Connect with us

Inspirasi

Anak Setinggan Kongsi Kisah Pernah Dih1na Pendidik, Kini Bergelar D0ktor Hebat!

Published

on

pendidik

Baru-baru ini tular di media sosial berkenaan kata-kata pengh1naan yang dil0ntarkan oleh seorang pensyarah kepada pelajarnya di salah sebuah universiti ternama negara ini. Ekoran itu, ramai dalam kalangan netizen meluahkan rasa am4rah dan k3cewa atas cara teguran yang diberikan kerana kurang beretika dan melanggar sens1tiviti.

Walaupun begitu, khabarnya pelajar lelaki tersebut telah berjaya tamat belajar dan bekerja.

Situasi pelajar tersebut, lebih kurang sama juga dengan kisah seorang individu ini yang dikenali sebagai Doktor S, di mana beliau pernah dih1na oleh pensyarah ketika zaman belajarnya. Ini kisah beliau yang kita boleh jadikan iktibar dan sumber inspirasi.

Berikut perkongsiannya :

pendidik

Gambar hiasan

Saya anak setinggan,rumah betul betul tepi Sungai Klang,banyak kali dihin4. Oleh mereka yang berjawatan tinggi.

Tuhan je tau betapa terluk4nya hati saya.

Tapi saya tidaklah berdendam malah tidak juga mengviralkan.

Cukup saya mend0akan.

Hari hari saya doa masa tu moga dia dilembutkan hati,supaya orang lain tidak ters4kiti seperti saya.

Dulu pernah kena marah atas kekurangan kemudahan wifi. Dikaitkan dengan mak ayah m1skin (saya tak rasa m1skin pun masa tu,sebab rasa cukup semua). Sed1h sangat.

Tapi mungkin di dalam fikiran mereka mereka yang kaya,dan berjawatan tinggi,sebab kita nampak tak setaraf dengan mereka,mereka nampak seolah olah kemiskin4n itu adalah satu d0sa.

Tapi saya sikit pun tak berdend4m. Saya cuba memahami di pihak beliau. Beliau tidak memahami kesus4han kita. Beliau tak sengaja berem0si. Cuma saya jadikan satu pengajaran,apa jua alasan,saya kena tetap kena cari jalan penyelesaian.

Apa pun tetap kejadian itu meluk4kan hati saya. Terlalu luk4. Cuma tidaklah berdend4m.

Pernah kejadian lain,masa saya belajar, saya dipanggil ke bilik seseorang. Saya ingat dipanggil untuk diberi tips atau nasihat. Rupanya dipanggil untuk dihin4.

pendidik

Gambar hiasan

Beliau kata yang saya tiada masa depan dalam bidang ni kerana saya bukan asal bidang perub4tan. Saya dari bidang sains. Orang sains takkan boleh berjaya dalam bidang perub4tan. Terlalu banyak perkara yang saya tak tahu.

Bibir saya berget4r menahan m4rah dan s3dih. Tapi saya diam sahaja memikirkan saya hanyalah seorang pelajar. Ikutkan l0gik,sains dan perubatan kena menyokong satu sama lain. Tiada kajian dari saintis,tiadalah penemuan ub4tan,penemuan peny4kit,penemuan cara nak diagn0sis. Entahlah.

Saya keluar dengan kaki yang lem4h longl4i bersama t4ngisan yang penuh esakan sedu sedan. S3dihnya tuhan je yang tahu. Sejak dari tu saya berazam untuk berjaya,tidak sesekali putus asa walaupun kajian saya cukup suk4r. Akhirnya saya tetap bergraduasi.

“Belum konvo tapi beberapa kali dipanggil bekerja..”

Kini saya kerja memang di bidang yang saya belajar. Memang saya belajar di fakulti perub4tan sebelum ni,tapi saya fokus lebih kepada pencarian protein untuk penghasilan r4pid t3st kit. Dan memang akhirnya saya dapat kerja yang memang bidang saya belajar. Kerja ni pun jarang ada di luar. Biasanya hanya kerja di universiti. Sebab tu nampak macam mustahil nak dapat kerja bidang ni. Di Malaysia pun bukan ada kerja ni sangat.

Jadi saya tak faham kenapa wujud manusia yang suka sangat nak hin4 kita. Kita sendiri tak tahu masa depan saya,kenapa dia lebih tahu samada saya akan berjaya atau tak.

Bagi yang pernah menghin4 saya,semoga terus bahagia dalam menghin4 orang lain.

“Tapi kita yang dihina ni,teruslah melangkah untuk mencapai kejayaan. Luka memang luka. Tapi jangan dendam.”

Jadi saya sama sekali tidak menyokong apa apa penghin4an dari sesiapa pun apatah lagi seorang bergelar pendidik. (Semua supervisor saya sangat bagus,malah pensyarah2 lain juga sangat baik dan hebat hebat belaka,seorang dua sahaja yang meluk4kan hati,tetapi saya yakin banyak sangat jasa mereka kepada dunia pendidikan).

Tulisan saya ini saya nak fokuskan isu sesetengah yang berpangkat tinggi yang lupa bahawa dalam dunia ni setiap cerita kita adalah berbeza. Dunia kita lain,dunia orang kaya lain.

Ketahuilah yang ianya sangat ped1h bila dihamburkan kata kata tidak molek. Pedih dia kekal,terngiang ngiang. Bukanlah kami ini lem4h. Bukanlah yang menghin4 itu tidak baik kerana banyak lagi kebaikannya. Tapi just nak semua tahu yang satu sikap ini terlalu meluk4kan. Berhentilah men0rmalisasikan sikap ini atas alasan apa pun. Anda berjiwa kent4l,tidak bermakna orang lain pun kent4l. Kata kata yang t4jam boleh membu’nuh jiwa jiwa kecil ini.

“Saya rela kekal miskin jika menjadi kaya menyebabkan saya hilang adab dalam berbicara..”

Ps: penulisan ini saya edit dari menyebut tentang sesiapa. (Ramai penyokong tegar manusia yang menjadikan hinaan sebagai satu cara mendidik,so malas nak gaduh dengan penyokong beliau😅) Tapi ia general dan untuk dijadikan iktibar. Jawatan tinggi bukan bermaksud boleh menghina yang bawah. Pendidik yang baik tidak sepatutnya menghina. Biarlah orang nak cakap memang itu sifatnyalah,kononnya dia tetap baik,banyak lagi kebaikannya. Tetap,sikap menghina itu adalah sesuatu yang tidak perlu dibanggakan dan dipertahankan.

 

Ikhlas dari,

Dr. S

Anak setinggan

Benarlah kata pepatah Melayu; terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata bu’ruk padahnya. Disebabkan itu berhati-hatilah ketika mengeluarkan kata-kata, lebih baik diam daripada mengeluarkan pis4u yang t4jam.

Tahniah kepada Dr. S kerana menjadi insan yang ku4t dan t4bah. Semoga doktor dapat mencapai banyak lagi kejayaan dalam bidang diceburi.

Sumber: Facebook NSZ via siraplimau

Inspirasi

Mat Kilau dilahirkan pada tahun 1847, meningg4l dunia pada 16 Ogos 1970, iaitu 10 hari selepas disahkan identitinya dan diiktiraf sebagai pejµang negara

Published

on

By

Mat Kilau dilahirkan pada tahun 1847, meningg4l dunia pada 16 Ogos 1970, iaitu 10 hari selepas disahkan identitinya dan diiktiraf sebagai pejµang negara

Gelaran serta penyebaran dakyah secara berleluasa menyebabkan Mat Kilau sering dilabel pendɛrhaka oleh segelintir masyarakat, malah hingga kini, jasanya menɛntang penjajah terbiar begitu sahaja tanpa dihargai.

“Ketua Pendɛrhaka”, itu gelaran diberikan kerajaan British yang memerintah negara ketika zaman penjajahan terhadap pahlawan Melayu, Mat Kilau kerana perjµangan menentang penjajah.

Seorang cicit Mat Kilau, Datuk Zulkarmi Abu Bakar, berkata sebagai waris kepada pahlawan yang tersohor kerana sifat kepemimpinannya, keadaan itu sudah tentu menggµris hati mereka.

“Saya masih ingat ada orang memberitahu saya sendiri bahawa moyang kami (Mat Kilau) adalah pendɛrhaka hanya kerana menɛntang penjajahan kerajaan British ketika hayatnya. Siapa yang tidak sɛdih bila mendengarnya.

“Kalau boleh, kita hendak ubah stigma ini. Waris menerusi Persatuan Waris Mat Kilau berusaha untuk memberikan penerangan kepada masyarakat bahawa Mat Kilau bukannya penderhaka seperti didakwa British tetapi sebenarnya pejµang kemerdekaan negara.
“Kita hargai pelbagai usaha dibuat kerajaan, termasuk membina Galeri Mat Kilau di Pulau Tawar. Ia membolehkan orang ramai mendapat maklumat mengenai ketokohan dan pengorb4nan Mat Kilau membebaskan negara daripada cɛngkaman pɛnjajah,” katanya.

Zulkarmi juga berkongsi kisah ketika proses menentukan identiti seorang lelaki, yang mendakwa dirinya sebagai Mat Kilau. Tidak banyak yang dapat diingat Zulkarmi mengenai lelaki itu. Tambah pula, ketika itu beliau baru berusia tujuh tahun.

Yang beliau ingat, lelaki yang tiba-tiba muncul di Masjid Kampung Pulau Tawar, Jerantut selepas solat Jumaat itu sudah dimamah usia.

Begitu juga arw4h bapanya, yang tidak pernah mengenali Mat Kilau sebelum ini. Justeru, tiada sebarang cerita yang dikongsikan dengannya mengenai moyangnya itu.

Zulkarmi hanya ingat beliau sering dibawa ke rumah lelaki itu di Kampung Batu 5, Jalan Gambang-Kuantan selepas kemunculannya.

“Saya ingat juga sias4tan dilakukan memang rapi dan mengambil masa yang lama. Lelaki itu juga dibawa bertemu dengan orang lama di Pulau Tawar kerana ramai sangat hendak jumpa, hingga dia nak makan pun dah tak boleh.

“Bila dibawa berjumpa rakan lama beliau di sebuah dewan, mereka mengesahkan lelaki itu adalah Mat Kilau, moyang saya,” katanya sambil menambah tidak berkesempatan mengenali Mat Kilau selepas pengesahan identiti dibuat oleh pihak berkaitan.

Mat Kilau muncul semula di Masjid Kampung Pulau Tawar pada 26 Disember 1969. Beliau mengisytiharkan dirinya sebagai Mat Kilau menyebabkan ramai rakyat terkejµt berikutan selama ini keluarga serta orang ramai mengenalinya sebagai Mohammad Ibrahim atau Mat Siam.

Pada 8 Januari 1970, Jawatankuasa Menyiasat Kemunculan Mat Kilau ditubuhkan dan selepas penyi4satan dibuat, Menteri Besar Pahang pada waktu itu, Tan Sri Yahya Mohd Seth mengesahkan lelaki berkenaan adalah Mat Kilau.

Mat Kilau meningg4l dunia pada 16 Ogos 1970, iaitu 10 hari selepas disahkan identitinya dan diiktiraf sebagai pejµang negara. Jɛnazahnya dikebµmikan bersebelahan kubµr ibunya di Tanah Perkubµran Kedong, Pulau Tawar.

Ketika hayatnya, Mat Kilau yang dilahirkan pada tahun 1847 berjµang bersama Datuk Bahaman dan Tok Janggut, melakukan pemberont4kan ke atas British, yang bukan sahaja angkµh, malah mengamalkan dasar kutipan cukai yang menind4s penduduk.

Kegagahan Mat Kilau terbukti menerusi siri ser4ngan hɛndap ke atas kubu British di Raub, Lipis dan Tembeling, yang menyebabkannya dibµru hingga ke sempadan Kelantan, Terengganu dan Thailand.

Mat Kilau akhirnya dit4ngkap oleh Siam dan British pada tahun 1895. Beliau disangka sudah meningg4l dunia dan dikebµmikan di Kampung Dalam Umau, Bunut Payung, Kota Bharu, Kelantan, tetapi pemeriksaan pada kµbur berkenaan mendapati ‘jɛnazah’ itu hanyalah ‘sekujur’ batang pisang.

LATAR BELAKANG MAT KILAU.

Mat Kilau bin Imam Rasu (1865-67 – 16 Ogos 1970) sebelum menukar namanya kepada Mohamed bin Ibrahim dengan nama gelaran Mat Siam merupakan seorang pahlawan Melayu yang berjµang menɛntang penjajah British di Pahang.

Ibu beliau ialah Mahda iaitu anak kepada Tok Kaut Burau. Mat Kilau dipercayai lahir dalam kira-kira tahun 1865–1867 di Kampung Masjid, Pulau Tawar, Jerantut, Pahang.

KEHIDUPAN PERIBADI MAT KILAU

Mat Kilau bin Imam Rasu dilahirkan pada kira-kira tahun 1865 atau 1866 di Kampong Pulau Tawar, namun kelahirannya sering dianggap jatµh pada tahun 1847. Kelahirannya jatµh ketika zaman pemerintahan Raja Bendahara Pahang ketika itu iaitu Tun Ahmad.

Bapanya ialah Imam Rasu bin Shahrum atau lebih dikenali dengan nama Tok Gajah manakala ibunya pula ialah Mahda binti Tok Kaut Burau. Mat Kilau mahir mengaji, berzanji dan berdikir maulud serta belajar berdikir rebana yang dikenali sebagai “Dikir Pahang”. Hobi Mat Kilau adalah bermain gasing dan berl4ga buah kɛras.

Pada usia lebih kurang 20 tahun, Mat Kilau berkahwin dengan seorang gadis yang bernama Yang Chik binti Imam Daud yang berasal dari Kampung Kedondong. Imam Daud ialah seorang guru agama yang disegani di daerah Pulau Tawar, Jerantut, Pahang dan juga merupakan guru mengaji kepada Mat Kilau dan rakan-rakanya. Hasil perkahwinan ini Mat Kilau telah dikurniakan tiga orang anak.

Setelah berkahwin barulah Mat Kilau belajar silat dan menuntut ilmu kebatinan. Mat Kilau bukan sahaja belajar bersilat sebagaimana sahabatnya yang lain, bahkan beliau lebih mendalami silat dengan menggunakan senjata seperti kɛris dan p4rang. Mat Kilau juga banyak menuntut ilmu daripada ayahnya sendiri iaitu Tok Gajah. Ilmu kebatinan secara agama banyak dituntutnya daripada Haji Montok (Hj. Uthman bin Senik) yang merupakan mufti Pahang ketika itu.

Mat Kilau dikatakan pergi bertapa di Gua Kota Gelanggi yang terletak tidak jauh dari Pulau Tawar untuk mendalami ilmu. Menurut beberapa pendapat orang-orang lama, gua ini dapat menghubungkan Pahang, Terengganu dan Kelantan. Gua tersebut masih ada hingga kini.

Continue Reading

Inspirasi

Ismail Din, meningg4l dunia ketika bertasbih disisi Kaabah selepas selesai solat terawih, meningg4al pada hari, bulan dan ditempat yang mulia, bulan Ramadhan

Published

on

By

Ismail Din, meningg4l dunia ketika bertasbih disisi Kaabah selepas selesai solat terawih, meningg4al pada hari, bulan dan ditempat yang mulia, bulan Ramadhan

Suatu pengakhiran hidup yang sangat didambakan oleh ramai mukmin didunia ini. Almarhum sangat bertuah dipilih oleh Allah salah seorang daripada hamba-Nya yang bertuah.

Ismail Din (1951 – 22 Oktober 2005) merupakan seorang pelakon komedi yang terkenal di Malaysia. Beliau berasal dari Jalan Langgar, Alor Star, Kedah.

Beliau mula aktif dalam kegiatan teater, malah Ismail juga adalah antara pengasas kumpulan Angkatan Seni Alor Star (ASAS) yang ditubuhkan pada 1964.

Kumpulan ini menghimpunkan ramai anak seni kelahiran Kedah, seperti Zulkifli Zain, Noorjaya, Morad Ibrahim dan Abu Bakar Omar.

Ismail juga pernah berlakon dalam pementasan bertajuk Alang Rentak Seribu arahan Morad dan teater Warung pada awal kemunculannya sebagai pelakon.

Menerusi kaca televisyen, dia pernah muncul dalam ratusan judul drama sama ada dalam bentuk episod, bersiri atau telefilem. Ismail Din meningg4l dunia pada umur 54 tahun semasa mengerjakan umrah di Makkah pada bulan Ramadhan 2005.

Difahamkan, almarhum meningg4l dunia ketika bertasbih disisi Kaabah selepas selesai solat terawih. Siapa sangka, almarhum telah meningg4al dunia pada hari, bulan dan ditempat yang mulia.

Iaitu pada hari dan bulan Ramadhan yang merupakan kerahmatan yang lebih baik daripada seribu bulan. Tambahan pula ketika berada di Makkah saat berada disisi Kaabah setelah selesai solat terawih.

Dimaklumkan daripada isteri almarhum, Ismail Din sangat menjaga solat dhuha semasa hayatnya. Walau sesibuk manapun, solat dhuha pasti akan didirikan yang dijaganya dengan istiqamah.

AL Fatihah untuk almarhum Ismail Din. Semoga almarhum ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Apa yang berlaku kepada almarhum merupakan salah satu tanda kema4tian Husnul Khatimah.

Sumber: fb VIA TRENDINGNEWS

Continue Reading

Inspirasi

Guru beli lembu sado RM20,000 yang seberat hampir 1000 kilogram untuk sambutan korban tahun ini

Published

on

By

Guru beli lembu sado RM20,000 yang seberat hampir 1000 kilogram untuk sambutan korban tahun ini

Sempena sambutan korban tahun ini, seorang guru sanggup menghabiskan RM20,000 untuk mendapatkan seekor lembu sado jantan seberat hampir 1000 kilogram (kg).

Azura Ilyani Alias, 38, yang juga seorang usahawan memberitahu, tahun ini beliau ingin mencari kelainan untuk sambutan korban.

“Saya berbincang bersama suami dan dia menyokong pilihan untuk memilih lembu sado kali ini.

“Lembu baka Charolais dari Perancis ini akan dikorbankan di Masjid Makmur Kampung Losong Dato Amar di Kuala Terengganu pada sambutan hari raya kedua Aidiladha nanti,” katanya kepada Sinar Harian pada Ahad.

Beliau ditemui bersama suaminya, Roslan Basri, 46 di Sungai Kepong dekat Lanchang di sini.

Ujar Azura lagi, beliau mengambil peluang selepas negara dilanda jangkitan Covid-19 sejak beberapa tahun lalu untuk memeriahkan sambutan korban kali ini.

Mat bersama lembu sado, Boy dengan berat mencecah hampir 1000kg dibela sejak lahir


Sementara itu pemilik lembu, Mat Abdul Wahid, 42, memberitahu walaupun sayang terhadap lembu yang diberikan nama “Boy” itu namun kekangan kos khususnya makanan yang semakin tinggi menyebabkan dia melepaskan lembu berusia 2 tahun 9 bulan itu.

“Kos makanan iaitu palet bersama rumput napier mencecah lebih RM15 sehari untuk “Boy” sahaja.

“Jadi bila ada tawaran harga yang menarik ini saya lepaskan walaupun sayang sebab pelihara sejak lahir lagi selain manja dengan saya,” ujarnya.

“Syukur memang tahun ini rezeki untuk saya selepas beberapa tahun terjejas akibat Covid-19,” katanya lebih 10 tahun terbabit dalam aktiviti ternakan tersebut.

Tambahnya, untuk sambutan korban kali ini, sebanyak 10 ekor lembu termasuk “Boy” sudah ditempah pelanggan.

Sumber;  sinarharian

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK