Connect with us

Isu Semasa

Bekal diambil & ditertawakan rakan sekelas, Kanak-kanak ini mula b3nci puasa, sekolah & kawan-kawan

Published

on

berpuasa

Setiap anak-anak ni berbeza ket4hanan. Tok sah datang bawak cerita “Aku dulu puasa siap pikul beg jalan kaki 10km lagi”. Atau suka bawa cerita anak sendiri, “Anak saya umur 4 tahun dah puasa, okey je”.

Setiap budak-budak ni tak sama. Tak payah jadikan anak kita or diri kita dulu tu kayu ukur konon anak kita boleh, anak orang pun boleh juga.

Karang kalau orang kata, “Jiran sebelah tu elok je benarkan laki dia kahwin 3, kenapa kau tak boleh?”. Haaa, mel4ntun karang bila orang samakan gitu pula.

Didik anak-anak berpuasa, namun jangan paksa mereka hingga memud4ratkan mereka.

Baca perkongsian ini dan harap-harap cikgu-cikgu yang terlalu tegas bab p4ksa budak kecil puasa ni sedarlah bahawa tindakan mereka itu salah.Baca perkongsian d0ktor ini :

Hari ni ada seorang ibu bawa anaknya yang kelihatan sangat lemah ke klinik.

Si anak baru berumur 6-7 tahun. Baru nak mengenal puasa. Sekolah pagi. Ibu tak sediakan sarapan, sebab sedang ajar nak berpuasa, tapi dibekalkan air dan roti untuk ke sekolah.

Dipesan pada anak, jika tak tahan berpuasa, maka berbukalah dengan bekal yang dibawa.

Namun begitu, sehingga si ibu ambil anaknya pulang di waktu tengah hari, anaknya masih belum berbuka. Jika tidak kerana anaknya kelihatan begitu l3mah, pasti si ibu berasa senang hati.

Malangnya, si anak ni nampak sangat lemah. Dia kata b3nci berpuasa. Dia b3nci sekolah. Dia b3nci kawan-kawan. Anak tu kata dia tak nak berpuasa lagi selepas ini, dan tak mahu lagi ke sekolah.

Bila ditanya mengapa, si anak beritahu makanan dan minumannya di ambil oleh cikgu. Siapa yang tak berpuasa ditegur di khalayak kelas. Ada rakan sekelas yang tertawakan mereka yang tak puasa.

Lepas sekolah habis, baru bekal makanan dipulangkan. Dipesan sekali lagi oleh cikgu agar berpuasa sehingga masuk waktu berbuka. Si anak hanya menurut, kerana takut dim4rahi.

Pendapat saya, bila mengajar kanak-kanak lakukan ibadah, hendaklah ia bersifat mengajak dan memujuk. Tak usahlah ia dalam keadaan memaksa atau dengan cara yang memalukan mereka.

Kita semua mahukan anak-anak yang membesar dengan cinta terhadap agama. Kita kena lakukannya dengan berhikmah, kerana jika sudah terbit benc1, maka sukar nak disemai cinta di kemudiannya.

Mereka mungkin mampu berpuasa sampai ke Maghrib, namun ia perlukan persediaan serta penyesuaian berperingkat untuk elakkan risik0 kemud4ratan.

Kita ada sekitar 30 hari, InsyaAllah cukup masa untuk mendidik, cukup masa untuk melatih, cukup masa untuk memberi sokongan. Sampai masa nanti, kita raikan kejayaan kita sama-sama.

Semoga Ramadan ini, lebih baik daripada yang sebelumnya.

Kamarul Ariffin Nor Sadan

Kesihatan dan Perubatan

*tak perlu kecam cikgu secara umum. Tak semua cikgu begini. Ada yang  bagus, prihatin dan berempati.

Komen warganet :

Zainora Ya’kub

Heran betul lah! Sejak bila kat malaysia ada p0lisi macam ni? Saya dulu sekolah, taska, tadika, sekolah rendah, boleh je makan tak puasa, kantin pun buka (but ada dipasang divider mudah alih),bebas murid yang nak puasa or tak puasa (sehingga darjah 3 baru saya puasa disekolah – tak pi makan kat kantin)

Shazlina W

Saya cikgu biasa bukan ustazah. Tapi bila masuk bulan Ramadhan, saya akan bagi pencerahan sikit bab puasa ni. Biasalah murid sek rendah ni kekadang bertanding siapa heb4t cukup puasa 30 hari.. mereka bangga puasa penuh. Biasanya saya mulakan dengan rukun iman dan rukun islam. Lepas tu baru masuk bab puasa. Bila masuk bab puasa saya tanya mereka syarat wajib puasa dan syarat sah puasa. Dan dalam masa yg sama saya buat perbandingan wajib solat dan puasa. Benda² asas ni mereka dah belajar dengan ustazah dan juga di kelas Kafa. Biar mereka fikir sendiri. Ayat akhir saya akan sebut kalau betul² nak puasa kena jaga solat 5 waktu. Itu paling utama. Kalau berpuasa tapi tak solat 5 waktu malah buat pulak solat sunat tarawih kat mana Allah nilai kita.. saya tak kata tak perlu puasa cuma ikut kemampuan kamu. Jika rasa boleh puasa teruskan jgn paksa diri hingga lembik lem4h l0nglai tak ada tenaga. Mak ayah pun kena sedar.. jika nak anak berpuasa penuh pastikan anak jaga solat.. bukan jaga puasa tapi tak solat..

Sumber : Kamarul Ariffin Nor Sadan, Cikgu Fadli Salleh

Isu Semasa

Projek HSR: Dua Bekas PM Kena Saman, Pampasan RM1 Juta Untuk Setiap Rakyat Malaysia?

Published

on

Projek HSR: Dua Bekas PM Kena Saman, Pampasan RM1 Juta Untuk Setiap Rakyat Malaysia?

Ekoran dari pembatalan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur – Singapura, seorang lelaki bertindak memfailkan saman terhadap dua bekas Perdana Menteri dan menuntut pembayaran ganti rugi RM1 juta kepada setiap rakyat Malaysia!

Mohd. Hatta Sanuri, 47, selaku plaintif telah memfailkan saman tersebut pada Disember lalu atas kapasiti peribadi dengan menamakan Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai defendan pertama dan kedua.

Bekas Menteri Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mustapha Mohamed, bekas Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong dan kerajaan Malaysia pula masing-masing sebagai defendan ketiga hingga kelima.

Beliau memfailkan saman tersebut atas kapasiti peribadi dan bagi pihak seluruh rakyat negara ini yang terjejas dan terkesan akibat tindakan salah, kecuaian dan misfeasans (salah laku ketika berada di pejabat awam) sehingga membawa pembatalan salah projek HSR dan pembayaran pampasan tidak perlu kepada Singapura.

Wartawan Nuzulsham Shamsuddin dari KOSMO! ONLINE juga melaporkan, plaintif telah mendakwa Dr. Mahathir melakukan kecuaian dan menyalah guna jawatannya ketika itu dengan menangguhkan projek HSR menyebabkan kerajaan dan seluruh rakyat Malaysia perlu membayar pampasan kepada Kerajaan Singapura hampir RM46 juta.

Ketika Muhyiddin atau nama sebenarnya Mahiaddin menjadi Perdana Menteri pula, beliau didakwa cuai apabila menamatkan projek berkenaan sehingga kerajaan dan semua rakyat Malaysia termasuk plaintif selaku pembayar cukai perlu mengeluarkan wang RM320,270,519.24 sebagai pampasan pembatalan Perjanjian Dua Hala di antara Malaysia dan Singapura yang dipersetujui.

Manakala Wee Ka Siong pula didakwa cuai sehingga menyebabkan hak rakyat Malaysia untuk menikmati sistem pengangkutan kelas pertama di peringkat antarabangsa yang pantas, selamat dan murah telah dinafikan.

Kerajaan Malaysia dan Singapura sebelum ini telah bersetuju secara rasmi pada 19 Februari 2013 untuk melaksanakan projek HSR sejauh 350 kilometer yang dijangka siap pada 2026 dengan anggaran kos RM60 billion.

Namun, projek untuk rakyat menikmati perjalanan di antara Malaysia dan Singapura dalam tempoh 90 minit itu dibatalkan pada 1 Januari 2021 selepas kedua-dua negara gagal mencapai persetujuan mengenai perubahan yang dicadangkan oleh Malaysia sebelum perjanjian projek itu luput pada 31 Disember 2020.

Malaysia kemudiannya dikehendaki membayar sebanyak SGD$102.8 juta (RM320.27 juta) kepada Singapura sebagai kos yang perlu ditanggung bagi pembangunan projek dan pelanjutan penggantungannya.

Plaintif menuntut deklarasi bahawa pembatalan projek yang diumumkan oleh Muhyiddin adalah batal dan tidak sah dan deklarasi supaya kesemua defendan membayar ganti rugi dan pampasan sebanyak RM1 juta kepada setiap rakyat Malaysia termasuk plaintif kerana telah secara salah dan cuai membatalkan projek HSR.

Pengurusan kes ditetapkan pada 2 Februari 2023 di hadapan Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi Nur Shasha Hidayah Nor Azahar.

Sumber: KOSMO! ONLINE

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Isu Semasa

Buat lawak lucah ketika ‘live’, netizen jijik tengok perangai ‘bapak2 orang’

Published

on

Buat lawak lucah ketika ‘live’, netizen jijik tengok perangai ‘bapak2 orang’

Tindakan beberapa individu yang membuat live di aplikasi TikTok sambil bergurau sesama sendiri menggunakan lawak ‘double meaning’ telah mendapat perhatian ramai setelah rakaman live tersebut dimuat naik ke laman Twitter.

Buat live lawak double meaning
Menerusi perkongsian daripada pengguna Twitter dikenali sebagai Cikgu Anep, beberapa individu yang ada di antara mereka merupakan pelawak telah membuat bergurau dengan seorang wanita sambil menggunakan perkataan menjurus ke arah lucah.

Dalam video terbabit, mereka telah berlakon seperti berada di dalam kelas dengan wanita tersebut menjadi guru dan individu yang lain sebagai ‘anak murid’.

LIHAT VIDEO DISINI

Kesemua lelaki yang berada di dalam live tersebut seperti mempermainkan guru berkenaan dengan menjatuhkan pen ke bawah dan berulang kali menyebut ‘how much’ merujuk kepada perkara seksual.

Kalau perempuan tu ahli keluarga mereka macam mana?
Gurauan kurang cerdik mereka telah mendapat respon yang pelbagai daripada warganet yang rata-rata jijik mendengar ucapan mereka termasuklah ketika menyebut berkenaan ‘cup’ yang pasti merujuk kepada saiz pakaian dalam wanita.

Mereka menganggap perbualan individu-individu tersebut tidak wajar kerana masing-masing telah mempunyai pengikut tersendiri yang boleh jadi ada diantaranya adalah kanak-kanak.

Sumber: Twitter Cikgu Anep

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Isu Semasa

“pilu hati,baru pulang dari buat kerja baik” – penolong pegawai perubatan maut pulang dari OnCall,besar pengorbananmu Natrah,Al-fatihah

Published

on

“pilu hati,baru pulang dari buat kerja baik” – penolong pegawai perubatan maut pulang dari OnCall,besar pengorbananmu Natrah,Al-fatihah

Se0rang wanita m4.ut selepas kenderaan jenis Audi RS3 dipandunya bertmbung dengan sebuah l0ri di Jalan Selendang.

Ketua PoIis Daerah Rompin, Deputi Superintendan Mohd. Azahari Mukhtar berkata, dalam kjadian kira-kira jam 10 pagi itu mngsa, Nur Natrah Daharuddin,26, dalam perjaIanan dari arah bandar R0mpin ke SeIendang.

“Apabila sampai di tempat kjadian kereta dipandu mngsa terb4.bas dan memasuki l0rong bertntangan seterusnya meIanggar l0ri yang datang dari arah hadapan.

“Akib4t kjadian mngsa mengaIami keced.eraan prah dan mninggaI dunia di tempat kjadian manakala pemandu l0ri mengaIami Iuka di kepala,”katanya.

Lebih memiIukan sebeIum kemaIangan berlaku arwh ada memuatnaik status whatsapp terakhirnya dan ketika kjadian suami mngsa berada di luar negara dan dikhabarkan p0sitif c0v1d 19 disana.3

Menurutnya my4t mngsa dihantar ke H0spital Rompin untuk bdah si.asat dan ke.s disia.sat mengikut Sksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.

Katanya, berdasarkan siasa.tan awal mendapati l0kasi jalan Iurus dan permukaan jalan adalah rata dan kering serta cuaca baik semasa kjadian.

Sumber : Dbongkar

PERHATIAN: Pihak Admin RealMerah tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK