadi m4ngsa s3x grooming, ped*fili4, dic4bul dan dir*g0l.

Akhi Fairuz

Gambar :FB Tuan Akhi Fairuz Al Jengkawi

Komen netizen :

Nur Suaida Sakinah

“Dalam islam pon dah kata 4urat antara anak dengan ibu bapa dari pusat hingga lutut. So jaga lah sebaiknya. Dirumah tu nak pakai baju minta anak keluar dari bilik. Benda ni basic tapi ramai mak ayah tak ambik cakna. Bila nak salin pakaian tak kesah anak-anak ada depan mata. Tu yang silap. Jadi ubah dari sekarang. Jangan terlalu terbuka depan anak-anak memang m4hram tapi tetap kena jaga.”

Ayoh Long

“Tetap ada pr0 n c0n dia dlm hal ni. Sebagai contoh jika mak ayah uzur anak2 akan jd m4lu dan seg4n utk uruskan kebersih4n diri org tua yang uzur.

Terlalu banyak 4duan dari kakitangan h0spital yg anak2 tak nak urus n*jis org tua mereka. Antara sebabnya berkait dgn topik saudara.

Apa2 pun saya bsetuju dgn tulisan tuan…”

Fildza Azani

“Antara sebab dan punca ialah soal tempat tinggal..tak semua keluarga yang ada anak mampu tinggal di rumah anak2 tidur berasingan dengan ibu bapa realitinya ramai ibu bapa serta anak2 tidur sebilik menyebabkan tiada priv4si antara mereka…”

Aishah Yasin

“…anak sentiasa copy je apa makayah die buat kan, kite sama2 elakkan lah benda mcmni..”

Demikianlah ‘s4d truth’ yang benar-benar berlaku pada masyarakat kita. Bersama-samalah kita elakkan dan bEndung agar benda sebegini tidak menular sehingga ke generasi yang akan datang.

Kanak-kanak ini bak kertas yang putih bersih tidak tercela, ibu bapalah yang bertanggungjawab bagaimana mahu mencorak mereka.

Ditulis oleh : Tuan Akhi Fairuz Al-Jengkawi via Taufiq Razif

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK