Connect with us

Viral

Hilang Penglihatan Tiba-tiba Ketika Goreng Telur, Anak Dedah Kehebatan ‘Mata Hati’ Ibu Buat Netizen Kagum

Published

on

hebat

Ibu merupakan hadiah kurniaan Allah kepada anak-anak. Ibu merupakan sosok yang sanggup berkorb4n segala-galanya untuk memberikan yang terbaik buat anak-anak. Walau apa sekalipun keadaan si ibu, anak-anak adalah keutamaannya. Meskipun ada ibu yang ditakdirkan tidak seperti insan yang lain atau kelainan upaya, seboleh-bolehnya, mereka mahu uruskan anak-anak sendiri dengan kudrat mereka sendiri.

Sama seperti kisah yang tular baru-baru ini dimana wanita ini menceritakan tentang ibunya yang kelainan upaya namun mampu melakukan apa sahaja mencuri perhatian ramai.

Menerusi video yang dimuat naik oleh seorang pengguna TikTok iaitu @s.hjrrzk97, difahamkan dia seb4k menceritakan tentang ibunya yang but4 peenglihatan namun masih lagi mampu membuat pelbagai kerja rumah termasuklah memasak, malah ibunya juga tidak pernah melihat rupa bentuk anaknya sendiri.

Memetik laporan mStar, suri rumah berusia 25 tahun itu, ibunya mengakui pernah berasa sedih sehingga hilang selera makan dan hampir kemurungan.

Sebelum disahkan but4 sepenuhnya, ibunya bekerja di stesen minyak di Chemor, Perak dan ketika itu tinggal bersama abang sulung dan arw4h bapanya.

“Mama (panggilan ibu) jadi macam ni disebabkan glauk0ma dan semasa ‘dunia’ dia tiba-tiba gelap sekitar 1989, usianya baru 28 tahun.

“Ketika itu mama tengah goreng telur dan dia rasa tak nampak apa-apa, terus panggil abang sulung untuk tengok dalam mata mama kalau ada bendasing… tapi mal4ngnya memang tiada apa-apa.”

“Disebabkan itu, mama ambil keputusan untuk balik kampung di Sungai Buaya, Nibong Tebal di Pulau Pinang dan tinggal bersama mak tok (nenek).

“Dia cakap lebih mudah kerana sudah ‘hafal’ keadaan sekitar rumah berkenaan kerana membesar di situ… masa ni, mama boleh bergerak sendiri.”

“Masa tu mama tidak boleh terima kerana ia terjadi secara tiba-tiba, tapi lama-kelamaan reda dengan nasib yang menimpa dan menganggapnya sebagai ujian daripada Allah.”

“Selepas menerima keadaan diri, mama dan abah berpindah ke rumah sewa. Menyewa di situ selama kira-kira 12 tahun sebelum abah membina rumah sendiri dan ia dibuat mengikut perancangan mama supaya dapat memudahkan pergerakannya dalam rumah,” ujarnya

hebatPun begitu, menurut Siti Hajar, ibu berupaya membuat kerja-kerja rumah dengan teliti terutama memasak.

Malah katanya, peralatan elektrik juga boleh digunakan ibu tunggal itu seperti biasa seperti menggosok baju.

“Walaupun hilang penglihatan, mama sangat cekap membuat kerja rumah. Hari-hari sapu sampah, kain buruk tu memang sedia ada atas bahu dia… ikan pun boleh disiang dan dibasuh bersih.

“Siap boleh tahu kalau keadaan rumah k0tor dan pastinya mama akan bising. Tambahan pula dekat nak raya ni, mamalah orang yang paling sibuk.

“Baginya terkena periuk dan kuali p4nas adalah perkara biasa seperti ‘bermain’. Sepanjang menjalani kehidupan ‘baharu’, mama tak pernah pakai baju terbalik,” ujarnya sambil menambah kuali dan periuk yang dibasuh ibunya lebih berkilat berbanding orang celik.

Katanya lagi, ibunya yang berpewatakan periang dan sukar untuk sus4h hati membuatkan dirinya reda dengan takdir.

“dia mama yang hebat, dari aku and abang no2 dilahirkan sampai sekarang mama belum pernah tengok muka aku dan abang no2”

“mama aku tak macam orang lain.. mama aku 0KU (orang kelainan upaya) mata dia tak nampak langsung, kadang bawa dia pi mana-mana orang kata dia somb0ng sebab tak balas senyum orang.. sorry hampa..” ujarnya.

Meninjau sebuah lagi video lain, dia juga hairan bagaimana ibunya dapat membesarkannya walaupun tanpa dapat melihat malah dia juga meminta ibunya untuk memakaikan baju buat anak kecilnya.

“Mama aku seorang 0ku penglihatan..aku cakap dekat mama, maa..dulu mama jaga adik pun mata tak nampak kan?ma try buh (pakaikan) baju dekat anak adik boleh tak? ujarnya.

“Tengah dok edit ayaq mata laju mcm hujan lebat. tak boleh lah kalau bab mama ni” tulisnya agi di ruangan kapsyen.

Video yang tular di laman TikTok:

 

Ketika artikel ini ditulis, video tersebut telah meraih 95.1K tontonan, 8406 tanda suka, 552 komen dan 140 perkongsian di applikasi TikTok.

Meninjau di ruangan komen, rata-rata warga netizen kagum dengan ibunya yang snetiasa mengambil perkara tersebut dari sudut yang positif malah para netizen juga mendoakan kesihatan ibunya agar dipanjangkan umur serta sihat tubuh badan.

Berikut merupakan komen warga maya:

hebat

“im crying..

hebat

“begitu besar peng0rbanan ibu kita”

hebat

“biar pun tak nampak mampu buat macam kita yang normal ni..”

Sumber : Y0y.my

Viral

Gara-gara pusat kesihatan didakwa enggan meminjamkan ambulans, jenazah terpaksa diusung dengan berjalan kaki sejauh 13 kilometer

Published

on

By

Gara-gara pusat kesihatan didakwa enggan meminjamkan ambulans, jenazah terpaksa diusung dengan berjalan kaki sejauh 13 kilometer

Indonesia, gara-gara sebuah pusat kesihatan didakwa enggan meminjamkan ambulans. Jenazah seorang wanita terpaksa diusung dengan berjalan kaki sejauh 13 kilometer (km),

Menerusi satu video berdurasi 25 saat, jenazah yang berada di dalam keranda diusung oleh beberapa orang yang berjalan kaki di jalan raya.

Mengesahkan kejadian yang berlaku, Fenny Tadius yang merupakan anak saudara kepada jenazah menjelaskan ibu saudaranya dirawat di sebuah pusat kesihatan, Isnin lalu.

Namun, keadaan ibu saudaranya semakin tenat sehingga keluarga mahu membawanya pulang untuk dirawat di rumah.

“Maka pihak keluarga meminta pihak pusat kesihatan untuk menghantar ibu saudaranya pulang kerana keluarga fikir bahawa apabila orang tua kami meninggal dunia, tidak akan diantar oleh ambulans.

“Ini kerana terdapat kenyataan daripada pihak pusat kesihatan bahawa ambulans tidak boleh menghantar jenazah,” kata Fenny kepada Kompas.com pada Ahad.

VIDEO :

Bagaimanapun kata Fenny, permintaan keluarganya ditolak oleh pusat kesihatan tersebut.

Pasrah dengan keadaan itu, keluarga Fenny menjaga ibu saudaranya sehingga meninggal dunia pada Selasa.

Fenny dan keluarganya mengakui kecewa meskipun ibu saudaranya meninggal dunia, pihak pusat kesihatan tetap menolak untuk menghantar jenazah.

Pusat kesihatan didakwa menegaskan bahawa ambulans hanya digunakan untuk membawa pesakit yang sedang sakit.

Keadaan tersebut membuatkan keluarganya terpaksa mengusung jenazah pulang ke rumah sejauh 13km.

Susulan kejadian yang tular, ketua daerah Mamuju, Sutinah Suhardu memohon maaf dan kesal dengan tindakan pusat kesihatan berkenaan yang tidak mempunyai inisiatif untuk menghantar jenazah.

Sutinah turut mengarahkan semua ketua pusat kesihatan supaya mengendalikan penghantaran jenazah dari pusat kesihatan ke rumah pengebumian sekiranya tidak berlaku kecemasan di pusat masing-masing.

Komen Netizen Malaysia :


Sumber : mstar

Continue Reading

Viral

Suami didakwa tergamak membuang isterinya yang terlantar s4kit akibat str0ke dalam hutan

Published

on

By

Suami didakwa tergamak membuang isterinya yang terlantar s4kit akibat str0ke dalam hutan

Indonesia – Sudah tidak sanggup lagi menjaga, seorang suami didakwa tergamak membuang isterinya yang terlantar s4kit akibat str0ke dalam hutan.

Memetik Tribunnews, kejadian tersebut menjadi bualan netizen selepas seorang individu memuat naik kisah tersebut di laman Facebook miliknya pada 9 Ogos 2022 lalu.

Menerusi gambar yang dimuat naik, kelihatan seorang wanita yang tengah duduk di bawah sebatang pokok besar dengan hanya beralaskan sehelai kain.

Difahamkan, wanita tersebut berasal dari Desa Lewo Baru Kecamatan Malangbong ditemui di sebuah kawasan hutan Cikampek.

Menurutnya, dia telah tiga hari ditinggalkan oleh suami dan telah dibawa keluar dari kawasan tersebut serta dibawa di pejabat perhutanan.

“Jika ada sesiapa yang mengenali beliau sama ada jiran dan sebagainya, minta jasa baik kalian untuk menghubungi keluarganya, terima kasih,” tulis Andree, lapor Tribunnews.

Dalam pada itu, ketua Kampung Lewo Wetan, Nova Wylian mengaku Ikah merupakan penduduk di kampungnya. Namun, menurutnya dia dan suaminya telah berpindah ke Cianjur.

Memetik Tribunnews, wanita warga emas itu ditinggalkan dipercayai kerana si suami sudah tidak sanggup lagi menjaganya.

M4ngsa telah dibawa ke h0spital wilayah Karawang untuk pemeriksaan kesihatan. Keluarga wanita tersebut sudahpun maklum dengan lap0ran itu dan akan membawanya pulang ke rumah.

Sumber : Siakapkeli

Continue Reading

Viral

Aksi gel3k Shima bersama Aliff dikec4m teruk netizen, “Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berimagin4si”

Published

on

By

Aksi gel3k Shima bersama Aliff dikec4m teruk netizen, “Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berimagin4si”

Penyanyi B4by Shima turut menerima tempias kec4man netizen gara-gara video teaser lagu baharu yang dimuat naik oleh usahawan Datuk Seri Aliff Syukri kerana dilihat kurang sopan ekoran bergel3k dan berpakaian mencolok mata.

Shima atau Nur Ashimah Ramli, 30, enggan ambil pusing dengan komen pedas netizen malah sudah terbiasa dengan situasi berkenaan.

Baginya, 4mengatakan aksinya keterlaluan atau luc4-h hanyalah imaginasi penonton yang terfikir ke arah itu.

Aksi gel3k Shima bersama Aliff dikec4m teruk netizen

“Saya tidak ambil kisah dengan komen netizen lagi sebab memang tidak boleh dikawal apa yang mereka mahu katakan. Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berimagin4si.

“Biarlah orang nak kec4m. Saya tidak boleh halang semua itu,” katanya kepada mStar.

Sementara itu, Shima turut menjawab kekeliruan peminat tentang kerjasama bersama Aliff dalam lagu berjudul Baby Sayang itu kerana sebelum ini hubungan mereka dikatakan tidak baik.

Berada di bawah satu syarikat pengurusan, Shima menjelaskan tidak menjadi kesalahan untuk mereka berduet dalam lagu tersebut dan isu pertelingk4han antara mereka sebelum ini sudah pun selesai.

“Saya ada bertemu Aliff sebelum ini dan kami saling bermaaf-maafan. Cuma perkara tersebut saya tidak pernah kongsi di media sosial. Semuanya sudah selesai.

Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berim4ginasi

BABY SHIMA

PENYANYI

“Sekarang kami di bawah syarikat pengurusan yang sama, jadi apa salahnya buat kerjasama dengan tampil lagu baharu ini,” jelasnya.

Terdahulu video yang dimuat naik oleh Aliff mendapat respons netizen yang merasakan aksi mereka keterlaluan.

Shima enggan ambil pusing kecaman netizen.

Isu ini juga mendapat perhatian pendakwah bebas Da’i Wan Dazrin yang menganggap tegvrannya terhadap Aliff sebelum ini sia-sia kerana masih terus melakukan kaedah pemasaran sebegitu.

Sebelum ini Aliff dipanggil oleh pihak Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (SKMM) untuk memberi keterangan dan menerima krit1kan teruk selepas tampil dengan lagu Kelepok Raya yang menunjukkan aksi lelaki l3mbut menari.

Sumber : mStar

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK