Connect with us

Global

Air terjun jazirah arab tanda ki4mat, harinya semakin h4mpir

Published

on

Air terjun jazirah arab tanda ki4mat, harinya semakin h4mpir

Ulasan Syekh Dr. Muhammad alu Nashr;

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم:لن تقوم الساعة حتى تعود جزيرة العرب جناة وانهارا -انها اعلام النبوة

“Benarlah Rasulullah shallallahu ‘alayhi wasallam yang bersabda: tidak akan datang kiam4t hingga jazirah arab kembali menjadi kebun-kebun dan sungai-sungai” sungguh ini mu’jizat kenabian!

Orang yang memperhatikan keadaan jazirah arab akan mendapatkan bahwa padang pasir yang ger sang dan tandus mencapai 70% dari jumlah keseluruhannya. Nabi kita s.a.w memberi kabar bahwa diantara tanda kiamat: jazirah arab akan kembali su bur dan dialiri sungai, padahal sebelumnya ia merupakan hamparan padang pasir ger sang yang tidak ditumbuhi tanaman.

Dari Abu Hurairah r.a: bahwasanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidak akan terjadi kiamat sehingga jazirah arab kembali menjadi su bur dan dialiri sungai, sehingga orang yang menempuh perjalanan dari Irak menuju Makkah tidak merasa takut kecuali dari ketersesatan –atau takut kehilangan arah jalan- dan akan membanyak al-haraj”.

Para sahabat bertanya: wahai Rasulullah, apa yang dimaksud dengan al-haraj? Beliau menjawab: “Pembuu nuhan” (HR. Ahmad).

Dari Abu Hurairah r.a: bahwasanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidak akan terjadi kiamat sehingga harta membanyak dan memlimpah, bahkan seseorang sampai keluar dengan membawa zakat hartanya, namun tidak mendapati orang yang mahu menerimanya. Dan hingga bumi arab kembali menjadi su bur dan dialiri sungai” (HR. Muslim).

Fenomena Semulajadi Ini Berlaku Sebelum Daj jal Muncul

Di antara tanda-tanda kiamat sudah dekat adalah munculnya Daj jal ke dunia, lepas dari ikatannya di sebuah pulau yang tidak ada yang mengetahuinya selain Allah Ta’ala dan siapa saja yang Dia kehendaki dari makhIuk-Nya.

Dajjal adalah fitn4h terbesar bagi umat manusia. Sehingga, kita dianjurkan untuk berdoa kepada Allah agar terbebas dari fitn4h Daj jal. Sebelum Daj jal muncul ada beberapa fenomena alam yang terjadi seperti yang diterangkan dalam beberapa hadis Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam.

Di antaranya adalah yang diriwayatkan dari Abu Umamah Al-Bahili Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

إِنَّ قَبْلَ خُرُوْجِ الدَّجَّالِ ثَلاَثَ سَنَوَاتٍ شِدَادٍ يُصِيْبُ النَّاسَ فِيْهَا جُوْعٌ شَدِيْدٌ، يَأْمُرُ اللهُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ اْلأُولَى أَنْ تَحْبِسَ ثُلُثَ مَطَرِهَا وَيَأْمُرُ اْلأَرْضَ فَتَحْبِسُ ثُلُثَ نَبَاتِهَا، ثُمَّ يَأْمُرُ السَّمَاءَ فِي الثَّانِيَةِ فَتَحْبِسُ ثُلُثَيْ مَطَرِهَا وَيَأْمُرُ اْلأَرْضَ فَتَحْبِسُ ثُلُثَيْ نَبَاتِهَا، ثُمَّ يَأْمُرُ اللهُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ الثَّالِثَةِ فَتَحْبِسُ مَطَرَهَا كُلَّهُ فَلاَ تُقْطِرُ قَطْرَةً وَيَأْمُرُ اْلأَرْضَ فَتَحْبِسُ نَبَاتَهَا كُلَّهُ فَلاَ تُنْبِتُ خَضْرَاءَ، فَلاَ يَبْقَى ذَاتُ ظِلٍّ إِلاَّ هَلَكَتْ إِلاَّ مَا شَاءَ اللهُ

“Sesungguhnya sebelum munculnya Daj jal ada tempoh masa tiga tahun yang sangat sukar, di mana pada waktu itu manusia akan ditimpa kelaparan yang hebat.

Allah Ta’ala memerintahkan kepada langit pada tahun pertama untuk menahan 1/3 dari hujannya, dan memerintahkan kepada bumi untuk menahan 1/3 dari tanamannya. Kemudian Allah memerintahkan kepada langit pada tahun kedua untuk menahan 2/3 dari hujannya dan memerintahkan kepada bumi untuk menahan 2/3 dari tanamannya. Kemudian pada tahun ketiga Allah memerintahkan kepada langit untuk menahan semua air hujannya.

Lalu ia tidak menitiskan setitik air pun, dan memerintahkan bumi agar menahan seluruh tanamannya. Maka setelah itu tidak tumbuh satu tanaman hijau pun, dan semua pokok akan mhati kecuali yang dikehendaki Allah (untuk tidak mhati). ‘

Ada shahabat yang bertanya, “Dengan apa manusia akan hidup pada saat itu?” Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam menjawab,

التَّهْلِيْلُ وَالتَّكْبِيْرُ وَالتَّسْبِيْحُ وَالتَّحْمِيدُ وَيُجْرَى ذَلِكَ عَلَيْهِمْ مُجْزَأَةَ الطَّعَامِ

“Tahlil, takbir, dan tahmid merupakan pengganti makanan bagi mereka.” (HR. Ibnu Majah)

Diriwayatkan dari Rasyid bin Sa’ad, ia berkata, “Ketika kota Persepolis (yang ada di negeri Persia [Iran]) ditakluk, maka ada seseorang yang berseru,

‘Ketahuilah, sesungguhnya Daj jal telah muncul ke dunia.’Maka Sha’ab bin Jassamah menemui orang-orang tersebut dan berkata,

‘Kalau bukan kerana ucapan kalian, tentu saya akan mengkhabarkan, bahawa saya telah mendengar Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

لاَ يَخْرُجُ الدَّجَّالُ حَتَّى يَذْهَلَ النَّاسُ عَنْ ذِكْرِهِ وَحَتَّى تَتْرُكَ اْلأَئِمَّةُ ذِكْرَهُ عَلَى الْمَنَابِرِ

“Daj jal tidak akan muncul sehingga manusia melupakannya, dan para imam di atas mimbar-mimbar tidak mengingatkannya.” (HR. Ahmad)

Semoga Allah Ta’ala melindungi kita dari fitn4h Daj jal.

Sumber:Myinfoma

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Global

Pasangan Warga Emas Berumur 70 Tahun Menyambut Kelahiran Anak Pertama Mereka Selepas 54 Tahun Menanti

Published

on

By

Pasangan Warga Emas Berumur 70 Tahun Menyambut Kelahiran Anak Pertama Mereka Selepas 54 Tahun Menanti

Daerah Alwar Rajasthan, 54 tahun selepas mereka berkahwin, pasangan warga emas lelaki berusia 75 tahun dan pasangannya yang berumur 70 tahun menyambut kelahiran anak pertama mereka. Menjadi ibu bapa dengan kaedah rawatan persenyawaan in Vitro (IVF).

Bayi lelaki itu dilahirkan di Pusat Bayi Tabung Uji Indo IVF, satu-satunya pusat IVF berdaftar di Alwar.

“Kira-kira satu setengah tahun yang lalu, Gopichand datang ke pusat ini bersama saudaranya, Chandrawati dan Gopi Singh Chandravati Devi yang tinggal di sebuah kampung berhampiran sempadan Haryana di Jhunjhunu Rajasthan. Pasangan itu juga pergi ke beberapa bandar metropolitan untuk mendapatkan rawatan. Tetapi sia-sia. kata pakar IVF Dr Pankaj Gupta.

“Chandrawati hamil sembilan bulan lalu dalam percubaan ketiga rawatan IVF. Di sebalik kegembiraan, ada juga ketakutan kerana usianya sudah lanjut. Tetapi akhirnya pada hari Isnin, dia selamat melahirkan bayi lelaki yang sihat,” kata pakar IVF di pusat berkenaan, Dr Pankaj Gupta.

Kedua-dua mereka dilaporkan berada dalam keadaan sihat dan berat bayi tersebut lebih kurang 3.5 kilogram. Gopi Singh ayah kepada bayi tersebut merupakan seorang pesara askar yang berkhidmat di kampung Nuhaniya, Jhunjhunu.

Pasangan itu bernasib baik kerana hamil sebelum Parlimen India meluluskan satu undang-undang berkaitan rawatan IVF yang berkuat kuasa pada Jun lepas. Menerus undang-undang berKenaan, tiada pusat rawatan IVF dibenarkan menawarkan rawatan kepada wanita dan lelaki yang berusia lebih 50 tahun.

Sumber: India Today

 

Continue Reading

Global

Remaja Nekad Menyorok Dalam ‘Teddy Bear’ Gergasi, Nak Elak Dari Ditahan Polis

Published

on

By

Remaja Nekad Menyorok Dalam ‘Teddy Bear’ Gergasi, Nak Elak Dari Ditahan Polis

Selepas menyedari teddy bear gergasi tersebut bernafas, polis berjaya menahan remaja lelaki yang bersembunyi di dalam teddy bear tersebut.

Remaja dari Rochdale tersebut difahamkan telah besembunyi daripada pihak polis selepas mencuri sebuah kereta dan gagal membayar duit minyak pada bulan Mei lalu.

Semasa proses pencarian remaja itu dilakukan, pihak polis yang memasuki sebuah rumah terkejut apabila menemui sebuah teddy bear berukuran 5 kaki ‘bernafas’ sebelum mendapati bahawa suspek telah mengoyakkan patung tersebut dan menyorok di dalamnya.

Remaja tersebut telah dihadapkan di Mahkamah Majistret Manchester dan dijatuhkan hukuman penjara selama sembilan bulan atas tiga kesalahan iaitu mencuri kereta, memandu semasa hilang kelayakan dan meninggalkan stesen minyak tanpa membayar.

Pegawai polis yang terlibat menceritakan situasi semasa mereka mendapati teddy bear tersebut kelihatan seperti bernafas.

Mereka menemui remaja tersebut yang bersembunyi di dalam teddy bear lalu menariknya keluar.

Remaja tersebut telah menjadi buruan polis sejak Mei selepas dia mencuri kereta jenis Mitsubishi ASX dan mencuri minyak di stesen minyak berhampiran.

Polis Rochdale turut mengeluarkan kenyataan mengenai kes itu di Facebook rasmi mereka.


Gambar: Facebook GMP Rochdale

Banyak komen yang diberikan oleh penduduk sekitar mengenai cara remaja tersebut bersembunyi di dalam teddy bear untuk mengelak dari ditangkap polis.

Sumber : Mail Online

Continue Reading

Global

Kucing Diangkat Sebagai Wira, Selamatkan Rumah Dari Perompak Bersenjata

Published

on

By

Kucing Diangkat Sebagai Wira, Selamatkan Rumah Dari Perompak Bersenjata

Seekor kucing diangkat sebagai wira, Pada 25 Julai lalu, Fred Everitt dari Belden, Mississippi, mendengar suara kucingnya seberat 20 paun, Bandit ‘meow’ dengan kuat di dapur sekitar jam 2.30 pagi hingga 3 pagi sebelum melompat ke atas katil.

Memetik People, Everitt, 68, memaklumkan kepada Daily Journal bahawa dia menjadi cemas ketika kucing tersebut melakukan hal itu. Sebelum ini, kucing miliknya itu tidak pernah berkelakuan seperti itu.

Apabila Everitt menuruti apa yang Bandit mahukan dengan keluar dari bilik dan menuju ke dapur dan Sebaik sahaja dia menyalakan lampu, dia melihat terdapat dua individu sedang cuba membuka pintu belakang rumahnya dan salah seorang daripada mereka mempunyai senjata ap1 dipercayai p1stol.

Everitt kemudian bergegas untuk mengambil p1stol yang dia letak di dapur, namun apabila dia kembali semula ke bahagian pintu belakang, dua individu tersebut telah melarikan diri.

“Keadaan mungkin akan jadi lebih teruk jika Bandit tidak mengejutkan saya dari tidur,” jelasnya.

Everitt tidak melaporkan hal tersebut kepada pihak polis.

Sumber: People

 

Continue Reading

Trending

WE ARA FAMILY NZ DIGITAL NETWORK