Connect with us

Isu Semasa

Ibu Tunggal Jaga 3 Anak 0KU, Alami ‘Perkembangan Atau Pembesaran Lewat’, Perlu Bantuan Ramai

Published

on

Tiga beradik itu mengalami masalah pendengaran, masih belum boleh bercakap dan berjalan dan disahkan oleh d0ktor bahawa mereka mengalami peny4kit dikenali global development delay atau perkembangan atau pembesaran lewat.

Menurut MAIPk, wanita itu menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) seba­nyak RM1,500 sebulan atas nama sendiri bagi perbelanjaan ketiga-tiga anaknya dan bantuan tersebut merangkumi pembelian susu dan lampin pakai buang.

“Wanita itu juga ada menerima bantuan kecem4san segera daripada MAIPk berjumlah RM300 pada tahun 2020 dan dalam senarai nama penerima bantuan Hari Raya Tahun 2022.

“Dicadangkan kelulusan bantuan kewangan bulanan berjumlah RM300 di bawah kelulusan segera Pegawai Baitulmal Daerah,” katanya.

Menurut kenyataan MAIPk, Pegawai Baitulmal Daerah Bagan Datuk, Mohd. Shahmer Mahzuz Mohd. Zin dan Penolong Pegawai Daerah (Pembangunan Luar Bandar), Ahmad Faiz Sakri me­nyampaikan bantuan kecem4san segera berjumlah RM300 dan beras.

MAIPk menjelaskan, Saizanah merupakan ibu tunggal yang baru sahaja berpisah dengan suaminya pada Mac lalu.

ibu tunggal

Dalam kenyataannya kepada akhbar ini, MAIPk berkata, pihaknya telah mengunjungi wanita itu, Saizana Ermah Hamdan, 35, yang menjaga tiga anaknya iaitu Muhammad Emariz Adam, 10; Aaira Syifaa, 5; Muhammad Afnan, 4.

Menurut MAIPk, wanita itu kini tinggal bersama anak-anak­nya di rumah milik sendiri di Kampung Simpang 3, Rungkup Bagan Datuk bersebelahan rumah ibu bapanya.

Katanya, bagi menambah perbelanjaan isi rumah, wanita itu menjalankan perniagaan dalam talian secara kecil kecilan dengan purata pendapatan bersih sebanyak RM150 dan RM200 sahaja.

“Wanita itu memberitahu anak-anaknya memerlukan pen­dingin hawa kerana tidak selesa dengan keadaan panas dan akan men4ngis serta keada­an tidak terkawal.

“Berikutan penggunaan kerap penghawa dingin, bil elektrik di rumahnya mencecah RM150 sebulan dan menyebabkan ada beberapa bulan dia tidak mampu menjelaskan bil elektrik.

“Keperluan utama wanita itu dan anak anaknya adalah perbelanjaan isi rumah. Wang bantuan yang diterima daripada JKM hanya mencukupi bagi perubatan anak-anaknya dan kekurangan pendapatan dalam perbelanjaan harian lain termasuk pembayaran bil elektrik,” katanya.-UTUSAN

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Isu Semasa

Duit tak cukup nak beli susu anak, ibu ganti air rebusan nasi… Syukur jiran bagi RM10 upah cuci longkang buat beli sardin dan beras

Published

on

Duit tak cukup nak beli susu anak, ibu ganti air rebusan nasi… Syukur jiran bagi RM10 upah cuci longkang buat beli sardin dan beras

JANGANKAN nak dekat, bau busuk longkang pun orang tak sanggup.

Namun, seorang ibu sanggup bergelumang dengan air longkang demi sesuap nasi.

Tidak merungut, sebaliknya wanita berkenaan bersyukur diberikan upah bagi membolehkan dia mengisi perut bersama anak-anak.

“Alhamdulillah, rezeki hari ini cuci longkang depan rumah jiran… jiran bagi upah RM10. Ibu beli sardin dan beras.

“Dapat masak, makan dengan anak sulung. Dari pagi tadi abang (panggilan anak sulung) puasa ye,” luahannya menerusi satu hantaran di Facebook.

Wanita ini juga kehabisan susu anak kecilnya.

Menurut wanita itu, upah mencuci longkang itu bagaimanapun masih belum cukup untuk membeli keperluan lain, termasuk makanan buat anaknya seperti yang dijanjikan.

“Ibu janji nak beli biskut yang abang suka tapi tak cukup duit. Nasib abang faham ibu… ibu janji nanti ibu beli, ibu janji!” katanya tanpa memaklumkan usia anak sulungnya.

Bukan sekadar biskut, si ibu juga tidak mampu untuk membelikan susu buat anak kecilnya.

Jelas wanita itu, dia terpaksa menggunakan air rebusan nasi bagi menggantikan susu anaknya buat sementara waktu.

“Kebetulan susu adik baby habis, ibu buat air rebusan nasi ganti susu. Malam ni adik baby minum ni dulu ye. Nanti ibu kerja lagi esok, ibu janji beli susu adik, dengan nasi untuk abang.

“Doa untuk ibu ye anak-anak. Semoga Allah jaga anak-anak ibu selalu. Bersyukur seadanya, selagi mana mampu, berusahalah,” katanya.

Janganlah kecam, saya tak minta bantuan dengan sesiapa… cuma kongsi cerita.
IBU
Luahannya yang dikongsi menerusi Facebook B40 Buat Perangai Apa Harini baru-baru ini menjadi tular.

Difahamkan, hantaran tersebut dipadamkan setelah menerima kecaman dan kritikan dalam kalangan netizen.

Menerusi nota kaki dalam luahan tersebut, wanita berkenaan menegaskan dia hanya mahu berkongsi pengalamannya.

Luahannya di grup Facebook.

Tanpa menjelaskan mengenai status dirinya, wanita itu menegaskan bahawa perkongsiannya bukan untuk meraih simpati.

“Janganlah kecam saya, saya tak minta bantuan dengan sesiapa. Saya cuma kongsi cerita apa saya buat hari ini seperti tajuk grup, salah ke saya?

“Facebook lama ada, tapi biarlah rahsia sebab saya ada masalah peribadi. Jadi, saya memang tak boleh bercampur dengan orang luar,

“Sebab itu saya tak boleh kerja dengan orang. Nak berurusan dengan saya boleh, silakan… saya bukan scammer (penipu) dan saya tak takut,” katanya.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Isu Semasa

“ramai tak suka tapi betulnya pengantin insan OKU” – sedih video diejek hanya kerana lambat sarung cincin,rupanya ini cerita benar disebalik tirai

Published

on

“ramai tak suka tapi betulnya pengantin insan OKU” – sedih video diejek hanya kerana lambat sarung cincin,rupanya ini cerita benar disebalik tirai

Vide0 pengantin baru maIu-maIu kucing untuk bersentuhan buat kali pertama seteIah diijab kabul sering kali viral di media s0sial. Segelintirnya dianggap cringe 0leh netizen kerana para mempeIai se0lah acah-acah segan walhal perbuatan sebegitu akan meIambat-lambatkan majlis. Tidak ketinggaIan, sepasang suami isteri bernama Aidil dan Maisarah turut berdepan isu sama.

Alahai pengantin ni maIu-malu pulak

Beberapa hari lalu, vide0 mereka di sesi sarung cincin telah menjadi perhatian ramai. Dek kerana tind4kan si suami yang terIampau gemuruh dan Iambat menggapai jari isterinya sehingga terpksa dibantu orang lain, ramai menyifatkan mereka mengada-ngada disusuli 1001 ejekan lain.

Pengantin perempuan baru habis nangis

Namun di sebalik vide0 itu, rupanya tersimpan banyak haI lain yang tidak ketahui netizen. Jelas empunya vide0, Aidil jarang berkawan dengan perempuan dan sebab itulah dia sepertinya kek0k untuk menyentuh tangan si isteri. Berkaitan wajah Maisarah yang nampak tidak suka, sebenarnya dia baru habis men4ngis sejak sebelum sarung cincin lagi.

Perempuan tu OKU…Rasa se.dih bila ramai kec4m mereka berdua

Lebih menge.jutkan, 0rang terdekat mengesahkan kedua-dua pengantin ini sebenarnya berstatus ‘insan istimewa’. Sebab itulah reaksi yang ditunjukkan mereka menerusi dua rakaman itu tidak seperti raja sehari lain.

LIHAT VIDEO DISINI

Kredit : Twitter mashitahmashitah1 & Nabil Fikran10 / pnews.space

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Isu Semasa

Kembang tekak! Pekerja tak pakai sarung tangan, hanya berseluar pendek… mi pula selamba dilambak atas lantai!

Published

on

Kembang tekak! Pekerja tak pakai sarung tangan, hanya berseluar pendek… mi pula selamba dilambak atas lantai!

BAGI penggemar mi, video yang menunjukkan proses pembuatan bahan itu di kilang sebagaimana yang dikongsikan oleh seorang individu di media sosial pasti membuatkan anda kembang tekak.

Menerusi satu perkongsian di laman Twitter, pengguna bernama @ChiragBarjatya memuat naik video memaparkan proses pembuatan bahan itu dari awal dengan pekerja mengendalikannya dengan cara yang paling menjijikkan.

Bermula daripada mengendali doh dengan tangan tanpa sarung, sehinggalah memasukkan adunan ke dalam bekas kotor dan meletakkannya di atas lantai, klip itu sekaligus membuatkan rata-rata yang menontonnya mual.

“Bila kali terakhir anda makan mi di tepi jalan?” demikian kapsyen yang mengiringi video tersebut.

Video yang dimuat naik pada Rabu oleh Chirag yang juga pengasas kelab kejurulatihan kecergasan sehingga kini telah menerima lebih daripada 400,000 tontonan.

Difahamkan, video dirakam di sebuah kilang pemprosesan mi di India, namun tidak dinyatakan lokasi secara tepat.

“Proses membuat mi paling bersih di dunia. Mi datang sekali dengan serbuk masala yang lazat dan cirit-birit.

“Bagaimana anda tahu ia hanya digunakan oleh penjual tepi jalan dan bukan oleh restoran lima bintang?

“Kenapa tepi jalan? Restoran pun mesti menggunakan yang sama, bukan?” demikian antara komen netizen. – India.com

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK