Connect with us

Uncategorized

Hilang Mata Gara-Gara K4nser, Anak Masih Mampu Tersenyum Buat Ibu Sebak

Published

on

mata

Hilang Mata Gara-Gara K4nser

Sebagai seorang ibu, mereka akan melakukan apa sahaja untuk melihat anaknya sihat, biarpun harus berganti ny4wa dengan mereka sekalipun mereka sanggup.

Persis kisah yang tukar baru-baru ini dimana keluarga kepada adik Yusuf membuat apa yang termampu demi menyel4matkan ny4wanya yang menghidap peny4kit C4ncer Retinoblastoma (RB).

Memetik laporan Siakap Keli, Ibunya Amni Kifli memaklumkan anaknya menghidap b4rah pada mata sebelah k4nan ketika berusia 2 tahun 2 bulan.

mata

“Yusuf diagn0se C4ncer Retin0blastoma (RB) pada August 2018, umur masa tu 2 tahun 2 bulan lebih kurang. Sebenarnya RB ini adalah ‘baby c4ncer’. Tetapi kami tak dapat detect sebab dia tak ada tunjuk tanda-tanda tak n0rmal.”

”Sampai umur 2 tahun itu, saya rasa tak sedap hati. Sebab nampak reflection pada mata dia. Jadi, saya rujuk pada pakar mata di H0spital Sungai Buloh,” ujar Amni.

Sebagai ibu dan bapa adik Yusof, sudah tentu mereka berasa sedih, pun begitu mereka lebih memilih untuk redha dengan segala ketentuan.

Terbaru, tukar sebuah video dimana si ibu mencuci mata palsu anaknya mencuri perhatian ramai.

D0ktor telah sahkan mata kanan anaknya sudah berada dalam kategori kumpulan E iaitu final stage. Manakala, mata sebelah kiri masih dalam kategori kumpuan B. Mereka melanjutkan r4watan anaknya ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Yusuf lalui pr0sedur enucl4tion (rem0ve) mata kanan. Dan doktor dapati k4nser dah merebak menyebabkan saluran 0ptik (ni saya tak berapa pasti sebutan betul) yang sambung ke otak. Jadi, dia lalui 6 cycle chem0 sampai December 2018.

mata

Berkongsi lanjut, selang 3 minggu Yusuf akan masuk ke dewan bed4h untuk buat EUA (Examination Under Aen3sthetic) untuk bu’nuh sel k4nser. Dia pakai mata tu sejak September 2018.

“Sebenarnya, d0ktor cakap cuci macam itu sahaja.Tapi kalau di klinik dan hospital, d0ktor akan cuci menggunakan s4line. Kalau di rumah hanya cuci macam tu saja.”

“Tak ada spesifik cara penjagaan. Cuma bab ni agak sens1tif. Ada juga orang mempertik4ikan. Jadi, saya tak nak terangkan lebih lanjut melainkan ikut cakap d0ktor yang suruh cuci guna air paip,” jelasnya.

Video yang tular di laman TikTok:

Meninjau di ruangan komen, rata-rata warga netizen kagum melihat semangat adik Yusuf yang sangat kuat dan tabah.

Berikut merupakan komen warga maya:

“senyum awak tu buat air mata kami jatuh”

mata

” video ni buat saya rasa bersyukur pada nikmat Allah yg allah beri pada saya”

mata

“kita harus syukur akan segala nikmat kita. ada.semoga adik diberi kesihatan dan keberkatan”

mata

Sumber : Y0y.my

Uncategorized

Bukan menjadi satu kebiasaan apabila ibu ayam dilihat menjaga tiga ekor anak kucing yang bukan daripada spesiesnya

Published

on

By

Bukan menjadi satu kebiasaan apabila ibu ayam dilihat menjaga tiga ekor anak kucing yang bukan daripada spesiesnya

Seperti yang kita ketahui, sifat ibu ayam yang mengeram ini sangat tidak suka apabila dia diganggu ketika menggeram telur. Ini kerana ibu ayam ingin melindungi diri dari ancaman terutamanya jika masih terdapat anak-anak ayam berada di bawah jagaannya.

Biasanya kucing suka kejar ayam tapi lain yang terjadi pada ibu ayam ini apabila dia bertindak menjaga tiga ekor anak kucing dibawah kepak seakan mengeram telur.

Bukan menjadi satu kebiasaan apabila ibu ayam dilihat menjaga tiga ekor anak kucing yang bukan daripada spesiesnya.

Ia disaksikan sendiri oleh seorang petani yang terkejut apabila melihat ayam betinanya menunjukkan ciri keibuan dan menjaga tiga ekor anak kucing.

Dalam video tersebut, petani itu dapat dilihat menghampiri ayam peliharaannya. Pada mulanya, tiada perkara yang pelik dan aneh berlaku.

Namun setelah memeriksa, dia mendapati bahawa terdapat tiga ekor anak kucing comel yang bersembunyi dan duduk di bawah tubuh ayamnya.

Seolah-olah ayam betina berkenaan mengeram telurnya. Tidak sangka pula ayam akan melakukan sebegitu terhadap haiwan yang bukan sejenis dengannya.

 

Haiwan sememangnya mempunyai naluri keibuan yang kuat dan sangat penyayang.

 

Continue Reading

Uncategorized

Lelaki dari India membuat inovasi baharu dengan mencipta papan lapis daripada sekam padi yang kalis daripada anai-anai

Published

on

By

Lelaki dari India membuat inovasi baharu dengan mencipta papan lapis daripada sekam padi yang kalis daripada anai-anai

Papan lapis dihasilkan dengan menyatukan beberapa lapisan kayu venir nipis dengan menggunakan perekat yang kuat. Populariti papan lapis telah meningkat sejak beberapa tahun disebabkan pengaplikasiannya pada lantai, atap, perabot dan sebagainya.

India merupakan negara kedua dalam pengeluaran papan lapis di dunia. Menurut data industri tersebut, pasaran domestiknya telah mencapai nilai RM13.80 bilion pada 2021 dan dijangka akan mencecah RM19.48 bilion pada 2027. Kedudukan negara tersebut dalam penghasilan kayu lapis hanya sedikit ‘ketinggalan’ di belakang China.

Papan lapis, tanpa ‘papan’

Walau bagaimanapun, peningkatan terhadap penggunaan barangan yang berasaskan kayu telah mengakibatkan lebih banyak pokok yang perlu ditebang untuk mencapai permintaan yang semakin meningkat.

Apabila menyedari perkara ini, seorang veteran dalam industri ini telah berfikir di luar kotak dan mencari alternatif lain untuk menggantikan penggunaan kayu dalam papan lapis.

BL Bengani, seorang penduduk di Chennai, India memiliki pengalaman lebih daripada 30 tahun dalam bidang penghasilan papan lapis dan produk panel. Dia juga pernah bekerja dengan beberapa nama besar dalam industri tersebut.

Papan Komposit Fiber Semulajadi

Pada tahun 2016, Bengani telah mengundurkan diri daripada Uniply dan membawa diri ke haluan yang berbeza. Dia mula menjalankan kajian untuk mencari alternatif kayu bagi papan lapis.

“Dia telah mengundurkan dirinya kerana mahu mendapatkan sesuatu yang baharu atas beberapa sebab. Pertama, dia menyedari kuantiti kayu balak telah berkurang disebabkan sekatan pemotongan pokok yang telah dikenakan oleh beberapa negeri. Dia juga menyedari bahawa pada masa depan, akan ada alternatif bagi papan lapis,” Priyanka Kucheria, anak perempuan Bengani, juga merupakan Ketua Pemasaran di Indowud memberitahu Indiatimes.

Bengani tidak perlu melihat jauh untuk mencari alternatif bagi bahan mentah tersebut kerana kilangnya di Chennai berdekatan dengan beberapa kilang beras.

Dengan menggunakan sekam beras yang merupakan salah satu sisa industri, Bengani telah mencipta satu rekaan yang bernama Papan Komposit Fiber Semulajadi, atau dengan singkatannya ‘Papan NFC’.

“Dia telah merantau ke banyak negara dan telah berbincang dengan beberapa orang yang terlibat dalam industri ini untuk dijadikan sebahagian daripada kajian dan mengambil maklum balas. Proses kajian ini secara keseluruhan telah mengambil masa hampir dua tahun. Ia mengambil masa yang lama untuk mendapatkan kombinasi yang tepat. Papan tersebut sudah sedia untuk dipasarkan pada tahun 2019 ,” kata Priyanka.

Bagaimanakan Papan NFC Dihasilkan

Papan NFC dihasilkan dengan menggunakan bahan buangan agrikultur, mineral-mineral semula jadi, agen gandingan termos bukan toksik dan virgin polymer sebagai ejen penyatuan.

Proses penghasilan bermula dengan menghancurkan sekam padi kepada bentuk serbuk. Kemudian, hasil serbuk tadi dikeringkan pada 70-80 darjah untuk mengurangkan kandungan airnya dan akan dijadikan sebagai asas untuk papan tersebut.

Kalis Serangan Anai-Anai Dan Kalis Air

Menurut anak perempuannya, papan NFC telah datang dengan beberapa kelebihan jika dibandingkan dengan papan lapis.

“Papan NFC adalah 100 peratus kalis serangan anai-anai dan kalis air, tahan cuaca dan juga tahan api. Anda boleh menggunakan papan NFC untuk hiasan luaran, taman dan sebagainya. Ia juga boleh dikitar semua secara total,” katanya.

Tambahan pula, papan NFC merupakan papan yang thermoforming iaitu, satu proses yang akan mengubah bentuk papan dengan menggunakan haba. Perkara yang menakjubkan ini tidak boleh dilakukan pada papan lapis biasa sahaja.

Meningkatkan Imej dalam Pasaran

Sejak pengenalan papan NFC ke dalam pasaran, syarikat itu mengatakan bahawa mereka sedang menjalani perniagaan yang baik. Mereka juga yakin bahawa minat pengguna-pengguna papan lapis ini akan lebih terserlah apabila mereka menjadi lebih cakna akan kelestarian alam.

“Kini, kami telah mendapat nama di sekitar 12 negeri di India. Kami juga mula mengeksportnya ke Australia, New Zealand dan Oman. Kami mencuba untuk mengembangkan lagi imej kami di peringkat antarabangsa,” anak perempuannya berkata lagi.

Fasiliti Indowud di Chennai telah memiliki kapasiti penghasilan sekitar 2,000 papan NFC, yang mana syarikat ini mampu menyelamatkan 10,000 kubik meter kayu asli daripada ditebang setiap tahun.

Memandangkan lumrah pasaran yang memerlukan kita untuk sentiasa bersaing, syarikat tersebut menyatakan produk generasi baharunya akan dijual dengan tanda harga yang mirip dengan harga papan lapis yang terbaik di pasaran.

Sementara Bengani telah menggunakan sekam padi untuk mencipta alternatif papan lapisnya, Priyanka berkata bahawa bahan mentah itu boleh dijadikan daripada apa-apa sahaja sisa tanaman.

“Kami menggunakan sekam padi kerana terdapat banyak bekalannya di India. Walau bagaimanapun, formula yang sama boleh digunakan untuk mencipta papan NFC daripada pelbagai jenis sisa tanaman termasuklah sabut kelapa, daun nenas dan kulit koko yang akan diusahakan pada masa akan datang,” tambah Priyanka.

Dapat Memberhentikan Pembakaran Sisa Tanaman

Menurut Priyanka, papan NFC bdapat membantu untuk menambahbaik kualiti udara di utara India. Udara di utara India telah menjadi bertoksik pada musim sejuk disebabkan pembakaran sisa tanaman.

“Para petani di utara India membakar sisa tanaman kerana meraka tidak tahu bagaimana untuk memanfaatkannya. Sisa tanaman yang sama boleh digunakan untuk menghasilkan papan NFC daripada membiarkannya terbakar secara terbuka,” ujarnya.

Sumber: Indiatimes News

 

Continue Reading

Uncategorized

Apabila m4ngsa menghantar s4ntau dan menyiks4 Peniaga ‘sc4mmer’, 3 hari muntah p4ku, sc4mmer rayu pembeli henti hantar s4ntau

Published

on

By

Apabila m4ngsa menghantar s4ntau dan menyiks4 Peniaga ‘sc4mmer’, 3 hari muntah p4ku, sc4mmer rayu pembeli henti hantar s4ntau

Ramai yang pernah menjadi mangs4 pen1puan peniaga atas talian. Namun, lain pula terjadi kepada seorang peniaga ‘sc4mmer’ ini apabila m4ngsa menghantar s4ntau dan menyiks4nya.

Rayu henti hantar s4ntau sebab tak tahan 3 hari muntah paku

Susulan tidak tahan dise’ksa, ‘sc4mmer’ tersebut merayu kepada m4ngsa untuk berhenti menghantar s4ntau kepada dirinya setelah tiga hari terse’ksa muntah dar4h. Selain merayu, ‘sc4mmer’ tersebut mengatakan dirinya memulangkan semula duit yang dit1pu olehnya kepada m4ngsa.

“Abang tolong jangan sek’sa saya, tiga hari saya munt4h paku, saya pulangkan duit abang, saya merayu pada abang, saya tak tahan.”rayunya.

Bayar duit semula sebelum aku hantar lagi

Menurut individu yang dipercayai pembeli mengatakan dia berbuat demikian kerana tidak berpuas hati apabila peniaga tersebut men1pu dalam urusan jual beli.

Bagaimanapun, peniaga tersebut ‘melesapkan’ duit dan barangan yang dibeli tidak dihantar kepadanya dalam tempoh yang dijanjikan sehingga tekad untuk membalas dengan cara halus.

“Aku cakap aku buat, kau bayar semula duit aku sebelum aku hantar lagi (s4ntau) pada kau, salah orang kau nak sc4m,” katanya.

Niat tak menghalalkan cara

Perkongsian itu menerima pelbagai reaksi di mana ramai tidak bersependapat dengan cara menghantar s4ntau kepada ‘sc4mmer’ kerana niat tidak menghalalkan cara walaupun orang itu benar-benar salah. Mereka berkata demikian kerana perbuatan tersebut adalah syir1k dan perlu dihindarkan.

KOMEN NATIZEN

Sumber: Oh My Media

 

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK