Connect with us

Agama

Bertahun Mende’rita Penya’kit Miste’ri, Ustaz Kazim Dedah Tukang Sih’ir Menangis Peluk Datang Minta Maaf

Published

on

Ustaz Kazim

Bertahun Mender’ita Penya’kit Misteri

”Setiap petang saya nampak wanita berjubah putih berkali-kali kata padan muka.. Padan muka dekat saya…”

Itu kata-kata Dato’ Ustaz Mohd Kazim Elias beberapa tahun lalu, gara-gara sak’it hati kena tegur sikit saja mereka terga’mak buat macam ni dekat ustaz sampai beliau jatuh sa’kit. Nauzubillah.

Malah ada manusia yang sanggup menjadi pembu’nuh dengan meminta pertolongan daripada ji’n dan sya’itan bagi membalas dend’am kepada manusia lain menggunakan cara halus begini.

Mereka yang ditimpa musibah jatuh sakit disebabkan sih’ir san’tau pula, tak semestinya orang biasa malah ustaz yang diketahui tinggi I’lmu agama pun kadangkala dijadikan ma’ngsa oleh manusia yang mengikut hati dan hawa naf’su.

Berikut perkongsian oleh Ustaz Kazim berkaitan pengalamannya disantau.

Tahun 1996:

Saya dijemput menjadi imam qiamulail, selesai kuliah subuh saya pulang ke rumah. Jumaat sekitar 9.30 pagi, dada saya sa’kit, badan tiba-tiba sahaja le’mah, kepala pening.. saya munt’ah.. masyaallah.. dar’ah membuak keluar.

Ustaz Kazim

Di hospital doktor kata saya terkena jangkitan virus. 6 hari terlent’ang, anak sulung saya umur 2 tahun menangis siang malam. Saya terlalu lemah, dada seperti dihi’ris-hir’is.

Setiap petang saya nampak lemb’aga perempuan berbaju putih, berdiri di pintu sambil terse’nyum berkata “padan muka.. padan muka”.

Teman (kawan) saya datang tidur di rumah, lari dia sebab dia nampak lem’baga hitam besar berdiri dan kenc’ing atas dia.. Masyaallah badan makin lemah, mana-mana anggota dipegang pasti menje’rit  kerana saya kesa’kitan.

Saya dibawa ke Kedah dan Batu Kurau untuk beru’bat.

Di Batu Kurau dapatlah jawapannya.. saya disa’ntau, kuku semua dah hitam, badan susut mendadak.. beribu-ribu miang buluh dikeluarkan dari dada saya, sakitnya Tuhan sahaja yang tahu.

Bilal tua yang merawati saya kata “sabar ni ujian Allah..”

5 tahun kemudian dia menin’ggaI kerana sakit tua. Sejak itu pan’tang saya ialah makanan yang ta’jam dan berbi’sa seperti tebu, rebung, kambing dan beberapa jenis lagi.

Ini kali pertama saya disa’ntau. Perit, p’edih dan sa’kit sangat, bagi yang pernah kena dia tau lah macamana rasanya.. kenangan yang mengin’safkan 1996/97

Tahun 1997:

Kesa’kitan akibat disan’tau berterusan dan mengganggu kerja dak’wah saya.

Serangan kedua lagi ter’uk, ramai yang datang membantu di samping amalan tertentu, gang’guan dalam rumah makin menjadi-jadi. Saya dibawa balik ke Kedah untuk berubat, doktor mengesahkan saya tiada sebarang peny’akit.

Tahapnya sampai orang masjid datang baca Yasin.. saya redha apa jua ketentuan Allah.

Suatu malam, saya bermimpi didatangi seorang ulama, memakai baju putih.. mengucapkan salam.. dipegangnya dada saya dan dibaca beberapa potongan ayat Al Quran.

Dia kata esok ambik 7 benda ni dan mandi gosok seluruh badan.. Insyaallah katanya Allah bagi kesembuhan.

Dalam mimpi itu saya dipertunjukkan dengan 6 orang yang menyih’ir saya.. gambar mereka ditunjuk satu-satu.. saya tersedar dari tidur.. Masyaallah, mimpi apakah ini.. mimpi benar atau mainan?

Ustaz Kazim

Siang esoknya saya gagahkan diri untuk bercakap, minta disediakan 7 perkara itu, saya pun dimandikan dan saya masih ingat lebih 2 minggu saya terlantar, batuk berdar’ah, hanya boleh minum susu sahaja.

Pagi saya mandi pada sebelah petangnya Alhamdulillah saya dah boleh duduk.. saya kata lapar.. nak nasi.. saya tengok orang sekeliling saya menan’gis, saya minta nak pegang anak saya, syukur dah boleh ingat banyak benda.

Tahun 1998:

Saya pindah dari rumah sewa ke rumah sendiri di Batu Gajah.. dalam sibuk dok angkat barang, datang suami isteri.. saya kenal mereka, orang kaya, orang hebat deme ni.

Tiba-tiba suami dia peluk saya, si isterinya menangis.. dia kata “maafkan kami ustaz” berkali-kali diulang perkataan itu.

Saya tanya “nape?”

Dia jawab “kamilah yg menyi’hir ustaz, kami berdo0a sangat-sangat pada Ustaz”

Saya tanya “kenapa buat kat saya mcm ni?”

Dia jawab “Saya terasa bila ustaz tegur dalam kuliah tentang orang yang tak berjemaah dimasjid, saya ge’ram, saya menya’mpah dengan kata-kata ustaz”

Saya jawab “Takpe..Alhamdulillah, saya tak mrah dan simpan dalam hati”

Dia kata lagi “mereka berenam terlibat”

” Enam orang?” saya terkejut..

Memang, saya kenal mereka kerana suami isteri inilah yang ditunjuk dalam mimpi saya itu. Saya sebut nama lagi empat org, dia mengaku betul, mereka yang ania’ya saya. Saya cakap pesan pada mereka saya maafkan mereka.

Sampai sekarang, kalau saya terserempak mereka berdua, si suami akan memeluk saya.. satu keluarga rapat dan tiap-tiap tahun mereka datang beraya (hari raya) dengan bawa sekali anak menantu cucu.. langsung tiada den’dam dihati, Alhamdulillah.

Tahun 2001:

Ketika itu menjadi Imam di Masjid Al-Aulia, Ipoh. Tabiat saya ialah makan malam jam 6:30 petang.. bila saya 3 kali suap baru saya perasan ada banyak ulat di dalamnya, bergerak-gerak, MasyaAllah, bila saya buang ke lantai jadi nasi tapi dalam pinggan berulat.

Saya tanya isteri, ni nasi bila? Dia jawab baru masak. 3 hari berturut-turut sebelum itu tikar getah rumah saya diselak-selak sedangkan ada kusyen, meja makan dan almari kit’ab di atasnya. Berombak macam ada orang mengibasnya.

Itulah permulaan seran’gan ketiga pada saya dan kali ini paling ter’uk, saya terlan’tar sebulan malah tak dapat mengingati orang di sekeliling saya.

Sak’itnya sangat kuat sehingga mengga’nggu keluarga.. berpuluh-puluh ustaz dan penga’mal peru’batan tradisional datang membantu.

Ini pesan Dato’ Ismail kamus

Saya ucapkan terima kasih kepada Dato’ Ismail kamus, Dato’ Syeikh Mohd Nor, Ustaz Che Leh. Ustaz Ridzuan yang tak putus dan jemu membantu dan ribuan pelajar yang membuat s0lat hajat dan yang datang beru’bat dari seluruh negara.

Inilah kesakitan yang paling saya der’itai hingga ke saat ini.. Mungkin tuan puan kata saya ni dok cerita pengalaman peribadi sahaja tapi saya ingin mengajak pada semua agar sabar dengan ujian dan mudah-mudahan Allah mengampuni dosa kita.

Kesa’kitan pada 2001 adalah pengalaman yang sangat berharga kerana mend0rong saya mempelajari ilmu peru’batan Islam secara lebih mendalam apabila Dato’ Ismail Kamus berkata pada saya…”Anta beru’batlah akan diri anta sendiri..”

Temui ban’gkai anjing dalam rumah

Alhamdulillah.. selepas sebulan tak bangun, tak boleh tidur, takde selera makan, hilang banyak ingatan, saya bangun dengan izin Allah… saya temui jawapannya bila saya dan sahabat saya dari Indonesia menemui bangkai anjing ditanam dalam halaman rumah…

Apa jenis manusia ini… Apa salah saya…???

Apapun yang baiknya saya dapat belajar banyak perkara dari ujian ini antaranya… Saya belajar perubatan Islam..

Kedua, saya dapat tahu mana kawan masa susah senang dan kawan masa kita senang sahaja.. Terima Kasih kawan dan sahabat yang tolong saya.- Ustaz Kazim Elias

Demikian kisah Ustaz Kazim Elias yang dikongsikan semula sebagai memberi pengajaran kepada orang ramai.

Ustaz Kazim

Mungkin ramai yang terbaca kisah terbaru Ustaz Kazim yang difahamkan kembali sak1t gara-gara si’hir. Semoga Ustaz Kazim diberi kesembuhan dan ketabahan menghadapi ujian ini.

Sumber : infopertiwi

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Agama

Tak Perlu Marah – Marah Anak Jika Mereka Nakal, Amalkan Tips Ni Jer

Published

on

By

Tak Perlu Marah – Marah Anak Jika Mereka Nakal, Amalkan Tips Ni Jer

Tak Perlu Marah Anak Jika Mereka Nakal. Cukup Sekadar Amalkan Tips Ni Jer | Secara fitrahnya semua ibu bapa mahukan anak-anak yang menghormati ibu bapa, mentaati hukum agama, sentiasa menjauhi maksiat serta tidak terjebak dengan gejala sosial.

Pengalaman penulis di Darussyifa’ sering bertemu dengan ibu bapa yang mengadu tentang anak-anak mereka yang terjebak dengan gejala sosial seperti anak-anak yang lari dari rumah, bergaul dengan remaja yang rosak akhlak, berzina, menagih dadah, melawan ibu-bapa, kasar serta biadab dengan ibu bapa dan seumpamanya.

Ibu bapa yang datang ke Darussyifa’ ini meminta perawat mengikhtiarkan sesuatu supaya anak-anak mereka boleh dipulihkan. Di antara yang biasa dilakukan oleh perawat ialah;

Kaedah Pertama:

Membaca doa-doa tertentu pada air seperti Surah al-Fatihah, Doa Pelembut Hati (Surah Taha ayat 1 hingga 5), Selawat Syifa’, Selawat Tafrijiyah, Doa Menghindar Maksiat (Surah al-Mu’min ayat 3) dan beberapa doa-doa yang lain. Air yang telah dibacakan dengan doa ini diberi minum kepada anak-anak yang bermasalah ini juga dibuat bilasan mandi.

Kaedah Kedua:

Satu lagi ikhtiar yang sangat mujarab bagi mengatasi anak-anak yang suka melawan ibu-bapa ialah dengan memberi minum mandikan anak-anak ini dengan air tadahan lebihan wuduk ibu-bapa. Caranya seperti berikut;

1. Ibu dan bapa terlebih dahulu membersihkan semua anggota wuduk dengan sabun. Anggota-anggota wuduk ini termasuk yang rukun dan sunat iaitu mulut, hidung, muka, kedua tangan, kepala, kedua-dua telinga dan kaki hingga buku lali.

2. Setelah dibersihkan anggota-anggota wuduk tersebut, gunakan air biasa minuman atau air mineraluntuk mengambil wuduk.

3. Cara yang mudah, duduk di atas kerusi dan letakkan baldi di bahagian antara kedua belah kaki. Biar isteri tolong menuangkan air untuk mengambil wuduk.

4. Membasuh semua anggota wuduk tiga kali. Mulakan dengan membaca bismillah. Basuh kedua belah tapak tangan diikuti dengan berkumur-kumur, membersihkan hidung. Pastikan air yang telah digunakan untuk membasuh tapak tangan dan berkumur-kumur masuk ke dalam baldi.

5. Berniat mengambil wuduk diikuti membasuh muka, seterusnya membasuh kedua tangan hingga ke siku, menyapu sedikit air di bahagian kepala, membasuh telinga dan akhir sekali membasuh kedua belah kaki hingga ke buku lali.

6. Setelah suami selesai, isteri pula mengambil wuduk dengan cara yang sama manakala suami pula yang membantu menuangkan air.

7. Setelah selesai, air lebihan wuduk yang terkumpul di dalam baldi tersebut dicampurkan dengan air biasa.

8. Beri minum air tersebut kepada Mandikan anak-anak yang bermasalah dengan air tersebut. Insya’Allah dia akan menjadi anak yang patuh kepada kedua ibu-bapanya.

Doa Untuk Anak Yang Degil

Setelah membuat kajian, saya dapati banyak carian berkaitan doa untuk anak. Untuk post kali ini, saya siarkan doa untuk diamalkan oleh ibubapa bagi mengatasi masalah anak yang degil.

Sebelum memulakan rawatan untuk anak ini, saya nasihatkan ibubapa supaya mengenalpasti dulu punca masalah tersebut. Cari sebab kenapa anak-anak kita menjadi degil, nakal atau tidak mahu mendengar nasihat.

Cuba lihat pada nama anak itu. Cari maksud nama tersebut. Adakah ia bersesuaian dengan karektor anak.

Kemudian fikirkan sejenak cara kita mendidik dan melayan anak. Adakah sangat ketat, sangat garang, sangat manja atau terbiar sahaja. Kesemua ini memberi kesan terhadap perangai anak.

Cubalah selami jiwa dan kemahuan anak-anak. Barangkali ada pertentangan antara cara kita dan kehendak anak-anak. Mungkin juga disebabkan oleh “jurang generasi”.

Fikirkan juga punca rezeki yang kita perolehi. Dari sumber mana dan adakah ia halal, syubhah atau haram. Kesemua ini ada kesan kepada jiwa anak-anak.

Seterusnya , bagaimana pula dengan didikan agama mereka ? Berapa kali kita berjemaah bersama keluarga. berapa kali kita membaca Quran bersama-sama.

Sebagai ibubapa, kita perlu ambil tahu siapakah teman-teman anak kita dan apakah aktiviti mereka dan kemana mereka selalu pergi.

Sekiranya ada kekurangan berkaitan cara kita, silalah perbaiki diri. Berubahlah supaya kita menjadi idola anak-anak. Rapatkan hubungan dengan ank-anak. Kemudian amalkanlah doa untuk anak yang degil ini.

Untuk memulakan rawatan untuk anak yang degil, mulakan dengan bacaan Surah Al Fatihah, Ayatul Qursi Selawat Syifa sebanyak tujuh kali.kemudian usaplah ubun-ubun anak itu dengan penuh kasih sayang. Pasang niat di dalam hati. Bacalah doa rawatan anak yang degil sebanyak tujuh kali. Tiuplah di ubun-ubun anak itu setiap kali selesai membaca doa dibawah.

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Agama

Zuriat ‘Penyejuk Mata Hati’, Takkan Ada Ibu-bapa Yang Tidak Tersentuh Hati Bila Melihat Anaknya Begini

Published

on

By

Zuriat ‘Penyejuk Mata Hati’, Takkan Ada Ibu-bapa Yang Tidak Tersentuh Hati Bila Melihat Anaknya Begini

Allahu Akbar! Sungguh HEBAT didikan ibu bapa mereka. Semoga menjadi anak yang soleh dan solehah bila besar nanti ya dik…First and foremost, tahniah kepada ibu dan bapa yang berjaya mendidik dan mentarbiah permata hati mereka dengan baik dan membanggakan… Di dalam al-Quran, Allah merakamkan doa khusus untuk diamalkan bagi memohon kepadaNya supaya dikurniakan anak-anak soleh dan solehah, zuriat ‘Penyejuk Mata & Hati’. Ini membuktikan betapa pendidikan anak-anak adalah suatu perkara yang besar di dalam Islam.

“رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامً QS. Al Furqaan: 74)

Ertinya: “Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”

Tunaikan solat walau di mana kamu berada …

Cerita 4 hari lepas, balik ke rumah tengok anak2 dan kawan2nya sedang mandi laut. Disuruh naik untuk solat Asar dahulu. Punyalah sayang nak tinggalkan mandi laut; Ahmad dengan goggles sekali tak cabut. Aduhai anak…

“ Ya Allah jadikanlah kami hamba-hambaMu yang mendirikan solat dan zuriat kami juga; Ya Tuhan kami perkenanlah doa kami “.

Ali (Imam), ma’mum (Ahmad, Sarah dan kawan2).

Adakah anda tahu siapakah sekumpulan anak-anak yang menunaikan solat di tepian pantai ini?

Semoga di suatu hari nanti, di bahau-bahu merekalah akan terpikul panji2 perjuangan Islam di tanah air kita…Mengikut seorang netizen, mereka ini adalah anak kepada Muhammad Khalil Abdul Hadi dan cucunda kepada bekas Timbalan Presiden Kesatuan Ulamak Sedunia.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

Continue Reading

Agama

“Islam Penuh Dengan Cinta..”-Dian Sastrowardoyo Bersyukur Kini 20 Tahun Jadi Mualaf

Published

on

By

Dian

Dian Sastro pernah anggap Islam kej4m, kini bersyukur 20 tahun jadi mualaf

PESOHOR seni Indonesia, Dian Sastrowardoyo diketahui dalam kalangan masyarakat dan peminatnya sebagai seorang aktres mualaf.

Dian yang dulunya menganut agama Kat0lik memeluk Islam sekitar 20 tahun lalu.

Selepas lebih sedekad menjadi mualaf, Dian berkongsi cerita mengenai perjalanannya mengenal banyak agama sehingga akhirnya memilih Islam sebagai pegangan hidup.

Menerusi artikel yang disiarkan Viva.co.id, Dian dipetik dari salah satu siaran di saluran YouTube mengaku beliau memeluk Islam selepas mengenal hampir semua agama.

“Saya tumbuh dalam keluarga Kat0lik. Ibu saya Kat0lik. Tapi saya punya keinginan yang kuat untuk mengenal pelbagai jenis agama.

“Jadi saya ambil tahu dan belajar mengenai agama Buddh4 dan Hindu sehingga yang terakhir saya bertemu guru untuk mendalami Islam,” akui bintang filem ‘Ada Apa Dengan Cinta’ itu.

Dian kemudian menambah pernah menyangka Islam sebagai sebuah agama yang kejam sehingga beliau benar benar memahami konsep dan jatuh cinta dengan keindahannya.

Dian

“Dulu saya kira Islam agama yang kej4m. Tapi selepas saya bertemu guru agama dan mengenal serta mendalami Islam, ternyata agama ini tidak kej4m. Tapi Islam penuh dengan cinta,” akuinya.

Lantaran itu Dian pun bulat hati untuk memeluk Islam. Dian mengatakan hal pertama yang beliau pelajari adalah solat sehingga mantap mengucap dua kalimat syahadat.

“Saya mula belajar solat dan mengucap syahadat pada malam Isra Miraj tahun 2002.

“Mulanya saya bimb4ng, terutama bagaimana jika ibu tahu saya peluk Islam. Ramai juga yang ingat saya peluk Islam sebab waktu itu sedang bercinta dengan kekasih seorang Muslim.

“Tapi saya lihat ke dalam hati, apa yang saya yakini dan tidak takut dengan keputusan yang telah diambil,” jelasnya lagi.

Dian

Malah kini Dian yang sudah 20 tahun memeluk Islam dilihat sangat tekun menjalani ibadah termasuk khatam Al Quran setiap kali bulan Ramadan.

Sumber : @therealdisastr via Astroawani

Selepas Bapa MeninggaI Dunia, Dian Sastrowardoyo Terfikir Untuk Bu’nuh Diri

Ayah Dian Sastrowardoyo meninggal dunia pada 1995 akibat kanser hati dan beberapa hari sebelum itu ibunya pula ke luar negara untuk menyambung pengajian di peringkat sarjana. – Gambar Instagram DIAN SASTROWARDOYO

JAKARTA: Tertek4n akibat kehilangan ayah tercinta hampir-hampir sama mer4gut ny4wa pelakon popular Indonesia, Dian Sastrowardoyo.

Dian

Dian, 39, kehilangan ayahnya yang meninggaI dunia akibat k4nser hati semasa artis tersohor itu masih di sekolah menengah.

Ayahnya menghembuskan nafas terakhir pada 1995 dan beberapa hari sebelum saat duk4 itu terjadi, ibunya pula berlepas ke luar negara untuk menyambung pengajian di peringkat sarjana.

Situasi ketika itu disifatkan Dian sebagai amat gnting kerana buat seorang remaja yang masih mentah sukar baginya untuk memahami erti kehilangan.

Apa lagi ibu dan ayahnya sudah bercer4i, justeru menyebabkan pelakon filem Ada Apa Dengan Cinta itu merasakan tiada apa lagi yang bermakna buatnya di dunia ini.

“Saya benar-benar buntu saat itu. Ibu dan ayah sudah lama berpisah ketika saya di sekolah rendah.

“Justeru, apabila ayah meninggaI dunia dan ibu pula sudah ke luar negara menyebabkan fikiran saya bingung.

“Sebagai anak tunggal, saya benar-benar tertekan saat itu, bimbang tidak tahu ke mana arah tujuan hidup, terdetik dalam hati untuk bu’nuh diri untuk lari daripada segala kekusutan itu,” kata Dian ketika ditemubual oleh Dewi Sandara dalam program Heart to Heart yang ditayangkan di saluran YouTube baru-baru ini.

Dian

Namun begitu, akal fikirannya yang waras telah menggerakkan hatinya untuk berfikir sebaliknya dan Dian mula terfikir apakah sanggup membiarkan ibunya sendirian andai kata dia memilih mengakhiri usianya dengan cara sedemikian.

“Beruntung saya kerana ketika itu terlintas di fikiran apakah saya sedia membiarkan ibu bersendirian apabila dia kembali ke tanah air?

“Saya benar-benar sayangkan ibu saya dan tidak sanggup untuk kehil4ngan dia atau membiarkan dia kehil4ngan saya,” cerita Dian lagi.

Kekuatan ibunya mengharungi hidup sebagai ibu tunggal disifatkan Dian memberi inspirasi buatnya.

Sejak kanak-kanak lagi, Dian melihat bagaimana ibunya bekerja ker4s semata-mata kerana mahu mencari rezeki untuk membesarkannya.

“Ibu adalah wanita yang sangat kuat. Saya melihat bagaimana dia bekerja sangat ker4s, menguruskan kehidupan kami dua beranak sendirian. Kerana nilai dan sikap positif ibu itu juga mempengaruhi pemikiran saya,” tegas Dian yang kini bergelar ibu kepada dua cahaya mata.

Sumber : Astroawani

 

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK