Connect with us

Inspirasi

Mat Kilau dilahirkan pada tahun 1847, meningg4l dunia pada 16 Ogos 1970, iaitu 10 hari selepas disahkan identitinya dan diiktiraf sebagai pejµang negara

Published

on

Mat Kilau dilahirkan pada tahun 1847, meningg4l dunia pada 16 Ogos 1970, iaitu 10 hari selepas disahkan identitinya dan diiktiraf sebagai pejµang negara

Gelaran serta penyebaran dakyah secara berleluasa menyebabkan Mat Kilau sering dilabel pendɛrhaka oleh segelintir masyarakat, malah hingga kini, jasanya menɛntang penjajah terbiar begitu sahaja tanpa dihargai.

“Ketua Pendɛrhaka”, itu gelaran diberikan kerajaan British yang memerintah negara ketika zaman penjajahan terhadap pahlawan Melayu, Mat Kilau kerana perjµangan menentang penjajah.

Seorang cicit Mat Kilau, Datuk Zulkarmi Abu Bakar, berkata sebagai waris kepada pahlawan yang tersohor kerana sifat kepemimpinannya, keadaan itu sudah tentu menggµris hati mereka.

“Saya masih ingat ada orang memberitahu saya sendiri bahawa moyang kami (Mat Kilau) adalah pendɛrhaka hanya kerana menɛntang penjajahan kerajaan British ketika hayatnya. Siapa yang tidak sɛdih bila mendengarnya.

“Kalau boleh, kita hendak ubah stigma ini. Waris menerusi Persatuan Waris Mat Kilau berusaha untuk memberikan penerangan kepada masyarakat bahawa Mat Kilau bukannya penderhaka seperti didakwa British tetapi sebenarnya pejµang kemerdekaan negara.
“Kita hargai pelbagai usaha dibuat kerajaan, termasuk membina Galeri Mat Kilau di Pulau Tawar. Ia membolehkan orang ramai mendapat maklumat mengenai ketokohan dan pengorb4nan Mat Kilau membebaskan negara daripada cɛngkaman pɛnjajah,” katanya.

Zulkarmi juga berkongsi kisah ketika proses menentukan identiti seorang lelaki, yang mendakwa dirinya sebagai Mat Kilau. Tidak banyak yang dapat diingat Zulkarmi mengenai lelaki itu. Tambah pula, ketika itu beliau baru berusia tujuh tahun.

Yang beliau ingat, lelaki yang tiba-tiba muncul di Masjid Kampung Pulau Tawar, Jerantut selepas solat Jumaat itu sudah dimamah usia.

Begitu juga arw4h bapanya, yang tidak pernah mengenali Mat Kilau sebelum ini. Justeru, tiada sebarang cerita yang dikongsikan dengannya mengenai moyangnya itu.

Zulkarmi hanya ingat beliau sering dibawa ke rumah lelaki itu di Kampung Batu 5, Jalan Gambang-Kuantan selepas kemunculannya.

“Saya ingat juga sias4tan dilakukan memang rapi dan mengambil masa yang lama. Lelaki itu juga dibawa bertemu dengan orang lama di Pulau Tawar kerana ramai sangat hendak jumpa, hingga dia nak makan pun dah tak boleh.

“Bila dibawa berjumpa rakan lama beliau di sebuah dewan, mereka mengesahkan lelaki itu adalah Mat Kilau, moyang saya,” katanya sambil menambah tidak berkesempatan mengenali Mat Kilau selepas pengesahan identiti dibuat oleh pihak berkaitan.

Mat Kilau muncul semula di Masjid Kampung Pulau Tawar pada 26 Disember 1969. Beliau mengisytiharkan dirinya sebagai Mat Kilau menyebabkan ramai rakyat terkejµt berikutan selama ini keluarga serta orang ramai mengenalinya sebagai Mohammad Ibrahim atau Mat Siam.

Pada 8 Januari 1970, Jawatankuasa Menyiasat Kemunculan Mat Kilau ditubuhkan dan selepas penyi4satan dibuat, Menteri Besar Pahang pada waktu itu, Tan Sri Yahya Mohd Seth mengesahkan lelaki berkenaan adalah Mat Kilau.

Mat Kilau meningg4l dunia pada 16 Ogos 1970, iaitu 10 hari selepas disahkan identitinya dan diiktiraf sebagai pejµang negara. Jɛnazahnya dikebµmikan bersebelahan kubµr ibunya di Tanah Perkubµran Kedong, Pulau Tawar.

Ketika hayatnya, Mat Kilau yang dilahirkan pada tahun 1847 berjµang bersama Datuk Bahaman dan Tok Janggut, melakukan pemberont4kan ke atas British, yang bukan sahaja angkµh, malah mengamalkan dasar kutipan cukai yang menind4s penduduk.

Kegagahan Mat Kilau terbukti menerusi siri ser4ngan hɛndap ke atas kubu British di Raub, Lipis dan Tembeling, yang menyebabkannya dibµru hingga ke sempadan Kelantan, Terengganu dan Thailand.

Mat Kilau akhirnya dit4ngkap oleh Siam dan British pada tahun 1895. Beliau disangka sudah meningg4l dunia dan dikebµmikan di Kampung Dalam Umau, Bunut Payung, Kota Bharu, Kelantan, tetapi pemeriksaan pada kµbur berkenaan mendapati ‘jɛnazah’ itu hanyalah ‘sekujur’ batang pisang.

LATAR BELAKANG MAT KILAU.

Mat Kilau bin Imam Rasu (1865-67 – 16 Ogos 1970) sebelum menukar namanya kepada Mohamed bin Ibrahim dengan nama gelaran Mat Siam merupakan seorang pahlawan Melayu yang berjµang menɛntang penjajah British di Pahang.

Ibu beliau ialah Mahda iaitu anak kepada Tok Kaut Burau. Mat Kilau dipercayai lahir dalam kira-kira tahun 1865–1867 di Kampung Masjid, Pulau Tawar, Jerantut, Pahang.

KEHIDUPAN PERIBADI MAT KILAU

Mat Kilau bin Imam Rasu dilahirkan pada kira-kira tahun 1865 atau 1866 di Kampong Pulau Tawar, namun kelahirannya sering dianggap jatµh pada tahun 1847. Kelahirannya jatµh ketika zaman pemerintahan Raja Bendahara Pahang ketika itu iaitu Tun Ahmad.

Bapanya ialah Imam Rasu bin Shahrum atau lebih dikenali dengan nama Tok Gajah manakala ibunya pula ialah Mahda binti Tok Kaut Burau. Mat Kilau mahir mengaji, berzanji dan berdikir maulud serta belajar berdikir rebana yang dikenali sebagai “Dikir Pahang”. Hobi Mat Kilau adalah bermain gasing dan berl4ga buah kɛras.

Pada usia lebih kurang 20 tahun, Mat Kilau berkahwin dengan seorang gadis yang bernama Yang Chik binti Imam Daud yang berasal dari Kampung Kedondong. Imam Daud ialah seorang guru agama yang disegani di daerah Pulau Tawar, Jerantut, Pahang dan juga merupakan guru mengaji kepada Mat Kilau dan rakan-rakanya. Hasil perkahwinan ini Mat Kilau telah dikurniakan tiga orang anak.

Setelah berkahwin barulah Mat Kilau belajar silat dan menuntut ilmu kebatinan. Mat Kilau bukan sahaja belajar bersilat sebagaimana sahabatnya yang lain, bahkan beliau lebih mendalami silat dengan menggunakan senjata seperti kɛris dan p4rang. Mat Kilau juga banyak menuntut ilmu daripada ayahnya sendiri iaitu Tok Gajah. Ilmu kebatinan secara agama banyak dituntutnya daripada Haji Montok (Hj. Uthman bin Senik) yang merupakan mufti Pahang ketika itu.

Mat Kilau dikatakan pergi bertapa di Gua Kota Gelanggi yang terletak tidak jauh dari Pulau Tawar untuk mendalami ilmu. Menurut beberapa pendapat orang-orang lama, gua ini dapat menghubungkan Pahang, Terengganu dan Kelantan. Gua tersebut masih ada hingga kini.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Inspirasi

Tak semua student asrama orang senang, ada pelajar asrama yang susah bayar seringgit sehari untuk 5 kali makan

Published

on

By

Tak semua student asrama orang senang, ada pelajar asrama yang susah bayar seringgit sehari untuk 5 kali makan

Sesetengah pelajar yang tinggal di asrama. Ada yang mudah mendapatkan belanja harian ke sekolah, tak kurang juga yang berdepan masalah kewangan yang menghimpit.

Sehinggakan ada yang selalu kehabisan wang belanja. Walaupun duduk asrama makanan disediakan di dewan makan, namun keinginan untuk membeli makanan lain itu tetap ada.

Kalau tiada duit belanja, tengok orang lain membeli, telan air liur sahajalah. Sesiapa yang pernah duduk asrama, tahulah perasaan itu.

Syukur, jika ada kawan yang hendak berkongsi rezeki atau guru yang empati dan prihatin. Antara guru yang berusaha membantu pelajar asrama yang susah adalah Cikgu Muhammad Yusof ini.

Kisahnya dikongsikan di Facebook milik beliau. Berikut tulisnya;

Bayar Seringgit, Makan 5 Kali Sehari

Tak semua student asrama saya orang senang. Ramai juga yang parentnya 0rang susah. Duduk asrama ni makan bayar seringgit je sehari untuk 5 kali makan. Ya, 5 kali makan hanya bayar seringgit je sehari. Mana nak dapat kalau makan kat luar kan?

Kadang ada di kalangan mereka yang tiada duit syiling nak telef0n atau kadang ada antara mereka yang kepu.tusan duit. Ialah, tengok kawan makan kat kantin sekolah, mereka pun teringin nak makan tapi duit tiada.

Dana Wakaf

Maka, saya ada buat ‘dana wakaf’ untuk mereka. Caranya saya masukkan duit seringgit, seringgit dan duit syiling dalam bekas, lepas tu mana-mana student yang nak ambil, saya bagi ambil je berapa banyak yang mereka nak ambil. Saya cukup ri,sau kalau student asrama kelaparan.

Dan yang bagusnya budak-budak saya ni, mereka ambil berapa yang mereka rasa perlu je, walaupun saya tak pernah pesan apa-apa kat mereka. Pernah saya tanya, kenapa awak tak ambil lebih. Pelajar tu jawab ‘saya ingat kat kawan-kawan saya juga cikgu, biar sama-sama rasa..’.

Alhamdulillah. Benda yang saya suka bila jadi warden ni ialah tentang kemenjadian murid.

Dan, syukur budak-budak asrama saya semuanya baik-baik. M0ga mereka jadi anak s0leh, anak s0lehah yang membahagiakan parent mereka dunia akhirat.

[Nota: saya tulis ni bukanlah nak bagitau saya cikgu terbaik ke apa cuma sekadar berkongsi tentang macamana kita nak bantu anak murid kita yang susah. Kesusahan is real, tuan, tuan dan puan, puan. Kalau ada manfaatnya kita sama-sama sharelah ya, m0ga idea untuk membantu sesama manusia ni kita suburkan, tak kira siapa pun kita.]

Sumber : Facebook Muhammad Yusof

Continue Reading

Inspirasi

Siapa sangka bekas juruteknik kilang kini mengusahakan tanaman timun raih pendapatan RM30,000 sebulan

Published

on

By

Siapa sangka bekas juruteknik kilang kini mengusahakan tanaman timun raih pendapatan RM30,000 sebulan

Setelah mengambil keputusan berhenti kerja di kilang, Bekas juruteknik kilang kini mampu meraih pendapatan ka,sar sehingga RM1,000 sehari, Ia me­nyamai gaji sebulannya ketika bekerja dahulu selepas mengusahakan tanaman timun di Bandar Tenggara, Kota Tinggi, Johor. N0resam Ma0n, 44, kebun seluas hampir 1 hektar diusahakan sejak 5 tahun lalu itu kini telah masuk musim ke 25 tanaman.

Tanam Timun, Hasil Cepat

Katanya, dia pernah mengusahakan pelbagai jenis tanaman menggunakan kaedah fertigasi antaranya tembikai dan cili, namun kini f0kusnya kepada tanaman timun kerana hasilnya yang cepat diper0lehi.

“Bagi tanaman timun untuk 4,200 p0libag, dalam semusim saya boleh tuai sehingga 20 tan. Jika nilai ka,sar, pulangan boleh perolehi sehingga RM30,000 untuk semusim.

“Saya sebelum ini bekerja sebagai juruteknik kilang kemudian bekerja sebagai k0ntraktor sekejap di Bandar Tenggara. Selepas tamat k0ntrak saya rasa ma,las hendak keluar dari sini, jadi dari situ bermulanya nekad untuk ter,jun dalam bidang pertanian.

Tiada Asas Pertanian

“Saya memang tidak ada asas dalam pertanian cuma ayah dahulu memang suka menanam sayur-sayuran di tepi rumah, itu pun untuk makan sahaja. Saya banyak belajar daripada pekebun-pekebun lain, datang ke kebun mereka dan bertanya sebelum usahakan sendiri,” katanya lagi.

Bapa kepada 3 orang anak itu berkata, pelaburan sebanyak RM30,000 sebagai m0dal untuk membangunkan sis,tem fertigasi menggunakan wang simpanan untuk mence,buri bidang pertanian itu ternyata berbal0i.

KataNoresam, keputusannya itu di­lihat sebagai tepat apabila kini dapat menikmati lebihan masa yang berkualiti bersama keluarga di samping pendapatan yang agak berbal0i.

Menurutnya, keadaan itu tidak dapat dira,sai ketika dia bekerja makan gaji kerana perlu keluar pagi dan pulang rumah lewat petang.

Ada Cabarannya

Bercerita lanjut, N0resam berkata, sepanjang 5 tahun dalam bidang itu, pelbagai cab,aran dilalui termasuklah pernah membu,ang timun sehingga 1 tan sehari akibat berlaku lambakan dan tiada pasaran.

Ia kerana pada masa itu, dia baru bermula dan tidak pandai hendak memasarkan hasil timunnya. Namun setelah menghadiri kursus barulah Noresam tahu selok beloknya.

Sumber : Kosmo

Continue Reading

Inspirasi

Demi Secebis Ilmu, Satu Keluarga Berjalan Kaki Sejauh 26 Kilometer Untuk Menghadiri Majlis Ilmu

Published

on

By

Demi Secebis Ilmu, Satu Keluarga Berjalan Kaki Sejauh 26 Kilometer Untuk Menghadiri Majlis Ilmu

Kisah menyentuh hati, demi secebis ilmu, ketua keluarga ini membawa anak dan isteri memerah keringat berjalan kaki sejauh 26KM untuk menghadiri majlis ilmu.

Cekal, tabah, dan semangat. Satu keluarga berjalan kaki sejauh 26KM di Kota Marudu demi menimba ilmu.

Saudara Kahar dan keluarganya menem,puh sejauh 26 KM dengan berjalan kaki dr Kg. B0mbong ke Kg. Samparita demi menghadiri majlis ilmu yang diadakan di l0kasi tersebut pada hari Sabtu, 6hb baru-baru ini. Difahamkan beliau dan keluarganya bergerak dari rumah seawal 5.30 pagi dan tiba di Masjid As- Syahadah, Kg. Samparita dalam jam 8.30 pagi.

 

Ketika berdekatan l0kasi dan hendak ditumpangkan, tetapi ayah ini men0lak dengan baik…katanya “Kerana ilmu, aku sanggup jalan jauh”

 

Walaupun tidak berkemampuan, hidup dalam keadaan kemudahan asas yang serba kekurangan, namun sememangnya orang Kota Marudu memiliki jiwa yang kental dan semangat memajukan diri! anda semua berjiwa besar sama seperti saudara Kahar, “Solar Mama” Tarihing, dan ayah yang mengusung jen4zah bayi perempuannya.

Reaksi Warganet

Mazlan Oujiboy – Saya berada di SLDB bombong…mmg sed,ih la jln ya p sana

Abu Ahsan Wal Husna II – Allahuakbar…tidakkah kalian melihat betapa beliau sangat bersungguh untuk majlis ilmu.

Mohd Azdie Apin – 30 tahun yang lalu, ada anak Murid saya menceritakan kepa.yahan perjalanan ini apabila pulang kampung cuti dari asrama sekolah.

Nanang Win – Bnyk lg ba kele.mahan KOTA MARUDU ni..Harga barangan naik TP harga jualan suka2 kna turun..Jd bg yg petani susah mau makan..Inilah yg myebabkan kmiskinan di KM semakin meningkat

Dinda Aslinda – patut cari penganti sudah, jgn di undi org yg sama seja..

Maszlie Islam – Di mna tu slogan sabah maju Jaya…maju di bdr tpi bukn di luar bdr.

Siti Hajar Harun – Semoga setiap langkah Dan keringat yang keluar diberi ganjaran Dari Allah. Semoga anak2 beliau menjadi orang yang berjaya suatu hari nanti Dan mengubah kehidupan keluarga Dan membahagiakan keluarganya atas peng0rbanan yg telah dicurahkan.

Azzah Azzahra – Org yang hebat mmng cinta ilmu, tapi pemimpin /org yg z4lim, yang pentingkan p0ket, yang r4suah memang Tak fikirkan kebajikan Dan kesenangan org lain…kesian dgñ rakyat Sabah.

Sumber : Sabah Info via Faiz Asali

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK