Connect with us

Isu Semasa

Jika Benarkan Pengeluaran RM10,000, KWSP Perlu Jual Aset Luar Negara, Kata Menteri

Published

on

kwsp

KWSP Perlu Jual Aset Luar Negara

KUALA LUMPUR: Sekiranya kerajaan membenarkan satu lagi pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebanyak RM10,000, lebih banyak aset di luar negara perlu dijual bagi mengimbangi portfolionya, kata Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Abdul Aziz.

Katanya, KWSP juga perlu menyediakan sekurang-kurangnya RM63 bilion untuk 6.3 juta ahli yang dijangka layak sekiranya pengeluaran itu dilaksanakan.

kwsp

“Sekiranya dibenarkan pengeluaran RM10,000 secara ‘one off’, bilangan ahli yang layak dijangka berjumlah 6.3 juta orang, ini berkemungkinan melibatkan pengeluaran tambahan sekurang-kurangnya RM63 bilion.

“Sekiranya pengeluaran tambahan dibenarkan, KWSP perlu melaksanakan pengimbangan portfolio dan impaknya mungkin lebih daripada pengeluaran berjumlah RM63 bilion.

“Kalau kita nak sediakan pengeluaran berjumlah RM63 bilion, KWSP perlu menjual lebih banyak aset luar negara dalam keadaan pasaran negara tidak menentu,” katanya ketika menggu’lung perbahasan Titah Diraja bagi Kementerian Kewangan di Dewan Rakyat hari ini.

Tengku Zafrul berkata, kadar divi’den bagi simpanan k0nvensi0nal pencarum KWSP untuk 2021 mampu mencecah 6.7% berbanding 6.1% yang diumumkan baru-baru ini, sekiranya tiga pengeluaran khas i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra tidak dibuat.

kwsp

Katanya, jurang di’viden berjumlah RM5.4 bilion itu menyebabkan 5.3 juta ahli KWSP yang tidak pernah mengeluarkan simpanan mereka menerusi pengeluaran khas sebelum ini terpaksa menerima pulangan rendah bagi simpanan mereka.

“Saya ingin bertanya kepada YB sekelian yang mewakili pencarum yang tidak perlu mengeluarkan simpanan mereka, adakah ini adil?” soalnya.

Sebelum ini, beberapa pemimpin pembngkang, termasuk Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng senada dengan Umno dalam memperjuangkan pengeluaran khas KWSP secara “one off” berjumlah RM10,000.

Anwar dan Lim menyokong pengeluaran itu, susulan ke’luhan rakyat dalam siri jelajah kempen pilihan raya negeri (PRN) Johor baru-baru ini.

Sumber : msn.com

Isu Semasa

4 Bulan Ditinggalkan Tanpa Nafkah, Isteri Makan Hati Suami Ikut Tabligh Lepas Tangan Tunaikan Tanggungjawabnya

Published

on

By

4 Bulan Ditinggalkan Tanpa Nafkah, Isteri Makan Hati Suami Ikut Tabligh Lepas Tangan Tunaikan Tanggungjawabnya

Tanggungjawab mencari nafkah sememangnya menjadi tugas suami, namun segelintir kaum Adam yang lepas tangan dalam menunaikan tanggungjawabnya memberikan nafkah kepada isteri dan anak-anak.

Dalam satu ciapan, seorang wanita meluahkan perasaan tentang suaminya yang lepas tangan akan tanggungjawab sebagai seorang ketua keluarga dan menjadikan agama sebagai alasan.

Nak keluar berdakwah 4 bulan

Dalam satu ciapan milik @pedoqpop, dia berkongsi tangkap layar mesej seorang wanita yang meluahkan perasaan tentang suaminya yang did4kwa lepas tangan dan meng4baikan tanggungjawab.

Menerusi tangkap layar tersebut, difahamkan bahawa suami kepada wanita itu merupakan seorang pengikut tabligh yang sering keluar berdakwah.

“Aku isteri, ada anak kecil. Suami tabligh nak keluar selama empat bulan… berat hati nak lepaskan sebab anak masih kecil, kerja tak stabil dan aku hanya berniaga.

Hasil duit berniaga la aku hidup besarkan anak dan sara keluarga. Suami aku keluar empat bulan guna hasil niaga tu.

Banyak kali aku g4duh pasal tak izinkan dia keluar, tapi dia tetap Iawan, kemudian saIahkan aku dan cakap aku meIawan dia serta tak tahu agama..”

Wanita tersebut dalam mesej yang dihantar berkata, oleh kerana suaminya selalu menyentuh perihal agama, dia terpaksa berdiam diri demi mengelakkan perg4duhan.

Minta isteri gadai emas

Bukan itu sahaja, wanita itu juga meluahkan rasa kesaI akan suaminya yang tidak mempunyai sumber kewangan sendiri sehingga pernah meminta isterinya mengg4dai emas untuk mengikuti jemaah tabligh.

“Dia nak keluar tapi duit tak ada. Sampai tahap suruh aku gadaikan barang kemas supaya dia ada duit belanja ke sana..”

Walaupun tidak rela, dia masih menuruti kehendak suaminya itu kerana sering dimarahi serta dituduh kedekut kononnya tidak mahu berk0rban ke arah agama.

D4kwa wanita itu, dia ditinggalkan berseorangan menjaga anak-anak tanpa diberi sebarang nafkah.

“Dia cakap aku kedekut sebab tak nak tolong dia. Pada masa sama dia cakap, jangan risau pasal duit kerana sepanjang keluar jalan Allah… rezeki akan murah dan Allah permudahkan urusan.

Tapi yang tanggung beb4n tu nanti adalah aku. Dia tiada! Akulah yang kena beli barang kedai, nak masak dan jaga anak lagi… macam tiada suami.

Lebih teruk lagi, sepanjang tempoh suaminya mengikuti jemaah tabligh, wanita itu perlu mengumpul duit bagi membayar pinjaman kereta, serta menanggung kos perbelanjaan lain termasuk sewa kedai.

Netizen suruh tinggalkan suami

Menjengah ke ruangan balas ciapan tersebut, rata-rata pengguna turut tidak berpuas hati dengan tindakan suami itu, serta ramai yang mencadangkan agar wanita itu untuk tinggalkan sahaja suaminya.

Semoga suami tersebut sedar akan kesiIapannya dan kembali menjalankan kewajipannya pada isteri dan anak-anak. Golongan lelaki sebeginilah yang menyebabkan golongan ‘t4bligh’ dipandang serong oleh masyarakat.

Sumber: Twitter @pedoqpop

Continue Reading

Isu Semasa

Tindakan tegas akan dikenakan terhadap wanita yang didakwa berpakaian ihram lelaki ketika mengerjakan umrah di tanah suci Mekah

Published

on

By

Tindakan tegas akan dikenakan terhadap wanita yang didakwa berpakaian ihram lelaki ketika mengerjakan umrah di tanah suci Mekah

Seorang wanita didakwa berpakaian ihram lelaki ketika mengerjakan umrah di tanah suci Mekah baru-baru ini. Tindakan tegas akan dikenakan terhadap wanita tersebut.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Idris Ahmad berkata, beliau mengambil berat tentang perkara yang tular itu kerana ia melibatkan hu kum-hakam agama.

“Pihak saya telah menghubungi Kementerian Dalam Negeri (KDN). Saya memohon pihak KDN untuk membuat sias4tan lanjut setibanya individu tersebut di Malaysia nanti.

“Saya juga telah menghubungi pihak Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) untuk memastikan jika perkara ini benar, tindakan teg4s juga akan dikenakan kepada agensi yang menguruskan individu tersebut,” katanya dalam hantaran Facebook miliknya, malam ini.

Video wanita terbabit berpakaian ihram lelaki memaparkan dia berjalan ke arah Raudhah tular dalam Twitter sejak semalam.


Tangkap layar video tular memaparkan seorang individu didakwa wanita yang berpakaian ihram lelaki ketika mengerjakan umrah di tanah suci Mekah.\

Seorang pengguna Twitter mengesahkan individu dalam video berkenaan adalah seorang wanita dan bekas pekerjanya.

Sementara itu, Berita Harian melaporkan, Mufti Pulau Pinang Wan Salim Wan Mohd Noor meminta wanita terbabit bert4ubat dan kembali ke pangkal jalan.

Beliau berkata, perbuatan mempersenda dan mempermainkan agama adalah sifat orang mun4fik yang di4ncam dalam al-Quran dengan seks4an ner4ka yang d4hsyat di akhirat kelak.

“Sesiapa melakukan tindakan sedemikian sesungguhnya telah ku fur sebab dikira dia memandang ringan kepada agamanya,” katanya.

Sumber – MalaysiaGazette

Continue Reading

Isu Semasa

Kronologi K3s bul1 Yang Berlaku Di Maktab Rendah Sains MARA, Berlaku Di Asrama Perempuan, Baju, Rambut Digunt1ng Semasa Tidur

Published

on

By

Kronologi K3s bul1 Yang Berlaku Di Maktab Rendah Sains MARA, Berlaku Di Asrama Perempuan, Baju, Rambut Digunt1ng Semasa Tidur

Ramai yang mengalami tr4uma dan tek4nan perasaan. Seakan tiada berkesudahan, kes bul1 masih lagi berlaku seolah, tiada hentinya. Seperti ada kepin,cangan sistem pengurusan.

Sebuah kes lagi yang berlaku di asrama perempuan melibatkan pelajar tingkatan 3. Berikut kronologi yang dikongsikan oleh ibu kepada pelajar tersebut menerusi Facebooknya Nazrah Mohamed;

Kes telah berlarutan di MRSM Kuantan Rasmi dari bulan Jun 2022 sehingga ke hari ini. Kami masih tidak nampak penyelesaian malah kes semakin menjadi-jadi dan bertambah ser1us yang mana anak kami dan beberapa pelajar lain berterusan menjadi mangsa perbuatan khi4nat dan g4ngsterism. Sebagai ibubapa kami tidak boleh berdiam diri. Berikut adalah kronologi kes-kes yang berlaku di MAKTAB RENDAH SAINS MARA KUANTAN.

17 Jun 2022 (Jumaat)

Unif0rm sekolah anak saya berwarna biru dijumpai di ampaian telah dic0nteng bersama-sama sehelai baju batik sekolah pelajar seni0r di dalam bl0k asrama puteri yang sama. Anak saya telah membuat aduan kepada pelajar senior Form 5 dan roll call diadakan untuk mencari pelaku tersebut tetapi tidak berjaya.

19 Jun 2022 (Ahad)

Uniform kuning anak saya berwarna kuning dijumpai di ampaian telah digun,ting di bahagian lengan. Anak saya telah menelefon dan maklumkan berkenaan kes berkenaan dan memberitahu pelajar senior sedang cuba menyiasat sendiri terlebih dahulu untuk mencari pelaku sebelum memaklumkan kepada warden.

20 Jun 2022 (Isnin)

Saya menelefon Ketua Warden untuk follow up kes tersebut m4langnya Ketua Warden terkejut dan tidak mengetahui perkara tersebut. Setelah disemak, pelajar seni0r mengakui mereka cuba menyelesaikan sendiri kes tersebut. (Soalan: Adakah ini prosedur MRSM untuk kes-kes ser1us seperti ini membiarkan pelajar senior handle sendiri tanpa memaklumkan kepada warden???)

22 Jun 2022 (Rabu)

Saya call Ketua Warden untuk follow kes di atas dan dimaklumkan mereka masih tidak dapat mencari pelaku.

26 Jun 2022 (Ahad) – pagi

Sehelai lagi unif0rm biru sekolah anak saya telah dijumpai dic0nteng selepas dia mengangkat baju di ampaian. Perkara sama juga berlaku kepada rakan sebilik anak saya yang mana baju PJ nya telah dic0nteng.

26 Jun 2022 (Ahad) – petang

Anak saya terjumpa dinding tandas telah diconteng dan terus memaklumkan kepada pelajar senior. Pelajar senior seterusnya memaklumkan kepada warden.

26 Jun 2022 (Ahad) – malam

Anak saya telah dipanggil oleh 5 orang warden dan mereka mene,kan anak saya dan dipaksa mengaku bahawa semua baju dic0nteng, digun,ting dan c0ntengan di dinding tandas dilakukan oleh anak saya. Sedangkan anak saya adalah salah seorang M4NGSA dan telah melaporkan semua kejadian kepada senior dengan segera apabila kejadian tersebut berlaku kepadanya. Sebaliknya, pihak maktab mengambil ringan adu,an anak saya dan tiada kenyataan bertulis diambil oleh pihak maktab apabila menerima adu,an-adu,an tersebut. Pihak maktab dan warden buntu tidak dapat mencari pelaku sehingga menekan anak saya sebagai pelaku.

3 Julai 2022 (Ahad) – pagi

Rakan sebilik anak saya terjumpa selipar disusun di hadapan pintu bilik mereka dan pintu tandas telah diconteng. Mereka sebilik telah mengambil gambar dan memaklumkan kepada senior berkenaan perkara tersebut.

14 Julai 2022 (Khamis)

Saya menelefon Timbalan Pengetua Pembangunan Pelajar (TPPP) untuk bertanyakan perkembangan kes-kes tersebut. Sebaliknya TPPP maklumkan anak saya telah dirujuk kepada kaunsel0r sekolah dan mengalami anx.iety dan mempunyai stress level yang sangat tinggi berdasarkan perbualan anak saya bersama-sama kaunselor. TPPP juga menyatakan anak saya perlu dirujuk kepada pakar psikiatri untuk rawatan lanjut. (Soalan: Atas kapasiti dan kepakaran apakah pihak maktab terus declare anak saya ada anxiety dan depressi0n?)

15 Julai 2022 (Jumaat)

Saya telah mengambil anak pulang ke rumah dan dia telah menceritakan dia dipaksa mengaku oleh warden untuk semua kejadian tersebut.

17 Julai 2022 (Ahad)

Saya telah membawa anak berjumpa pakar psikiatri kanak-kanak untuk kami benar2 memastikan tahap kesihatan mentalnya. Berdasarkan klinikal interview, d0ktor menyatakan anak saya sihat walafiat dan tiada ciri-ciri anxiety, depressi0n dan stress seperti yang digambarkan oleh TPPP. D0ktor juga mencadangkan agar anak saya menjalani ujian-ujian tertentu untuk mengesahkan tahap kesihatan mentalnya. D0ktor juga mengambil kenyataan anak saya berdasarkan cerita anak saya atas apa yang terjadi di sekolah. Segala yang diceritakan oleh anak saya kepada d0ktor adalah k0nsisten sama seperti yang diceritakan kepada kami.

19 Julai 2022 (Selasa)

Anak saya telah menjalani semua ujian-ujian yang dicadangkan oleh pakar psik0logi kanak-kanak dan keputusannya ialah anak saya PERFECTLY FINE, SIHAT WALAFIAT!!! Berdasarkan keputusan tersebut, kami, suami isteri mengambil keputusan untuk berjumpa dengan pihak Pengetua, Pengurusan maktab dan warden untuk mendapat penjelasan dan mengetahui perkembangan kes-kes c0nteng baju dan gun.ting baju anak kami.


Nota-nota yang dijumpai oleh pelajar Form3 di dalam biliknya.
22 Julai 2022 (Jumaat) – petang

Kami telah berjumpa dengan Tuan Pengetua, Timbalan Pengetua Pembangunan Pelajar, Ketua Warden, Kaunsel0r dan seorang lagi warden. Daripada perjumpaan tersebut, Pengetua mengakui memang ada kesilapan dari pihak maktab dalam menjalankan sisasatan berhubung kes-kes tersebut sehingga anak kami dipersalahkan sedangkan anak kami adalah M4NGSA. Kenyataan daripada Pengetua, TPPP, warden dan Kaunselor juga tidak k0nsisten.

22 Julai 2022 – malam

Kami telah membuat lap0ran p0lis terhadap pihak maktab keatas kes-kes yang berlaku melibatkan anak kami setelah tidak mendapat jalan penyelesaian semasa pertemuan dengan pihak pengurusan maktab. Kami juga telah failkan aduan di dalam SISPAA di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).

25 Julai 2022 (Isnin)

Kami telah memfailkan aduan di SISPAA di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar memandangkan MARA adalah di bawah KPLB.

5 Ogos 2022 (Jumaat)

Kami menerima maklumbalas dari pihak MARA dan ianya sangat mengecewakan kerana siasatan BERAT SEBELAH hanya kepada warden maktab. Anak saya tidak dipanggil untuk memberi keterangan. Maklum balas MARA juga berbeza dengan kenyataan Pengetua yang mana MARA menyatakan pihak maktab telah mengikut pr0sedur yang betul tetapi Pengetua mengakui kesilapan dipihak maktab ketika siasatan dijalankan.

7 Ogos 2022 (Ahad) – Pagi

5 helai t-shirt aktiviti maktab berwarna biru telah dijumpai oleh pelajar seni0rs di ampaian telah digun.ting melibatkan 4 orang pelajar termasuk baju anak kami. Pihak warden telah mengambil kenyataan bertulis daripada pelajar-pelajar terlibat.

8 Ogos 2022 (Isnin) – Pagi

5 helai uniforms sekolah berwarna kuning telah digun.ting membabitkan anak kami dan 4 orang rakan sebiliknya termasuk sehelai tudung sekolah berwarna putih kepunyaan anak kami yang telah digunting. Sekali lagi pelajar-pelajar terbabit telah dipanggil memberi kenyataan bertulis kepada warden berhubung kejadian tersebut. Anak saya menelefon dan maklumkan kejadian tersebut. Saya telah maklumkan kepada IO yang mengambil rep0rt kami berhubung 2 kejadian tersebut.

Pihak p0lis telah datang ke maktab dan menemubual warden serta anak saya dan rakan sebiliknya. Pihak polis juga mengarahkan pihak maktab membawa anak saya ke balai untuk diambil keterangan berdasarkan laporan polis yang dibuat oleh kami pada 22 Julai 2022 yang lalu.

Bayangkan anak kami yang belum pun sampai usia 14tahun terpaksa memberi keterangan di balai selama 2jam setengah. Ni semua disebabkan tindakan pihak maktab yang lemb4b dan sambil lewa sehingga kami terpaksa membuat lap0ran polis. Kami telah mengambil anak kami pulang ke rumah untuk direhatkan pada hari yang sama.

Pada sebelah malam, kami dimaklumkan oleh salah seorang parent Form3, anaknya telah terjumpa n0ta berbaur ugu,tan di dalam biliknya di asrama. Bilik anaknya itu berhadapan dengan bilik anak kami. Nota-nota tersebut ada ditujukan kepada anak kami, El. Kami terus maklumkan kepada Ketua Warden, Pengetua, TPPP, Exc0-exc0 Muafakat dan IO yang mengendalikan kes anak kami. IO nasihatkan untuk pihak sekolah membuat lap0ran polis.

11 Ogos 2022 (Khamis)

Kami menghantar anak kami pulang semula ke maktab untuk menghadiri kelas seperti biasa.

12 Ogos 2022 (Jumaat)

Anak kami menelefon pada jam lebih kurang 6.50 pagi dan memaklumkan rambut dia dan 2 orang rakan biliknya telah digun,ting pendek ketika mereka tidur malam tadi. Anak kami dan pelajar terlibat terus memaklumkan kepada seni0r dan seni0r seterusnya maklumkan kepada warden. Dalam masa yang sama, kami maklumkan kepada IO yang mengendalikan kes kami. Seperti kes terdahulu, IO menasihatkan agar pihak maktab membuat laporan polis di balai.

Sehingga saat ini, kami masih menunggu update dari pihak maktab dan pihak polis.

Pihak MRSMKu begitu lemb4b dalam mengambil tindakan dan menyiasat perkara ini. Sikap acuh tak acuh pihak Pengurusan MRSMKu tidak boleh diterima sama sekali!

Kes-kes masih berulang dan sehingga hari ini telah melibatkan body contact. Adakah pihak MRSMKu nak tunggu sehingga ada kehilangan nyawa baru nak bertindak?!

PIhak MARA juga lambat dalam memberikan response dan lambat bertindak walaupun aduan telah dibuat! Pengetua, TPPP, YDP Muafakat, NYDP Muafakat dan sebahagian EXCO Muafakat MRSM Kuantan lambat bertindak dan mengambil sambal lewa kes-kes yang berlaku di dalam maktab ini. Mungkin kesemua mereka menunggu sehingga ada kem4tian baru nak bertindak!

Kami menuntut pihak MRSM Kuantan mencari pelaku tersebut SEGERA dan mengenakan tindakan keras ke atasnya. Kami juga mahu perkara ini diselesaikan dengan SEGERA memandangkan ia telah melibatkan body contact dan ianya bukan lagi kes g4ngsterism atau perbuatan khi4nat tetapi kes JEN4YAH yang semakin menjadi-jadi di dalam MRSM Kuantan. Kami tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang jika pihak maktab dan MARA masih lambat bertindak.

Sumber : Facebook Nazrah Mohamed

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK