Connect with us

Inspirasi

Cikgu Hebat!! Tetap Mengajar Walau Pakai Alat B4ntuan Pernafasan, Pelajar Sayu Tengok Peng0rbanan Guru

Published

on

Selain ibu bapa, guru ialah antara insan yang paling banyak berjasa dalam membentuk diri anak murid agar tumbuh menjadi insan yang berguna. Walau perjalanannya tidak  mudah, mereka masih akan berusaha sebaik mungkin untuk menjalankan tanggungjawab mereka sebaiknya.

Menerusi satu video klip yang dikongsikan oleh seorang pelajar di sebuah sekolah, seorang guru kelihatan begitu gigih dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang pendidik dan sanggup turun ke sekolah untuk  mengajar walaupun dalam keadaan dirinya tidak sih4t. Lebih menyebakkan, guru tersebut terlihat gigih mengajar walau terpaksa memakai alat bantuan 0ksigen.

Difahamkan, guru ini mempunyai masalah pernafasan kerana peny4kit tertentu, namun masih kuatkan dirinya untuk hadir ke sekolah semata-mata mahu menyampaikan ilmu kepada para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan. Semangat yang ditunjukan beliau di dalam kelas dengan memakai alat bantuan oksigen meninggalkan kesan sayu dan kagum di hati para pelajar..

Pelajar yang merakam video ini ingin berkongsi kepada yang lain untuk lihat sendiri kegigihan sang pendidik dalam menyampaikan ilmu kepada anak didik mereka. Dia berharap agar para pelajar lebih menghargai dan menghormati setiap pengorbanan guru dalam mendidik mereka.

Guru tersebut secara tidak sedar telah memberi satu impak yang besar kepada murid-murid untuk terus berjuang walau adanya uji4n hidup.

Betul acuan didikan maka terdidik dengan eloklah pelajar tersebut.

Pengorbanan setiap guru mungkin berbeza beza tapi masih mempunyai matlamat yang sama iaitu memberi ilmu kepada pelajar pelajar di sekolah.

Video:

Menjengah ke ruangan komen, pelbagai reaksi dan komen daripada warganet membanjiri video yang tular.

@Cik_gadis:betul tu hargai cikgu yg mengajar kite die nk tgok kite erjaya dunia akhirat aminn

@syhir:Sekolah sy, guru tu dgn berkerusi roda tapi still usaha utk mengajar dtg ke kalas . Semoga diberikan kesembuhan secepatnya

@raja rimba:kalau aq tu aq dh menangis depan dia lantak lah org tgk pon kesi4n gil4 weh

@Vegapunk01:Sama mcm cikgu ekonomi aku masa STPM dulu. Dia kena buat 0peration dan rest kat rumah. So kita Org kena datang rumah dia utk belajar subjek tu.

@N u r f a r r a:ada cg I dia baru lepas +ve c0vid n badan dia still lemah tapi dia pergi skolah sbb nk kitorang A subjek dia spm nnti .

@UwU kimmy:Besar perjuangan cikgu nak mendidik anak bangsa. Semoga Allah sentiasa merahmati kehidupan cikgu dan memberikan kesembuhan untuk cikgu.

@bahulu caramels:kalau aku jumpe cikgu mcm ni mmg aku akan jaga dia jumpa dia tiap² hari layan dia mcm ibu kandung sendiri tak tahu kenapa tapi rasa sayang kt dia tu

Demikian betapa kasihnya cikgu kepada pelajarnya. Tanpa didikan mereka, tidak menjadilah mereka yang kini bergelar d0ktor, usahawan, tentera, peguam dan lain-lain.

Seperti ibu bapa, guru juga insan yang patut kita hormati, hargai dan sayangi. Semoga guru-guru kita dirahmati dan diberikan ketabahan serta kekuatan untuk terus mendidik anak bangsa agar menjadi insan berguna dunia akhirat.

Sumber : Utusan.rimbabara

Inspirasi

Mat Kilau dilahirkan pada tahun 1847, meningg4l dunia pada 16 Ogos 1970, iaitu 10 hari selepas disahkan identitinya dan diiktiraf sebagai pejµang negara

Published

on

By

Mat Kilau dilahirkan pada tahun 1847, meningg4l dunia pada 16 Ogos 1970, iaitu 10 hari selepas disahkan identitinya dan diiktiraf sebagai pejµang negara

Gelaran serta penyebaran dakyah secara berleluasa menyebabkan Mat Kilau sering dilabel pendɛrhaka oleh segelintir masyarakat, malah hingga kini, jasanya menɛntang penjajah terbiar begitu sahaja tanpa dihargai.

“Ketua Pendɛrhaka”, itu gelaran diberikan kerajaan British yang memerintah negara ketika zaman penjajahan terhadap pahlawan Melayu, Mat Kilau kerana perjµangan menentang penjajah.

Seorang cicit Mat Kilau, Datuk Zulkarmi Abu Bakar, berkata sebagai waris kepada pahlawan yang tersohor kerana sifat kepemimpinannya, keadaan itu sudah tentu menggµris hati mereka.

“Saya masih ingat ada orang memberitahu saya sendiri bahawa moyang kami (Mat Kilau) adalah pendɛrhaka hanya kerana menɛntang penjajahan kerajaan British ketika hayatnya. Siapa yang tidak sɛdih bila mendengarnya.

“Kalau boleh, kita hendak ubah stigma ini. Waris menerusi Persatuan Waris Mat Kilau berusaha untuk memberikan penerangan kepada masyarakat bahawa Mat Kilau bukannya penderhaka seperti didakwa British tetapi sebenarnya pejµang kemerdekaan negara.
“Kita hargai pelbagai usaha dibuat kerajaan, termasuk membina Galeri Mat Kilau di Pulau Tawar. Ia membolehkan orang ramai mendapat maklumat mengenai ketokohan dan pengorb4nan Mat Kilau membebaskan negara daripada cɛngkaman pɛnjajah,” katanya.

Zulkarmi juga berkongsi kisah ketika proses menentukan identiti seorang lelaki, yang mendakwa dirinya sebagai Mat Kilau. Tidak banyak yang dapat diingat Zulkarmi mengenai lelaki itu. Tambah pula, ketika itu beliau baru berusia tujuh tahun.

Yang beliau ingat, lelaki yang tiba-tiba muncul di Masjid Kampung Pulau Tawar, Jerantut selepas solat Jumaat itu sudah dimamah usia.

Begitu juga arw4h bapanya, yang tidak pernah mengenali Mat Kilau sebelum ini. Justeru, tiada sebarang cerita yang dikongsikan dengannya mengenai moyangnya itu.

Zulkarmi hanya ingat beliau sering dibawa ke rumah lelaki itu di Kampung Batu 5, Jalan Gambang-Kuantan selepas kemunculannya.

“Saya ingat juga sias4tan dilakukan memang rapi dan mengambil masa yang lama. Lelaki itu juga dibawa bertemu dengan orang lama di Pulau Tawar kerana ramai sangat hendak jumpa, hingga dia nak makan pun dah tak boleh.

“Bila dibawa berjumpa rakan lama beliau di sebuah dewan, mereka mengesahkan lelaki itu adalah Mat Kilau, moyang saya,” katanya sambil menambah tidak berkesempatan mengenali Mat Kilau selepas pengesahan identiti dibuat oleh pihak berkaitan.

Mat Kilau muncul semula di Masjid Kampung Pulau Tawar pada 26 Disember 1969. Beliau mengisytiharkan dirinya sebagai Mat Kilau menyebabkan ramai rakyat terkejµt berikutan selama ini keluarga serta orang ramai mengenalinya sebagai Mohammad Ibrahim atau Mat Siam.

Pada 8 Januari 1970, Jawatankuasa Menyiasat Kemunculan Mat Kilau ditubuhkan dan selepas penyi4satan dibuat, Menteri Besar Pahang pada waktu itu, Tan Sri Yahya Mohd Seth mengesahkan lelaki berkenaan adalah Mat Kilau.

Mat Kilau meningg4l dunia pada 16 Ogos 1970, iaitu 10 hari selepas disahkan identitinya dan diiktiraf sebagai pejµang negara. Jɛnazahnya dikebµmikan bersebelahan kubµr ibunya di Tanah Perkubµran Kedong, Pulau Tawar.

Ketika hayatnya, Mat Kilau yang dilahirkan pada tahun 1847 berjµang bersama Datuk Bahaman dan Tok Janggut, melakukan pemberont4kan ke atas British, yang bukan sahaja angkµh, malah mengamalkan dasar kutipan cukai yang menind4s penduduk.

Kegagahan Mat Kilau terbukti menerusi siri ser4ngan hɛndap ke atas kubu British di Raub, Lipis dan Tembeling, yang menyebabkannya dibµru hingga ke sempadan Kelantan, Terengganu dan Thailand.

Mat Kilau akhirnya dit4ngkap oleh Siam dan British pada tahun 1895. Beliau disangka sudah meningg4l dunia dan dikebµmikan di Kampung Dalam Umau, Bunut Payung, Kota Bharu, Kelantan, tetapi pemeriksaan pada kµbur berkenaan mendapati ‘jɛnazah’ itu hanyalah ‘sekujur’ batang pisang.

LATAR BELAKANG MAT KILAU.

Mat Kilau bin Imam Rasu (1865-67 – 16 Ogos 1970) sebelum menukar namanya kepada Mohamed bin Ibrahim dengan nama gelaran Mat Siam merupakan seorang pahlawan Melayu yang berjµang menɛntang penjajah British di Pahang.

Ibu beliau ialah Mahda iaitu anak kepada Tok Kaut Burau. Mat Kilau dipercayai lahir dalam kira-kira tahun 1865–1867 di Kampung Masjid, Pulau Tawar, Jerantut, Pahang.

KEHIDUPAN PERIBADI MAT KILAU

Mat Kilau bin Imam Rasu dilahirkan pada kira-kira tahun 1865 atau 1866 di Kampong Pulau Tawar, namun kelahirannya sering dianggap jatµh pada tahun 1847. Kelahirannya jatµh ketika zaman pemerintahan Raja Bendahara Pahang ketika itu iaitu Tun Ahmad.

Bapanya ialah Imam Rasu bin Shahrum atau lebih dikenali dengan nama Tok Gajah manakala ibunya pula ialah Mahda binti Tok Kaut Burau. Mat Kilau mahir mengaji, berzanji dan berdikir maulud serta belajar berdikir rebana yang dikenali sebagai “Dikir Pahang”. Hobi Mat Kilau adalah bermain gasing dan berl4ga buah kɛras.

Pada usia lebih kurang 20 tahun, Mat Kilau berkahwin dengan seorang gadis yang bernama Yang Chik binti Imam Daud yang berasal dari Kampung Kedondong. Imam Daud ialah seorang guru agama yang disegani di daerah Pulau Tawar, Jerantut, Pahang dan juga merupakan guru mengaji kepada Mat Kilau dan rakan-rakanya. Hasil perkahwinan ini Mat Kilau telah dikurniakan tiga orang anak.

Setelah berkahwin barulah Mat Kilau belajar silat dan menuntut ilmu kebatinan. Mat Kilau bukan sahaja belajar bersilat sebagaimana sahabatnya yang lain, bahkan beliau lebih mendalami silat dengan menggunakan senjata seperti kɛris dan p4rang. Mat Kilau juga banyak menuntut ilmu daripada ayahnya sendiri iaitu Tok Gajah. Ilmu kebatinan secara agama banyak dituntutnya daripada Haji Montok (Hj. Uthman bin Senik) yang merupakan mufti Pahang ketika itu.

Mat Kilau dikatakan pergi bertapa di Gua Kota Gelanggi yang terletak tidak jauh dari Pulau Tawar untuk mendalami ilmu. Menurut beberapa pendapat orang-orang lama, gua ini dapat menghubungkan Pahang, Terengganu dan Kelantan. Gua tersebut masih ada hingga kini.

Continue Reading

Inspirasi

Ismail Din, meningg4l dunia ketika bertasbih disisi Kaabah selepas selesai solat terawih, meningg4al pada hari, bulan dan ditempat yang mulia, bulan Ramadhan

Published

on

By

Ismail Din, meningg4l dunia ketika bertasbih disisi Kaabah selepas selesai solat terawih, meningg4al pada hari, bulan dan ditempat yang mulia, bulan Ramadhan

Suatu pengakhiran hidup yang sangat didambakan oleh ramai mukmin didunia ini. Almarhum sangat bertuah dipilih oleh Allah salah seorang daripada hamba-Nya yang bertuah.

Ismail Din (1951 – 22 Oktober 2005) merupakan seorang pelakon komedi yang terkenal di Malaysia. Beliau berasal dari Jalan Langgar, Alor Star, Kedah.

Beliau mula aktif dalam kegiatan teater, malah Ismail juga adalah antara pengasas kumpulan Angkatan Seni Alor Star (ASAS) yang ditubuhkan pada 1964.

Kumpulan ini menghimpunkan ramai anak seni kelahiran Kedah, seperti Zulkifli Zain, Noorjaya, Morad Ibrahim dan Abu Bakar Omar.

Ismail juga pernah berlakon dalam pementasan bertajuk Alang Rentak Seribu arahan Morad dan teater Warung pada awal kemunculannya sebagai pelakon.

Menerusi kaca televisyen, dia pernah muncul dalam ratusan judul drama sama ada dalam bentuk episod, bersiri atau telefilem. Ismail Din meningg4l dunia pada umur 54 tahun semasa mengerjakan umrah di Makkah pada bulan Ramadhan 2005.

Difahamkan, almarhum meningg4l dunia ketika bertasbih disisi Kaabah selepas selesai solat terawih. Siapa sangka, almarhum telah meningg4al dunia pada hari, bulan dan ditempat yang mulia.

Iaitu pada hari dan bulan Ramadhan yang merupakan kerahmatan yang lebih baik daripada seribu bulan. Tambahan pula ketika berada di Makkah saat berada disisi Kaabah setelah selesai solat terawih.

Dimaklumkan daripada isteri almarhum, Ismail Din sangat menjaga solat dhuha semasa hayatnya. Walau sesibuk manapun, solat dhuha pasti akan didirikan yang dijaganya dengan istiqamah.

AL Fatihah untuk almarhum Ismail Din. Semoga almarhum ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Apa yang berlaku kepada almarhum merupakan salah satu tanda kema4tian Husnul Khatimah.

Sumber: fb VIA TRENDINGNEWS

Continue Reading

Inspirasi

Guru beli lembu sado RM20,000 yang seberat hampir 1000 kilogram untuk sambutan korban tahun ini

Published

on

By

Guru beli lembu sado RM20,000 yang seberat hampir 1000 kilogram untuk sambutan korban tahun ini

Sempena sambutan korban tahun ini, seorang guru sanggup menghabiskan RM20,000 untuk mendapatkan seekor lembu sado jantan seberat hampir 1000 kilogram (kg).

Azura Ilyani Alias, 38, yang juga seorang usahawan memberitahu, tahun ini beliau ingin mencari kelainan untuk sambutan korban.

“Saya berbincang bersama suami dan dia menyokong pilihan untuk memilih lembu sado kali ini.

“Lembu baka Charolais dari Perancis ini akan dikorbankan di Masjid Makmur Kampung Losong Dato Amar di Kuala Terengganu pada sambutan hari raya kedua Aidiladha nanti,” katanya kepada Sinar Harian pada Ahad.

Beliau ditemui bersama suaminya, Roslan Basri, 46 di Sungai Kepong dekat Lanchang di sini.

Ujar Azura lagi, beliau mengambil peluang selepas negara dilanda jangkitan Covid-19 sejak beberapa tahun lalu untuk memeriahkan sambutan korban kali ini.

Mat bersama lembu sado, Boy dengan berat mencecah hampir 1000kg dibela sejak lahir


Sementara itu pemilik lembu, Mat Abdul Wahid, 42, memberitahu walaupun sayang terhadap lembu yang diberikan nama “Boy” itu namun kekangan kos khususnya makanan yang semakin tinggi menyebabkan dia melepaskan lembu berusia 2 tahun 9 bulan itu.

“Kos makanan iaitu palet bersama rumput napier mencecah lebih RM15 sehari untuk “Boy” sahaja.

“Jadi bila ada tawaran harga yang menarik ini saya lepaskan walaupun sayang sebab pelihara sejak lahir lagi selain manja dengan saya,” ujarnya.

“Syukur memang tahun ini rezeki untuk saya selepas beberapa tahun terjejas akibat Covid-19,” katanya lebih 10 tahun terbabit dalam aktiviti ternakan tersebut.

Tambahnya, untuk sambutan korban kali ini, sebanyak 10 ekor lembu termasuk “Boy” sudah ditempah pelanggan.

Sumber;  sinarharian

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK