Connect with us

Viral

Masih Ingat Dengan Penyanyi Waheeda? Begini Keadaan Dia Sekarang Selepas 10 Tahun Menyepi

Published

on

Masih Ingat Dengan Penyanyi Waheeda? Begini Keadaan Dia Sekarang Selepas 10 Tahun Menyepi

Walaupun sudah 10 tahun menjauhkan diri dari dunia seni muzik, penyanyi lagu berjudul Wassini iaitu Waheeda mengakui ianya satu perkara yang sukar kerana muzik sudah menjadi darah dagingnya sejak dahulu lagi.

“Niat asalnya, saya ingin meletakkan noktah dalam dunia nyanyian. Namun dalam diri saya, saya rasa tak boleh, pendapat saya, ini adalah kerja Allah, walau macam mana pun saya menolak, ia tetap kembali. Lebih-lebih lagi apabila saya berkahwin dengan seseorang yang juga berdarah seni dan terlibat dalam bidang yang sama.

“saya jujurnya seorang pemuzik di hati. Lima tahun saya dihantar ke kelas muzik, sehingga kini, muzik tetap berada dalam hati saya. Muzik itu tidak salah kerana ianya sebahagian daripada fitrah manusia.

“tetapi saya meletakkan diri sebagai pemuzik, dan bukannya penyanyi. Maknanya sekiranya anda pemuzik ,anda tidak akan berhenti.

Pemilik nama sebenar Norwahidah Abdul Wahab, 44 tahun ini sebenarnya masih lagi terlibat dalam dunia muzik cumanya tugas beliau banyak di belakang tabir.

“Niat asalnya, saya ingin meletakkan noktah dalam dunia nyanyian. Namun dalam diri saya, saya rasa tak boleh, pendapat saya, ini adalah kerja Allah, walau macam mana pun saya menolak, ia tetap kembali. Lebih-lebih lagi apabila saya berkahwin dengan seseorang yang juga berdarah seni dan terlibat dalam bidang yang sama.

“saya jujurnya seorang pemuzik di hati. Lima tahun saya dihantar ke kelas muzik, sehingga kini, muzik tetap berada dalam hati saya. Muzik itu tidak salah kerana ianya sebahagian daripada fitrah manusia.

“tetapi saya meletakkan diri sebagai pemuzik, dan bukannya penyanyi. Maknanya sekiranya anda pemuzik ,anda tidak akan berhenti.

Ketika ditanya kenapa berhenti dan menyepikan diri lebih sedekad, Waheed menjawab beliau mengambil masa untuk mendalami ilmu agama dan tidak ambil kisah mengenai hal lain.

“dulu saya nak berhenti, sebab mahu tahu kenapa saya Islam, apabila sudah berhenti, saya ambil masa untuk belajar dan mendalami ilmu Al-Quran. Saya nak faham mengenai islam, paling penting ,kita kena kenal buku kita, jadi saya cuba memahami Al-Quran.

‘setelah 10 tahun hingga kini, saya tak habis lagi belajar, sekarang saya sertai semula industri muzik, saya masuk dengan ilmu Al-Quran yang saya belajar tadi. Kongsinya

Suami Beliau Ustaz Akhil Hayy tidak menghalang.

Waheeda berkongsi, suami beliau tidak pernah menghalang minatnya yang mendalam dalam bidang muzik, saya bersyukur kerana dikurniakan suami yanag sangat memahami.

“suami pernah bagitahu, tak kongkong dan halang saya, asalkan saya tahu tempat saya dimana. Saya berusaha hendak kekal di jalan Allah iaitu mahu datang dengan Allah dan kembali juga di jalan Allah. Saya bersyukur mempunyai suami sepertinya. Suami saya juga pemuzik dan kami sama-sama minat kepada muzik rock. Kongsinya.

Beliau dan suami belum dikurniakan cahaya mata

Apabila ditanya mengenai kehidupan berkeluarga, Waheeda mengakui bahawa masih belum dikurniakan anak

“Isteri pertama Akhil ada empat anak, saya tiada lagi, Alhamdulilah setakat ini saya okay sahaja, saya pun dah 44 tahun , tak mengapalah.

“saya dan suami bersyukur kerana sudah lebih 10 tahun membesarkan anak-anak sepanjang 13 tahun perkahwinan. Sekarang masanya untuk saya mula untuk diri sendiri. Sebab itu saya buat muzik sekarang ni.

“pendapat saya, kalau ada anak, Alhamdulilah, tiada pun Alhamdulilah, katanya yang telah berkahwin dengan Ustaz Selebriti itu pada tahun 2009.

Beliau bersyukur dikurniakan peluang untuk membesarkan anak-anak tiri yang telah berusia antara 13 tahun sehingga 26 tahun. Beliau pernah memenangi kategori Album Pop Etnik Terbaik pada Anugerah Industri Muzim (AIM) melalui album Melodi Ahlan pada tahun 2008.

Beliau juga pernah muncul sebagai juara kategori Irama Malaysia melalui lagu popularnya Wassini dalam Anugerah Juara Lagu (AJL) tahun 2003.

“Saya bahagia dengan dunia sekarang dan tidak pernah merindui zaman popular, saya mempunyai matlamat hidup untuk diperjuangkan.

“Sepanjang 10 tahun ini, saya sebenarnya sudah pun menghasilkan 50 lagu untuk penyanyi baharu. Saya masih lagi aktif cuma kehidupan saya bukan seperti dahulu.

“Lagu-lagu yang telah saya hasilkan ini bukanlah untuk popular tetapi bertujuan mengubah minda pendengar. Dalam industi hiburan, sampai bilakah kita perlu berada di takuk lama.

Waheeda turut menyampaikan nasihat kepada artis baharu yang berusia 18 tahun supaya menamatkan pelajaran dahulu kerana ilmu itu sangat penting dan perlu dihabiskan.

Kita doakan supaya Waheeda dan suami terus dikurniakan kejayaan dan menjadi antara mereka yang boleh memberikan sumbangan dalam kerja dakwah menerusi muzik.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

#CELEB

[VIDEO] ‘Clever Anak Menantu Mama, Tapi Next Time Serai Buang Kulit Luar’

Published

on

[VIDEO] ‘Clever Anak Menantu Mama, Tapi Next Time Serai Buang Kulit Luar’

Sebelum ini, pelakon Elisya Sandha menerima teguran daripada netizen gara-gara memotong limau nipis dengan cara yang salah.

Terbaru, Elisya sekali lagi mencuri perhatian netizen tatkala sedang menyediakan juadah berbuka untuk suaminya, Uzair Haqimy.

Tak ketuk dan buang kulit

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Nur Elisya (@elisyasandhaofficial)

Menerusi perkongsian di Instagram, Elisya memuat naik sebuah video yang memaparkan dia sedang memasak juadah berbuka di dapur.

Namun apa yang menjadi perhatian adalah bahan masakan yang digunakan Elisya iaitu serai tidak tidak diketuk dan dibuang kulit luar dengan sempurna.

Lebih mencuri tumpuan, ibu mentuanya iaitu Sheila Rusly turut meninggalkan komen pada perkongsian video berkenaan.

Menerusi pemerhatian pihak OhBulan!, Sheila memberi pujian buat menantunya itu kerana rajin dan pandai menyediakan juadah berbuka buat anaknya.

Namun begitu, Shiela turut memberi teguran agar serai yang digunakan perlu diketuk terlebih dahulu dan dibuang kulit luar sebelum memasak.

Sumber: Elisya Sandha

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Viral

Alif Satar Kongsi Bagaimana Bapa Saudaranya Arw4h Nassier Wahab Sentiasa Kelihatan Muda

Published

on

Alif Satar Kongsi Bagaimana Bapa Saudaranya Arw4h Nassier Wahab Sentiasa Kelihatan Muda

Siapa sangka wajah awet muda yang dimiliki Allahyarham Nassier Wahab mempunyai rahsianya yang tersendiri. Pelakon dan penyanyi popular, Alif Satar sendiri pernah mendedahkan rahsia awet muda Nassier Wahab yang juga merupakan bapa saudaranya menerusi Instagram miliknya.

Ternyata 4rwah bapa saudaranya itu sering mengamalkan surah Yusuf sehingga wajahnya kelihatan tampak muda dan tampan sepanjang masa. Tidak dinafikan, wajah Nassier kekal tampan dan muda seperti zaman mudanya. Selain itu, Alif juga telah menganggap arw4h Nassier Wahab antara idola yang digemarinya dalam bidang muzik.

“Ini bapa saudara saya Nassier Wahab, itulah dia di sebelah kiri bersama piano yang dimainkan di rumah lama saya pada 20 tahun lepas dan saya di situ senyum sampai ke telinga.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Alif Satar®️ (@alifsatar)

”Pak cik Nassier ni suka baca surah Yusoff dan menjelaskan kenapa dia sentiasa kelihatan kacak sehingga ke hari ini.

“Dia juga sudah tentu hero muzik saya ketika membesar. Terima kasih pak cik Nassier” tulis Alif menerusi kapsyen di laman IGnya.

Alif juga telah memuatnaik fotonya bersama arw4h Nassier ketika dia kecil sehingga foto yang terkini beserta kapsyen yang ditulis. Namun, selepas menerima berita pemergian bapa saudaranya, Aliff sekali lagi memuat naik foto yang sama beserta kapsyen “Saya akan sentiasa mengingati Pak Cik Nassier.. Innalilahiwainnailayhirajioun.”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Alif Satar®️ (@alifsatar)

Pengikut-pengikut Alif Satar dan beberapa rakan artis turut mengucapkan t4kziah dan sedekahkan Al-Fatihah di atas pem3rgian bapa saudaranya.

Patut lah nampak muda dan kacak je bila tengok wajah 4rwah Nassier Wahab. Al-fatihah buat 4rwah dan moga ditempatkan bersama orang-orang beriman.

Sumber: http://www.slambermedia.bbn.my/

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Inspirasi

Sopan Sangat. Nenek 90 tahun bercakap dengan dialek istimewa. Tetapi lain pula yang dipuji orang

Published

on

Sopan Sangat. Nenek 90 tahun bercakap dengan dialek istimewa. Tetapi lain pula yang dipuji orang

Walaupun orang Melayu kaya dengan bahasa atau loghat sendiri mengikut faktor geografi tetapi kini, bahasa Melayu berubah-rubah mengikut peredaran zaman.

Jika dahulu, Bahasa Melayu itu sendiri memang dipengaruhi oleh bahasa-bahasa asing yang menjajah Tanah Melayu.

Jadi, tidak hairanlah ada perkataan-perkataan dalam Bahasa Melayu sama dengan bahasa lain antaranya adalah seperti “helikopter”, “dunia”, “zikir”, “duniawi” dan banyak lagi perkataan yang wujud dari pengaruh bahasa asing.

Namun, pernahkan anda mendengar dialek Melayu Pattani yang 100% asli tanpa pengaruh dari bahasa Thailand? Jom kita saksikan video di bawah ini.

Dialek Melayu Pattani tanpa pengaruh bahasa Thailand

LIHAT VIDEO DISINI

Baru-baru ini virἀl sebuah video seorang nenek yang bertutur dalam bahasa atau dialek Melayu Pattani. Satu perk0ngsian yang dibuat oleh pengguna Twiitter nazirshahmhd, se0rang warga emas mɛnjadi pɛrhatian kerana masih mɛnuturkan dialɛk yang semakin ditelan zaman.

Bercἀkap dengan menggunakan dialɛk Melayu Patani dengan lancar, nenek yang bertudung putih berkɛnaan sempat menceritakan serba sedikit mɛngenai kehidupannya pada zaman pɛnjajahan Jepun.

Umur 90 Tahun Tapi Nampak Sangat Ayu

Selἀin tertἀrik dengan keunikan bahasa asli berkenaan, nampaknya nɛtizen mula mɛnyedari kɛcantikan awet muda yang dimiliki oleh warga emas ini. Wἀlaupun umurnya sudah 92 tahun, tetἀpi dia masih kɛlihatan sihat tubuh badan dan mampu mɛmberikan sɛnyuman manis sewaktu berk0ngsikan cɛrita hidupnya.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK