Connect with us

Pemulih

Lepas pemergian ibu, tak Iama kemudian ayah nikah lain, 2 beradik nekad berdikari tinggal bawah jambatan sehelai sepinggang

Published

on

Lepas pemergian ibu, tak Iama kemudian ayah nikah lain, 2 beradik nekad berdikari tinggal bawah jambatan sehelai sepinggang

Bawah jambatan biasanya dikaitkan sebagai p0rt Iepak ‘s4mpah msyarakat’. Namun hakikatnya, terdapat ramai goIongan terdes4k dan perlu dibantu. Bawah jambatan jadikan sebagai satu-satunya tempat untuk berteduh.

Allahuakbar Iepas pem3rgian ibu, tk Iama kemudian ayah nikah lain…anak nek4d berdikari duduk b4wah jambatan

Menerusi Facebook, usahawan Raja Anita Raja Mukhtar berk0ngsi kisah seb4k menemui 2 beradik seheIai sepinggang yang menetap di bawah jambatan di kawasan Kubang Telaga, Bach0k hari ini. Difahamkan mereka nek4d untuk hidup berdikari, susuIan ayah mereka menikah baru setelah pem3rgian ibu tercinta.

Bila ditanya nak duduk Iebih seIesa tak…dia jawab kalau b0leh duduk bangsaI kecil pun tkpa, asaI ada tempat teduh

Bahkan apabila ditanya adakah mahu tempat tingg4I yang lebih selesa, mereka hanya menjawab sekiranya dapat duduk bangsaI kecil pun sudah cukup asaIkan ada tmpat berteduh. Dalam pada itu, Puan Raja Anita turut perasan si abang yang berusia 27 tahun pula seakan mengaIami masaIah tekanan perasaan. Rentet4n itu, pihaknya akan cuba membantu mereka berdua dalam masa yang terdekat.

Umur muda lagi, tapi mungkin terb4tas disebabkan abang dia…tek4nan ni macam-macam b0leh jadi

Meninjau ke ruangan k0men, rata-rata netizen turut bersimp4ti dengan dugaan hidup serta nasib piIu 2 beradik berkenaan.

Walaupun masing-masing masih muda, namun mereka berpendapat si adik mungkin terb4tas untuk mencari rezeki dek keadaan abangnya.

Sumber: FB Raja Anita Raja Mukhtar

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Pemulih

Kucing ceder4 mengesot rayu simpati, tulang belakangnya patah tiga, badan dibasahi air kencing, pemuda ini cuba bantu

Published

on

By

Kucing ceder4 mengesot rayu simpati, tulang belakangnya patah tiga, badan dibasahi air kencing, pemuda ini cuba bantu

Sayu, Kucing ceder4 mengesot rayu simpati, badan dibasahi air kenc1ng. Sungguh mulia hati orang yang sanggup mengubati dan menjaga bubu. Pemuda belum dikurniakan rezeki cahaya mata buatkan kerusi roda.

Sangat sengs4ra jika dibayangkan keadaan seekor kucing yang terpaksa mengesot dalam kesakitan, merayu simpati serta perhatian manusia yang lalu lalang berhampirannya.

Kesak1tan serta keceder4an par4h yang dialami menyebabkan kucing tersebut gag4l mengawal pundi kencingnya, mengakibatkan dirinya basah dengan air kencing sendiri.

Begitulah keadaan Bubu ketika ditemui pemiliknya Ahmad Rashid Rosli, 32 tahun.

Ahmad Rashid terdahulu berkongsi video Bubu yang gembira berjalan dengan bantuan ‘kerusi roda’ yang dibinanya.

“Hari ni tak sepahkan apa-apa, kacau merpati makan je.

“Tumpang lalu, kucing kurang upaya nak tumpang jalan sikit,” tulisnya di grup Fesbuk Kucing Sepahkan Apa Hari Ini.

Menurut Ahmad Rashid, Bubu, yang merupakan seekor kucing jantan dijumpainya di bawah flat tempat tinggalnya di Petaling Jaya, Selangor.

“Saya jumpa Bubu bulan Mei hari tu, masa tu dia tak la kecil sangat.

“Keadaan Bubu masa tu memang menyedihkan, dia mengesot dekat bawah rumah sambil terkencing-kencing.

“Memang kesian sangat, dia macam tengah merayu suruh orang bawa dia ke klinik,” ceritanya.

Ahmad Rashid yang bekerja sebagai pentadbir keselamatan berkata, Bubu disahkan patah tulang di beberapa bahagian bawah badannya.

Jelasnya, Bubu terpaksa menjalani rawatan untuk merawat tulang belakangnya yang menelan bel4nja lebih RM3,000.

“Tak pasti kenapa tulang belakang dia patah, mungkin sebab ada orang buang dia dari atas atau jatuh atau mungkin juga kena pukul.

“Tapi kecederaan yang dialami menyebabkan Bubu tak boleh bangun,” jelasnya, sambil menambah Bubu kini sudah semakin pulih.

Walaupun dengan kecac4tan yang dialaminya, Bubu masih tetap aktif seperti kucing biasa serta mempunyai keinginan untuk keluar bermain.

“Setiap hari dia akan tengok je abang dia main melalui tingkap, jalan-jalan dekat luar,” katanya.

Ahmad Rashid yang bersimpati dengan keadaan Bubu kemudiannya mendapat idea untuk membina alat sokongan bagi membolehkan Bubu bergerak.

“Dia selalu merayu kalau tak boleh keluar, jadi saya buat alat bantuan untuk berjalan tu supaya mudah untuk bawa dia keluar.

“Saya dapat Ilham dari Lazada jadi saya modify sikit-sikit, rakan-rakan dalam Group Fesbuk Kucing Sepahkan Apa Hari Ini pun banyak bagi idea,” jelasnya.

Ahmad Rashid yang masih belum dikurniakan cahaya mata berkata Bubu sememangnya manja dengan dirinya dan juga isteri, Mazatul Hitiah Adnan.

“Saya anggap Allah nak temukan dia dengan family saya, sekarang dia manja dengan saya dan juga isteri,” katanya.

Continue Reading

Pemulih

Demi kelangsungan hidup, pakcik yang Sudah Berusia 78 Tahun duduk menunggu pelanggan dengan menjual sayur kangkung di tepi jalan

Published

on

By

Demi kelangsungan hidup, pakcik yang Sudah Berusia 78 Tahun duduk menunggu pelanggan dengan menjual sayur kangkung di tepi jalan

Usia yang menjangkau 78 tahun sepatutnya perlu berehat menghabiskan sisa hidup di rumah, tetapi lain pula kisah seorang lelaki warga emas yang dipanggil Mbah Dalimin ini.

Demi kelangsungan hidup, pakcik tersebut duduk menunggu pelanggan dengan menjual sayur kangkung tepi jalan di sebuah daerah yang terletak di Kota Surakarta, Jawa Tengah.

Menurut Mas Ahmad, pakcik itu akan mula menjual sekitar jam 6 pagi malah gemar bersembang bersama pelanggan terutama mengenai zaman pemerintahan Jepun dahulu.

Aksi jualan Mbah Dalimin dirakam seorang pengguna laman Instagram, Mas Ahmad Thoric yang memuat naik beberapa keping gambar sehingga meraih perhatian warganet Indonesia beberapa masa yang lalu.

Walau bagaimanapun, pemuda berkenaan berkata Mbah Dalimin mengalami masalah pendengaran oleh kerana seiring dengan peningkatan usia dimana setiap pertanyaan perlu ditulis melalui buku.

Rata-rata warganet tersentuh hati melihat gambar tersebut selain mendoakan Mbah Dalimin sentiasa sihat dan dimurahkan rezeki dalam kehidupan.

Dia menyeru orang ramai yang tinggal di kawasan berhampiran agar dapat membantu Mbah Dalimin dengan membeli jualan sayur sekiranya mempunyai rezeki yang lebih.

Sumber: Mas Ahmad Thoric

Continue Reading

Pemulih

Terkini! Tiada Lagi Pengeluaran KWSP Sebelum Bersara (i-Ceria)

Published

on

By

pengeluaran

i-Ceria

Ramai yang gembira dan mengharapkan cadangan pengeluaran KWSP buat kali terakhir, i-Ceria, yang dicadangkan di Dewan Rakyat oleh Ahli Parlimen Jempol, Datuk Seri Mohd Salim Sharif akan dapat direalisasikan.

pengeluaran

Namun buat masa ini Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tidak bercadang membenarkan lagi pengeluaran oleh pencarum sebelum had umur yang ditetapkan.

Tiada Lagi Pengeluaran KWSP Selepas Ini @ i-Ceria

Ketua Pegawai Eksekutif KWSP Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata, apa yang utama sebagai pengurus dana persaraan adalah memenuhi mandat untuk membina semula simpanan hari tua pencarum.

Menurutnya, tempoh bagi tiga skim pengeluaran sudah pun berakhir iaitu i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra.

“Tiga skim itu sudah pun berakhir (kemudahan pengeluaran terakhir adalah i-Citra pada bulan lalu).

“Adalah penting bukan hanya melihat kepada permintaan itu (idea i-Ceria) tetapi juga konteks utama KWSP seperti yang saya bentangkan iaitu mengutamakan bekalan simpanan untuk pekerja yang sudah bersara.

pengeluaran

“Kita faham apabila kita terima desakan. Tetapi kena ingat mandat diberikan kepada KWSP mengikut akta adalah menolong ahli mencapai simpanan untuk hari tua,” katanya pada sidang media selepas membentangkan Prestasi Kewangan KWSP 2021 dan Pengumuman Dividen, di sini, hari ini.

Mohd Salim ketika perbahasan Titah Diraja di Dewan Rakyat dilaporkan berkata, cadangan i-Ceria ini diusulkan kerana terdapat keperluan mendesak bagi sebilangan rakyat Malaysia menggunakan wang persaraan mereka itu bagi tujuan meneruskan kelangsungan hidup.

Negara Sudah Memasuki Fasa Pemulihan Ekonomi

Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Datuk Seri Amir Hamzah berkata, data pekerja dan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara sudah pun memasuki fasa pemulihan ekonomi.

Oleh sebab ini, tiada lagi pengeluaran KWSP @ i-Ceria diperlukan, sebaliknya fokus terhadap membina simpanan hari tua.

“Saya harap kita tak payah keluar lagi (mengeluarkan KWSP sebelum tempoh masa bersara).

“KWSP akan terus fokus dengan mandat untuk membina simpanan hari tua pencarum.

“Peranan kita adalah memudahkan kehidupan ahli sewaktu persaraan,” katanya.

Terdahulu dalam pembentangannya, beliau turut menjelaskan pengeluaran KWSP yang sudah dibuat ahli dalam tempoh pandemik C0v1d-I9.

 

Katanya, ia membabitkan RM20.8 bilion pengeluaran i-Lestari bagi tempoh April 2020 hingga Mac 2021.

“i-Sinar berjumlah RM58.7 bilion bagi tempoh Januari hingga Disember 2021 dan i-Citra berjumlah RM21.4 bilion untuk tempoh Julai 2021 hingga Februari 2022.

“Jumlah keseluruhan pengeluaran untuk ketiga-tiga skim dianggarkan RM110 bilion,” katanya.

Berdasarkan rekod, katanya, seramai 7.3 juta ahli memohon sekurang-kurangnya satu atau semua skim berkenaan.

Kesan Pengeluaran Awal KWSP Agak Membim’bangkan

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Datuk Seri Amir Hamzah, kesan pengeluaran awal KWSP itu adalah agak membimb’angkan kerana ramai ahli berisik0 hidup dalam kemiskinan sewaktu persaraan.

“Orang tua tak cukup simpanan untuk bekalan perbelanjaan menjalani kehidupan seharian yang menjadi kebimbangan kami di KWSP.

“Malaysia negara menua atau akan mempunyai jumlah warga tua yang ramai.

“Penting setiap daripada kita mempunyai seku’riti simpanan untuk digunakan selepas persaraan atau sewaktu tidak lagi bekerja bagi menjana pendapatan,” katanya.

Beliau menegaskan, selain kesi’hatan, keupayaan kewangan masyarakat dalam golongan berusia juga perlu dijamin.

Sumber: Harian Metro

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK