Connect with us

Viral

“Haa..Pergi solat luar, budak-budak tak bersih!” Wanita dan Anak-anak Dihalau Dari Masjid Kerana Ditu’duh K0tor

Published

on

bersih

Masjid sepatutnya terbuka untuk semua orang datang menunaikan ibadat asalkan mereka menjaga perlakuan dan adab ketika berada di masjid serta mengh0rmati masjid.

Terdapat segelintir golongan yang kurang senang jika jemaah datang bersama anak-anak kecil mereka kerana beranggapan anak-anak kecil ini akan mengg4nggu jemaah yang lain.

Seperti kisah seorang ibu kepada lima orang anak ini yang meluahkan kekecew4an apabila dia tidak dibenarkan solat di dalam masjid.

Berikut luahan wanita ini apabila mereka dih4lau dari masjid:

“Dia kata anak-anak saya tak bersih. Dia beri 2 helai je telekung yang dah memang k0tor.”

Semalam saya kena h4lau masa nak solat dengan anak-anak 5 orang di masjid. Sed1h saya. Masa saya nak pilih telekung untuk anak-anak, ada makcik tak bagi ambil.

Dia kata anak-anak saya tak bersih. Dia beri 2 helai je telekung yang dah memang k0tor. Lepas saya ambil dia kata, “Haa dah pergi solat luar. Budak-budak tak bersih.”

Saya terkejut. Menggigil tangan nak m4rah. Lepas dia kata tu, saya keluar masjid. Saya duk luar 2 minit. Saja nak red4kan em0si. Lepas tu saya masuk balik.

Jauh saya datang, Saya singgah s0lat masjid ni kejap je. Anak-anak ini bersih, mereka dari pondok.

Saya pergi dekat makcik tu. Saya kata, “makcik, anak-anak saya tak k0tor. Sampai hati makcik cakap gitu dekat anak-anak saya.

Yang saya bawak ni semua anak-anak pondok, makcik. Bersih hati mereka. Saya dari Pasir Puteh. Jauh saya datang, Saya singgah s0lat masjid ni kejap je.”

bersih

Makcik tu kata, “budak-budak ni lepas main pastu datang masjid. Tu yang k0tor. Pastu nak s0lat.”

“Allahuakbar. Anak-anak saya 6 orang ni baru je saya mandikan sebelum keluar rumah pukul 7.30 petang tadi. Sebelum masuk masjid, saya basuh k3ncing anak-anak 5 orang ni dengan tangan saya sendiri. Saya pantau diorang ambik wudhuk. Sed1h saya orang kata anak saya macam ni.”

Lepastu saya bukak tudung saya. Saya pakaikan dekat anak yang paling besar 8 tahun. Saya kata, “haa pakai ni. Tudung ciksya tak kot0r pun. Boleh pakai s0lat. Awak pun tak k0tor, sayang. Ok semua jom kita s0lat. Yang takde telekung pun ikut ciksya.”

Saya imamkan 5 orang anak saya. Ada pakai seluar pendek, ada yang tudung pun tak pakai.

Anak saya yang umur 8 tahun jawab bila ada orang tanya, “takpe tak sempurna pun asalkan s0lat. Kan ciksya?”

bersih

Dia ulang balik ayat saya kata pada dia masa solat Asar tadi.

Saya sedang pindah rumah. Saya bawak semua anak-anak 6 orang.

Semua barang duk dalam kotak lagi. Nak cari telekung pun tak tahu kotak mana satu. Saya s0lat dengan pakaian saya.

Anak-anak saya pakaikan tudung saya. Kepala tutup kaki t0gel  Saya kata takpelah asalkan solat.

Lepas solat, saya masih lagi sed1h. Saya doa moga Allah hilangkan kesed1han saya. Moga Allah beri kefahaman pada makcik tersebut.

Moga Allah berikan saya dan anak-anak kes4baran untuk menghadapi ujian ini.

Masa tu ada ustaz tengah mengajar. Sambil sangkut telekung, sambil dengar. Ustaz kata, kita yang asyik datang masjid ni, jangan duk rasa diri tu dah hebat ye. Allah tak jamin lagi orang datang masjid ni masuk syurga.

Hmm rug1lah kamu, makcik. Tak dapat apa. Ustaz mengajar kat depan, makcik mengajar kat belakang.

Dalam perjalanan pulang, saya tanya suami saya, “apa ye perasaan orang yang baru nak berubah, dia baru nak dekat-dekat dengan masjid, lepas tu jumpa makcik bawang yang macam tadi tu?”.

Suami saya kata, “orang macam ni lah sebenarnya yang buatkan orang muda taknak pergi masjid. Kita baru nak kenal masjid, kena pulak macam tu.

Sudah tentulah orang tu makin jauh dan duk asyik rasa diri tak layak nak jadi baik. Lepastu selama-lamanya dia l4lai. Berd0sa orang macam ni”.

“Orang yang hidupnya rajin beribadah, dia diuji dengan peny4kit hati..”

Begitulah kita hidup di dunia ini tak terlepas dari uji4n. Orang yang hidupnya rajin beribadah, dia diuji dengan penyakit hati.

Merasakan diri sudah dijamin syurga. Manakala kita yang masih la’lai ini, diuji pula dengan rasa tak layak nak jadi baik. Duk rasa diri dah pun dijamin neraka.

Kita ni kalau tak mampu nak tarik orang dekat dengan agama, jangan pulak kita jadi penyebab orang makin jauh dari agama.

Cukuplah berdiam diri kalau tiada apa yang baik untuk diperkata, dan tunjukkan akhlak yang mulia walaupun kita ni penuh 4ib dan d0sa.

Walaupun kisah ini telah lama berlaku namun ambillah peng4jaran daripada apa yang telah berlaku. Selamat beramal.

Sumber : Yoy.my

Viral

Gara-gara pusat kesihatan didakwa enggan meminjamkan ambulans, jenazah terpaksa diusung dengan berjalan kaki sejauh 13 kilometer

Published

on

By

Gara-gara pusat kesihatan didakwa enggan meminjamkan ambulans, jenazah terpaksa diusung dengan berjalan kaki sejauh 13 kilometer

Indonesia, gara-gara sebuah pusat kesihatan didakwa enggan meminjamkan ambulans. Jenazah seorang wanita terpaksa diusung dengan berjalan kaki sejauh 13 kilometer (km),

Menerusi satu video berdurasi 25 saat, jenazah yang berada di dalam keranda diusung oleh beberapa orang yang berjalan kaki di jalan raya.

Mengesahkan kejadian yang berlaku, Fenny Tadius yang merupakan anak saudara kepada jenazah menjelaskan ibu saudaranya dirawat di sebuah pusat kesihatan, Isnin lalu.

Namun, keadaan ibu saudaranya semakin tenat sehingga keluarga mahu membawanya pulang untuk dirawat di rumah.

“Maka pihak keluarga meminta pihak pusat kesihatan untuk menghantar ibu saudaranya pulang kerana keluarga fikir bahawa apabila orang tua kami meninggal dunia, tidak akan diantar oleh ambulans.

“Ini kerana terdapat kenyataan daripada pihak pusat kesihatan bahawa ambulans tidak boleh menghantar jenazah,” kata Fenny kepada Kompas.com pada Ahad.

VIDEO :

Bagaimanapun kata Fenny, permintaan keluarganya ditolak oleh pusat kesihatan tersebut.

Pasrah dengan keadaan itu, keluarga Fenny menjaga ibu saudaranya sehingga meninggal dunia pada Selasa.

Fenny dan keluarganya mengakui kecewa meskipun ibu saudaranya meninggal dunia, pihak pusat kesihatan tetap menolak untuk menghantar jenazah.

Pusat kesihatan didakwa menegaskan bahawa ambulans hanya digunakan untuk membawa pesakit yang sedang sakit.

Keadaan tersebut membuatkan keluarganya terpaksa mengusung jenazah pulang ke rumah sejauh 13km.

Susulan kejadian yang tular, ketua daerah Mamuju, Sutinah Suhardu memohon maaf dan kesal dengan tindakan pusat kesihatan berkenaan yang tidak mempunyai inisiatif untuk menghantar jenazah.

Sutinah turut mengarahkan semua ketua pusat kesihatan supaya mengendalikan penghantaran jenazah dari pusat kesihatan ke rumah pengebumian sekiranya tidak berlaku kecemasan di pusat masing-masing.

Komen Netizen Malaysia :


Sumber : mstar

Continue Reading

Viral

Suami didakwa tergamak membuang isterinya yang terlantar s4kit akibat str0ke dalam hutan

Published

on

By

Suami didakwa tergamak membuang isterinya yang terlantar s4kit akibat str0ke dalam hutan

Indonesia – Sudah tidak sanggup lagi menjaga, seorang suami didakwa tergamak membuang isterinya yang terlantar s4kit akibat str0ke dalam hutan.

Memetik Tribunnews, kejadian tersebut menjadi bualan netizen selepas seorang individu memuat naik kisah tersebut di laman Facebook miliknya pada 9 Ogos 2022 lalu.

Menerusi gambar yang dimuat naik, kelihatan seorang wanita yang tengah duduk di bawah sebatang pokok besar dengan hanya beralaskan sehelai kain.

Difahamkan, wanita tersebut berasal dari Desa Lewo Baru Kecamatan Malangbong ditemui di sebuah kawasan hutan Cikampek.

Menurutnya, dia telah tiga hari ditinggalkan oleh suami dan telah dibawa keluar dari kawasan tersebut serta dibawa di pejabat perhutanan.

“Jika ada sesiapa yang mengenali beliau sama ada jiran dan sebagainya, minta jasa baik kalian untuk menghubungi keluarganya, terima kasih,” tulis Andree, lapor Tribunnews.

Dalam pada itu, ketua Kampung Lewo Wetan, Nova Wylian mengaku Ikah merupakan penduduk di kampungnya. Namun, menurutnya dia dan suaminya telah berpindah ke Cianjur.

Memetik Tribunnews, wanita warga emas itu ditinggalkan dipercayai kerana si suami sudah tidak sanggup lagi menjaganya.

M4ngsa telah dibawa ke h0spital wilayah Karawang untuk pemeriksaan kesihatan. Keluarga wanita tersebut sudahpun maklum dengan lap0ran itu dan akan membawanya pulang ke rumah.

Sumber : Siakapkeli

Continue Reading

Viral

Aksi gel3k Shima bersama Aliff dikec4m teruk netizen, “Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berimagin4si”

Published

on

By

Aksi gel3k Shima bersama Aliff dikec4m teruk netizen, “Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berimagin4si”

Penyanyi B4by Shima turut menerima tempias kec4man netizen gara-gara video teaser lagu baharu yang dimuat naik oleh usahawan Datuk Seri Aliff Syukri kerana dilihat kurang sopan ekoran bergel3k dan berpakaian mencolok mata.

Shima atau Nur Ashimah Ramli, 30, enggan ambil pusing dengan komen pedas netizen malah sudah terbiasa dengan situasi berkenaan.

Baginya, 4mengatakan aksinya keterlaluan atau luc4-h hanyalah imaginasi penonton yang terfikir ke arah itu.

Aksi gel3k Shima bersama Aliff dikec4m teruk netizen

“Saya tidak ambil kisah dengan komen netizen lagi sebab memang tidak boleh dikawal apa yang mereka mahu katakan. Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berimagin4si.

“Biarlah orang nak kec4m. Saya tidak boleh halang semua itu,” katanya kepada mStar.

Sementara itu, Shima turut menjawab kekeliruan peminat tentang kerjasama bersama Aliff dalam lagu berjudul Baby Sayang itu kerana sebelum ini hubungan mereka dikatakan tidak baik.

Berada di bawah satu syarikat pengurusan, Shima menjelaskan tidak menjadi kesalahan untuk mereka berduet dalam lagu tersebut dan isu pertelingk4han antara mereka sebelum ini sudah pun selesai.

“Saya ada bertemu Aliff sebelum ini dan kami saling bermaaf-maafan. Cuma perkara tersebut saya tidak pernah kongsi di media sosial. Semuanya sudah selesai.

Kalau kata luc4h itu mungkin kerana mereka terlalu banyak berim4ginasi

BABY SHIMA

PENYANYI

“Sekarang kami di bawah syarikat pengurusan yang sama, jadi apa salahnya buat kerjasama dengan tampil lagu baharu ini,” jelasnya.

Terdahulu video yang dimuat naik oleh Aliff mendapat respons netizen yang merasakan aksi mereka keterlaluan.

Shima enggan ambil pusing kecaman netizen.

Isu ini juga mendapat perhatian pendakwah bebas Da’i Wan Dazrin yang menganggap tegvrannya terhadap Aliff sebelum ini sia-sia kerana masih terus melakukan kaedah pemasaran sebegitu.

Sebelum ini Aliff dipanggil oleh pihak Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (SKMM) untuk memberi keterangan dan menerima krit1kan teruk selepas tampil dengan lagu Kelepok Raya yang menunjukkan aksi lelaki l3mbut menari.

Sumber : mStar

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK